Безпорадність частини вчителів в роботі з важкими дітьми виражається перш за все в тому, що їх методика виправлення важких учнів частіше за все зводиться до моралізування і покарання. Методика виправлення таких учнів органічно пов'язана із загальною методикою виховання. Подолання важковиховуваності і є сукупність методів виховання, самовиховання і перевиховання, які забезпечують усунення негативного і поглиблений розвиток позитивного в особовій системі дитини. Методи виправлення особи одночасно впливають на свідомість, відчуття, поведінку, на розвиток особистості в цілому. Окремі методи подолання важковиховуваності без взаємодії один з одним можуть виступати як засіб корекції поведінки, комплексне ж їх застосування робить ці методи засобом перебудови особової системи учнів.
Поради щодо встановлення довіри між проблемним підлітком і класним керівником
Рекомендації педагогам щодо спілкування з дітьми схильними до правопорушень
Рекомендації вчителям із забезпечення засобів впливу на підлітка щодо поліпшення його поведінки
– винагорода дітей за досить незначний прогрес під час навчальної діяльності, а не за досконалість в ній;
– активне заохочення в творчій діяльності, в спорті, в різних шкільних заходах тощо.
– дозволяти дітям брати участь у найважливіших справах школи, наділивши їх певною часткою відповідальності.
– не бажано розділяти учнів (шляхом оголошень оцінок чи розподілу по групах), бо діти позбавляються необхідної мотивації;
– корисно знаходити сильні сторони слабких учнів і хвалити їх за те, що їм вдається.
– розширювати позашкільні форми діяльності підлітків;
– залучати їх до організації такої діяльності;
– прикладом, шляхом бесід виховувати у підлітків усвідомлення, прийняття шкільних цінностей та норм.
Рекомендації учасникам педагогічного процесу щодо підвищення самооцінки у «важких» підлітків
Правила роботи з агресивними дітьми:
Прийоми, які можна використовувати під час роботи
з агресивними дітьми
1) навчати дітей контролювати свої емоції і способи регулювання негативних почуттів без шкоди для оточення (цю стратегію використовують, якщо агресія виявляється у прямій формі). Наприклад, треба вчити змінювати пряму агресію на непряму за допомогою предметів-замінників, позбуватися внутрішнього напруження через активні дії, заняття спортом, рухливі ігри, вияв символічної агресії;
2) розвивати в дитини вміння знижувати рівень емоційного напруження через фізичну релаксацію.
Методи керування пасивно-агресивною поведінкою учнів
Поради вчителям по роботі з дітьми агресивної поведінки
– 3 агресивною дитиною не можна розмовляти на підвищених тонах – таким чином ви провокуєте посилення агресивних імпульсів. Послідовне використання спокійної, плавної мови дасть дитині змогу переключитися і почати слухати вас. При цьому особливо важливо визнати право дитини позбуватися своєї енергії різними способами, після чого вона почне прислухатися, у вас з’явиться шанс допомогти їй опанувати конструктивні методи виходу агресивних імпульсів.
– Деякі діти під впливом дорослих довгий час здатні стримувати свої агресивні імпульси навіть тоді, коли інші зачіпають їхню особистість («Битися недобре! Не зважай!»). Щоправда, ніхто не вчить не чути образ на свою адресу. Наслідок – час від часу в такої витриманої дитини відбувається сильний вилив емоцій. І якщо вона вже вдарить кривдника у такому стані, то не дивно, що це може призвести до його травмування. Тому, як співають у пісні, «честь повинна бути врятована вмить». Тоді буде набагато менше проблем.
– Агресивні вияви можна знімати за допомогою спеціальних вправ. Наприклад, навчити дитину зосереджувати увагу в момент імпульсу на своїх руках і навмисне стискати кулаки з максимальним напруженням. Гіпернапруження обов’язково зміниться релаксацією м’язів. І якщо агресія не минає, то принаймні стає керованою.
– Добре допомагає агресивним дітям і психофізичне тренування. Навички виконання вправи «Левітація рук» дозволяють зменшити загальний рівень агресивності й навчитися керувати собою в кризових ситуаціях.
Правила покарання агресивних дітей та підлітків
– Покарання не повинно шкодити здоров’ю дитини – ні фізичному, ні психічному. Понад те, воно має бути корисним. Якщо є сумніви, покарати чи ні, не карайте, навіть якщо вже зрозуміли Рекомендації педагогам щодо спілкування з дітьми схильними до правопорушень
, що надто м’які, довірливі й нерішучі. Жодної «профілактики», жодних покарань про всяк випадок».
– За один раз – одне. Навіть якщо провин багато, покарання може бути суворим, але тільки одне за все відразу» а не по одному за кожну провину. Салат із покарань – страва не для дитячої душі! Не можна карати за рахунок любові. Хай там що трапилося, не обмежуйте дитину в схваленні й заохоченні, на які вона заслуговує.
– Термін давності. Краще не карати, ніж карати із запізненням. Покарання із запізненням навіюють дитині минуле, не дають стати іншою.
– Покараний – пробачений. Інцидент вичерпано. Сторінку перегорнуто. Про старі гріхи ні слова. Не заважайте починати життя спочатку!
– Без приниження. Хай там що сталося, хай там якою є провина, покарання не повинно сприйматися дитиною як перемога нашої сили над її слабкістю, як приниження. Якщо дитина вважає, що ми несправедливі, покарання подіє тільки у зворотний бік.
– Дитина має боятися не покарання, не гніву, а нашого засмучення. Слід розуміти, що, не будучи досконалою, вона не може не засмучувати тих, хто її любить.
Для підвищення мотивації учнів пропонується:
– забезпечити в учнів відчуття просування вперед, переживання успіху в діяльності, для чого необхідно правильно підбирати рівень складності завдань і заслужено оцінювати результат діяльності;
– використовувати всі можливості навчального матеріалу для того, щоб зацікавити учнів, ставити проблеми, активізувати самостійне мислення;
– організувати співробітництво учнів на уроці, взаємодопомогу, позитивне ставлення класу до предмета і навчання в цілому;
– самому правильно формувати стосунки з учнями, бути зацікавленим у їхніх успіхах, мати авторитет;
– бачити індивідуальність кожного учня, мотивувати кожного, спираючись на вже наявні в учня мотиви;
– деяких учнів доводиться змушувати вчитися, постійно заохочувати чи карати, залучати батьків для спільного контролю.
Умови формування навчальної мотивації учнів:
– створення умов для самопізнання;
– розвиток уміння вступати в діалог з навколишнім світом;
– удосконалювання способів здобування знань;
– створення активного пізнавального діяльного середовища;
– оволодіння контрольно-оцінними діями;
– застосування методів теоретичного й творчого мислення;
– формування культури розумової праці.
Як сприяти саморозвитку школярів
Пам’ятка для педагогів
4.Учням з низькою готовністю до здійснення саморозвитку пізнавальної діяльності необхідно надавати конкретнішу інформацію про можливості здійснення діяльності, можливо, навіть вказувати на сторінки тих чи інших джерел, які потрібно опрацювати. При цьому давати учням можливість вибору завдань, способів діяльності з переліку запропонованих.
КЗ «Южненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 ЮМР»
Поради та рекомендації
класним керівникам та
вчителям – предметникам
по роботі
з «ВАЖКИМИ» дітьми
Виконавець: соціальний педагог Мороз К.М.
2018 р.