Поради для вчителів початкової школи, які працюють з дітьми з особливими потребами
Номер слайду 2
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. Інклюзивне навчання базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання.
Номер слайду 3
Основою концепції інклюзивної освіти є принципи, що всі діти, незважаючи на різне культурне й соціальне походження та різні рівні навчальних можливостей, повинні мати однакові можливості у навчанні в усіх типах закладів освіти. Отже, ідеологія інклюзивної освіти спрямована на надання кожній дитині, всім відособленим і вразливим групам можливостей для результативного навчання. Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Номер слайду 4
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:• Діти навчаються разом у звичайній школі.• Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.• Діти отримують можливість жити разом з батьками.• Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.• Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.• У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.• Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Номер слайду 5
Переваги для родин:• Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.• Родини одержують підтримку з боку інших батьків.• Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.• Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Номер слайду 6
Переваги для дітей без особливих потреб:• вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;• вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;• вчаться співробітництву;• вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Номер слайду 7
Переваги для вчителів та інших фахівців:• Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.• Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.• Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.
Номер слайду 8
Поради вчителям ЗОШ, які навчають дітей з порушенням інтелекту (з легкою розумовою відсталістю)1. Підготувати дітей класу до того, що поряд із ними навчатиметься учень з особливими освітніми проблемами:• Створити в класі демократичне середовище, налагоджувати між учнями дружні стосунки, щоб розумововідсталі діти почувалися себе членами колективу;• Привчати здорових дітей допомагати ( в разі потреби) опікувати розумово відсталих однолітків;• Присікти зневажливе ставлення до дітей з обмеженими можливостями2. Перед прийомом до класу дитини з легкою розумовою відсталістю детально ознайомитися з його анамнестичними даними. З цією метою поспілкуватися з батьками дитини; вивчити медичні довідки; усвідомити, в чому полягає першопричина ( пологова чи післяпологова травма, хвороба в ранній період, вплив медикаментів тощо)
Номер слайду 9
3. Вивчити спеціальну медичну та педагогічну (дефектологічну) літературу з метою з’ясування впливу ушкоджень (пологові травми, хвороби, психічні захворювання тощо) на процеси навчання та розвитку. Детально вивчити особливості розвитку психічних процесів дитини з легкою розумовою відсталістю ( стан пам’яті, уваги. Мислення, темп роботи, працездатність, прояви поведінки, стан емоційно-вольової сфери тощо)4. Ознайомитися з сучасними педагогічними підходами і методиками, які застосовуються у спеціальних школах під час навчання дітей з легкою розумовою відсталістю. Необхідно в школі мати навчальні програми ( відповідного класу). Щоб мати уявлення, якими завданнями вміннями та навичками мають оволодіти розумово відсталі діти на кінець навчального року.
Номер слайду 10
5. На кожну дитину з обмеженими можливостями необхідно скласти індивідуальний навчальний план (враховуючи складність дефекту)6. Знаючи специфічні особливості психічних процесів розумово відсталих дітей, коригувати їх у процесі навчання; враховувати під час навчання; враховувати під час планування діяльності.