Одним з провідних напрямків у роботі практичного психолога, соціального педагога, вчителя є робота з батьками «особливої» дитини.
Батьки мають бути залучені працівником психологічної служби до організації корекційно - виховного процесу. До недавнього часу вважалося, що вихователем дитини повинна бути школа, колектив. Проте сьогодні ніхто вже не заперечуватиме, що основна відповідальність за розвиток дитини несе сім’я бо саме в ній закладаються найважливіші риси особистості дитини, її ставлення до себе, до світу. Одна з нагальних потреб, що вимагає розв’язання,- соціально-педагогічна і психологічна допомога сім’ї, яка має дитину з фізичними, розумовими та психічними вадами. Хвороба, дефект чи стан дитини потребують спеціальних педагогічних, психологічних зусиль сім’ї. Сприятливий психологічний клімат у сім’ї - основа позитивного розвитку дитини. У навчанні та вихованні дітей з порушенням фізичного та розумового розвитку важливо враховувати їхні вікові та індивідуальні особливості.
Необхідні звертання до дитини:
Давай-но вирішимо разом...
Як ти гадаєш?..
Мій любий...
Це ти добре придумав...
Я така вдячна долі, що ти мене є...
Упевнена, що ти зможеш...
Тобі добре вдається...
Я завжди знала, що ти
Поради батькам, які виховують дитину з особливими потребами
Заборонені звертання до дитини:
Як розвивати дружні стосунки.
• Обговорюйте елементи дружби – повагу, довіру, задоволення, прийняття.
• Заохочуйте дітей запрошувати їхніх друзів до себе додому.
• Запросіть друга вашої дитини на якусь сімейну подію.
• Запропонуйте групи, команди чи організації, до яких може приєднатися ваша дитина – часто дружба виникає в організаціях, де в дітей є спільні інтереси.
• Заохочуйте дитину ставити запитання та демонструвати інтерес щодо інших людей.