Тема : Порушення діяльності серцево-судинної системи.
Мета : формування в учнів ключових компетентностей: поняття про причини та види порушень , які виникають у серцево-судинній системі ; показати вплив факторів , що діють негативно на серце та судини ; ознайомитися зі способами профілактики захворювань кровоносної системи ; розвивати вміння учнів робити самостійні висновки з відомих фактів , підводити підсумки ; узагальнити і систематизувати набуті знання ; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я .
Тип уроку : комбінований
Обладнання : роздатковий матеріал, мультимедійне обладнання, опорні таблиці,
І. Організаційний момент , емоційне налаштування класу (1 хв)
ІІ. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів (10 хв)
1) Тестово-перевірочна робота зі взаємоперевіркою та взаємооцінюванням.
( тахікардія)
2) Дидактична гра “ Впізнай кровотечу “ ( на екрані з'являються описи симптомів та прийомів надання першої допомоги при кровотечах, учні розпізнають і записують їх ) . Здійснюється взаємоперевірка за контрольним слайдом.
а) Щоб зупинити цю кровотечу , слід тимчасово притиснути ушкоджену судину , знезаразити рану і накласти тиснучу пов’язку . (Венозна)
б) Щоб зупинити цю кровотечу , слід вище місця поранення швидко
притиснути пальцем ушкоджену судину в точках , де прощупується
пульс і накласти джгут . ( Артеріальна )
в) Людина , в якої виникла ця кровотеча , стає блідою , виступає
холодний піт , пульс частішає і слабне . До ймовірного місця
кровотечі прикладають холодний компрес . ( Внутрішня )
г) Ця кровотеча виникає при незначному пораненні . Вона не
призводить до значної втрати крові й легко зупиняється . ( Капілярна ).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Вчитель зачитує учням вірш Р. Гамзатова :
... Тебя я помучил немало ,
Как вспомню , ни ночи , ни дня
Со мной ты покоя не знало ,
Прости , моё сердце , меня .
Как плетью , ах , будь я неладен ,
Твоё подгонял колотьё .
За то , что я был беспощаден ,
Прости меня , сердце моё .
За то , что железным ты мнилось
И мог подставлять под копьё
Тебя я , безумью на милость ,
Прости меня , сердце моё .
Кружит , как над полем сраженья ,
Порой над тобой вороньё .
За подвиги долготерпенья
Прости меня , сердце моё!
ІV. Повідомлення теми , мети, завдань уроку ( 3 хв) На основі мотиваційного компоненту і оголошеної теми учитель пропонує учням визначити власні завдання, які вони ставлять перед собою.
Учитель пропонує всі питання, що виникають впродовж уроку фіксувати на спеціальних аркушах ( прийом «Вкинь проблему в капелюх»)
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
( 17 хв)
а) в Україні ( постановка проблемних завдань на основі перегляду відео фрагменту)
б) серед учнів нашої школи ( інформація шкільної медичної сестри)
в) формулювання і запис тез ( робота в парах, створення ессе)
а) складання схеми (фронтальна робота)
Хвороби серцево-судинної системи
хвороби серця хвороби артерій хвороби вен
...... ..... ....
б) заповнення опорної таблиці ( додаток 2) ( робота в групах : мінімалізація і компактизація тексту підручника у вигляді таблиці)
в) співставлення досліджених хвороб з описами симптомів на слайдах презентації ( рольова гра «Постав вірний діагноз»)
Завдання : уважно слухаючи кожного виступаючого , записувати назви хвороб під кожним заголовком схеми .
Постав вірний діагноз
а) патологічний стан, що характеризується абсолютним або відносним порушенням кровопостачання міокарду внаслідок враження коронарних артерій серця ( інфаркт міокарда )
б) спостерігається порушення тонусу судин , у результаті чого порушується і кровообіг . Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя , часто спостерігаються неврози. (Дистонія)
в) гостре порушення мозкового кровообігу, що спричинює ушкодження тканин мозку і розлади його функцій.
( Інсульт )
г) група порушень діяльності серця, пов'язаних з розладом ритмічності, послідовності і сили скорочень серцевого м'яза.
( Аритмії серця)
д) синдром підвищення артеріального тиску ( Гіпертонія )
е) Хронічне захворювання, що характерізується ущільненням стінок артерій, звуженням їхнього просвіту й частим утворенням тромбів (Атеросклероз)
є) нерівномірне розширення вен . Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів , що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск . (Варикозне розширення вен )
а) робота у групах з опорною таблицею : узагальнення отриманих даних.
Завдання : Виберіть причини захворювань серцево-судинної системи, які найчастіше зустрічаються у описах.
б) Виступ дослідницької групи ( випереджувальне домашнє завдання дослідницько-пошукового характеру) : висвітлення результатів опитування учнів різних вікових категорій, формулювання власних висновків (додаток 1)
в) Розв'язування проблемної ситуації : Доведіть чи спростуйте думку про те, що опитані учні мають високу ймовірність захворіти серцево-судинними хворобами. ( прийом «З’їж слона частинами»)
Отже ……..
VІ. Осмислення учнями знань( 4 хв)
VІІ. Узагальнення і систематизація знань( 4 хв)
Причина |
Хвороба |
Заходи профілактики |
|
|
|
2. Робота з питаннями з капелюха ( за наявності часу )
VІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія ( 3 хв)
1 ) Висловлювання думок методом “Мікрофон” .
2) Аргументоване оцінювання учнів.
ІХ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)