Порушення діяльності серцево-судинної системи.

Про матеріал
формування в учнів ключових компетентностей: поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .
Перегляд файлу

Тема : Порушення діяльності серцево-судинної системи.

Мета : формування в учнів ключових компетентностей: поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .

Тип уроку : комбінований

Обладнання : роздатковий матеріал, мультимедійне обладнання, опорні таблиці, 

Хід уроку

І. Організаційний момент , емоційне налаштування класу (1 хв)

ІІ. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів (10 хв)

1) Тестово-перевірочна робота зі взаємоперевіркою та взаємооцінюванням.

  1. Наука про серце ( кардіологія )
  2. Змертвіння частини м’язових клітин серця               ( інфаркт )
  3. Серцевий м’яз ( міокард)
  4. Скорочення серця ( систола )
  5. Серцева сумка ( перикард )
  6. Найбільша судина ( аорта )
  7. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)
  8. Гормон , що прискорює серцебиття (адреналін)
  9. Найменша судина ( капіляр )
  10.  Прискорення серцебиття понад 80 уд/хв

( тахікардія)

  1. З лівого шлуночка починається ( велике коло кровообігу)
  2. Найвидатніший кардіохірург України ( Амосов )

2) Дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( на екрані з'являються описи симптомів та прийомів надання першої допомоги при кровотечах, учні розпізнають і записують їх ) . Здійснюється взаємоперевірка за контрольним слайдом.

      а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену  судину , знезаразити рану і накласти тиснучу пов’язку . (Венозна)

      б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко 

          притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується 

          пульс   і накласти джгут . ( Артеріальна )

       в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає

          холодний  піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця

          кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )

       г)  Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не

     призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ).

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності (3 хв)

       Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :

 ... Тебя я помучил немало ,

Как вспомню , ни ночи , ни дня

Со мной ты покоя не знало ,

Прости , моё сердце , меня .

Как плетью , ах , будь я неладен ,

Твоё подгонял колотьё .

За то , что я был беспощаден ,

Прости меня , сердце моё .

За то , что железным ты мнилось

И мог подставлять под копьё

Тебя я , безумью на милость ,

Прости меня , сердце моё .

Кружит , как над полем сраженья ,

Порой над тобой вороньё .

За подвиги долготерпенья

Прости меня , сердце моё!

Діти , як ви думаєте , за що просить вибачення у свого серця автор поезії ?

ІV. Повідомлення теми , мети, завдань уроку ( 3 хв) На основі мотиваційного компоненту і оголошеної теми учитель пропонує учням визначити власні завдання, які вони ставлять перед собою.

Учитель пропонує всі питання, що виникають впродовж уроку фіксувати на спеціальних аркушах ( прийом «Вкинь проблему в капелюх»)

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

( 17 хв)

  1. Поширення серцево-судинних захворювань :

а) в Україні ( постановка проблемних завдань на основі перегляду відео фрагменту)

б) серед учнів нашої школи ( інформація шкільної медичної сестри)

в) формулювання і запис тез ( робота в парах, створення ессе)

  1. Найпоширеніші види захворювань серцево-судинної системи , їх характеристика .

а) складання схеми (фронтальна робота)

Хвороби серцево-судинної системи

 

хвороби серця                 хвороби артерій                      хвороби вен

                     ......                                         .....                                         ....

       б) заповнення опорної таблиці ( додаток 2) ( робота в групах : мінімалізація і компактизація тексту підручника у вигляді таблиці)

       в) співставлення досліджених хвороб з описами  симптомів на слайдах презентації ( рольова гра «Постав вірний діагноз»)

 Завдання : уважно слухаючи кожного виступаючого , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .      

 

Постав вірний діагноз

а) патологічний  стан, що характеризується абсолютним або відносним порушенням кровопостачання міокарду  внаслідок враження коронарних артерій серця ( інфаркт міокарда )

  б) спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)

   в) гостре порушення мозкового кровообігу, що спричинює ушкодження тканин мозку і розлади його функцій.

 ( Інсульт )

 г) група порушень діяльності серця, пов'язаних з розладом ритмічності, послідовності і сили скорочень серцевого м'яза.

( Аритмії серця)

д) синдром підвищення артеріального тиску ( Гіпертонія )

е) Хронічне захворювання, що характерізується ущільненням стінок артерій, звуженням їхнього просвіту й частим утворенням тромбів (Атеросклероз)

 є)  нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )

  1. Причини та попередження захворювань серцево-судинної системи:

а) робота у групах з опорною таблицею : узагальнення отриманих даних.

Завдання : Виберіть причини захворювань серцево-судинної системи, які найчастіше зустрічаються у описах.

б) Виступ дослідницької групи ( випереджувальне домашнє завдання дослідницько-пошукового характеру) : висвітлення результатів опитування учнів різних вікових категорій, формулювання власних висновків (додаток 1)

в) Розв'язування проблемної ситуації : Доведіть чи спростуйте думку про те, що опитані учні  мають високу ймовірність захворіти серцево-судинними хворобами. ( прийом «Зїж слона частинами»)

  • Про що свідчить характер відпочинку опитаних учнів ?
  • Якщо людина не почуває себе щасливою , то…
  • Чи раціональним є харчування опитаних?
  • Переважна більшість респондентів не контактують з курцями, отже…
  • Наявність у родині людей, що мають серцево-судинні хвороби свідчить…

Отже ……..

VІ. Осмислення учнями знань( 4 хв)

  1. Робота в групах , «Мозковий штурм» : виробити чіткі рекомендації щодо заходів профілактики серцево-судинних захворювань.

    VІІ. Узагальнення і систематизація знань( 4 хв)

  1. Встановлення логічних і причинно-наслідкових зв’язків між групами понять ( самостійна робота з роздатковим дидактичним матеріалом (Додаток 3), фронтальне обговорення результатів)

Причина   

Хвороба                                    

Заходи профілактики

  • Ожиріння
  • Стрес
  • Надмірні навантаження
  • Невроз
  • Гіподинамія
  • Негативні емоції
  • Гіпертонія
  • Зловживання жирною їжею

 

  • Аритмія
  • Інсульт
  • Гіпертонія
  • Атеросклероз
  • Дистонія
  • Варикозне розширення вен
  •  Інфаркт

 

  •  Аутотренінг
  • Заняття фізкультурою
  • Раціональне харчування
  • Контроль за арт. тиском
  • Оптимістичні погляди
  • Прогулянки на свіжому повітрі                                                                 

 

2. Робота з питаннями з капелюха ( за наявності часу )

  

 VІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія ( 3 хв)

  1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” .

  • Що є причиною хвороб серця і судин ?
  • Що потрібно робити , щоб серце не хворіло ?
  • Чи співпали ваші очікування від уроку з його результатами?
  • Чи був корисним для вас цей урок? Чим саме?

2) Аргументоване оцінювання учнів.

 

ІХ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)

  • Опрацювати параграф  20 з підручника
  • Виконати тести з підручника ( всі)
  • Скласти кросворд по темі «Кровообіг» ( середній, достатній рівень)
  •    Проблемне завдання : У людини серце чотирикамерне, але в ембріона є овальний отвір в перегородці (боталова протока), через який кров з правого передсердя надходить в ліве . До моменту народження цей отвір перекривається. Яка роль цього отвору в ембріона?
doc
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку