Портрет як художній образ. Засоби створення виразного портрету казкового образу. Практичне завдання: виконання композиції портрету казкового героя на повний зріст ( матеріал: фарби, олівці, фломастери)
Тема. Портрет як художній образ. Засоби створення виразного портрету казкового образу. Практичне завдання: виконання композиції портрету казкового героя на повний зріст. ( матеріал фарби, олівці, фломастери)
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів з ілюстрацією; закріплювати знання про портрет та засоби виразності портретного жанру; закріплювати розуміння поняття «композиція»; навчати спостерігати, дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння малювати портрет; формувати образне, логічне, просторове мислення; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; виховувати любов до літератури; стимулювати розвиток допитливості, виховувати патріотизм.
Обладнання: навчальні плакати, ілюстрації до казки « Котигорошко», матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи, презентація.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; фломастери, кольорові олівці.
Тип: комбінований урок.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Бесіда за питаннями.
( Колобок, Івасик Телесик, Лисиця та Журавель, Пан Коцький, Вовк та семеро козенят, Рукавичка)
Хоч маленький цей хлопчина,
Зате має добру силу:
Злого змія подолав,
Сестру Оленку врятував. ( Котигорошко)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Отож, сьогодні ми з вами спробуємо створити портрет цього казкового героя. Темою уроку є: ( слайд)
Тема
Портрет як художній образ. Засоби створення виразного портрету казкового образу. Практичне завдання: виконання композиції портрету казкового героя на повний зріст. Матеріали, що будуть потрібні на уроці: олівці, фломастери.
Ви дізнаєтеся
- Що ви очікуєте від уроку?
- А я від вас очікую: плідної роботи, чудових портретів, гарного настрою.
IV. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Організація сприйняття творів мистецтва. Бесіда за питаннями.
- Перед кожним художником, який береться оформлювати книгу, постають цікаві та складні завдання. Мабуть, найважливішим є створення образів героїв. Їх потрібно зобразити не тільки саме такими, якими їх описав автор, але й вдихнути в них життя, зробити виразними, інакше кажучи — майже живими. Тільки тоді читач повірить художникові та полюбить його роботи.
Портрети бувають : одинарними, парними, груповими, погрудними, поясними, на повний зріст. ( слайд)
4.2. Перегляд портретів ( слайди)
- Перегляньте портрети, героїв – козаків.
- Чи зумів художник показати характер цих героїв? За допомогою чого ?
( жести, поза, міміка обличчя )
Жести, поза, міміка обличчя , – це і будуть засоби створення виразного портрету.
4.3. Основні пропорції тіла людини.
- Перш ніж створити портрет художникові-ілюстратору потрібно обов’язково знати правила побудови обличчя та фігури людини.
- Тому пропоную уважно переглянути і запам’ятати основні пропорції тіла людини . Одразу скажу, що пропорція тіла дитини та дорослого відрізняється. Ми сьогодні детально ознайомимося з пропорціями тіла дитини і за ними створимо портрет Котигорошка на повний зріст.
( слайди, які знайомлять з пропорціями тіла людини)
Спочатку малюємо вертикальну лінію – це свого роду скелет людини, ділимо її на 6 рівних частин горизонтальними лініями, перша частина – голова, 2 наступних - тулуб, до якого домальовуємо шию та плечі, ширина плеч з однієї сторони дорівнює приблизно висоті голови. 3 нижніх частини – це ноги. До тулуба домальовуємо руки, пам’ятаймо, що місце згину рук лікоть розміщений на талії, руки приблизно за розміром такі як ноги.
Тепер подивимося як правильно зообразити голову та обличчя.
( слайд)
Голова – овальної форми, поділяємо її вертикально та горизонтально на 2 рівні частини, очі знаходяться посередині, над ними брови, нижню частину ділимо на 3 рівні частини, перша з них місце де закінчується ніс, 2 – га – де розміщуються губи. Вуха розміром приблизно на відстані брів та кінчика носа.
- Перегляньте технологічні картки, що у вас на партах, ознайомтесь з послідовністю виконання роботи, прочитайте послідовність роботи.
( слайд)
- Який формат аркушу потрібно вибрати? ( вертикальний чи горизонтальний)
V. Практична робота.
- Намалюйте портрет казкового героя Котигорошка в повний зріст , користуючись схемою співвідношень частин обличчя та тіла та технологічною карткою.
- Отож, приступаємо до роботи, бажаю успіхів.
VІ. Рефлексія
Коментар
Виконання роботи може викликати в учнів певні труднощі, тому основну увагу під час оцінювання робіт слід спрямувати на майстерність у передаванні настрою. При цьому необхідно м’яко звернути увагу учнів на помилки у співвідношенні окремих частин обличчя.
Із малюнків створюють виставку «Портрет казкового героя».
1