Дана розробка може бути використана як додаток до уроків алгебри у І семестрі 7 класу, як роздатковий матеріал учням. Укладена згідно Комбінованої системи М.П. Гузика
Шановний семикласнику!
Ти починаєш вивчати новий шкільний предмет – алгебру.
Алгебра – це стародавня й мудра наука. Знайти її надзвичайно важливо. Алгебра – не тільки корисний, а й цікавий предмет, який розвиває кмітливість та логічне мислення. У цьому тобі допоможе навчальний посібник, який ти тримаєш в руках.
Посібник складається з трьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає тобі мудрості у вивченні алгебри!!!
Тема №1. Функції
Урок №1
Функції
«…поняття функціональної залежності є
основне поняття всієї вищої математики…»
О. Я. Хінчин
Питання
Література
Мерзляк А., Полонський В., Якір М. Алгебра: Підручник для 7 класу, Харків, «Гімназія», 2015, §3, пункти 20 – 23, стор. 132 – 172.
1. Функція |
||
1.1 |
Якщо кожному значенню незалежної змінної () відповідає єдине значення залежної змінної (), то таку залежність називають функцією, або функціональною залежністю. |
Периметр квадрата – функція від довжини його сторони. Шлях – функція від часу. |
1.2 |
Усі значення, яких набуває незалежна змінна (х, абсциса, аргумент), утворюють область визначення функції. |
|
1.3 |
Усі значення, яких набуває залежна змінна (у, ордината, функція), утворюють область значень функції. |
|
1.4 |
Графіком функції називають фігуру, яка складається з усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенням аргументу, а ординати – відповідним значенням функції. |
|
1.5 |
Способи задання функції:
|
|
1.6 |
Якщо функція описує реальний процес, то кажуть, що вона є математичною моделлю даного процесу. |
Зміна температури, шлях, зміна площі і т. д. |
2. Лінійна функція |
||
2.7 |
Функцію, яку можна задати формулою виду , де x – незалежна змінна, – деякі числа, називається лінійною функцією. |
|
2.8 |
Від коефіцієнта k залежить кут, який утворює графік лінійної функції з додатним напрямком осі х, тому k називають кутовим коефіцієнтом прямої . |
|
2.9 |
Властивості лінійної функції :
|
|
2.10 |
Графіки функцій та перетинаються, якщо коефіцієнти біля різні (), і паралельні, якщо коефіцієнти біля однакові () і . |
|
2.11 |
Функцію, яку задано формулою , де – незалежна змінна, – деяке відмінне від 0 число, називається прямою пропорційністю. |
|
2.12 |
Графіком прямої пропорційності є пряма, яка проходить через початок координат. |
Урок №2
«Усе перевіряйте, чи воно
правильне, міцно тримайтесь того, що добре»
1 послання ап. Павла до солунян 5:21
Фронтальне опрацювання матеріалу
Функція. Область визначення і область значень функції. Способи задання функції. Графік функції
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово розв’язати вправи, стор. 146 – 148 підручника: 792; 794; 805.
Завдання 4.
Письмово розв’язати вправи, стор. 156 – 157 підручника: 823; 832.
Урок №3
«Якщо людина живе тільки для себе,
єдине, чого вона заслуговує – презирства»
Цицерон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Функція. Лінійна функція
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
6 |
2 |
8 |
4 |
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
х |
|
– 15 |
|
1 |
|
– 1 |
у |
2 |
|
5 |
|
4 |
|
Домашнє завдання: встановити на смартфонах додаток «Графічний калькулятор. GeoGebra»
Урок №4
«Тисячі нерозгаданих таємниць таїть у собі наука,
і без вас, без вашої молодості, сміливості, ентузіазму,
вони не будуть розгадані. Наука чекає вас, друзі»
О.М. Несміянов, академік
Фронтальне опрацювання матеріалу
Лінійна функція
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово розв’язати вправи, стор. 164 підручника: 852, 858 (1), 869, 874 (1).
ІІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 3.
Виконайте практичну роботу в додатку «Графічний калькулятор GeoGebra». Для цього використайте інструкцію.
Інструкція до користування:
Практична робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1.Опівночі температура повітря була +3°С. До 8 години температура підвищувалась рівномірно на 1°С за кожну годину |
1.Опівночі температура повітря була -1°С. До 7 години температура знижувалась рівномірно на 2°С за кожну годину |
|
Пояснення:
Робота над самостійною підготує до сприйняття поняття лінійної функції.
y – температура повітря, x – час. |
||
, |
, |
|
|
|
|
температура повітря: о 2 годині: 5°С о 6 годині: 9°С о 7 годині: 10°С |
температура повітря: о 2 годині: -5°С о 6 годині: -13 °С о 7 годині: -15°С |
|
Всі розв’язки запишіть у робочий зошит, а графік покажіть вчителю під час розв’язування.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
х |
– 8 |
|
– 2 |
|
6 |
|
у |
|
– 6 |
|
– 4 |
|
2 |
Завдання на вибір (виконані завдання здати на уроці індивідуального опрацювання):
Всі завдання повинні бути оформлені на стандартному листку А4, друковані, малюнки або намальовані від руки, або оформлені на комп’ютері у кольорі.
Урок №6
«Здобудеш освіту — побачиш більше світу»
Українське прислів’я
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Функція
І. Узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №2. Лінійні рівняння та їх системи
Урок №1
Лінійні рівняння та їх системи
«Алгебра – це, власне кажучи, аналіз рівнянь»
Жозеф Серре, французький математик
Питання
Література
Мерзляк А., Полонський В., Якір М. Алгебра: Підручник для 7 класу, Харків, «Гімназія», 2015, §1, пункти 2 – 3, стор. 12 – 26; §4, пункти 24 – 29, стор. 173 – 218
1. Загальні відомості про рівняння |
||||||||||
1.1 |
Рівнянням називають рівність, що містить змінну. |
|
||||||||
1.2 |
Число, яке задовольняє рівняння, називають розв’язком або коренем рівняння. |
Число 2 є розв’язком рівняння |
||||||||
1.3 |
Розв’язати рівняння означає знайти його корені або довести, що їх немає. |
|||||||||
1.4 |
Два рівняння називаються рівносильними, якщо вони мають одні й ті ж самі корені. Рівносильними вважають і такі рівняння, які не мають коренів. |
|
||||||||
1.5 |
Властивості рівнянь:
|
|||||||||
2. Лінійне рівняння з однією змінною |
||||||||||
2.6 |
Рівняння виду - деякі числа, називають лінійним рівнянням з однією змінною. |
|
||||||||
2.7 |
Числа називають коефіцієнтами цього рівняння. |
|||||||||
2.8
|
Кількість коренів лінійного рівняння з однією змінною
|
|||||||||
3. Лінійне рівняння з двома змінними |
||||||||||
3.9 |
Лінійним рівнянням з двома змінними називають рівняння виду , де – змінні, – деякі числа (коефіцієнти рівняння) |
|
||||||||
3.10 |
Розв’язком рівняння з двома змінними називають пару значень змінних, для яких рівняння перетворюється у правильну рівність. |
1) (1; 2) 2) (3; 5) |
||||||||
3.11 |
Лінійні рівняння з двома змінними мають ті ж самі властивості, що і рівняння з однією змінною. |
|
||||||||
3.12 |
Графік рівняння з двома змінними утворюють усі точки координатної площини, координати яких є розв’язками даного рівняння. |
|||||||||
3.13 |
Графіком рівняння , у якому хоча б один коефіцієнт або не дорівнює 0, є пряма. |
|||||||||
4. Системи двох лінійних рівнянь з двома змінними |
||||||||||
4.14 |
Якщо потрібно знайти спільні розв’язки двох рівнянь, то кажуть, що ці рівняння утворюють систему рівнянь. |
|
||||||||
4.15 |
Розв’язком системи двох рівнянь з двома змінними називають пару значень змінних, для яких кожне рівняння системи перетворюється у правильну числову рівність. |
(30; 26)
|
||||||||
4.16 |
Щоб розв’язати систему рівнянь графічним способом, потрібно побудувати графіки даних рівнянь в одній системі координат і знайти координати спільних точок цих графіків. |
|||||||||
4.17 |
Щоб розв’язати систему рівнянь способом підстановки, потрібно: 1) виразити з будь – якого рівняння системи одну змінну через іншу; 2) підставити в інше рівняння системи замість цієї змінної одержаний вираз; 3) розв’язати отримане рівняння з однією змінною; 4) знайти відповідне отриманому, значення першої змінної. |
Відповідь: (1; 2). |
||||||||
4.18 |
Щоб розв’язати систему рівнянь способом додавання потрібно: 1) помножити обидві частини рівнянь системи на такі числа, щоб коефіцієнти біля однієї зі змінних стали протилежними числами; 2) додати почленно ліві і праві частини рівнянь і замінити одне із рівнянь системи одержаним рівнянням; 3) розв’язати одержане рівняння з однією змінною; 4) знайти відповідне значення іншої змінної. |
.
Відповідь: (1; 2) |
||||||||
5. Розв’язування задач за допомогою систем рівнянь |
||||||||||
5.19 |
При розв’язуванні задач за допомогою систем рівнянь чинять так:
|
Урок №2
«Пам’ятайте, якщо ви бажаєте навчитися
плавати, то сміло заходьте у воду, а якщо бажаєте
навчитися розв’язувати задачі, то сміло розв’язуйте їх»
Дьордь Пойа, угорський, швейцарський, американський математик
Фронтальне опрацювання матеріалу
Загальні відомості про рівняння. Лінійне рівняння з однією змінною
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконати усно:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
3.1. Письмово виконати вправи, стор. 14 – 17 підручника: 34 (1, 3, 5); 41; 45; 51 (1, 3, 5, 7, 9); 61 (1, 3).
3.2. Виконати самостійно завдання «Розшифруй слово», запропоноване вчителем.
Урок №3
«Неможливо правильно
керувати світом без Бога та Біблії»»
Джордж Вашингтон, 1-й президент США
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач за допомогою лінійних рівнянь з однією змінною
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Назвіть невідомі величини
Позначте одну з них буквою;
Виразіть решту невідомих величин через ту, що позначили буквою
№ |
Фрагмент задачі |
Вираження невідомих |
1 |
У Василька і Марічки було грошей порівну |
Василько - |
Марічка - |
||
2 |
Один кілограм цукерок дорожчий за кілограм печива на 6 грн |
|
|
||
3 |
Пішохід прибув на 2 години пізніше, ніж велосипедист |
|
|
||
4 |
Один шматок дроту у 3 рази менший за другий |
|
|
||
5 |
Швидкість вантажівки на 48 км/год більша від швидкості легкової машини |
|
|
||
6 |
Віталій за день розв’язує 7 задач, а Мишко – 6. Скільки задач розв’яже кожен за х днів? |
|
|
Завдання 4.
Згадайте принци дії шалькових терез.
Допоможіть «відновити рівновагу» у наступних завданнях.
Відповідь:
Вираз А на 5 більший від виразу В А=3В
Вираз В у 5р більший від виразу А А=10В
Вираз А на 12 менший від виразу В А=В+12
Вираз В у 3р менший від виразу А А-5=В
Вираз А у 10р більший від виразу В 5А=В
Вираз В на 7 менший від виразу А А=В+7
Завдання 5.
В кошиках лежать свитки-задачі. Команди обирають задачу для колективного розв’язання. Необхідно за 15 хвилин розв’язати якомога більше задач. Можна розв’язувати по одній задачі всім разом, а можна й розподілити їх між членами команди.
На відкидних дошках необхідно записати рівняння, які склали в процесі розв’язання задач, та отримані відповіді.
Послано одного гінця з Москви на Вологду, і велено йому в шляху своєму проходити щоденно по 40 верст. На другий день послано ще одного гінця слідом за першим і велено йому проходити по 45 верст щодня. Через скільки днів наздожене другий гонець першого?
(Нехай наздожене через х днів, тоді 40 х + 40 = 45 х;
Відповідь; через 8 днів)
Батько запропонував своїм синам Альфреду, Джону та Чарльзу у спадок отару своїх овець розподілити так: Альфред одержить на 20% овець більше, ніж Джон і на 25% більше, ніж Чарльз. Джон одержить 3600 овець. Скільки овець одержить Чарльз ?
(Нехай Чарльз одержить х овець, Альфред - 3600+3660 • 0,2=4320 овець або х+0,25 х, тоді х + 0,25 х = 4320;
Відповідь: 3456 овець )
За легендою, одна чеська панянка вирішила вийти заміж за того, хто розв’яже задачу: «Скільки слив було в кошику, з якого вона дала першому нареченому половину всіх слив та ще одну, другому – половину залишку та ще одну, третьому – половину нового залишку і ще 3 сливи, після чого в кошику не залишилося нічого?»
Урок №4
«Я все можу в Тім, Хто мене підкріпляє,
в Ісусі Христі»
До филип’ян 4:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Лінійне рівняння з двома змінними та його графік
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Серед поданих рівнянь назвіть лінійні рівняння з двома невідомими:
; 7) ; 8) 9) .
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Виконайте письмово вправи:
.
Урок №5
«А якщо кому з вас не стачає мудрості,нехай просить
від Бога, що всім дає просто, та не докоряє, – і буде вона йому дана»
Якова 1:5
Фронтальне опрацювання матеріалу
Системи лінійних рівнянь. Графічний спосіб розв’язування систем
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконайте вправу 1007, стор. 194 підручника.
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи, стор. 194 – 195 підручника: 1009 (2), 1010 (1, 5).
Завдання 4.
Письмово виконайте вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №7, 8
"Ні про що не турбуйтесь, а в усьому нехай
виявляються Богові ваші бажання молитвою
й проханням з подякою"
Филип'ян 4:6
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування систем лінійних рівнянь способом підстановки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно вправи
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи:
Відповідь: (3;2).
Завдання 4.
Заповніть пропуски так, щоб утворені записи були правильні (розв’язання системи способом підстановки):
Завдання 5.
Розв’яжіть методом підстановки
a) б) в)
Завдання 6.
Практична робота.
Тема. Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними способом підстановки
Мета: формування вмінь розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними способом підстановки.
Завдання. Розв’язати систему лінійних рівнянь з двома змінними способом підстановки:
Хід роботи:
Уроки №9, 10
«З ким поведешся, від того і наберешся»
Українське прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування систем лінійних рівнянь способом додавання
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усні вправи, запропоновані вчителем у презентації.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
3.1. Виконайте письмово вправи зі ст. 202 – 205:
1047 (1, 3, 5), 1050 (2, 6), 1053 (1).
3.2. Виконайте угорський кросворд «Рівняння:
Ось зараз і ви побуваєте у ролі дешифрувальника. Вам потрібно спочатку записати у зошитах назви понять, про які йдеться.
1. Значення змінної, при якому рівняння стає правильною рівністю. (Корінь).
2. Розв’язком рівняння з двома змінними є… (пара) чисел.
3. Як називається рівняння виду ах+ву=с ? (Лінійне).
4. Якого математика називають батьком алгебри, а також він ввів позначення коефіцієнтів буквами? (Вієт).
5. Яка наука розвивалась багато століть як наука про рівняння? (Алгебра).
6. Змінна у рівнянні. (Невідоме).
7. Рівність, яка містить невідоме. (Рівняння).
Учні одержують таблиці по варіантах.
Знайти записані відповіді на таблицях, викреслити їх. Прочитати утворені слова. Таблиця 1.
І |
Н |
Ь |
Ш |
Л |
Р |
Р |
І |
В |
І |
О |
М |
І |
Н |
Н |
К |
Д |
Я |
Я |
і |
П |
Т |
Н |
Н |
Й |
А |
Р |
А |
Е |
Н |
Закреслені слова: корінь, пара, лінійне, рівняння. Відповідь. Шмідт. Таблиця 2.
Е |
В |
І |
Д |
О |
Н |
В |
В |
І |
М |
К |
О |
І |
Є |
Е |
Н |
Р |
І |
Т |
А |
И |
І |
Н |
Ь |
Л |
А |
Р |
Б |
Е |
Г |
Закреслені слова: невідоме, Вієт, алгебра, корінь.
Завдання 4.
Розв’язати системи рівнянь способом додавання:
а) б)
Завдання 5.
Практична робота.
Тема. Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання
Мета: формування вмінь розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання.
Завдання. Розв’язати систему лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання:
Хід роботи:
Урок №11
«Діяльність - єдиний шлях до знання»
Б. Шоу
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач за допомогою систем рівнянь
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
а) «система, графік, змінна, розв’язок, спілкування»;
б) «рівність, рівняння, речення, тотожність»;
в) «число, значення, лікування, формула, задача»
Завдання 2.
Розгляньте приклад розв’язування задачі:
Учень задумав два числа, сума яких дорівнює 100, а різниця – 26. Які числа задумав учень?
Нехай х – перше число, тоді у – друге число. Оскільки їх сума дорівнює 100, то маємо рівняння: х + у = 100.
За другою умовою задачі маємо рівняння: х – у = 26.
Складемо систему рівнянь:
та розв’яжемо способом додавання
2х = 126
х = 63
у = 37
Відповідь: перше число 63, друге – 37.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконайте вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
У порожні клітинки впишіть слова, пов'язані з математикою, так, щоб збігались перша й остання букви та кількість букв у слові.
ч |
|
|
|
|
|
|
|
к |
Д |
|
|
|
|
|
|
ь |
|
к |
|
|
|
|
|
т |
||
ч |
|
|
|
|
и |
|
|
|
ч |
|
|
|
0 |
|
|
||
д |
|
|
б |
|
|
|
||
к |
|
т |
|
|
|
|||
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №13
«Любов виникає з любові; коли хочу,
щоб мене любили, я сам перший люблю»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Лінійні рівняння та їх системи
І. Узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
(– 5; 1) |
(5; 0) |
(– 5; 6) |
(– 4; 4) |
А |
Б |
В |
Г |
(6; 2) |
(4; 4) |
(5; 3) |
(8; 0) |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
На одному складі було в 3 рази більше телевізорів, ніж на другому. Після того, як з першого складу взяли 20 телевізорів, а на другий привезли 14, телевізорів на обох складах стало порівну. Скільки телевізорів було на кожному складі спочатку?
Тема №3. Цілі вирази. Степінь з натуральним показником. Одночлен
Урок №1
Цілі вирази. Степінь з натуральним показником. Одночлен
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10:4
Питання
Література
Мерзляк А., Полонський В., Якір М. Алгебра: Підручник для 7 класу, Харків, «Гімназія», 2015, §2, пункти 4 – 7, стор. 27 - 53.
|
||
1.1 |
Виразом зі змінними називають вираз, утворений зі змінних, чисел, знаків дій і дужок. |
|
1.2 |
Значенням числового виразу, який одержимо, підставивши у вираз зі змінними замість змінних їхні значення, називають значенням виразу зі змінними |
Якщо , то
|
1.3 |
Вирази, які не містять дії ділення на вираз зі змінними, називають цілими. |
|
1.4 |
Вирази, які містять дію ділення на вираз зі змінними, називають дробовими. |
|
1.5 |
Вирази зі змінними використовують для запису формул |
|
|
||
2.6 |
Вирази, відповідні значення яких є рівними при будь-яких значеннях змінних, що входять до них, називають тотожно рівними. |
|
2.7 |
Рівність, яка є правильною для всіх значень змінних, називають тотожністю. |
|
2.8 |
Заміну одного виразу тотожно рівним йому виразом називають тотожним перетворенням виразу
|
|
2.9 |
При доведенні тотожностей використовують такі способи:
|
|
||
3.10 |
Степенем числа а з натуральним показником n, більшим за 1, називають добуток n множників, кожен з яких дорівнює a |
n разів
|
3.11 |
Степенем числа а з показником 1 називають саме число а. |
|
3.12 |
Степінь від’ємного числа з парним показником є число додатне. Степінь від’ємного числа з непарним показником є число від’ємне. |
|
3.13 |
Будь-який натуральний степінь числа 0 дорівнює 0. |
|
|
||
4.14 |
Щоб перемножити степені з однаковими основами, потрібно основу залишити ту саму, а показники степенів додати: |
|
4.15 |
Щоб поділити степені з однаковими основами, потрібно основу залишити ту саму, а від показника степеня діленого відняти показник степеня дільника: |
|
4.16 |
Щоб піднести степінь до степеня, потрібно основу залишити ту саму, а показники степенів перемножити: |
|
4.17 |
Щоб піднести до степеня добуток, досить піднести до цього степеня кожний множник і результати перемножити: |
|
|
||
5.18 |
Одночленом називають добуток чисел, змінних, та їхніх степенів. Змінні, числа та їхні степені також вважаються одночленами. |
|
5.19 |
Одночлен, записаний у вигляді добутку числового множника, який стоїть на першому місці, і степенів різних змінних, називають одночленом стандартного вигляду. |
|
5.20 |
Числовий множник одночлена, записаного у стандартному вигляді, називають коефіцієнтом одночлена. |
|
5.21 |
Степенем одночлена називають суму показників степенів усіх змінних, які входять до нього. Якщо одночленом є число, то вважають, що степінь такого одночлена дорівнює 0. |
– одночлен 9 степеня |
Урок №2
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вирази зі змінними
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Прочитайте вираз, використовуючи терміни «сума», «різниця», «квадрат», «куб» тощо.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
3.1. Заповніть таблицю, обчисливши значення виразу для заданих значень :
–3 |
–2 |
–1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Запишіть у вигляді виразу:
1) різницю чисел і ;
2) квадрат суми чисел і ;
3) суму куба числа і квадрата числа ;
4) квадрат різниці чисел і ;
5) різницю квадратів чисел і ;
6) півсуму добутку чисел 0,7 і та числа –0,6.
3.3. Відомо, що Знайдіть значення виразу:
3.4. Складіть вираз для розв’язування задачі:
Урок №3
«Світ математики – це немовби багатоповерхова
будівля, причому ідеї кожного поверху зв’язані як між
собою, так і з тими, що знаходяться вище і нижче»
Годфрі Харолд Харді, англійський математик
Фронтальне опрацювання матеріалу
Тотожно рівні вирази. Тотожності
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
; ; ; .
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №5
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Степінь з натуральним показником
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Уважно прочитайте повідомлення
Слово Exponent, яке ввів для показника степеня Штифель в 1553 році, означає «показник», » позивач». Показники степеня в сьогоднішньому вигляді ввів до науки Декарт (1637). Англієць за народженням, що жив у Франції, Юг писав 5аIV , Ерігон – 5а4, у Декарта ці символи перетворились в 5а4. Вираз «піднесення до степеня» вперше з’явився в 1716 році в роботі »Mathematische Lexicon» Вольфа.
Дайте відповіді на питання:
Завдання 3.
3.1. Перегляньте відео «Що таке степінь?»
3.2. Усно виконати вправу (стор. 34): 152.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 4.
Письмово виконати вправи (стор.36 – 38): 162, 165 (1, 3), 166 (2, 4, 6), 175, 177, 185.
Уроки № 6 – 8
«Не все те отрута, що неприємне на смак»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості степеня з натуральним показником
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи (стор. 43): 205, 206, 208, 211.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Користуючись різними властивостями степеня з натуральним показником, на пелюстках ромашки напишіть вирази, які б дорівнювали виразу усередині:
Письмово виконати вправи (стор. 43 – 45 ):
Завдання 4.
215, 220, 221 (1, 3, 5, 7), 224, 231.
Завдання 5.
1. Запишіть у вигляді степеня: |
||
1) 2) |
3) |
4) |
2. Спростіть вираз: |
||
1) 2) |
3) |
4) |
3. Знайдіть значення виразу: |
||
1) ; 2) ; |
3) |
4) |
4. Замініть зірочку степенем так, щоб утворилась правильна рівність: |
||
- |
а4 ∙ * : а13 = а2 |
- |
5. Піднесіть до степеня дріб: |
||
1) ; 2) ; |
3) |
4) |
6. Порівняйте: |
||
1) 85 та 214; 2) 1253 та 255;
|
3) 93 та 272 |
4) та (2,75)8
|
Завдання 6.
Виконайте вправи 236, 242 на ст. 45 вашого підручника.
Завдання 7.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок № 10, 11
«Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Одночлен. Стандартний вигляд одночлена
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи з підручника (стор. 50): 261, 262, 263.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
3.1. Письмово виконати вправи з підручника (стор. 50 – 52): 266, 274, 276 (1, 3), 280 (1, 2, 6).
3.2. Відгадайте зашифроване слово
Код
х8 |
х9 |
8х9 |
90х8 |
х8 |
90х8 |
|
|
|
|
|
|
Виконати завдання: https://learningapps.org/6356889: Вкажіть одночлени стандартного вигляду.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи:
2) , ;
3) , якщо
Завдання 5.
Письмово виконати вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6. (домашнє)
Якщо ти бажаєш отримати додатковий бал на індивідуальному опрацюванні матеріалу, виконай кросворд, який знаходиться за посиланням http://LearningApps.org/watch?v=p07yn31va01
Коли виконаєш його, зроби скрін екрану і покази вчителеві.
Гра «Кросворд» (Мета гри відгадування кросворду із ключовим словом)
Ключове слово Остоградський
Остроградський Михайло Васильович - видатний математик ХІХст. Народився в Україні на Полтавщині. За свої видатні заслуги був обраний дійсним членом Петербурзької, Американської, Туринської академії наук, членом кореспондентом Паризької академії наук. Прославився тим, що вніс суттєві доповнення до математичного аналізу, алгебри і теорії чисел.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок № 13
«...найкраща помилка та, яку допускають при навчанні»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Цілі вирази. Степінь з натуральним показником. Одночлен
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
1