Поради вчителям щодо проведення корекційних занять для дітей з порушеннями зору

Про матеріал
В даній статті надані методичні рекомендації щодо проведення корекційних занять для дітей з порушеннями зору. Надано поради щодо адаптації умов для дітей з різними діагнозами . Пропонується оптимальний підбір міста шрифту кольору та інше для сприйняття учбового матеріалу.
Перегляд файлу

ІНКЛЮЗИВНО- РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ОЛЕКСАНДРІВСЬКОГО РАЙОНУ м. ЗАПОРІЖЖЯ

Рекомендації щодо проведення  корекційно - розвиткових занять

для дітей з порушеннями зору

Основні напрями

корекційно - розвиткових занять

Вимоги до проведення занять  в інклюзивних та спеціальних класах для дітей з порушеннями зору

Основні завдання                                                    корекційно -розвиткових занять

 

  • Компенсація і корекція відхилень в розвитку дітей

здійснюється в умовах спеціально організованого педагогічного процесу, який враховує типологічні, вікові та індивідуальні особливості їх психічного  і фізичного розвитку;

  • компенсаторно-корекційна спрямованість є суттю всієї

освітньої  роботи і реалізується в процесі засвоєння учнями знань, вмінь та навичок;

  • максимально раннє включення аномальних дітей в

 систему спеціально організованих педагогічних впливів є найважливішою умовою продуктивного розвитку у них компенсаторних процесів і корекції відхилень;

  • орієнтування на збережені органи відчуття і потенційні

пізнавальні можливості дітей, об’єктивні закономірності формування психіки на своєрідній інтелектуальній та звуженій сенсорній основі;

  • оптимальний компенсаторно-корекційний ефект

 навчання досягається в процесі предметно-практичної діяльності учнів, яка базується на їх активній та свідомій взаємодії з об’єктами зовнішнього середовища;

  • необхідною умовою активізації дітей в навчанні є

використання дійових зовнішніх регуляторів поведінки, які забезпечують стимуляцію навчально-пізнавальної діяльності учнів;

  • корекція пізнавальної  сфери (відчуття та сприймання,

пам’ять, мислення, мова, уявлення, уява)  специфіка розвитку яких опосередкована якістю зорового сприймання;

  • враховувати якості особистості, а саме стійку

 сукупність її властивостей та рис;

  • враховувати фізичний розвиток дитини.

*Знати зміст типової  освітньої  програми  спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з  порушеннями зору (сліпих, зі зниженим зором).                                                                                                                   

*Суворо дотримуватися  офтальмологічних рекомендацій, не допускаючи зорової перевтоми учнів.

*Забезпечити  індивідуальний

 підхід відповідно до особливостей та можливостей кожного сліпого або учня зі зниженим зором.

*При плануванні  учитель повинен чітко визначити  корекційні завдання уроку.

*Забезпечити  корекційно -компенсаторну  спрямованість  уроку.

*Активізувати  розумову діяльность

шляхом організації самостійної роботи при вивченні нового матеріалу, розширення та закріплення отриманих знань.

*Забезпечити  урок необхідною

 наочністю.

*Використовувати сучасні технічні

та інформаційні засоби корекційного навчання на уроках

*Дотримуватися правил гігієни зору

*Розсаджувати дітей з порушеннями зору в класі згідно з їхніми діагнозами

Мета: створити  та забезпечити  рівні можливості для отримання доступної, якісної та ефективної  освіти, повноцінного психофізичного та особистісного розвитку, соціалізації та інтеграції дітей з порушеннями зору через розвиток порушених фізичних та психічних функцій засобами корекційно-компенсаторного впливу.

 

Основними завданнями корекційно-розвиткових занять є:

1. Подолання вторинних порушень пізнавальної, орієнтувальної діяльності, мовлення, фізичного розвитку.

2. Компенсація та корекція порушень розвитку шляхом психолого- педагогічних (мовних, ігрових, музичних та ін.), лікувальних (медикаментозної, масажу, лікувальної фізкультури, фізіотерапії, психотерапії та ін.) методик з максимальним використанням засобів індивідуальної корекції.

3. Надання допомоги для засвоєння системи знань, умінь і навичок в обсязі, визначеному Державним стандартом освіти, повноцінного розвитку особистості дитини, її пізнавальних і творчих здібностей.

4. Адаптація навчально-розвивального середовища до пізнавальних можливостей дітей з порушеннями зору для опанування ключових життєвих компетентностей.

5. Розвиток слухового, дотикового, зорового, кінестетичного сприймання ознак та властивостей оточуючого світу.

6. Формування уявлень про предмети, які наповнюють оточуючий простір. 7. Орієнтування у замкненому та вільному просторі.

8. Розвиток особистісної, емоційно-вольової сфери та комунікативних навичок.

9. Накопичення необхідного досвіду самостійної життєдіяльності.

Основні напрями корекційно-розвиткової роботи:

 

                                                                Корекційна частина навчального плану  початкової освіти 

                                               для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями зору:

                                                • розвиток мовлення

                                                • лікувальна фізкультура (ритміка)

                                                • соціально-побутове орієнтування

                                                • корекція розвитку

                                                • орієнтування у просторі

Корекційна частина  навчального плану   для спеціальних закладів

 загальної середньої освіти II ступеня  для дітей з порушеннями зору:

                                                Для сліпих дітей:                                                           Для  дітей зі зниженим зором:

                                                • розвиток мовлення                                                        • розвиток мовлення

                                                • лікувальна фізкультура (ритміка)                               • лікувальна фізкультура (ритміка)

                                                • соціально-побутове орієнтування                               • соціально-побутове орієнтування

                                                • орієнтування в просторі

 

 Корекційна частина навчального плану  для спеціальних закладів                                                                                                                                                          загальної середньої освіти III ступеня  для дітей з порушеннями зору ( сліпих та зі зниженим зором)

                                                    *Корекційно- розвиткові заняття 

 

                                                                                             

                                                                                                           

                                                                                                    В наданих рекомендаціях  використані матеріали,  розроблені   кафедрою тифлопедагогіки

                                                                                                    Національного педагогічного університету ім.Драгоманова  -   

                                                                                                    Федоренко С.В., Синьова Є.П., Серпутько Г.П., Глушенко К.О.

 

Адаптація друкованих навчальних матеріалів до використання їх

в спеціальних та інклюзивних класах для дітей з порушеннями зору.

Види друкованих                 навчальних матеріалів

                                                                              ВИМОГИ

Розташування тексту та ілюстрацій

 

*кожний новий твір подається з нової сторінки;

*текст займає 25% сторінки, а інша частина зайнята виразною кольоровою і чіткою ілюстрацією;

*рекомендована ілюстративність – не менше 30%.

Текстова інформація

 

*довжина рядка - 23 знаки;

*забороняється відтворення тексту в декілька шпальт;

абороняється застосування шрифтів вузького накреслення, шрифт має бути чітким, без прикрас;

егель шрифту основного тексту - не менше 18-20 пунктів;

нтервал між словами - не менше кегля шрифту тексту;

*відстань між буквами і цифрами має складати близько 0,2 - 0,3 від їх ширини.

Виготовлення кольорових посібників

 

У подвійному поєднанні :(червоний, зелений), червоно-помаранчевий, помаранчево-синій, жовто-помаранчевий, жовто-бузковий, жовто-зелений, червоно-фіолетовий.

У потрійному поєднанні (червоний, жовтий, синій): червоно-помаранчевий, жовто-зелений, синьо-фіолетовий; (помаранчевий, зелений, фіолетовий): жовто-помаранчевий, синьо-зелений, червоно-фіолетовий.

У чотириколірному поєднанні – один колір основний та три складових кольори (червоний, жовто-помаранчевий, зелений, синьо-фіолетовий), (зелений, синьо-фіолетовий): червоно-помаранчевий, жовтий, синьо-зелений, синій, червоно-фіолетовий.

Вимоги до зображень

 

*реалістичність, виразність;

*виділення всіх суттєвих ознак;

*складні зображення можуть розчленовуватися на окремі малюнки;

*єдина графічна манера.

Вимоги до ліній

 

*ширина ліній для зображень індивідуального користування - мінімум 1мм, контрастність – 80-100%;

*ширина ліній для фронтальної роботи - не менше 2-3мм.

Оптимальний формат зображення

 

*для індивідуальної роботи – від 10х10 см до 15х20 см;

*для фронтальної роботи – від 20 см до 30 см;

*мінімальна величина зображення - 3-15 мм;

*оптимальний варіант зображення – 7-10 мм.

Вимоги до оформлення таблиць

 

*фон таблиць: світло-сірий, світло-бежевий з коефіцієнтом відбиття світла не менше 60%;

*максимальна кількість стовпчиків у таблиці – 3-5;

*висота літер не менше 10 мм, а цифр – 12-14 мм.

Вимоги до оформлення схем

 

*елементи зображення вищі за букви та цифри у 4-5 разів;

*не більше 5 елементів;

 

                                            Директор ИРЦ  Олександрівського района міста Запоріжжя Очеретнюк Тетяна Леонідівна

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
1143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку