Мультимедійне занятття ЗНАЙОМСТВО ІЗ СОБОЮ

Про матеріал
ЗНАЙОМСТВО ІЗ СОБОЮ Заняття для підлітків Мета: первинне освоєння прийомів самодіагностики; усвідомлення учасниками деяких особистих якостей і оптимізація ставлення до самого себе. Завдання: • дати можливість учасникам групи відмовитися від звичних стереотипів поведінки; • створити умови для виникнення готовності до сприйняття почуттів інших людей і до вираження власних почуттів; • створити сприятливі умови для усвідомлення повноти й різноманіття компонентного складу «Я-концепції»; • допомогти учасникам усвідомити свої проблеми (особисті, професійні), сприяти виникненню бажання обговорити ці проблеми одне з одним; • звернути увагу учасників тренінгу на власний рівень самооцінки й самоповаги, допомогти знайти способи самоактуалізації; • надати можливість учасникам осмислити зовнішню і внутрішню частини свого «Я». Тип заняття: мультимедійне заняття з елементами тренінгу.
Перегляд файлу

Знайомство із собою

Заняття для підлітків

Мета: первинне освоєння прийомів самодіагностики; усвідомлення учасниками деяких особистих якостей і оптимізація ставлення до самого себе.

Завдання:

  • дати можливість учасникам групи відмовитися від звичних стереотипів поведінки;
  • створити умови для виникнення готовності до сприйняття почуттів інших людей і до вираження власних почуттів;
  • створити сприятливі умови для усвідомлення повноти й різноманіття компонентного складу «Я-концепції»;
  • допомогти учасникам усвідомити свої проблеми (особисті, професійні), сприяти виникненню бажання обговорити ці проблеми одне з одним;
  • звернути увагу учасників тренінгу на власний рівень самооцінки й самоповаги, допомогти знайти способи самоактуалізації;
  • надати можливість учасникам осмислити зовнішню і внутрішню частини свого «Я».

Тип заняття: мультимедійне заняття з елементами тренінгу.

Форма організації роботи: групова, фронтальна.

Метод роботи: частково-пошуковий.

Хід заняття

І. Організаційний момент

Психолог. Усі ви вже знаєте про правила поведінки на занятті, повторімо їх.

ІІ. Мотивація і створення емоційного налаштування

Психолог. Тема нашого заняття — «Знайомство із собою».

Життя людини проходить відразу в двох світах: зовнішньому і внутрішньому. Звичайно, ці світи взаємопов’язані, але все ж таки вони живуть і розвиваються за своїми власними законами.

Так, людина може перебувати в неймовірно важких умовах (війни, голод, природні катаклізми), але попри це жити напруженим, яскравим і багатим внутрішнім життям і навіть за таких умов почуватися щасливою; жити, а не існувати. І навпаки, навколишній світ може бути прекрасним, він може задовольняти всі людські бажання, але сама людина внутрішньо перебуватиме у світі туги й безмірної нудьги, сприйматиме своє існування як жалюгідне, нікчемне й безглузде.

Кожен із нас має власну картину зовнішнього світу. Так само в кожного з нас є картина власного внутрішнього світу — образ «Я». Той факт, що картини обох світів існують у кожному з нас, зовсім не означає, що ми це усвідомлюємо. Спробуймо на цьому занятті краще зрозуміти свій внутрішній світ.

III. Основна частина

Психолог. Пропоную кожному учасникові за допомогою символу-іграшки розповісти про себе все, що він побажає; після цього він має передати іграшку наступному учаснику.

Розповіді учнів.

Психолог. Стародавні мудреці говорили, що, вивчаючи себе, ми вивчаємо світ. Знаючи свої переваги й недоліки, ми можемо використовувати їх собі на користь: у потрібний момент обійти перешкоду, уникнути конфлікту, заощадити сили й нерви, не «рвати» даремно серце, осягати нове і продуктивно працювати, відпочивати тощо. Ніхто з нас не знає себе повністю, думки сторонніх теж не завжди об’єктивні.

Самопізнання. Пізнавай свою вдачу, свій розум, свої судження, пристрасті. Поки себе не знаєш, не можеш над собою володарювати. Для обличчя є дзеркало, для духу — немає; нехай же тут будуть дзеркалом тверезі роздуми про себе. Можна забути про зовнішній вигляд, але завжди пам’ятай про вигляд внутрішній, щоб його покращувати, вдосконалювати. Перевір, наскільки ти міцний у розсудливості, наскільки здатний діяти; випробуй свою гарячність, виміряй глибину духу, зваж здібності.

Л. Грасіан-і-Моралес

Психолог. Що означає пізнати самого себе? Спочатку самопізнання є знанням про себе. Знання — це мудрість, яку можна сформулювати так: я є кимось. Так ми дізнаємося про наші особисті якості. Але наскільки точно ми розуміємо самих себе?

Чи живемо ми згідно зі своєю реальністю? Пропоную виконати одну цікаву вправу, яка допоможе нам краще пізнати себе й інших. Вона називається «Застільна бесіда». Ви вільно рухаєтеся приміщенням. (Психолог відтворює атмосферу застільної бесіди, описуючи ресторан із приємною атмосферою і вишуканою кухнею, після чого він виконує роль старшого офіціанта.) Коли я скажу «Столик на двох!», кожен учасник повинен знайти собі пару — того, хто стоїть ближче за всіх. Після цього ви обговорюєте тему «Мій улюблений шкільний предмет».

Коли я скажу «Столик на чотирьох!», кожна пара повинна об’єднатися з будь-якою іншою. В утвореній групі поспілкуйтеся на тему «Чим я залюбки займаюся у вільний час?».

Наступний етап — «Столик на вісьмох». Нехай квартети об’єднаються у групи по вісім осіб і поспілкуються на тему «Місце, яке я хотів би обов’язково відвідати».

  • Обміняймося враженнями

Запитання до учнів

  • Що я дізнався про інших членів групи?
  • Що було особливо цікавим і несподіваним?

Психолог. Як пізнати себе? Порада проста: спостерігати й аналізувати. Під час спілкування спостерігайте за собою. Що ви відчуваєте? Як реагуєте на слова й дії іншої людини? Які думки у вас виникають? Спостерігайте за співрозмовником: як він реагує на вас? Робите якусь справу — аналізуйте, що робите і як. Чи все у вас виходить? Як оцінюють ваші успіхи інші люди? Що ви відчуваєте в процесі роботи й після її завершення? Робити висновки про себе можна, аналізуючи за допомогою таких питань і минулі події. На чужому досвіді не вчаться. Це правда. Але тоді треба якомога більше використовувати власний досвід!

  • Як пізнати себе?
  • Спостерігайте за собою.
  • Спостерігайте за співрозмовником — як він реагує на вас.

Психолог. Усі ми різні, але водночас у нас багато спільного. Виконаймо вправу. Я називатиму людські якості або уподобання і проситиму виконати якусь дію. Наприклад: «Хто любить гуляти на вулиці, тупніть ногою». Почнімо.

Учні виконують вправу.

Психолог. Пізнавати себе без напруження думки, залишаючи роздуми про свою особистість на майбутнє, можна все життя. Пізнавати себе треба сумлінно, скрупульозно. Проведіть експеримент: напишіть усе, що знаєте про себе, в щоденнику або просто на аркуші паперу і перечитуйте написане в кінці кожного місяця. Зверніть увагу на цікавий факт: знання про себе змінюються залежно від настрою, стають глибшими в результаті набування життєвого досвіду, а також забуваються, якщо їх не фіксувати і не коригувати.

Вправа «Трамвай»

Виконаймо вправу «Трамвай». Усі сидять колом на стільцях. Один стілець вільний. Починає той, у кого вільний стілець праворуч. Він повинен пересісти на вільний стілець і сказати: «А я їду». Наступний учасник, у якого праворуч виявився порожній стілець, пересідає і говорить: «А я теж». Третій учасник каже: «А я зайцем», а четвертий заявляє: «А я з... (називає ім’я будь-якого учасника)». Той, чиє ім’я назвали, квапиться сісти на порожній стілець, і все аналогічно повторюється спочатку.

Учні виконують вправу.

Психолог. Пізнання свого «Я» — одне з найважливіших відкриттів у житті людини. Завдяки цьому перед нами відкривається можливість зробити своє життя і свої стосунки з іншими людьми більш осмисленими. Крім того, дослідження свого внутрішнього світу — надзвичайно цікаве завдання. Його унікальність полягає в тому, що кожна людина може здійснити це тільки САМА.

Пізнаючи себе, ви ніби розкриваєте свій потенціал і свою внутрішню силу, яка подібна до яскравого світла. Коли ви наповнюєтеся світлом, у ту саму мить світлом наповнюється все навколо.

Хто одного дня знайшов самого себе, той уже нічого на цьому світі втратити не може. І хто одного дня зрозумів людину в собі, той розуміє всіх людей.

Стефан Цвейг

Психолог. Як ви вважаєте, що таке образ «Я»?

Відповіді учнів.

Психолог. Образ «Я» — це уявлення людини про себе. Воно не завжди висловлене, частіше — це щось подібне до внутрішньої картинки. У ній присутні зорові, тілесні і звукові образи, почуття, окремі фрази... Людина загалом рідко думає про себе словами. Вона себе уявляє, відчуває, переживає. Тож «образ «Я» містить набір деяких стійких характеристик, за допомогою яких людина описує й емоційно оцінює себе.

В образі «Я» є когнітивний компонент, який містить знання про себе. Людина отримує знання про себе через інших людей, завдяки знанням про свої якості, здібності. Сьогодні вже було згадано про нього.

Виконаймо вправу «Скринька проблем».

Вправа «Скринька проблем»

Кожна людина стикається в житті з певними труднощами, які можуть істотно перешкоджати процесу самопізнання. Тому виникає необхідність усвідомити свої проблеми, у чому й допоможе ця скринька. Кожен учасник розповідає про свою проблему й уявно «кладе» її у скриньку.

Учні виконують вправу.

Психолог. Зараз ви розділитеся на групи і в їхніх межах обговорите свої проблеми. Під час спілкування можна керуватися такими питаннями.

Питання для обговорення

  • Як з’явилася ця проблема?
  • Яким чином я сприяв її виникненню?
  • Як можна було б розв’язати цю проблему?
  • Що було б зі мною, якби мені вдалося її позбутися?
  • Чого в моєму житті більше — проблем чи позитивних моментів? Чому?
  • Чи є серед інших названих сьогодні проблем такі, які є і в мене?
  • Які почуття виникли в мене після виконання цього завдання?

Психолог. Другий компонент — емоційно-ціннісне ставлення до себе — виявляється в самоповазі, почутті власної гідності, самооцінці й рівні вимог. Усе це надзвичайно сильно впливає на діяльність людини, тому звернімося детальніше до особливостей емоційно-ціннісного ставлення до себе.

Тепер виконаймо вправу «Казка «В одному лісі»».

Вправа «Казка "В одному лісі"»

Вам треба придумати казку про лісового звіра і його пригоди.

Учні виконують вправу.

Психолог. Третій компонент «Я-концепції» — поведінковий — визначається рівнем саморегуляції, здатністю людини приймати рішення, контролювати свою поведінку, наявністю почуття відповідальності за свої вчинки.

Виконаймо з вами вправу «Маска».

Вправа «Маска»

Кожен із вас отримає маску. На зовнішньому боці маски напишіть риси, які ви проявляєте зовні, а на внутрішньому — риси, які приховує від інших. За бажанням можете озвучити будь-які риси свого характеру.

Учні виконують вправу.

Питання до учнів

  • Які почуття виникали у вас під час роботи?
  • Які виникали труднощі? Чому?
  • Що вдалося розкрити в собі і для себе після виконання вправи?

ІV. Підбиття підсумків заняття

Психолог. Усі ми різні. Але чи можна дати всім якусь загальну пораду? Який образ «Я» вважати «правильним»? Ні, не буває «правильного» внутрішнього світу. Але він буває гармонійним і негармонійним. Тому я вам бажаю тільки гармонії!

 

 

 

doc
Додано
21 січня 2022
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку