Портфоліо вчителя математики та інформатики. Опис власного досвіду. Портфоліо повинен мати кожен вчитель, який працює в школі. Матеріал корисний і цікавий.
Для підвищення ефективності навчання необхідно освоєння сучасних форм організації навчального процесу. Впровадження інформаційних технологій в освіту дозволяють багато в чому полегшити працю вчителя, підвищити в учнів мотивацію до навчання, ефективність і якість освіти. Інформаційні технології в сукупності з правильно підібраними технологіями навчання, створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації та індивідуалізації навчання. Існуючі комп'ютерні програми можна розбити на 4 види: довідково-інформаційні, тренажери, контролюючі, демонстраційні. Всі ці функції найуспішніше, на мою думку, на уроках може виконувати презентація. Презентація найбільш органічно вплітається в канву уроку, дозволяючи реалізувати всі задумки вчителя.
Завдання самоосвіти: продовжити роботу над підвищенням науково-теоретичного рівня в області теорії й методики викладання математики та інформатики; розробити і впровадити в практику освітньої діяльності цикл уроків з математики та інформатики з використанням ІКТ; розробити дидактичні матеріли в рамках реалізованої інновації; вивчити психологічні і вікові властивості школярів.
Плановані результати самоосвіти: розробка комплексу електронних уроків з математики та інформатики; розробка пакету матеріалу в електронному вигляді, у тому числі: - комплексу дидактики до предмету(самостійні, контрольні, практичні роботи) - комплексу роздаткового матеріалу з предмету (картки, завдання і питання з предмету) - тестових завдань - пакета олімпіадного матеріалу для підготовки учня - пакет сценаріїв уроку з використанням ІКТ.
Комп’ютерні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації учневі, засобом здійснення яких є комп’ютер. Комп’ютерні засоби навчання називають інтерактивними, вони володіють здатністю «відгукуватися» на дії учня і вчителя, «вступати» з ними в діалог, що є головною особливістю методик комп’ютерного навчання. Комп’ютер можна використовувати на всіх етапах процесу навчання.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ я не забуваю, що це урок, а значить складаю план уроку, виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу дотримуюсь основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості.
Намагаюсь дотримуватись: • Принципу адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини. • Керованості: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання. • Інтерактивності і діалогового характеру навчання. • Оптимального поєднання індивідуальної та групової роботи. • Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером.
При проектуванні використовую різні програмні продукти: 1. Мови програмування – за їх допомогою маю можливість скласти програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроку. 2. Готові програмні продуктів (енциклопедії, навчальні програм і т.п.). 3. Пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint. 4. Систему баз даних, яка передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань. 5. Текстовий редактор Word, що дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал. 6. Електронні презентації, оскільки вони дають можливість при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
Досвід роботи переконує: Використання комп'ютера є важливим засобом унаочнення навчального процесу, підвищення зацікавленості учнів навчанням, розвитку творчих здібностей та пізнавальної активної самостійності, розвитку алгоритмічного мислення, формування інформаційної культури. Комп'ютер дає учителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання.
Освоєння учнями сучасних інформаційних технологій на уроках, застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня. Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила своєї актуальності ) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні.
На мою думку, найбільш зручним засобом в практичній діяльності вчителя математики та інформатики є програмний засіб Microsoft Power Point, що входить до складу пакету Microsoft Office. Специфікація цієї програмної оболонки – створення мультимедійних презентацій. Використання програми Power Point не потребує значної підготовки для її оволодіння, а також не займає багато часу для розробки заняття. При цьому вона дозволяє використовувати інформацію в будь-якій формі представлення – текст, таблиці, діаграми, слайди, відео- та аудіо фрагменти і таке інше. При цьому вчитель має змогу проявити свою творчість і компонувати матеріал на свій розсуд.
Результативність впровадження досвіду: При проведенні таких інтерактивних уроків не доводиться довго очікувати від учнів віддачі і результатів роботи. Дітей приваблює новизна проведення таких занять. Створюється позитивна атмосфера в класі і учні при цьому стають більш творчими, наполегливими і трудолюбивими у навчанні. А ті, хто зазвичай не відрізнялися високою активністю на уроках, більш жваво висловлюють свою думку, міркують. В результаті підвищилась успішність і середній бал класу. Діти з великим інтересом беруть участь в різноманітних позакласних заходах, приймають участь у конкурсах, змаганнях.
Недоліки використання ІКТ на уроках: відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів; у вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються ІКТ; підготовка уроку з використанням ІКТ потребує значних витрат часу в порівнянні зі звичайним уроком не вистачає комп'ютерного часу на всіх; існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.
Нагороди - Грамота відділу освіти Ямпільської районної ради за високий рівень підготовки учнів-переможців ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів району, 2013 р. - грамота відділу освіти Ямпільської районної ради за перемогу у районному конкурсі-огляді «Кращий навчальний кабінет математики 2014 р. - грамота відділу освіти Ямпільської районної ради за зайняте ІІ місце в районному конкурсі-огляді «Кращий веб-сайт школи» 2014р. - Грамота відділу освіти Ямпільської районної ради за зайняте ІІ місце у І турі Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року», 2015 р. - подяка народного депутата України А. Деркача за сумлінну працю на освітянській ниві, досягнуті успіхи у справі навчання та виховання молодого покоління, та з нагоди Дня працівників освіти, 2016 р. - подяка Департаменту освіти і науки України Сумської області за високий рівень підготовки учнів-переможців ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2016-2017 н.р. - подяка відділу освіти Ямпільської районної ради за високий рівень підготовки учнів-переможців ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів району, 2017 р. - грамота відділу освіти Дружбівської міської ради за високий рівень підготовки учнів-переможців ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін, 2017 р. - подяка народного депутата України А. Деркача за сумлінну працю, високий рівень професійної майстерності та вагомий внесок у справу виховання молодого покоління, 2017 р.