Тема заняття: Поняття перпендикуляра, похилої та її проекції на площину.
Мета заняття: навчальна:
розвиваюча:
Епіграф. Предмет математики такий серйозний, що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавим.
О.М. Крилов
Хід заняття
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь студентів.
Який розділ геометрії ми вивчаємо і який планіметричний матеріал вам необхідно було повторити? (Перпендикулярність прямих і площин в просторі. На домашнє завдання нам потрібно було повторити поняття перпендикуляра і похилої, проведених до прямої, ознаки подібності трикутників, а також розв’язати задачі.
На сьогоднішньому занятті ми з вами вивчимо поняття перпендикуляра і похилої до площини, тобто здобудемо нові знання і будемо вчитися застосовувати їх до розв’язування задач, продовжувати розвивати просторову уяву, працювати з моделями і з вашою допомогою зробимо серйозний урок математики цікавим.
Фронтальне опитування.
SВ АВ, ВАD = 60°. Які з наведених тверджень правильні, а які – неправильні
АВ АС, SА = SВ = АВ. Які з наведених тверджень правильні, а які - неправильні
Математичний диктант
Дано прямокутний паралелепіпед АВСDMNKL . АВСD – квадрат. Користуючись зображенням, запишіть:
1) (MNK); 2) KD; 3) BN; 4) (ACM); 5) BD і KN; 6) (ADK) і (BCL).
Повторення планіметричного матеріалу.
А зараз давайте дамо означення перпендикуляра до площини, похилої до площини, її проекції на площину і сформулюємо властивості перпендикуляра і похилої, а також означимо поняття відстані від точки до площини.
Запишемо тему сьогоднішнього заняття: «Поняття перпендикуляра, похилої та її проекції на площину.»
Перпендикуляром, проведеним з даної точки до даної площини, називається відрізок, що сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини.
Кінець цього відрізка, що лежить у площині, називається
Довжина перпендикуляра називається відстанню від даної точки до площини .
На малюнку: АВ – перпендикуляр, точка В – основа перпендикуляра.
Похилою, проведеною з даної точки до даної площини, називається будь-який відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і не є перпендикуляром до площини.
На малюнку: АС – похила.
Відрізок ВС, який сполучає основи перпендикуляра та похилої, проведених з однієї і тієї самої точки, називають проекцією похилої АС у площині α.
Чи існує залежність між довжинами перпендикуляра й похилої, похилої та її
проекції?
Відповідь дає така теорема.
Якщо з точки, взятої поза площиною, проведено до площини перпендикуляр і похилі, то:
Всі розглянуті властивості випливають з теореми Піфагора і, на відміну від площини, де з даної точки до прямої можна провести скільки рівних похилих? ( тільки дві), а у просторі? (у просторі з точки до площини можна провести нескінченну множину рівних похилих.
ІV. Формування вмінь та відпрацьовування навичок.
Усні вправи
1.З точки М, що не належить площині, проведені дві похилі МВ і МА та перпендикуляр МО.
1) Яка точка є проекцією точки М?
2) Назвіть відрізок, довжина якого дорівнює відстані від точки М до площини α.
3) Якщо МА = 9 см, МВ = 12 см, то яка проекція буде більша?
4) Якщо ОА = 3 см, ОВ = 1 см, то яка похила більша?
5) Якщо МА : МВ = 5 : 6, то яка проекція буде менша?
2. Дано куб АВСDA'B'C'D'.
Укажіть проекцію діагоналі B'D на площину:
а) АВС;
б) ВВ'С';
Письмові вправи
Розв’язання простіших задач на похилу та її проекцію на площину зводиться до розв’язання прямокутного трикутника, сторонами якого є похила, її проекція на площину і перпендикуляр до площини.
Якщо такого трикутника немає на малюнку, то, щоб його утворити, проводимо допоміжні відрізки.
Задача 1. Знайдіть довжину похилої, якщо довжина перпендикуляра дорівнює 6 см, а проекції похилої на площину – 8 см.
Задача 2. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо довжина похилої становить 17 см, а її проекції на площину – 15 см.
Задача 3. З вершини С квадрата АВСD проведено перпендикуляр СМ до його площини. Знайдіть відстань АМ, якщо СМ дорівнює 6 см, а сторона квадрата - 4 см.
Розв’язання.
Проведемо діагональ АС квадрата АВСD. ∆АСМ – прямокутний, оскільки СМАС за означенням перпендикулярності прямої і площини.
За даною стороною квадрата знаходимо його діагональ:
АС = АD = 4∙∙ = 8 см.
З ∆АСМ за теоремою Піфагора матимемо:
АМ = см.
Відповідь: АМ = 10 см.
Якщо в задачі йдеться про дві похилі, проведені з однієї точки до площини, то розглядаємо два прямокутних трикутники, спільним катетом яких є перпендикуляр, опущений з даної точки на площину.
Задача 4. З точки до площини проведені дві похилі, які дорівнюють 10 см і 17 см, а їх проекції відносяться, як 2:5. Знайдіть відстань від даної точки до площини.
Розв’язання.
Нехай АС = 10 см, АВ = 17 см і СО:ОВ = 2:5. Позначимо проекції похилих СО = 2х і ОВ = 5х. З прямокутних трикутників АОС і АОВ знаходимо АО2.
З ∆АОС:
АО2 = АС2 – СО2 = 102 – (2х)2 = 100 – 4х2.
З ∆АОВ:
АО2 = АВ2 – ОВ2 = 172 – (5х)2 = 289 – 25х2.
Дістанемо рівняння: 100 – 4х2 = 289 – 25х2;
21х2 = 189;
х2 = 9.
Отже, АО = см.
Відповідь: АО = 8 см.
Якщо дано кілька рівних похилих, проведених з точки до площини, то їх кінці лежать на колі, центром якого є основа перпендикуляра, опущеного на площину зі спільної точки похилих.
Задача 5. З даної точки до площини проведено три рівні похилі довжиною 14 см. Відстані між кінцями похилих дорівнюють 9 см. Знайдіть відстань від даної точки до площини.
Розв’язання.
Нехай МА = МВ = МС = 14 см, АВ = ВС = АС = 9 см. Проведемо перпендикуляр МО до площини α. ОА = ОВ = ОС
як проекції рівних похилих. Тому точка О – центр кола, яке проходить через кінці цих похилих. Знайдемо радіус кола, описаного навколо рівностороннього трикутника АВС.
R = см.
Із прямокутного трикутника МОС за теоремою Піфагора дістанемо:
МО = см.
Відповідь: МО = 13 см.
V. Підсумок заняття.
Кросворд.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
3
|
|
|
|
|
|
||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Ключове слово: ПІФАГОР.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити означення і властивості перпендикуляра і похилої до площини. Розв’язати задачі:
1. Із точки до площини проведено перпендикуляр завдовжки 9 см і похилу завдовжки 11 см. Знайдіть довжину проекції цієї похилої на площину.
2. Точка, віддалена від вершин правильного трикутника на 5 см, розташована на відстані 4 см від площини трикутника. Знайдіть периметр даного трикутника.
3. Відрізок АВ перетинає площину a в точці О. Проекції відрізків АО і ВО на цю площину дорівнюють 5 см і 20 см відповідно. Знайдіть довжину відрізка АВ, якщо АО=8 см.