Поширення Феруму у природі. Застосування заліза. Руйнування в природних умовах.

Про матеріал
Мета: вивчити поширення Феруму у природі, його найважливіші сполуки; ознайомитись з значенням заліза у живій природі, з галузями застосування заліза, з процесом руйнування заліза у природних умовах.
Перегляд файлу

Конспект уроку 31

Тема : Поширення Феруму у природі. Застосування заліза. Руйнування в природних умовах.

Мета: вивчити поширення Феруму у природі, його найважливіші сполуки; ознайомитись з значенням

            заліза у живій природі, з галузями застосування заліза, з процесом руйнування заліза у природних

            умовах.

Обладнання: колекція „Залазні руди. Сплави заліза”

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форми роботи: лекція, бесіда, робота з підручником, з додатковим матеріалом , складання схеми

 

Хід уроку:

І.  Організація класа.

ІІ. Оголошення мети і теми уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1) Лекція  з елементами  бесіди про поширення Феруму у природі, його найважливіші сполуки. Cкладання схеми.

Fe (поширення, підручник стр.105 1-й абзац)

1…                  2…                3…              4…                  5…

Роздивіться діаграму «Поширення хімічних елементів у земній корі». Визначте, яке місце займає Ферум серед інших елементів.

(Ферум  за поширенням у природі  посідає четверте  місце після Оксисену, Силіцію і Алюмінію).

     В природі Ферум зустрічається у вигляді мінералів (демонструється колекція).

     Роздивіться зразки природних сполук Феруму, порівняйте їх по твердості, міцності, кольору, розрахуйте вміст Феруму в кожному з них. Заповніть таблицю. Які  з перерахованих порід ви б використали для добування заліза?

 Назва мінералу

Хімічна формула            

Родовище

Магнетит  (магнітний залізняк)                                  

Fe3O4             ( до 72% Fe)

Південний Урал,

Курська магнітна аномалія (Росія)

Гематит (червоний залізняк)

 Fe2O3         (  до 65% Fe)

 Криворіжський район

   ( Україна)

Лимонит (бурий залізняк)

 Fe2O3 * H2O (до 60% Fe)

Крим, Керч  (Україна)

 

Пірит

 FeS2                   (до 47% Fe)

 Урал ( Росія)

      Магнетит або магнітний залізняк - мінерал, що містить 72% заліза. Це сама багата залізна руда. Цей мінерал має  від природи властивість намагнічуватись. Назва магніт походить від назви мінералу магнетиту.

     Гематит або червоний залізняк - мінерал, що містить 70% заліза. Гематит відомий людині з давніх-давен. В Давньому  Єгипті  його використовували для виготовлення прикрас, печаток. У Олександра Македонського був перстень з  вставкою гематиту, який, як він вважав, робив його невразливим в бою. В Середні  віки гематит використовували як ліки, що зупиняють кров.

     Лимоніт або бурий залізняк має  відтінки від коричневого до жовтого, часто має домішки піску чи глини. Лимоніт використовують для виготовлення  пігменту - жовтої  охри.

     Пірит отримав свою назву в д грецького слова "пірос" - вогонь, що пов'язане з його властивістю  іскрити при удар  сталевими предметами. Цей красивий мінерал вражає  золотистим кольором, яскравим блиском на майже завжди чітких гранях. Завдяки своїм властивостям пірит відомий з глибокої  давнини.

 

2)  Роль Феруму в житті людини і рослин (повідомлення учня)

     Біохіміки відкрили важливу роль Феруму в життя рослин, тварин і людини. Ферум зумовлює червоне забарвлення гемоглобіну, від якого залежить колір крові людини і тварин. В організмі дорослої людини міститься 3 г чистого заліза, 75% якого входить до складу гемоглобіну. Основна роль гемоглобіну - перенесення кисню з легенів до тканин, і у зворотному напрямку – вуглекислого газу СО2. Ферум необхідний і рослинам. Він входить до складу цитоплазми, бере участь у процесі фотосинтезу. Рослини, вирощені на субстраті, який не містить Феруму, мають білі листя. Маленька добавка Феруму до субстрату - і вони набувають зеленого кольору. Якщо білий листок рослини  змастити розчином солі Феруму, то незабаром змащене місце зеленіє. Так від однієї і тієї ж причини - наявності Феруму в соках рослин і тканинах людини - весело зеленіють листя рослин і  стають яскраво рум’яними щічки людини.

     В організм Ферум надходить разом з їжею. На засвоєння впливає склад їжі. Присутність вітаміну С і фруктози сприяють розчиненню і засвоєнню Феруму. Але є вороги Феруму - це чай, кава, яєчні жовтки, у їхній присутності Ферум утворює важкорозчинні з'єднання. При нестачі Феруму, розвивається недокрів'я.

 

3)  Перетворення заліза  у природних умовах -   іржавіння і його наслідки.   

     Поняття корозію (виступ учнів).

     Слово корозія походить від  латинського corrodere, що означає роз’їдати.  Корозією називають самовільне руйнування металів, що відбувається під хімічним впливом навколишнього середовища. Корозії піддаються практично всі метали, але в повсякденному житті людина частіше всього  зустрічається з корозією заліза. Корозію заліза і його сплавів називають ржавінням.

     В природі, хоча і дуже рідко, але зустрічається самородне залізо. Його походження вважають метеоритним, тобто космічним, а не земним. Тому перші вироби із заліза, які виготовлялись із самородків, цінувались більше ніж із срібла і золота.  Самородне залізо не піддається корозії. Прикладом  тому є  відома  колона  в  Делі (Індія), вона заввишки 7м і масою 6т. Не зважаючи на жаркий і вологий клімат Індії дослідники не виявили на ній жодних слідів іржавіння, хоча встановлена вона, як свідчить напис на ній у  9ст. н.е. З тих пір минуло 2800 років. Як давні металурги отримали такий чистий метал є загадкою і сьогодні.

 

4) Застосування заліза. Учні разом з учителем складають схему-„шпаргалку” за допомогою якої можна буде висвітлювати навчальний матеріал про галузі застосування заліза (підручник стр.106).

                                                     Застосування заліза

 

 

 

Каталізатор                                       У медицині                                             В електротехніці    

у багатьох синтезах                          засіб проти недокрів’я                         електромагніти, акумулятори

                              чавун                                  сталь            

             

 

  машини, судна, мости, станки ,труби,  інструменти ,побутові вироби  та ін.

 

V. Закріплення вивченого .

     Бесіда  „ Чомучка”

     Вчитель ставить запитання, які починаються словом „чому”, а потім за зразком діти можуть скласти свої запитання і задати в класі.

  1. Чому залізо важливе для живих організмів?
  2. Чому треба красити і лакувати  вироби з заліза?
  3. Чому залізо можна застосовувати для виготовлення трансформаторів і електромагнітів?
  4. Чому.....        ( свої питання ).

 

VI. Домашнє завдання.

                    

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
2968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку