Тема : Попередження конфліктів у шкільному середовищі
Мета: сформувати знання про шляхи запобігання та розв’язання конфліктів серед учнів.
Матеріали: стікери, кошик, листи а4, скриньки, кульки.
Структура тренінгу:
№ |
Етап тренінгу: |
Час |
1 |
Знайомство. Вправа “Привітання” |
5 хв |
2 |
Вправа “Очікування” |
2 хв |
3 |
Вправа “Асоціація” |
5 хв |
4 |
Вправа “Три шляхи” |
15 хв |
5 |
Вправа “Подорож” |
8 хв |
6 |
Вправа “Кошик сміття” |
7 хв |
7 |
Вправа “Рефлексія” |
3 хв |
Знайомство.
Сьогодні ми поговоримо з вами про поняття конфлікт, про їх виникнення та шляхи розв’язання конфліктів.
Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!
(тренер зачитує правила тренінгу)
Правила тренінгу
- називати учасників по імені;
- ставитися до всіх учасників з повагою;
- бути доброзичливим;
- толерантним;
- активним;
- говорити по черзі;
- не перебивати;
- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;
- поважати кожного учасника.
Вправа “Привітання”
Мета: налаштувати учнів на подальшу роботу.
Потрібно стати в коло. По черзі кожен учасник має привітатись з іншими, якимось незвичним способом.
Вправа “Очікування”
Мета: визначити очікування від тренінгу.
Роздати учням липкі стікери, на яких учні висловлять свої очікування, те що вони прагнуть винести з даного заняття. Після оформлення стікера, потрібно повісити його на плакат ( по бажанню можна озвучити).
Вправа “Асоціація”
Необхідно на дошці по центру написати слово КОНФЛІКТ. Діти мають підібрати слова які у них асоціюються з словом конфлікт та записати їх поруч. Коли всі думки буде занотовано, потрібно обговорити відповіді дітей.
Вправа “Три шляхи”
Завжди коли ми потрапляємо у конфліктну ситуацію ми можемо діяти по різному.
Вчитель пропонує ситуації, на які учні повинні будуть відповісти різними способами: 1) так, як відповідала б груба, підла людина (агресивний вихід); 2) невпевнена (пасивний вихід); 3) упевнена людина (дипломатичний вихід).
Приклад ситуацій:
-ви домовились погуляти з другом чи подругою, але за 5 хв до виходу мама просить вас допомогти їй прибрати у квартирі;
-ваш однокласник заховав ваш підручник і не віддає;
-ви вже повторили два рази, але ваш товариш не розчув.
Учасники програють ці ситуації у групах.
Питання для обговорення:
Який із запропонованих способів вирішення конфлікту, сподобався вам найбільше?
Який із способів був для вас неприйнятним?
Як зазвичай у реальному житті ви вирішуєте конфлікти?
Вправа “Подорож”
Слова вчителя ( на фоні можна увімкнути спокійну мелодію):
Сядьте зручно, зніміть затиски, закрийте очі і спокійно дихайте у ритмі фрази: «Мені чу-до-во». Уявіть великий білий екран. Поставте перед екраном фільтр вашого улюбленого кольору і тепер весь екран такого ж кольору, який ви любите. Поступово він віддаляється від вас, стає меншим і меншим, і ось зовсім розчиняється…А ви розслаблені і спокійні, готові вирушити у велику подорож стародавнього таємничого, покинутого замку. Ви бачите високу кам’яну стіну, обвиту плющем,у якій є невеликі дерев’яні дверцята. Відкрийте їх і загляньте. Ви бачите чудову природу: шовкові трави, чудернацькі квіти, дивні дерева, які своїми м’якими голосами запрошують вас зайти, тихо нашіптуючи: заходь, заходь, заходь.., і ви опиняєтеся у прекрасному , але занедбаному садку. Рослини так розрослися, що не видно землі і важко знайти стежку. Вам хочеться довести все тут до ладу, і ви починаєте полоти бур’ян, підрізати гілки, виносити суху траву, все, що вважається зайвим…, обкопуєте…, поливаєте…, словом, наводите повний порядок у садку. Через деякий час оглядаєте те, що зробили, і порівнюєте з тією частиною саду, якої ще не торкалися. Ви задоволені результатом своєї праці, і таємничі голоси шепочуть6 як гарно, як чисто, як дивовижно добре. Ви чуєте слова подяки, із задоволенням відчуваєте, що все і завжди потребує догляду, турботи і уваги. І навіть сама по собі чудова природа, щоб радувати око, потребує турботливих рук, терпіння і любові. Ви з задоволенням оглядаєте ще і ще раз цю дивовижну красу і повертаєтесь до кімнати упевнені: все в цьому світі створене для краси і Ви – також.
Вправа “Кошик сміття”
Щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру «Кошик сміття».
Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(роздаються листочки)
Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
«Я хотів би викинути у кошик для сміття …..(учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)»
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
Вправа “ Рефлексія”
На столі ви бачите 3 скриньки: “Мені сподобалось, я молодець”; “Нажаль не все вдалось”; “Наступного разу я постараюсь краще”. Вам необхідно взяти кулю і покласти її у відповідний кошик.
Дорогі друзі, давайте на прощання подаруємо один одному посмішку і станемо трішечки добрішими один до одного!