Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
___________________________________
___________________________________
Шановний п’ятикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. У цьому тобі допоможе навчальний посібник, який ти тримаєш в руках.
Посібник складається з чотирьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Також в кінці посібника є блок №11 – повторення всього матеріалу, вивченого у 5 класі, під час вивчення якого ти зможеш узагальнити все, про що дізнався на уроках математики протягом року.
Нехай Бог посилає тобі мудрості у вивченні математики!!!
Тема №7. Звичайні дроби та дії над ними
Урок №1
Звичайні дроби та дії над ними
«Хто з мудрими ходить, той мудрим
стає, а хто товаришує з безумним, той лиха набуде»
Книга Приповістей Соломонових 13:20
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§27 – 33, ст. 157 – 193.
1. Звичайні дроби |
||
1.1 |
Коли один предмет або одиницю виміру ділять на рівні частини, виникають дробові числа. Звичайні дроби записуються за допомогою двох натуральних чисел і горизонтальної риски.
|
Півхлібини,
|
1.2 |
Число, записане над рискою, називають чисельником дробу, число, записане під рискою – знаменником дробу.
|
|
2. Звичайні дроби і ділення натуральних чисел |
||
2.3 |
Значення дробу дорівнює частці від ділення чисельника дробу на його знаменник. |
|
2.4 |
Частка від ділення одного числа на інше дорівнює дробу, чисельник якого дорівнює діленому, а знаменник – дільнику. |
|
3. Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками |
||
3.5 |
Із двох дробів з однаковими знаменниками той дріб більший, чисельник якого більший, і той дріб менший, чисельник якого менший.
|
|
3.6 |
Більшому дробу на координатному промені відповідає точка, що лежить правіше, а меншому – точка, що лежить лівіше.
|
|
3.7 |
З двох дробів з однаковими чисельниками більшим є той, знаменник якого менший, а меншим є той знаменник якого більший. |
|
4. Правильні і неправильні дроби |
||
4.8 |
Дріб, чисельник якого менший від знаменника, називається правильним. |
|
4.9 |
Дріб, чисельник якого більший від знаменника або дорівнює йому, називається неправильним. |
|
4.10 |
Правильний дріб менший від 1. |
|
4.11 |
Якщо чисельник і знаменник неправильного дробу рівні між собою, то такий дріб дорівнює 1. |
|
4.12 |
Якщо чисельник неправильного дробу більший за знаменник, то цей дріб більший за 1. |
|
5. Мішані числа |
||
5.13 |
Число, яке є сумою натурального числа (ціла частина) і звичайного дробу (дробова частина), називають мішаним числом. |
|
5.14 |
Щоб неправильний дріб перетворити у мішане число, треба чисельник поділити на знаменник. Отримана неповна частка буде цілою частиною мішаного числа, а остача – чисельником дробової частини.
|
|
5.15 |
Щоб мішане число перетворити в неправильний дріб, треба цілу частину помножити на знаменник дробової частини і до отриманого добутку додати чисельник дробової частини. Ця сума є чисельником неправильного дробу, а його знаменник дорівнює знаменнику дробової частини мішаного числа. |
|
6. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками. Додавання і віднімання мішаних чисел. |
||
6.16 |
Щоб додати дроби з однаковими знаменниками, треба їхні чисельники додати і залишити той самий знаменник. |
|
6.17 |
Щоб відняти дроби з однаковими знаменниками, треба від чисельника зменшуваного відняти чисельник від’ємника і залишити той самий знаменник. |
|
6.18 |
При додаванні мішаних чисел цілі частини додаються окремо, дробові частини – окремо. |
|
6.19 |
При відніманні мішаних чисел, коли дробова частина зменшуваного більша за дробову частину від’ємника доцільно цілі частини відняти окремо, а дробові — окремо та додати отримані числа. |
|
Уроки №2, 3
«Без знання дробів ніхто
не може визнавати, що знає математику»
Цицерон, давньоримський політичний діяч
Фронтальне опрацювання матеріалу
Звичайні дроби
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
Урок №4
«Не кажи чому учився, а що пізнав»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Звичайні дроби і ділення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправу, стор. 166 підручника: 966.
Завдання 4.
Заповни порожні місця в таблиці:
Частка |
Дріб |
Ділене |
Дільник |
Чисельник |
Знаменник |
5 : 8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
14 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
11 |
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 166 підручника: 967, 968 (самостійно), 971, 973, 974 (самостійно), 975.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 6.
Ненажерки Хрум, Трям і Ням вирішили на свято спекти пироги. Хрум випік 2 пироги, і Трям 2, а Ням зміг спекти тільки 1 пиріг. Як їм поділити порівну 5 пирогів на трьох? Яку частину від усіх пирогів отримає кожен?
Уроки №5, 6
«Бога повинно слухатись більш, як людей!»
Дії святих апостолів 5:29
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння звичайних дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
Завдання 3.
Усно виконай вправи, стор. 169 підручника: 981, 982, 983.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 169: 985, 986, 991, 993, 996, 997.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
<, <, >, >.
<, > , < , >
Урок №7
Щоб наш урок був плідним, будемо:
не просто слухати, а чути;
не просто дивитися, а бачити;
не просто відповідати, а міркувати;
дружно й плідно працювати!
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Порівняння звичайних дробів
Виконання практичної роботи «Тема 7 робочий зошит «Я дослідник»
Урок №8
«Наблизьтесь до Бога, то й Він наблизиться до вас…»
Послання апостола Якова 4:8
Фронтальне опрацювання матеріалу
Правильні і неправильні дроби
І. Робота над засвоєнням понять термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Завдання 3.
Виконай усно вправу, стор. 172 підручника: 1000.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 172 підручника: 1002, 1008 (1, 3, 5, 7, 9), 1010, 1011, 1017, 1019, 1026.
Завдання 5.
Накресли координатний промінь і візьміть за одиничний відрізок 12 клітинок. Відміть точки: О(0); E(1); А(2); К; М; N; Р; S; Т ; С.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №10, 11
«Я можу все в Тім, Хто мене підкріпляє, – в Ісусі Христі »
Послання апостола Павла до филипʼян 4:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Мішані числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор.178 – 179 підручника: 1045, 1047, 1049, 1054, 1055, 1058.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Замість квадратиків запиши такі числа, щоб утворились правильні рівності:
1) 2) 3) 4) 5)
Уроки №12, 13
«Любов виникає з любові; коли хочу,
щоб мене любили, я сам перший люблю»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, запропоновані вчителем (презентація).
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 182 підручника: 1066, 1068, 1070, 1074, 1079, 1082, 1086.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 237 – 238: 1087, 1089, 1090.
Уроки №14, 15
«З усіх утрат втрата часу найтяжча»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання мішаних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправу:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Завдання 6.
Виконати завдання практичної роботи, запропонованої вчителем.
Половинки: поділи круг навпіл прямою лінією.
|
Третина: поділи круг, намалювавши лінії на 12, 4, 8 годин.
|
Четвертина: спочатку намалюйте половинки, а потім поділіть їх навпіл.
|
П’ять частин: малювати як людину, яка розкинула руки і ноги.
|
Шість частин: спочатку поділити на третини, а потім кожну розділити навпіл.
|
Вісім частин: спочатку намалюй четвертини, а потім розділи їх навпіл.
|
Розділіть фігуру на дві рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на три рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на шість рівних частин
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на чотири рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на три рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на п’ять рівних частин
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на чотири рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Розділіть фігуру на чотири рівні частини
1 частинка = всієї фігури |
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №17
«Тим, хто не знає математики, важко
збагнути справжню, глибоку красу природи»
Річард Фейнман, американський фізик
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Звичайні дроби та дії над ними
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
Б |
В |
Г |
19 |
16 |
17 |
18 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №8. Десяткові дроби. Додавання і віднімання десяткових дробів
Урок №1
Десяткові дроби. Додавання та віднімання десяткових дробів
«Глядіть, щоб ніхто
нікому не віддавав злом за зло, але завжди
дбайте про добро один для одного й для всіх!»
1послання ап. Павла до солунян 5:15
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§34 – 37, ст. 193 – 220.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
1.1 |
Дроби, в яких знаменники є числами 10, 100, 1000 і т. д. називають десятковими. В записі десяткового дробу ціла і дробова частини відокремлюються комою. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
1.2 |
Запис дробової частини містить стільки цифр, скільки нулів у запису знаменника відповідного звичайного дробу. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
1.3
|
Розряди дробової частини десяткового дробу: розряд десятих, розряд сотих, розряд тисячних, розряд десятитисячних і т. д.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
2.4 |
Якщо справа до десяткового дробу приписати один чи кілька нулів або відкинути один чи кілька нулів, то отримаємо дріб, що дорівнює даному. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
2.5 |
Із двох десяткових дробів більший той, у якого більша ціла частина; якщо десяткові дроби мають рівні цілі частини, то більшим буде той дріб, в якого більше число десятих; якщо число десятих однакове, то більшим буде дріб, у якого більше число сотих і т.д.
|
11,25 > 6,32 135,2 < 200,45 12,35 > 12,14 14,43 14,2 14,2 = 14,20 |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
3.6 |
Округлення натуральних чисел: 1) округлюючи натуральне число до певного розряду всі цифри, що йдуть за ним, замінюють нулями; 2) якщо перша наступна за цим розрядом цифра 5, 6, 7, 8, 9, то останню цифру, яка залишилась збільшують на одиницю; 3) Якщо перша наступна за цим розрядом цифра 0, 1, 2, 3, 4, то останню цифру, яка залишилась, не змінюють. |
Округли 435 до десятків
435 |
|||||||||||||||||||||||||||||
3.7 |
Округлення десяткових дробів: 1) округлюючи десятковий дріб до певного розряду, усі цифри, записані за цим розрядом, замінюємо нулями або відкидаємо (якщо вони стоять після коми); 2) якщо першою цифрою за цим розрядом є 0, 1, 2, 3 або 4, то останню цифру, що залишилася, не змінюємо; 3) якщо першою цифрою за цим розрядом є 5, 6, 7, 8 або 9, то останню цифру, що залишилася, збільшуємо на 1.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
4.8 |
Щоб додати (відняти) десяткові дроби, потрібно їх записати один під другим так, щоб кома стояла під комою, виконати додавання (віднімання) і в результаті кому поставити під комою. Якщо в дробах різна кількість цифр після коми, то її потрібно зрівняти, приписуючи справа нулі. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
4.9 |
Властивості додавання Переставна Від перестановки доданків сума не змінюється. Сполучна Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого і третього. |
|
Уроки №2, 3
«Що вподобав, на те й перетворився»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Десяткові дроби. Читання і запис десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
1) 0,2; 2) 18,001; 3) 7,0101;
5,7; 0,0004; 29,00601;
16,4; 46,0732; 387,100056;
0,27; 1238,0072; 0,0000101;
4,31; 35,0000063; 5,00001004.
1) = 0,23 ; 2) = 0,452 ; 3) = 0,? ;
4) = 0,? ; 5) = 0,045 ; 6)= 0,00475 .
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Виконай вправу:
Івасик придумав на урок чотири рівності з десятковими і звичайними дробами. Ліві і праві частини цих рівностей він написав на окремих картках. Прийшовши до школи він забув, які з цих дробів рівні. Допоможіть Василькові встановити відповідність між цими дробами.
1 – 0, 24 А –
2 – 3,76 Б –
3 – 3,076 В –
4 – 0,024 Г –
Уроки №4, 5
«Хіба не любов усе єднає, будує,
творить, подібно до того, як ворожість руйнує?»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 3.
Виконати самостійно завдання практичної роботи
Практична робота
Порівняння десяткових дробів
Підказка!!!
Десяткові дроби легко порівнювати за допомогою таких таблиць:
Для цього числа записують одне під іншим так, щоб кома була під комою. І після цього порівнюють числа за правилом порівняння десяткових дробів.
4. Порівняйте
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №7, 8
«Хто думає про науку, той любить її,
а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Округлення натуральних чисел і десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи:
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
1) ; 2) ; 3) .
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 208 підручника: 1206, 1207 (1, 3), 1213.
Завдання 4.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Завдання 6.
Виконайте завдання практичної роботи, запропонованої вчителем.
Практична робота
Приклад: Місіс Спенсер, директор школи, купила книги та зошити за 547 доларів, олівці за 38 доларів і крейду за 31 долар. Ми можемо округлити ці числа до десятків і додати: $ 550 + $ 40 + $ 30 = $ 620. Ї загальний рахунок дорівнює приблизно 620 доларів.
Комп’ютер 296 доларів, стіл 188 доларів Комп’ютер приблизно _________________ Стіл приблизно ______________________ Загальна сума приблизно _________________ |
Тенісна ракетка 123 долари, м’ячі 38 доларів Тенісна ракетна приблизно ________________ М’ячі приблизно ____________________ Загальна сума приблизно __________________
|
Фільм 29 доларів, плеєр 99 доларів, штани 32 долари Фільм приблизно __________________________ Плеєр приблизно __________________________ Штани приблизно _________________________ Загальна сума приблизно ___________________
|
Принтер 65 доларів, папір 13 доларів, чорнило для принтера 117 доларів Принтер приблизно _________________________ Папір приблизно ___________________________ Чорило приблизно __________________________ Загальна сума приблизно ____________________ |
Вона заробляє 30 доларів кожного тижня. Скільки вона заробить за 2 тижні? ____________________
Скільки за 3 тижні? ___________________________________
Скільки тижнів їй вистачить, щоб купити велосипед? _____________________________________
Через: |
Вниз: |
а. 633 |
а. 655 |
b. 796 |
b. 819 |
c. 447 |
c. 397 |
d. 54 |
d. 512 |
e. 306 |
e. 911 |
Уроки №9 – 11
«Той, хто не любить своєї
країни, нічого любити не може»
Д. Байрон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
1) 1,2 + 2,4 = 5) 9,7 – 5,1 =
2) 4,6 + 3,7 = 6) 7,8 – 0,2 =
3) 2,5 + 5,5 = 7) 5,4 – 2,5 =
4) 3,5 + 4,4 = 8) 3,9 – 3,7 =
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
3.2. Виконай письмово вправи, стор. 214 – 215 підручника: 1256 (1, 3); 1262; 1289.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
Для приготування крему слід узяти вершки, сметану і цукрову пудру. Сметана і вершки важать 84,47 кг, а цукрова пудра і вершки – 79,31 кг. Скільки окремо вершків, сметани і цукрової пудри міститься у 102,08 кг крему?
Друкуючи завдання, я випадково пропустила в числах коми.
Завдання. Відновити записи:
Завдання 5.
Виконайте практичну роботу, запропоновану вчителем.
Практична робота
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №13
«Добрий розум приносить приємність»
Книга приповістей Соломонових 13 :15
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Десяткові дроби. Додавання і віднімання десяткових дробів
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1) 0,3; 2) 0,114 |
1) 0,3; 2) 11,4 |
1) 0,3; 2) 1,14 |
1) 0,3; 2) 11,04 |
1) 0,03; 2) 1,014 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0,12 м |
1,2 м |
0,12 м |
0,012 м |
Інша відповідь |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1) 6,708; 2) 4,853 |
1) 6,808; 2) 4,743 |
1) 6,708; 2) 5,743 |
1) 6,78; 2) 4,853 |
1) 6,608; 2) 5,853 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4 (додаткове).
Письмово виконай вправи:
Тема №9. Множення та ділення десяткових дробів
Урок №1
Множення та ділення десяткових дробів
«Отож, уважай, щоб те світло,
що в тобі, не сталося темрявою!»
Луки 11:35
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§38 – 41, ст. 220 – 244.
|
||
1.1 |
Десяткові дроби множать за таким правилом: 1) помножити їх як натуральні числа, не звертаючи уваги на коми; 2) у добутку відокремити справа комою стільки цифр, скільки їх мають після коми обидва множники разом. |
|
1.2 |
Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т. д., треба в цьому дробі перенести кому вправо відповідно на 1, 2, 3 і т. д. цифр. |
|
1.3 |
Щоб помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001 тощо достатньо в цьому дробі перенести кому вліво відповідно на 1, 2, 3 і т. д. цифри. |
|
1.4 |
При множенні десяткових дробів справджуються усі вивчені раніше властивості множення:
|
|
|
||
2.5 |
Щоб поділити десятковий дріб на натуральне число потрібно:
|
|
2.6 |
Щоб поділити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т.д. треба в цьому дробі перенести кому вліво відповідно на 1, 2, 3 і т.д. цифри. |
23,4 : 10 = 2,34 5 : 100 = 0,05 138,24 : 1000 = 0,13824 |
|
||
3.7 |
Основна властивість частки якщо ділене й дільник помножити або поділити на одне й те саме натуральне число, то частка не зміниться. |
|
3.8 |
Щоб поділити число на десятковий дріб, треба в діленому і дільнику перенести кому вправо на стільки цифр, скільки їх є в дільнику; після чого виконати ділення на натуральне число. |
|
3.9 |
Щоб поділити десятковий дріб на 0,1; 0, 01; 0,001 і т.д. треба в цьому дробі перенести кому вправо відповідно на 1, 2, 3 і т.д. цифри. |
23,4 : 0,1 = 234 5 : 0,001 = 5000 138,24 : 0,01 = 13824 |
Уроки №2 – 4
«Якщо відразу немає
успіху, то спробуй ще і ще»
Джоан Хіксон, британська актриса
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 225 підручника: 1344; 1347; 1349.
Урок №5
«Тоді лише пізнається
цінність часу, коли він утрачений»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Окремі випадки множення десяткових дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
От з’явився в нас у класі
Веселунчик клоун Вася.
Він прокинувсь на світанні
І приніс Вам запитання.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Вибери правильну відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
0,345 |
3,45 |
34,5 |
345 |
А |
Б |
В |
Г |
52,5 |
525 |
0,525 |
0,0525 |
А |
Б |
В |
Г |
0,34 |
0,0034 |
3,4 |
34 |
А |
Б |
В |
Г |
0,123 |
0,0123 |
1,23 |
1230 |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Розв’язування прикладів з листів від Незнайка і Віллі Вонка.
Завдання 5.
Вирази у вказаних одиницях вимірювання і розшифруй вислів:
Завдання 6.
Клоун Вася йшов до вас,
А надворі дощ якраз.
Тому числа намочились,
В картках плями появились.
Тож швиденько поміркуйте,
Й числа вправно намалюйте.
35,1 · = 0,351 436 · = 0,436
6,58 · = 0,658 65,8 · = 6,58
Завдання 7.
Знайди значення виразів та дізнайся ім’я козацького ватажка, який став улюбленим серед козаків.
А
Н
Р
І
К
О
В
С
Завдання 8.
Вовк побіг за Зайцем, коли відстань між ними була 100 м. Заєць біг зі швидкістю 0,01 км/с, Вовк – зі швидкістю 0,006 км/с. Яка відстань буде між ними через 10 с? Чи зможе Вовк наздогнати Зайця?
Урок №6
Щоб наш урок був плідним, будемо:
не просто слухати, а чути;
не просто дивитися, а бачити;
не просто відповідати, а міркувати;
дружно й плідно працювати!
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Окремі випадки множення
Виконання практичної роботи «Тема 8 робочий зошит «Я дослідник»
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №8, 9
«Як нерозумно випрохувати те, чого можеш сам досягти»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення десяткового дробу на натуральне число
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Уроки №10 – 12
«Блажен той муж, воістину блажен,
котрий не був ні блазнем, ні вужем.
Котрий вовік ні в празники, ні в будні
не піде на збіговиська облудні»
Ліна Костенко, Псалом 1:1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення на десятковий дріб
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
0,25 В |
90 А |
13,5 А |
0,9 О |
495 А |
0,0286 Г |
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 238 підручника: 1441 (2, 4, 6, 8); 1450; 1456 (1, 3); 1461 (1, 3); 1468; 1469; 1478 (1, 2, 3); 1482 (2, 4); 1487.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
а) 68,4 : 9 1) 1,8 ф
б) 12,43 : 100 2) 0,1243 а
в) 0,1242 : 0,069 3) 7,6 р
г) 45,69 :100 4) 1,9 з
д) 34,3 :1,4 5) 24,5 е
е) 0,1387 : 0,073 6) 151 і
є) 15,1 : 0,1 7) 0,4569 л
ж) 86,02 : 0,2 8) 430,1 я
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово виконати вправи, стор. 242 підручника: 1492; 1494.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №14, 15
«Учитися можна тільки весело... Щоб
переварити знання, їх потрібно вживати з апетитом»
Анатоль Франс, французький письменник
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
6,4 |
2,08 |
4,9 |
2,45 |
0,37 |
З |
О |
О |
Л |
П |
0 |
1 |
3 |
5 |
З |
Р |
У |
Б |
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Обчисли значення виразів і ти потрапиш ще на одну сторінку Червоної книги:
1) 0,12 : 2 + 4,1; 5) (19,85 + 4,65) : 5;
2) 19,56 : (3,2 + 4,95); 6) 7,224 : 0,301 – 18,6;
3) 0,308 : 0,14 + 1,08; 7) (7,6 – 5,78) : 9,1.
4) 21,5 – 7,2 : 0,6;
9,5 |
2,4 |
3,28 |
4,9 |
5,4 |
4,16 |
0,2 |
Ь |
Е |
Л |
Ф |
І |
Д |
Н |
Урок №16
«В собі самому шукай справжніх благ»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Задачі на всі дії з десятковими дробами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконай усно вправи:
А |
Б |
В |
Г |
0,32 |
3,2 |
0,032 |
0,0032 |
А |
Б |
В |
Г |
0,36845 |
3,6845 |
368,45 |
3684,5 |
А |
Б |
В |
Г |
5 |
0,5 |
50 |
500 |
Завдання 3.
Виконай письмово вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №18
«Хто любить навчання, той любить
пізнання, а хто докір ненавидить, той нерозумний»
Книга приповістей Соломонових 12 : 1
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення і ділення десяткових дробів
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
1.1. Повтори блок № 9.
1.2. Письмово дай відповіді на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
2.1. Виконай множення: 7,82 ∙ 1000.
А |
Б |
В |
Г |
78,2 |
78200 |
782 |
7820 |
2.2. Виконай ділення: 5412,92 : 100.
А |
Б |
В |
Г |
541,292 |
0,541292 |
54,1292 |
5,41292 |
2.3. Довжина прямокутника дорівнює 80 см. Знайдіть ширину прямокутника, якщо вона становить 0,6 від довжини.
А |
Б |
В |
Г |
4,8 см |
1,6 см |
16 см |
48 см |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №10. Відсотки. Середнє арифметичне
Урок №1
Відсотки. Середнє арифметичне
«…математика безмежно різноманітна, як світ…»
М.П. Єругін, білоруський математик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§42 – 44, ст. 244 – 260.
1. Поняття про відсотки |
||
1.1 |
Дріб називають відсотком (або процентом). Відсоток позначають значком %. |
1% = = 0, 01 |
1.2 |
Щоб виразити десятковий дріб у відсотках, потрібно його помножити на 100%. |
0,83 = 0,83 ∙ 100% = 83% 0,02 = 0,02 ∙ 100% = 2% |
1.3 |
Щоб виразити відсотки десятковим дробом, потрібно їх поділити на 100%. |
48% = 48% : 100% = 0,48 4% = 4% : 100% = 0,04 |
1.4 |
Щоб перетворити звичайний дріб у відсотки, треба спочатку перетворити його у десятковий, а потім помножити отриманий десятковий дріб на 100. |
|
1.5 |
Все, ціле, про що йде мова в задачі, становить 100%. |
Всі учні класу – 100% Весь шлях – 100% |
1.6 |
Запам’ятай!
|
|
|
2. Знаходження відсотків від даного числа |
|
2.7 |
1 спосіб Щоб знайти відсотки від числа, потрібно це число поділити на 100 (знайти 1%), а потім помножити на число відсотків. |
1. Знайди 12 % від 500. 500 : 100 ∙ 12 = 60 2. Знайди 40 % від 3 грн.. 3 : 100 ∙ 40 = 1,2 (грн.) |
2.8 |
2 спосіб Щоб знайти відсотки від числа, потрібно виразити відсоток десятковим дробом і помножили дане число на цей дріб. |
1. Знайди 12 % від 500. ; 500 ∙ 0,12 = 60 2. Знайди 40 % від 3 грн.. 40 % = 0,4; 3 ∙ 0,4 = 1,2 (грн.) |
|
3. Знаходження числа за його відсотками |
|
3.9 |
1 спосіб Щоб знайти число за його відсотками, потрібно число, яке становить частину шуканого числа, поділити на відповідні йому відсотки (знайти 1%) і помножити на 100.
|
1. Знайди число, якщо 15% його становлять 30. 30 : 15 ∙ 100 = 200. 2. 8 учнів відсутні в школі. Це становить 25% всіх учнів. Скільки учнів у класі? 8 : 25 ∙ 100 = 32 (учні). |
3.10 |
2 спосіб Щоб знайти число за його відсотками, потрібно виразити відсоток десятковим дробом і поділити дане число на цей дріб. |
1. Знайди число, якщо 15% його становлять 30. 15 % = 0,15; 30 : 0,15 = 200. 2. 8 учнів відсутні в школі. Це становить 25% всіх учнів. Скільки учнів у класі? 25 % = 0,25; 8 : 0,25 = 32 (учні) |
4. Середнє арифметичне. Середнє значення величини |
||
4.11 |
Середнім арифметичним кількох чисел називається число, знайдене при діленні суми цих чисел на їх кількість. |
Знайди середнє арифметичне чисел 2; 3; 7: (2 + 3 + 7): 3 = 12 : 3 = 4. |
4.12 |
Щоб знайти середню швидкість руху, треба весь пройдений шлях поділити на весь затрачений час. Аналогічно можна знаходити середнє значення деякої величини. |
Пішохід за три години пройшов відповідно 4,7 км; 4,9 км і 4,2 км. Яка середня швидкість пішохода за цей час? (км/год) |
Уроки №2, 3
«Блаженна людина, що мудрість
знайшла і людина, що розум одержала»
Книга приповістей Соломонових 3 : 13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Поняття відсотка. Знаходження відсотків від числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
3 % |
21 % |
30 % |
56 % |
80 % |
110 % |
14, 6 % |
|
|
|
|
|
|
|
0,05 |
0,6 |
8,6 |
1,3 |
0,124 |
0,71 |
0,48 |
|
|
|
|
|
|
|
Яку частину фігури становить 50 %; 25 %; 75 %?
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 247 підручника: 1503 (1, 3, 5); 1505 (2, 4, 6); 1507; 1509.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Виконати завдання практичної роботи, запропонованої вчителем.
Практична робота
Урок №4
«Хто стереже свої уста й свого
язика, той душу свою зберігає від лиха»
Крига приповістей Соломонових 21:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Знаходження числа за його відсотком
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи:
2.1. Доповни записи
2.2. Розглянь рисунки, поміркуй, запиши відповідні числа
2.3. Зафарбуй 40% усіх повітряних кульок, що зображені на рисунку, жовтим кольором, 10% - рожевим, 25% - зеленим, 10% - синім. Скільки кульок залишилось незафарбованими?
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи:
3.1. Малюк виконав 6 прикладів на множення, що дорівнює 30 % всієї домашньої роботи. Скільки прикладів у домашній роботі Малюка?
3.2. В басейн налили 1400 м3 води, що складає 35 % об’єму всього басейну. Який об’єм всього басейну?
3.3. Спортсмен готується до турніру. 78 % всіх кидків потрапило в ціль. Скільки було зроблено кидків, якщо в ціль потрапило 156 дротиків?
3.4. 60 % учнів класу поїхали на екскурсію, а 25 % учнів і ще 3 учні пішли у кіно. Скільки учнів у класі?
3.5. Робітник зробив 60 % всього завдання і ще 8 деталей, а його учень – 20 % всього завдання і 7 деталей. Скільки всього деталей зробили майстер і учень?
3.6. Троє хлопчиків знайшли в лісі 200 грибів. Микита знайшов 40 % всіх грибів, Олег 25 % грибів, які знайшов Микита, Дмитрик знайшов решту грибів. Скільки грибів знайшов Дмитрик?
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Лікар Айболить зі своїми друзями плив на кораблі по річці Лімпопо, щоб вилікувати хворих звірів. Коли вони пропливли 60 % шляху, на них напали пірати. Але друзі перехитрили піратів, і 80 км шляху, що залишилися, пропливли на піратському кораблі. Скільки кілометрів складає весь шлях лікаря Айболита?
Урок №5
«Приклади в навчанні корисніші за правила»
Ісаак Ньютон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Знаходження числа за його відсотком
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно вправи:
Які з цих висловлювань можуть бути правдивими?
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор 252 підручника: 1549; 1560.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Уроки №6, 7
«Хто погорджує словом Господнім, той шкодить
собі, хто ж страх має до заповіді, тому надолужиться»
Книга приповістей Соломонових 13:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач на відсотки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
100 грн. |
10 грн. |
1 грн. |
0,1 грн. |
А |
Б |
В |
Г |
5 |
10 |
20 |
15 |
А |
Б |
В |
Г |
5 |
4 |
80 |
50 |
Завдання 3.
Усно розв’яжи вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Письмово розв’яжи вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово розв’яжи вправи:
Урок №8
«Господня земля, і все, що на ній, вселенна й мешканці її»
Псалом 23:1
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач на відсотки
Виконання практичної роботи «Тема 9 робочий зошит «Я дослідник»
Урок №9
«Купи собі й не продавай правду,
мудрість, і картання та розум»
Книга приповістей Соломонових 23:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відсотки. Задачі на відсотки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
200 грн. |
20 грн. |
2000 грн. |
|
А |
Б |
В |
Г |
15 |
30 |
50 |
25 |
А |
Б |
В |
Г |
120 |
75 |
480 |
48 |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №11
«Що може бути шкідливіше за людину, котра володіє
знанням найскладніших наук, але не має доброго серця?»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Середнє арифметичне
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, стор. 256 підручника: 1581; 1582.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 256 – 258 підручника: 1586; 1591; 1593; 1595; 1598; 1606, 1610.
Урок №12
«Арифметика — вхідна брама до всіх інших наук, без її пізнання
ніхто не може зробити жодного кроку вперед до храму науки»
Феофан Прокопович, український богослов, письменник, поет,
математик, філософ, ректор Київської академії (1710—1716)
Фронтальне опрацювання матеріалу
Середнє значення величини
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконай вправи:
Завдання 3.
Завдання 4.
Урок №13
«Господня земля, і все, що на ній, вселенна й мешканці її»
Псалом 23:1
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Середнє арифметичне. Середнє значення величини
Виконання практичної роботи «Тема 10 робочий зошит «Я дослідник»
Уроки №14, 15
«Ліпше добре ім'я за багатство
велике, і ліпша милість за срібло та золото»
Книга приповістей Соломонових 22:1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Застосування середнього арифметичного та середнього значення величини до розв’язування задач
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
36 |
120 |
80 |
100 |
А |
Б |
В |
Г |
12 |
9 |
4 |
7 |
А |
Б |
В |
Г |
117 км |
204 км |
64 км |
320 км |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконай вправи:
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 4.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №17
«Не відкладайте на завтра те,
що можна зробити сьогодні»
Бенджамін Франклін
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Відсотки. Середнє арифметичне
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Повтори тези блоку №10 і письмово дай відповіді на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
5,4% |
54% |
0,54% |
540% |
А |
Б |
В |
Г |
8 коп. |
80 коп. |
8 грн. |
8,8 грн. |
А |
Б |
В |
Г |
10 |
20 |
5 |
0,5 |
А |
Б |
В |
Г |
8 |
80 |
400 |
20 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №11. Повторення матеріалу, вивченого у 5 класі
Уроки №1, 2
«Хто відплачує злом за добро,
не відступить лихе з його дому»
Книга приповістей Соломонових 17:13
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Натуральні та дробові числа
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Усно дай відповіді на питання:
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
45630 |
4563 |
456300 |
4563000 |
А |
Б |
В |
Г |
3 |
2 |
4 |
6 |
А |
Б |
В |
Г |
1345780 |
134,578 |
1,34578 |
13,4578 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 263 підручника: 1661; 1672; 1693; 1704; 1723; 1728.
Уроки №3, 4
«Не той дурний, хто не знає...
але той, хто знати не хоче»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Усно дай відповіді на питання:
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконай вправи, стор. 260 підручника: 1633 (1, 3, 5); 1641 (2); 1646; 1647 (2; 4); 1649; 1677; 1679 (2).
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 332 – 336 підручника: 1702; 1707; 1743.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«Не дайте себе звести, – товариство лихе псує добрі звичаї!»
1 послання ап. Павла до коринтян 15:33
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Геометричні фігури та їх властивості. Відсотки. Середнє арифметичне
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Усно дай відповіді на питання:
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
20 |
45 |
60 |
15 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
K P
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
N О М
Завдання 5.
Письмово виконай вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №8
«Не відкладайте на завтра те,
що можна зробити сьогодні»
Бенджамін Франклін
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Усно дай відповіді на питання:
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
803 |
8030 |
80300 |
0,803 |
А |
Б |
В |
Г |
31250 |
3,125 |
0,3125 |
0,03125 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №10
Міжпредметне узагальнення матеріалу
Урок – захист проектів «Ми – учні талановиті»
Клас поділений на групи в залежності від природного таланту дітей. Кожна група має певне завдання, яке необхідно підготувати, а також вміло захистити продукт своєї діяльності.
1 група
Скласти задачник, в який би входили задачі пов’язані із вашим повсякденним життям. До кожної задачі намалювати ілюстрацію. Кожен учасник групи повинен скласти хоча б 3 задачі. Далі лідер групи всі задачі збирає разом і компонує у задачник. Ваш продукт діяльності ви повинні захистити перед класом.
Приклад задачі:
В шкільну їдальню привезли овочі: 20 кг картоплі, 15 кг цибулі, а моркви половина від маси картоплі і цибулі разом. Скільки всього кілограмів овочів привезли до їдальні?
2 група:
Вам потрібно створити виставку геометричних фігур, які ми вивчали протягом року, із різноманітних матеріалів: фетр, мішковина, тканина, кольоровий папір та ін. Кожній фігурі придумати кумедне прізвисько і на захисті проекту представити ваш продукт і розповісти про кожну фігуру та її властивості. Робота колективна для всієї групи. Можна створити книжечку, в якій кожна сторінка належить одному учаснику групи.
Приклад розробки: