ІНКЛЮЗИВНО- РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ОЛЕКСАНДРІВСЬКОГО РАЙОНУ м. ЗАПОРІЖЖЯ
Рекомендації щодо проведення корекційно - розвиткових занять
для дітей з порушеннями зору
Основні напрями корекційно - розвиткових занять |
Вимоги до проведення занять в інклюзивних та спеціальних класах для дітей з порушеннями зору |
Основні завдання корекційно -розвиткових занять
|
здійснюється в умовах спеціально організованого педагогічного процесу, який враховує типологічні, вікові та індивідуальні особливості їх психічного і фізичного розвитку;
освітньої роботи і реалізується в процесі засвоєння учнями знань, вмінь та навичок;
систему спеціально організованих педагогічних впливів є найважливішою умовою продуктивного розвитку у них компенсаторних процесів і корекції відхилень;
пізнавальні можливості дітей, об’єктивні закономірності формування психіки на своєрідній інтелектуальній та звуженій сенсорній основі;
навчання досягається в процесі предметно-практичної діяльності учнів, яка базується на їх активній та свідомій взаємодії з об’єктами зовнішнього середовища;
використання дійових зовнішніх регуляторів поведінки, які забезпечують стимуляцію навчально-пізнавальної діяльності учнів;
пам’ять, мислення, мова, уявлення, уява) специфіка розвитку яких опосередкована якістю зорового сприймання;
сукупність її властивостей та рис;
|
*Знати зміст типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями зору (сліпих, зі зниженим зором). *Суворо дотримуватися офтальмологічних рекомендацій, не допускаючи зорової перевтоми учнів. *Забезпечити індивідуальний підхід відповідно до особливостей та можливостей кожного сліпого або учня зі зниженим зором. *При плануванні учитель повинен чітко визначити корекційні завдання уроку. *Забезпечити корекційно -компенсаторну спрямованість уроку. *Активізувати розумову діяльность шляхом організації самостійної роботи при вивченні нового матеріалу, розширення та закріплення отриманих знань. *Забезпечити урок необхідною наочністю. *Використовувати сучасні технічні та інформаційні засоби корекційного навчання на уроках *Дотримуватися правил гігієни зору *Розсаджувати дітей з порушеннями зору в класі згідно з їхніми діагнозами |
Мета: створити та забезпечити рівні можливості для отримання доступної, якісної та ефективної освіти, повноцінного психофізичного та особистісного розвитку, соціалізації та інтеграції дітей з порушеннями зору через розвиток порушених фізичних та психічних функцій засобами корекційно-компенсаторного впливу.
Основними завданнями корекційно-розвиткових занять є: 1. Подолання вторинних порушень пізнавальної, орієнтувальної діяльності, мовлення, фізичного розвитку. 2. Компенсація та корекція порушень розвитку шляхом психолого- педагогічних (мовних, ігрових, музичних та ін.), лікувальних (медикаментозної, масажу, лікувальної фізкультури, фізіотерапії, психотерапії та ін.) методик з максимальним використанням засобів індивідуальної корекції. 3. Надання допомоги для засвоєння системи знань, умінь і навичок в обсязі, визначеному Державним стандартом освіти, повноцінного розвитку особистості дитини, її пізнавальних і творчих здібностей. 4. Адаптація навчально-розвивального середовища до пізнавальних можливостей дітей з порушеннями зору для опанування ключових життєвих компетентностей. 5. Розвиток слухового, дотикового, зорового, кінестетичного сприймання ознак та властивостей оточуючого світу. 6. Формування уявлень про предмети, які наповнюють оточуючий простір. 7. Орієнтування у замкненому та вільному просторі. 8. Розвиток особистісної, емоційно-вольової сфери та комунікативних навичок. 9. Накопичення необхідного досвіду самостійної життєдіяльності. |
Основні напрями корекційно-розвиткової роботи:
|
||
Корекційна частина навчального плану початкової освіти для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями зору: • розвиток мовлення • лікувальна фізкультура (ритміка) • соціально-побутове орієнтування • корекція розвитку • орієнтування у просторі Корекційна частина навчального плану для спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з порушеннями зору: Для сліпих дітей: Для дітей зі зниженим зором: • розвиток мовлення • розвиток мовлення • лікувальна фізкультура (ритміка) • лікувальна фізкультура (ритміка) • соціально-побутове орієнтування • соціально-побутове орієнтування • орієнтування в просторі
Корекційна частина навчального плану для спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з порушеннями зору ( сліпих та зі зниженим зором) *Корекційно- розвиткові заняття
|
В наданих рекомендаціях використані матеріали, розроблені кафедрою тифлопедагогіки
Національного педагогічного університету ім.Драгоманова -
Федоренко С.В., Синьова Є.П., Серпутько Г.П., Глушенко К.О.
Адаптація друкованих навчальних матеріалів до використання їх в спеціальних та інклюзивних класах для дітей з порушеннями зору. |
|
Види друкованих навчальних матеріалів |
ВИМОГИ |
Розташування тексту та ілюстрацій
|
*кожний новий твір подається з нової сторінки; *текст займає 25% сторінки, а інша частина зайнята виразною кольоровою і чіткою ілюстрацією; *рекомендована ілюстративність – не менше 30%. |
Текстова інформація
|
*довжина рядка - 23 знаки; *забороняється відтворення тексту в декілька шпальт; *забороняється застосування шрифтів вузького накреслення, шрифт має бути чітким, без прикрас; *кегель шрифту основного тексту - не менше 18-20 пунктів; *інтервал між словами - не менше кегля шрифту тексту; *відстань між буквами і цифрами має складати близько 0,2 - 0,3 від їх ширини. |
Виготовлення кольорових посібників
|
У подвійному поєднанні :(червоний, зелений), червоно-помаранчевий, помаранчево-синій, жовто-помаранчевий, жовто-бузковий, жовто-зелений, червоно-фіолетовий. У потрійному поєднанні (червоний, жовтий, синій): червоно-помаранчевий, жовто-зелений, синьо-фіолетовий; (помаранчевий, зелений, фіолетовий): жовто-помаранчевий, синьо-зелений, червоно-фіолетовий. У чотириколірному поєднанні – один колір основний та три складових кольори (червоний, жовто-помаранчевий, зелений, синьо-фіолетовий), (зелений, синьо-фіолетовий): червоно-помаранчевий, жовтий, синьо-зелений, синій, червоно-фіолетовий. |
Вимоги до зображень
|
*реалістичність, виразність; *виділення всіх суттєвих ознак; *складні зображення можуть розчленовуватися на окремі малюнки; *єдина графічна манера. |
Вимоги до ліній
|
*ширина ліній для зображень індивідуального користування - мінімум 1мм, контрастність – 80-100%; *ширина ліній для фронтальної роботи - не менше 2-3мм. |
Оптимальний формат зображення
|
*для індивідуальної роботи – від 10х10 см до 15х20 см; *для фронтальної роботи – від 20 см до 30 см; *мінімальна величина зображення - 3-15 мм; *оптимальний варіант зображення – 7-10 мм. |
Вимоги до оформлення таблиць
|
*фон таблиць: світло-сірий, світло-бежевий з коефіцієнтом відбиття світла не менше 60%; *максимальна кількість стовпчиків у таблиці – 3-5; *висота літер не менше 10 мм, а цифр – 12-14 мм. |
Вимоги до оформлення схем
|
*елементи зображення вищі за букви та цифри у 4-5 разів; *не більше 5 елементів; |
Директор ИРЦ Олександрівського района міста Запоріжжя Очеретнюк Тетяна Леонідівна