Які процеси, що відбуваються під час переходу дитини до 5-го класу, ускладнюють адаптацію дитини до нових умов навчання?
Значний обсяг, протиріччя, неузгодженість вимог різних педагогів. До школяра вперше ставлять багато вимог, і він повинен навчитися враховувати ці вимоги, співвідносити їх одну з одною, долаючи пов'язані із цим труднощі, тому що ці вміння необхідні у дорослому житті.
ПОРАДИ БАТЬКАМ «ОДИН ДЕНЬ — БЕЗ ПОВЧАНЬ»
1. Уранці будіть дитину спокійно; коли вона прокинеться, нехай побачить вашу усмішку і почує ласкавий голос. Не підганяйте зранку, не смикайте через дрібниці, не дорікайте за помилки і через необачність, навіть якщо «вчора попереджали».
2. Не квапте дитину. Уміння розрахувати час — ваше завдання, і якщо це вам погано вдається, то провини дитини в цьому немає.
3. Нехай дитина поснідає, адже до великої перерви, коли учні старших класів відвідують їдальню, ще далеко.
4. Коли дитина уже на порозі — побажайте успіху, знайдіть декілька ласкавих слів.
5. Зустрічайте дитину після школи спокійно, не ставте їй безліч питань, дайте розслабитися (пригадайте, як ви самі почуваєтеся після важкого робочого дня, багатогодинного спілкування з людьми). Якщо дитина занадто збуджена, якщо бажає поділитися чимось, не відмахуйтеся, не відкладайте на потім, вислухайте, адже це не забере багато часу.
6. Якщо бачите, що дитина засмучена, але мовчить, не допитуйтеся, нехай заспокоїться, тоді й розповість усе сама.
7. Якщо вас попросили прийти до школи, вислухайте зауваження вчителя, не поспішайте влаштовувати допит і намагайтеся, щоб ваша розмова з учителем відбувалася без дитини.
8. Після школи не примушуйте дитину виконувати уроки, необхідно 2–3 години відпочинку для відновлення сил. Найоптимальніший час для приготування уроків — від 15 до 17 год.
9. Не примушуйте виконувати всі уроки за раз, після 15–20 хв занять необхідні 10–15-хвилинні «перерви».
10. У спілкуванні з дитиною намагайтеся уникати умов: «Якщо ти зробиш, то...». Інколи умови стають нездійсненними і не залежать від дитини, і ви можете опинитися в дуже складній ситуації.
11. Під час приготування уроків не сидіть у дитини «над душею», дайте можливість працювати самостійно, але якщо потрібна ваша допомога, запропонуйте її. Спокійний тон, підтримка («не хвилюйся — усе вийде», «з’ясуймо разом», «я тобі допоможу»), похвала (навіть якщо не дуже виходить) необхідні.
12. Знайдіть (намагайтеся знайти) протягом дня хоча б півгодини, коли ви належатимете тільки дитині, не відволікаючись на хатні справи, телевізор, спілкування з іншими членами родини. У цей момент найважливіше — справи дитини, радості, невдачі, турботи.
13. Віднайдіть єдину тактику спілкування усіх дорослих у сім’ї із дитиною, свої суперечності з приводу педагогічної тактики розв’язуєте без неї. Якщо щось не виходить, порадьтеся з учителем, лікарем, психологом, не вважайте зайвою літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Будьте уважними до скарг дитини на головний біль, утому, поганий стан. Найчастіше це об’єктивні показники втоми, особливо в підлітковому віці.
15. Запам’ятайте, що навіть «зовсім дорослі» діти (ми часто говоримо «Ти вже дорослий» 7–8-річній дитині) дуже люблять казку перед сном, пісеньку і ласкавий дотик. Це все заспокоює їх, допомагає позбутися напруження, яке накопичувалося за день, і спокійно заснути. Намагайтеся не згадувати перед сном неприємностей, не з’ясовувати стосунки, не обговорювати контрольну роботу, що буде завтра.
Завтра — новий день, і ми повинні зробити все можливе, щоб він був спокійним, добрим і радісним!