ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ТУРІЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ТУРІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ
КАБІНЕТ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ
Н.Я.Біловус
Музичне мистецтво
Посібник-допомога вчителю-початківцю
Турійськ- 2017
Зміст
Передмова
Вимоги до змістовоїлінії «музичнемистецтво»………………………..4
Цілі і завдання уроку………………………………………………………4
Структура уроку …………………………………………………………...4
Видидіяльності на уроці…………………………………………………..7
Активніформи та методинавчання на уроці…………………………….7
Психолого-педагогічнівимоги …………………………………………...7
Видиоцінювання та процедура перевірки……………………………….7
Типи уроків та особливості їх побудови…………………………………8
Рекомендаціїщодо комплексного аналізууроку «Музичнемистецтво»…………………………………………….………………….14
Рекомендації з питань активізаціїдитячоїтворчості на уроках «Музичнемистецтво»………………………………………………………………..15
Рекомендації з питаньорганізаціїнавчально-пізнавальноїдіяльності
на уроках «Музичнемистецтво»…………………………………………15
Музичне мистецтво вшколі як навчальний предмет та урок мистецтва.…………………………………………………………………..16
Урок музичного мистецтва – основна форма організаціїнавчання…...17
Дидактичнівимогидо уроку……………………………………………...21
Уроки різні та незвичайні………………………………………………....21
Формироботинавчально-вихованогопроцесу в школі………………...27
Критеріїоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів у системізагальноїсередньоїосвіти……………………………………………………….......27
Основніфункції оцінюваннянавчальнихдосягнень…………………...31
Висновок……………………………………………………………….….31
Список використаної літератури…………………………………….…..33
Біловус Н.Я. Музичне мистецтво.Посібник-допомога вчителю початківцю.─ Турійськ ─ 2017. ─ …с.
Посібник-допомога вчителю-початківцю містить систематизовані наробки для організації роботи на уроці музичного мистецтва, який можна швидко використати в разі потреби, як допоміжний матеріал:
Вимоги до змістової лінії «музичне мистецтво»
Цілі і завдання уроку:
Структура уроку (є орієнтовною і можезмінюватися в залежностівідтематичних і змістовнихзавдань):
Перед вчителеммузичного мистецтвапостаєнепростезавдання: об’єднативсіелементи, з якихскладається урок, підчинитиїхосновнійтемі уроку, учбовоїчверті, року, всьогошкільного курсу, не загубивши при цьомуспецифічноїлогікирозвитку, щоприсутня кожному з цихелементівокремо.
Є наступнідидактичні вимоги до проведення уроку:
Мета:
Хід уроку:
3. Подача нового матеріалу:
4.Закріплення теми, матеріалу. Окремозакріплюєтьсявправа, інтервал, пісня. Фрагмент слухання.
5.Оцінюванняпраціучнів.
6.Домашнєзавдання (скласти, намалювати, створити,
доспівати, придумати тощо).
Творчавзаємодія у процесішкільного уроку музикипочинається в той момент, коли щосьєдинестаєоб’єктомспільнихінтересів, бажань та прагнень. Цимєдинимможуть бути новімузичнівраження, таємницякомпозиторськогозадуму, краса художнього образу; виконавськадіяльність, емоційністьслухацькихінтерпретацій, обґрунтованістьаналітичнихвисновків.
Кожен урок має свою певнучітку структуру, котроївчитель повинен сувородотримуватись при підготовцідо уроку. Насампередслідчітко та ясно сформулювати тему та мету уроку, даліпотрібновизначити тип уроку, встановитиміжпредметнізв’язки (наприклад, взаємозв’язокмузики з літературоючиобразотворчиммистецтвом). Слідтакож при підготовці до уроку визначитися з необхіднимобладнанням (магнітофон, програвачтощо),літературою.
При підтоговці до уроку вчитель повинен скласти конспект уроку, щодопоможекращепідготуватися та врахувативсіаспекти та нюансирозкриттятієїчиіншої теми.
Видидіяльності на уроці:
Активніформи та методинавчання на уроці:
Психолого-педагогічнівимоги ("культура уроку”) як спільнадіяльність
педагога-суб'єкта з дитиною-суб'єктом:
Видиоцінювання та процедура перевірки:
Типи уроків та особливості їх побудови
Форми тематичного і підсумкового оцінювання мають включати перевірку компетенції інтегрованого типу для з’ясування рівнів асоціативного мислення учнів, наявність вмінь переносу елементів набутого естетичного досвіду, а саме: мистецьки вікторини, комплексні тести, творчі завдання та ін. Підсумкову оцінку, що виставляється на підставі поточного і тематичного оцінювання, слід розглядати як оцінку кінцевого узагальнення результату роботи учня протягом навчального року, а не середньо-арифметичний бал виведений з суто механічно з попередніх оцінок.
Сучасний урок музичного мистецтва передбачає використання на ньому різних видів мистецтва, насичення його художньою інформацією: це допоможе учням збагнути, що музика дійсно є часткою життя. Щобзрозумітимузику, недостатньолишеслухати й аналізуватиокремімузичні твори, яківчительвикористовує на уроці. Доцільнодопомогтидітямусвідомити, щомузикамаєвеличезнуперетворюючу силу. Якнайкращецеможназдійснити за допомогоютворів, у якихвтілена народна мудрість, сконцентровані думки й почуття, переданізасобамияскравихобразів і сюжетів.
В 70-х роках Д.Б. Кабалевський створив принциповонову систему музичних занять. Яка знайшласвоєвідображення в програмі з музики для ЗОШ. В основіпрограмилежитьтематичнаєдність – тематизмпрограми. Відповіднотематичноїпобудови в йогопрограмівиділені і певнітипиуроківмузики:
Д. Кабалевськийстверджував: “Нехай вчитель буде вільнимвідвладисхеми, яка потребуєвіднього стандартного графікупроведення уроку”.
Методистами України, провіднимивчителямимузикибулизапропоновані і розробленірізноманітні, цікаві, корисні та демократичнітипиуроків:
Кожний з цихуроківмає свою мету,специфіку та методичнуоснову.Прицьомуголовна мета одних – допомогтиоволодітипевнимизасобамидіяльності, інших – розвинутитворчууяву, здібності. Деякі з уроківпідводять до глибокихроздумів про музику, а інші просто настроюють на веселий лад.
Рекомендованітипиуроків музичного мистецтварізнопланові. Запропонованатипологіяуроків не суперечитьтій, щорозроблена в дидактиці. Вчительзавждиусвідомлює головне дидактичнезавдання уроку: чи то (повернення) повтореннямузичногоматеріалу, йогозакріплення, чи то набуттяумінь і навичок, засвоєннянових понять, закономірностейабо ж прагнення до реалізаціїдекількохдидактичнихзавдань, щомаємісце в комбінованомууроці...
Важливовідмітити, щопроведенінетрадиційно уроки музичного мистецтвастимулюютьтворчість як вчителя, так і йоговихованців, створюютьсприятливіумови для співробітництваучнівміж собою і разом з учителем.
Традиційнимище є і такітипиуроків:
Декільканетрадиційнихтипівуроків:
Кожнийшкільний предмет маєсвоюспецифіку. Головнимзавданням одних – озброїтиучнівнауковимизнаннями, інших – допомогтиоволодітипевними способами діяльності. Музичне мистецтво – це предмет, основною метою якого є формуваннядосвідуемоційно-цінніснихвідносинміж людьми. Самецяособливість предмету зумовлює і особливітипи та формипроведенняуроків.
Урок-вікторина, урок-концерт проводяться в кінціпівріччя з метою підсумуватизнанняучнів.
Урок-подорож вибудовується на відображенні в музиці картин природи (“Подорож по морях та океанах”, “Подорож по Україні” і ін.).
Урок-“круглийстіл” – ценасампередслуханнямузики і бесіда про неї.
Урок-вікторина має на метіперевірку знать учнів і можепроводитисяпіслязавершеннявивченняякогосьнавчальногоматеріалучи теми.
Урок-конкурс – цетворчезмаганняучнів на кращевиконанняпіснічимузичноготвору.
Урок-оркестр розвиває в учнівпочуттяколективноїтворчості. Граючи на простеньких дитячихмузичихінструментах – таких як сопілочка, тамбурин, дзвіночки, дітивчатьсямузикувати у колективі. Проявивши трішкифантазії, на музичніінструментиможнаперетворити і зовсім „немузичні”, на перший погляд, речі – гребінець, дзвоник, пляшечку з-під Коли, наповнену горохом тощо.
Безперечно, щоцей список можнапродовжувати, доповнювати, розширювати. Коженможе внести щосьсвоє, оригінальне, нове у проведення уроку музики. Важливо при цьому не ставитисобі за мету втіленняновоїформилишезарадиформи. Аджеціоригінальнінетрадиційніформипроведенняуроківповиннімати на метіпокращеннязасвоєнняучняминавчальногоматеріалу.
Кожнен урок музикимає свою специфіку. При цьомуголовна мета одних – допомогтиоволодітипевнимизасобамидіяльності, інших – розвинутитворчууяву та здібностіучнів. Деякі з уроківпідводять до глибокихроздумів про музику, а інші просто настроюютьна веселий лад. Та вчительзавждиповинен усвідомлювати головне завдання уроку: чи то повтореннямузичногоматеріалу, йогозакріплення, чи то набуттяумінь і навичок, засвоєннянових понять, закономірностейабо ж прагнення до реалізаціїдекількохдидактичнихзавдань, щомаємісце в комбінованомууроці.
Важливо відмітити, що проведені нетрадиційно уроки музики стимулюють творчість як вчителя, так і його вихованців, створюють сприятливі умови для співробітництва учнів між собою і з учителем.
Якщо уроки, якістворюєвчитель, дійсно є результатом йоготворчості, йогохудожньо-педагогічноїпозиції, якщойогодійсноцікавитьтворчеспілкування з дітьми, в якомувінвиявляє себе як педагог та художник, то дітизавждибудутьготові до співтворчості.
Також важливим компонентом художньо-педагогічного спілкування на уроці музичного мистецтва є педагогічна імпровізація – здатність вчителя на основі попередньої розробки у процесі уроку, спираючись на художньо-педагогічну інтуїцію, передбачати педагогічні явища, будувати свою діяльність відповідно до педагогічної ситуації. Адже реальна ситуація на уроціможевнестисвоїкорективи у детально розроблений план проведення уроку. Частинаучнівможезахворіти, декогоможутьзабрати на медоглядчи на спортивнізмагання. І вчитель повинен бути внутрішньо готовим до того, щоб оперативно відреагувати на зміни та внести корективи у план проведення уроку.
Використання ППЗ «Музичнемистецтво» на урокахмузичного мистецтвадозволяє:
Структурнікомпонентимультимедійного уроку музичногомистецтвамаютьтакупослідовність:
На екранізявляєтьсязапис теми уроку
Головнігерої на екранірозповідають про музичнемистецтво, вітаються з учніми, ведутьдіалог за темою уроку.
Звучитьзразковийваріантвиконанняпісні (голос ізсупроводом) перед їїрозучуванням
На екрані – нотнийзапис і текст пісні.
Текст куплетівпіснідопомагає в роботі над образом пісні, незрозумілими словами. Нотнийзапис введений до структуримультимедійного уроку перш за все для учителя, учнямнотнийзаписдопомагаєслідкувати за рухоммелодії. Методику розучуванняпіснівчительобирає сам – на слух або за допомогоюграфічного (нотного) запису. Вивченнянотноїграмоти та співіз нот не передбаченідержавнимивимогами до рівнязагальноосвітньоїпідготовкиучнів.
Звучитьсупровід до пісні, на екрані – текст у режимі караоке.
Утакомурежимівідбувається робота над змістом кожного куплету, виконавськимрозвитком вокального твору. Учніготуються до «концертного» виконанняпісні.
Учні мають можливість ознайомитись з різними інтерпретаціями розучуваної пісні, що показує значення аранжирування в сучасному музичному мистецтві.
Головнігерої в діалогічнійформірозповідають про музичнемистецтво: обговорюютьтвір для слухання, пригадуютьісторіюйогостворення, розповідають про композитора,даютьвизначенняокремихмузично-теоретичних понять і термінів. Ініформаційнийзвуковий ряд ілюструєтьсясвітлинами, портретами, слайд-шоу, творамиживопису, відеофрагментами. Кроки фього типу перелбачаютьпитання та завданняучням для активізаціїувагипід час сприйманнямузичноготвору.
Використовуютьсятеоретичнівікторини – на знанняпредставниківепох, стилів, національнихшкіл, класичної та естрадноїмузики, музичні – на розпізнаванняконкретнихтворів, їхавторів і виконавців
Прослуховуваннямузичноготвору.
Учнівідповідають на поставленіпитання (завдання) самостійно, іноді – за допомогоюпідказок на моніторі (слів-характеристик музики). Головнігероїможутьдавативідповідь і продовжуватианалізтвору – йогозасобіввиразності, форми, особливостейвтіленняпевного образу тощо.
Наприклад, створити хореографічну композицію, в якій би були поєднані елементи класичної і сучасної хореографії під дану музику, або намалювати власне бачення музичного твору, або створити власну мелодію до певного тексту.
Питання для перевіркизнаньматеріалу уроку з варіантамивідповідей.
Діалогголовнихгероїв, якийпідсумовуєвивченийматеріалвідповідно до теми уроку. Учитель, за бажанням, можепродовжити з учнямицейдіалог.
Відповідно до власнихметодичнихпоглядівпедагогможередагуватизапропоновані уроки, використовуватидеякіїхелементи. У процесіпідготовки та створеннямультимедійного уроку потрібнотворчопідходити до застосування ППЗ, організації активного сприйманняйогоматеріалів: співучасть у діалозі з головними героями, створенняпроблемних та ігровихситуаційнавколоокремихінформаційнихблоків, органічновключати, поєднуватиматеріал ППЗ з елементамиіншихтехнологій (ігрових, інтегративних, інтерактивнихтощо). Такожслідваріативнопідходити до плану-сценарію одного й того ж самого уроку з ППЗ: варіювання, змінювання, комбінування, синтезуваннярізнихелементівзалежновід теми та змісту уроку, конкретноїпедагогічноїситуації, настрою педагога та учнів. Варто особливуувагуприділитиякості вокально-хоровоїроботи (особливо на етапіаналізувласноговиконаннявивченихпісень).
Рекомендаціїщодо комплексного аналізууроку «Музичнемистецтво»
Параметри:
Рекомендації з питаньорганізаціїнавчально-пізнавальноїдіяльності
на уроках «Музичнемистецтво».
Музичне мистецтвовшколі як навчальний предмет та урок мистецтва.
Цілеспрямоване і систематичнемузичневихованняздійснюється в школі на уроках музичного мистецтва.
Музика є одним ізвидівмистецтв, який і складаєосновнийзміст предмету. А разом з літературою і образотворчиммистецтвомскладаютьестетичний цикл. Отжемузика, література і образотворчемистецтвознаходяться в тісномузв’язку. Тому твори образотворчогомистецтва, художнє слово допомагаютьпередатиглибинупочуттів, яківтілені в музиці. А в свою чергу, музиказдібнавикликатинастій, переживання, якіспівзвучнібагатьомтворамживопису і літератури.
З словами В.Сухомлинського “Пізнаннясвітупочуттінеможливе без розуміння й переживаннямузики, без глибокоїдуховної потреби слухатимузику й діставатинасолодувіннеї. Без музикиважкопереконатилюдину, яка вступає в світ, у тому, щолюдина прекрасна, а цепереконання, по суті, є основною емоційної, естетичної, моральноїкультури”.
Музичне мистецтво, як шкільний предмет, тіснопов’язанийз історією, бо твори якістворюютькомпозиторизавждивідповідаютьісторичнимподіям, різнимсоціальним проблемам. Своїперші кроки до музикидитинаробитьще до школи. Дітислухаютьїївідсвоїхбатьків, в дитячихсадочках, дивлятьсядитячіпередачі, мультфільми в вжемузикастає для них одним зізасобівемоційноговпливу, аджевикликає у них почуттярадості і ще часто, слухаючиїї, дітироблятьвідповіднірухи, підскоки, підспівуютьмелодії. Найбільшепов’язані з музикоютідіти, котрівідвідують д-садочок: там вони розвиваютьсвійемоційнийвідгук на музику, музичний слух, музичнупам’ять, відчуття ритму, набуваютьнавичокслухатимузику, вчаться правильно співати, грати на ДМІ, виконуютьрізнімузично-ритмічнірухи.
Починаючи з 1 класудітищебільшепроявляютьінтерес до музики, особливо до рухливої, веселої, життєрадісної за характером, адже в міміці, жестах, рухах ах підмузику вони відкритовиражаютьсвоїпереживання і почуттязадоволення.
Метою уроківмузичного мистецтва в загальноосвітній школі є – вихованнямузичноїкультуриучнівякнеобхідноїчастиниїхдуховноїкультури.
Поняття “Музична культура” доситьоб’ємне. Воновключає:
Нинідіючапрограма з музичного мистецтвамаєтематичнупобудову: всі теми – ценібисхідці, яківедутьучнів до оволодіннямузичною культурою. В темах чвертіпослідовнорозкриваєтьсяособливостімузичноїмови, багатство і своєрідністьїїзмісту, зв’язок з іншими видами мистецтва – живопис, література, особливостіемоційноговпливумузики.
На уроках музичногомистецтва учнізнайомляться з кращимизразкамиукраїнськоїнародноїмузики, фольклору, творамикомпозиторів-класиків, масовимипіснями. Основою вихованнямузичноїкультуриучнів є засвоєннясамекласичноїспадщини. Важливимзавданняммузичноговиховання в школі є формування, як уже згадувалося, музичноїкультуриучнів в процесіспілкування з музикою, внаслідокчогоформуютьсяїхніінтереси, погляди, смакитощо. Добатехнічногопроцесурозшириламожливостіслуханнямузики. Якщодекількадесятиріч тому уява про музикупов’язуваласьлише з концертним залом, то в наш час – час новітніхтехнологій, цезовсімінакше. Учнірозширюютьсвіймузичнийсвітогляд за допомогоютелевізорів, магнітофонів, програвачів, комп’ютерів, аудіо і відеозаписів, касет і такеінше. В таких умовахмузичневихованнянабуваєщебільшоїзначимості.
Тут велика заслуга належитьучителеві. Розвиваючиздібністьрозумітимовумузики, відчутиїївиразність, вчительдаєучнямнеобхіднізнання. Навички, вміння, виховуєінтерес для музики, формуєестетичнісмаки.
Музичнесприйманнярозвивається не тільки в процесіслуханнямузики, а й на інших видах музичноїдіяльності. Тому дужеважливо, щобучнінабувалинавичок і вміньпід час співу, ритміки, гри на ДМІ, а також в процесівивченнямузичноїграмоти, яка допоможеїмкращезрозуміти і виразновиконувати твори. Таким чином у виконавськійдіяльностіінтенсивнорозвиваютьсямузичнітворчіздібностірозширюютьсяможливості активного сприйманнямузик, а це в свою чергу, залежитьвід правильного розв’язаннязагальноосвітніхзавдань.
Урок музичного мистецтва – основна форма організаціїнавчання
На різнихетапахрозвиткушколимузичнізаняттяпроводилися в різних формах, і в 40-х роках, в якостіосновноїформиучбово-виховногопроцесу, встановився урок. Були і такіформимузичних занять, як екскурсія та практичнізаняття з видівмузичноїдіяльності.
Сьогодні, коли перебудовуєтьсятрадиційна система загальноїосвіти, кожнийвчительшукаєсвої напрямки у навчанні. Дужеважливо не втратитиголовне – людину, як особистість, яка не тількимаєзнання з економіки, а й здатнарозуміти і відчуватипрекрасне, а отже, співчуватиіншим людям.
Урок музичного мистецтва - основна форма організаціїмузично-виховноїроботившколі, хочпоглиблюютьсящезнання з музики і в позаурочний час. Урок включає в себе різнівидимузичноїдіяльностіучнів: спів, музично-ритмічнірухи, гра на ДМІ, слуханнямузики, музична грамота. Для уроківмузичногомистецтва характерною є особливаемоціональна атмосфера. – цецілкомприродно, аджемузика – мовапочуттів: вона хвилює, викликає в дітейпевнінастрої і переживання. Одержанівраженняпосилюютьсяпідвпливом учителя, якийпередаєсвоїпочуття не тільки у виразномувиконаннятвору, але і в слові, міміці, жестах. Таким чином, концентруючиувагуучнів на звучаннімузики і розвиваючиїхнюувагувчительдопомагаєдітямувійти у світмузики, музичнихобразів і яскравовідчутиїхвиразність.
Кожен урок маєбагатоспільних рис, але і має свою своєрідність і неповторність. В уроці все повинно бути добре продумано: мета і завдання, зміст і структура, засоби і методи, прийомироботи, бо без цього не можнадосягнутидобрихрезультатів.
Підготовкадо урокузалежитьвідпедагогічнихвміньмайстерностівчителя, тобто як вінзумієорганізувати і реалізувативиховні, освітні і розвиваючіможливостімузичногоматеріалу. Для успішногорозв’язанняцихзавдань, вчительмуситьглибоковивчити твори і добиратиїх у відповідностівіковихособливостейучнів, їхмузичнійпідготовці.
У зміст уроку входять твори різні за характером, настроєм, тому для досягненняйогоцілісностіважливо добре визначитийого структуру: послідовністьрізнихвидівмузичноїдіяльності.
Продумуючиемоціональний рисунок уроку, перехідвід одного твору до другого, вчительпрагнепідтримуватинеобхіднийемоційнийнастрій, знайтиприйомипереключенняувагиучнів. При побудові уроку важливовраховуватиступіньфізичного, розумового та емоціональногонавантаженняучнів. Наприклад, робота з молодшими школярами (нестійкаувага, швидкавтома, не сформованість голосового апарату...) абоскладнупіснюкращерозучуватипротягомдекількохуроків, а не за рахунокзбільшеннянавантаження і часу на одному чидвох уроках; післярозучуванняважкихмузично-ритмічнихрухівва не бажанопочинатиспів, якийвимагаєспокійного, зрівноваженогодихання і зосередженості, а такожслідвраховуватимісце уроку в розкладі – чивін є першим, третімчишостим.
Отже, щоб структура уроку булагнучкою, потрібнийтворчийпідхідвчителя до йогопобудови. Урок повиненпроходити по заздалегідьнаміченому плану, однакнеможливопередбачитидеякінесподіваніситуаціїта й, взагалі, не можнадатипоради по кожному конкретному випадку. Інколи, із-за непередбаченихобставин приходиться перебудовувати урок “на ходу”. Професійнийдосвідвчителядозволяєйому не розгубитися і, в кожному конкретному випадку. Прийнятивідповіднерішення.
Якістьсучасного уроку в значніймірівизначаєтьсяактивністьучнів.
Проблема активностівирішується не тількизавдякицікавійпобудові уроку; багато буде залежати і відіндивідуальногопідходувчителя до кожного учня. Аджевчительповинен знати добре своїхучнів, пам’ятати про їхсильні і слабкісторони, інтереси, нахили, - оптимістичнооцінитиможливості конкретного учня.
На уроцінеобхіднопрагнути до безпосередньогоспілкування, використовуючитакіприйоми, як навіднізапитання, підказкивпівголоса, запитальнийабоздивованийпогляд, одобрюючий кивок, тести, мімікавчителятощо.
Сучасний урок музичного мистецтваважкоуявитисобі без спеціальногообладнання: естетичнеоформленнякабінету, ДМІ, наочність, ТЗН, магнітофон, магнітна і звуковадошка, телевізор, грамзаписи, аудіо і відеозаписи, фонограми, озвучені з клавіатуроюпомагаєвчителевізробитибільшцікавимрозучуванняпісні, слуханнямузики, іншівидимузичноїдіяльності.
Підготовка і проведення уроку завждивимагаєвід учителя творчогопідходу, активного проявуйогознань, умінь та професійногодосвідупраці.
Особливу роль на уроках музичного мистецтва відіграєнаочність. Так у 1 класінаочність в основному застосовується в музично-дидактичнихіграх та спеціальнихзавданням: за допомогою нот-кружечківдіти на фланелеграфівикладаютьнапрямрухумелодії, а для визначеннятембрів музичнихінструментівпоказують карточки ізїхзображенням, іншізавдання.
Урок музичногомистецтва миє велику силу впливу на внутрішній і духовнийсвітучнів, пробуджуєінтерес до музики, необхідністьспілкуватися з нею. Поступово на кожному уроцідітивчатьсярозуміти, щомузикатіснопов’язана з життям, тобто, щоміжмузикою і життям є міцнийзв’язок.
На приклад: після того, як дітипрослухалинаціональнийгімн “ Ще не вмерлаУкраїна” муз. М.Вербицького на слова П.Чубинського, вчительрозповідає: понад 150 років слова цьогогімнубулизаборонені, ніде не друкувалися. Розповідає про автора тексту – українськогопоета, етнографа і фольклориста Павла Чубинського, якийнародився у 1839 р. сім’їкозацького роду. За боротьбу за волю. Українизасланийбув до Архангельська, де і написав слова цьогогімну і передав на Україну. Аж у 1989 році, на могилійого (Кладовище у Борисполі) на кам’янійплинівикарбуваніперші рядки вірша “Ще не вмерлаУкраїна”...Скрізь на слова поклавВербицький (1815-1870).
Цікаво знати, щоспершуцебувсолоспів у супроводігітари, а пізнішеобробкадля хору. Гімнхарактеризується широтою осмисленняісторичноїдоліукраїнського народу, в ньомуутвердженавіра за волю, свободу і славу народу. В гімнівисловленісподівання. Щопісляволі “За Карпативідіб’ється, загомонить степами”, а України слава стане поміж народами” передвіщалиприйдешнісвітлічасивоскресіння народу.
Саме, як національнийгімн, “Ще не вмерлаУкраїна” визнававсяІваном Франком, ЛесеюУкраїнкою, трудовимиукраїнськими громадами в різнихкуточкахсвіту. Спрямована в майбутнє, головнапісняукраїнського народу утверджуєйого волю віддати все за нашу свободу. Самецієюспрямованістюпісня пустила глибокекоріння у національнусвідомістьукраїнцівобохчастинУкраїни. Пісня – гімнвийшла за рамки українськоїпоезії. На початку ХХ ст.. їїпереклали на кількаіноземнихмов: німецьку, англійську, французьку і інші. Всіурочисті свята українського народу почитаються і закінчуютьсяурочистимвиконаннямцьогогімну.
З 17 вересня 1991 року українськерадіорозпочинаєсвоїпередачівиконаннямгімну “Ще не вмерлаУкраїна”, а 5 грудня того ж року, гімнвпершеофіційно прозвучав на засіданніВерховної Ради України, присвяченомупідсумкамВсеукраїнського референдуму та виборам Президента нашоїдержави. Так гімн, створенийдвомаукраїнськимисинами, повернувся до пісенноїскарбниці народу”.
Післятакоїрозповідівчителя, а також, післяаналізупрослуханоготворуіззастосуванням методу діалогізації, учнікращезрозуміютьглибинузмісту у тісномузв’язкудвохобразів: поетичного і музичного.
Рівеньспівочоїкультуриучніввищий у тих вчителів, котрі у своїйпрофесіїкеруютьсятим, що “український народ – народ співець і піснетворець. Вінсклавбезмежнукількістьчудовихпісень, якісупроводжуютьйого і в праці, і в смутку, і в радості. Ще у свій час М.Гоголь говорив, що: народніпісні для України все: і поезія і історія, і батьківська могила, і щопісняці – народна історія, яка розкриває все життя народу”.
Демократизаціяшколи принесла зараз більшу свободу вчителюмузики у показі і викладі нового матеріалу; у побудові уроку музики, яка залежитьвідвікуучнів та специфікидидактичної мети даного уроку; у виборіпрограми; у подоланніформалізму та стандарту у проведенні уроку.
Дидактичнівимогидо уроку:
Уроки різні та незвичайні
Сьогодні, коли перебудовується традиційна система загальної освіти і кожна школа шукає своє “обличчя”. Дужеважливо в гонитві за модниминапрямами у навчанні (типу “школа економіки та менеджменту”) не втратити головне – людину, особистість, яка не тількимаєзнання у галузіекономіки і техніки, а й здатнарозуміти і відчуватипрекрасне, а цеозначаєрозуміти і співпереживатиіншим людям. Кожнийшкільний предмет має, як уже згадувалося, свою специфіку. Головнимзавданням одних – озброїтиучнівнауковимизнаннями, інших – допомогтиоволодітипевними способами діяльності.
А є предмет – основна мета якоговизначається в дидактиці як “формуваннядосвідуемоційно-ціннихвідносин”. Це предмет – музика.
Вчителі і керівникишкілставляться до цього предмету по-різному – залежновідсвоєїкомпетентності та рівняпедагогічноїкультури. Вважають часто цей предмет легким і другорядним. Так вважають і більшістьбатьківучнів.
Такепоціновуваннямузикивиховує в наших дітейоднобічнерозуміннямузики, при якому вона сприймаєтьсялише як розвага. В шкільнійпрактиці ми спостерігаємо і цілкомпротилежнеявище, тобто і адміністраціяшколи і вчителіставляться до уроку музичногомистецтва як до серйозноїнауковоїдисципліни, де від учителявимагаєтьсяточнедотриманнянавчальноїпрограми.
Однак, професійно грамотно визначаючисьщодомузичного мистецтва, як шкільного предмета, не слідвпадати у крайнощі. З одного боку музика, як вид мистецтва, надторізнопланова, щослужитилишерозвагою, бокрімрозважальноїфункції, їйвластиві і пізнавальна, і виховна, комунікативна, гедоністичнавсі вони. Якби “присутні” на уроці. А найголовніше те, щомузичнемистецтво єнауковоюдисципліною, боготують з учнівмузикознавців – теоретиків.
Як же проводити уроки музичного мистецтва, щоб вони булирізноплановими, цікавими, корисними і цілкомдемократичними?
Урок-вікторина, - проводиться в кінцічверті з метою підсумувативідомості про вжевідоміучнямимузичні твори. Прослухавши той чиіншийтвір, учнівизначаютьйогоназву, композитора. А хтосьможепродемонструвати й іншізнання про цюмузику: на якихінструментах вона виконується, в якійформі написана тощо (крокус-марш). Цей урок можна провести і з метою перевіркимузичноїерудиціїучнів.
Скажімо, якщо вони, прослухавшимузику, зможутьвизначитиназвународнихтанців, значить розуміютьїххарактерніособливості. Коли учнівідсуваютьзабруднення у правильнійвідповіді, вчитель, застосовуючи метод порівняння. Допомагаєїмзрозуміти і засвоїтиподібність і відмінністьпрослуханихтанців (доцільночергуватиграмзапис і “живе” виконання учителем).
Умовивікторинирозробляютьсяспільновсімкласом. Класподіляється на кілька команд: по рядах, або хлопчики – дівчатка. Визначаєтьсякількістьочок, одержаних за правильнувідповідь, доповнення і такеінше.
Для записуочок на дошці та спостереження за швидкістюреакціїучніввідкожноїкомандиобирається по одному асистенту, якідопомагаютьвчителеві. Згаданіваріанти уроку – вікторинибазуються на слуханнімузики. Такий урок можназастосувати і в процесіспіву.
Наприклад, яка команда знаєбільшепісень у ритмі вальсу (абопісень про Україну, наше місто). Тут оцінюється не тількиякістьвиконання. А й ерудиція: вмінняназвати композитора, поета, історіянаписаннятворівтощо.
Для уроків такого типу важливим є те, щобвчительвільноволодівінструментом, оскількивінмуситьгратипісні з зручному для дітейдіапазоні. Урок-вікторинаможе бути проведений як з попередньоюпідготовкою, так і без неї. У першомувипадкуучні наперед знають тему вікторини, а прагненнянабратибільшеочокспонукаєїхбагаточитати про музику, запозичуватищось у дорослих, - таким чином сумнозвісна проблема домашніхзавдань з предмета “Музичне мистецтво ” розв’язується просто і природно.
Цей урок іноді проводиться і заспеціальнозаготовленимизапитаннями з метою закріплення теми, щовивчається. Тодівін проходить по типу телевізійноїгри “Що? Де? Коли?
Урок-концерт бажанопроводити в кінціпівріччя, навчального року.
Програмаплануєтьсязавчасно: учніна такому урокуможутьвиконуватипісні, якінавчилися за півріччя. Різновидцього уроку – концерт на замовлення: на проханняучніввчительвиконуєрізні твори. Можливе і спільневиконання (учні з учителем) : у кожному класі є учні, яківчаться в ДМШ). Значимість таких уроків велика: це і повтореннявивченихпісень і розширеннямузичногосвітоглядуучнів. Солісти, щоберуть участь у концертівчатьсяповодити себе на сцені. Особливо цінним є те, що в процесі таких уроків у школярівформуєтьсяпросвітницькийінтерес, тобтобажаннявиконатимузику і розповісти про неїсвоїмоднокласникам. А цейінтересможе стати стимулом до подальшоїмузичноїосвітиучня, розвиткумовлення,артистизму.
Такожслідпам’ятати про складніпсихологічніособливостіпідлітковоговіку і про те, що кожному учневі треба датиможливістьсамоутвердитися. Якразці уроки і допоможуть в цьому. До таких уроківпризначаєтьсяведучий (конферансьє).
Урок-інтерв’ювиник на основі концерту, якийдоповнюєтьсябесідою з виконавцями.
Добре, щоб участь в уроці взяв хтосьізпрофесійнихмузикантів (учнівмузичнихзакладів). У роліінтрев’юєріввиступаютьсаміучні. Вони не раз слухалиінтерв’ю в різнихтелевізійнихпрограмах, тому можутьзорієнтуватись і на уроці. Програму концерту на таких уроках необхідноузгодити з темою, щовивчається.
Уроки-інтерв’юкорисні і для тих, хто ставить запитання, і для тих, відповідає, і для тих, хтослухає. Такі уроки сприяютьрозвитковімовлення, мисленнявмінняспілкуватися, вихованнюкультуриповедінки.
Урок-конкурс базується на музично-виконавськійдіяльностіучнів: співігрі, на музінструментах. Цеможе бути конкурс як виконавськихколективів (класного хору, оркестру), так і солістів, співаків – інструменталістів:
Є діти, котрілюблятькеруватиспівом, грою на інструмента – юнідиригентитакожможутьбрати участь у конкурсі. З учнівкласуобираєтьсяспеціальнежурі, яке оцінює і коментуєякістьвиконаннямузики. Учитель роз’яснюєкритеріїоцінки: гарний ансамбль (ритмічний, тембровий та ін.), чіткадикціявиразністьвиконання. Оригінальністьаранжування. На цих уроках виконавцізновузазнаютьрадостітворчості, а їхнісуддімаютьможливістьпроявитисамостійність, умінняоцінитипочуте та грамотно висловлюватисвоїсудження.
З виховної точки зору, бажано, щоб склад журі на різних уроках змінювався.
На урок-конкурс можуть бути подані і власнітворчіроботиучнів – адже у кожному класі є своїпоети і композитори. В цьомуразікритеріїоцінкипоповнюютьсяще й відповідальністюмузики і літературного тексту. Дехто, створюючисвоїпіснівиконуютьїхпідвласнийакомпанемент (гітара, ф-но), Оцінюючитворчістьучнів, треба бути вкрайтактовним, щоб не образитиїхнеобережноюреплікою.
Урок-подорожможнапроводити у різнихваріантах. Інодівінвибудовується на відображенні в музиці картин природи. Наприклад, “Подорож по морях та океанах” передбачаєслуханнямузичнихтворіввідповідної тематики, виконаннямпісень про море... За основу уроку можнавзяти факт з біографії того чиіншого композитора, щоподорожував по різнихкраїнах. Учнімовби разом з ним “відправляються в подорож” і слухаютьмузику, яку створив композитор.
Деякі уроки корисноприсвятитивиникненню та розвитковіпевногомузичного жанру – школярі “мандрують” по різнихепохах і країнах, слухаючи і виконуючивідповіднімузичні твори.
Урок “круглийстіл” – це як правило слуханнямузики і бесіди про неї. Традиційнеопитування на уроках музики не даєбажанихрезультатів, оскільки для ньогохарактернийдеякийформалізм, щозаважаєформуванню в учніввласних думок про емоційнийвпливмузики.
Сприйняттямузики – складний і тонкий психологічнийпроцес. Тому бесіда про музикумає бути невимушеною, щобстворитиумови для комфортного і неформального спілкування в класі. Цьомусприятиме урок “Круглийстіл”. Можливістьвисловитися кожному учневі, стимулюється на уроках такого типу не тількизавдякидовірливому тону вчителя, а й навітьрозміщенню парт (у формі кола), щодозволяє кожному бачитивсіх. Під час бесідиучніможутьзвертатисябезпосередньо до когось з присутніх, дивлячись на нього і називаючийогоім’я (на звичайних уроках не прийнятоспілкуватися у такийспосіб).
Ведучим “круглого столу” може бути не тількивчитель, а й учень. На таких уроках можутьвиникнутицікавідискусії. В кінці уроку ведучийдякуєучасникам “круглого столу” за бесіду. Такий урок допоможеактивізуватипасивних, байдужихучнів, а такожвиховати культуру спілкування. А школярам так їїбракує.
Урок самопізнання. Не всіучні, сприймаючимузику, “пропускаютьїїкрізь себе” – а сутністьхудожньогопізнаннямистецтваполягаєсаме у виникненніцілкомособистогоставлення до нього. Важливо, щоб з приводу музики, яка прозвучала, в учнівз’явилисявласні думки. Однак, з різних причин, деякідітизатрудняються (чивстидаються) розповісти про враженнявідпочутоїмузики. Тому доцільнозапропонуватиїмзробитицеписьмово. Піддаючианалізу думки і почуттявідпрослуханоїмузики, ученьпізнає себе, своїможливості.
Процессамопізнанняможевідбуватися на різних уроках музики. За бажаннямучня, йогописьмову роботу, творчу роботу, можепрочитатихтось з однолітків (“про себе”). Дужевідрадно, якщоученьдовіритьсвоїпотаємні думки й почуттявчителю.
Уроки самопізнаннядаютьефективнірезультати в тих класах, де в учніввідсутнійдостатнійдосвідсприйняттямузики. Спостерігаючи за своїмивихованцямивчительвизначає у якихкласахписьмовіроботиможнапроводитирідше, пропонуючиучнямсвої думки й почуттявисловитиусно.
Урок-захист, - можнапроводити так: у класізвучитьнезнайомиймузичнийтвір і, комусь з учнівпропонуєтьсявисловитисвоєвраженнявідпочутоїмузики. В ньомуможе бути виражене як розумінняоб’єктивних характеристик музики (жанр, форма, стиль...), так і індивідуальнесприйняттяхудожніхобразів (своєріднапрограматвору). За узгодженням з класомпризначаються два “опоненти”, щоставлять до учнязапитання, а, можливо, і вступають з ним у дискусію.
Коректністьзапропонованихзапитань, ерудицію того, хтовідповідає і його “опонентів” оцінює, “вчена рада”.
Такий “Захист” є імпровізованим і проводиться в тих класах, де школярівжедосяглидостатньогорівнямузичного та загальнокультурногорозвитку. В іншихкласахподібні уроки слідпроводититількипіслясамостійноїдомашньоїпідготовкиучнів.
Урок-картинна галерея, - маєрізніваріанти. Наприклад, під час звучаннянезнайомогомузичноготворуучнямпропонуєтьсярозглянутирепродукції 2-х – 3-х картин, щовисять у класі, і вибрати ту, яка, на їхню думку, найбільшвідповідаємузиці. Потім вони аргументуютьсвійвибір. Вчительпрагне, щобшколяріусвідомили, що в пошукаханалогійважливий не стількизовнішнійзв’язок (коли збігаютьсяобрази, сюжети), скількивнутрішній, тобтоподібністьемоційного настрою.
Розглядаючирепродукціюоднієї з картин, учніпригадуютьнайбільшпідхожі до неїмузичні твори. Такізавданнядопоможутьрозвинутимузичнупам’ять, внутрішній слух.
Вчительпрагнепередбачити, які твори назвутьшколярі. Післяїхслухання проводиться бесіда, в якійучніаргументуютьсвоїсудження. Якщо вони затрудняютьсяназвативідповіднімузичніаналогії, вчительпропонує два-три твори. Порівнюючиїх, коженвибираєнайбільшпідхожий.
Восновіподібнихуроків – синтез музики та образотворчогомистецтва. При цьомувчителеві не сліднав’язувативласніасоціації. Доцільнопідвестишколярів до розуміннябагатозначимостітворівмистецтва та суб’єктивностіїхсприйняття.
Такі уроки сприяютьвихованнюкультуриемоцій, розширеннюсвітогляду, більшглибокомусприйняттюмистецтва.
Урок-КВД доцільнопроводитипідНовийрікабоприсвятити до 1 квітня. Проводитийогослід за зразкомтелевізійного КВД – з командами учасників, ведучим, журі. Для підлітківцікавими є всітрадиційніетапи КВД: розминка, виїзний конкурс, конкурс творчихпраць (тут – конкурс юнихкомпозиторів), конкурс капітанів, домашнєзавдання.
Для виїзного конкурсу може бути дібранарізна тематика, наприклад, музичні огляди “По рідномумісті”, “Музика в нашійшколі”, “Музикамоєївулиці”, “Без пісні нам ніяк не можна”. Для підготовки до КВД збираєтьсяспеціальнийоргкомітет, щорозробляєзмістзавдань. Бажано, щоб склад журіпостійнозмінюється. Ускладіжуріможе бути і вчитель і більшстаршіучні. Учитель музики, як член журі, тактовновисловлює свою думку, пам’ятаючи про вихованняестетичного смаку учасниківгри. Вони повинні знати, щопримітив і вульгарність у музичномуоформленні, одязі, манері, говоритибудутьналежно “оцінені”.
Нестандартна типологіяуроків, порівняно до традиційноїбільшрізноманітна, пов’язана з численнимиасоціаціями, наповненарізнимиемоціями. Вона допомагаєстворитипозитивнумотиваціюнавчальноїдіяльності, щонадзвичайноважливо в роботі з школярами підлітковоговіку. При цьомупідбиваючипідсумок уроку, інодінавітьдоцільновідмітити, що повторили, закріпили, що нового дізналися, чогонавчилися, тобтодопомогтиїмусвідомитиякістьвиконаннядидактичнихзавдань.
Але вкінцінезвичайного, цікавого уроку цяінформаціявже не буде для учнівзанадто сухою, бо вони перебуватимутьпіддостатньояскравимемоційнимвраженням.
Деякітипиуроківможутьпроводитисьчастіше (урок-вікторина, урок-подорож). Іншітипиуроків – двічі-тричі на рік.
Уроки музичного мистецтва, проведенінетрадиційно, стимулюютьтворчість учителя й учнів, створюютьсприятливіумови для спільноїспівпраці. Сповненіяскравихвражень, невимушеногоспілкування, демократичні за своєюсуттю, такі уроки допоможутьзацікавитиучнівмузикою, внести певніемоції в міжособистістосунки в класі.
Формироботинавчально-вихованогопроцесу в школі:
Критеріїоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів у системізагальноїсередньоїосвіти
12-бальна система. Музичнемистецтво.Таблиця
Рівнінавчальнихдосягненьучнів |
Бали |
Критеріїоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів |
І початковий |
1 |
Ученьсприймає та виконуємузичні твори на початковому рівні, небагатослівноїххарактеризує, демонструє слабо сформованехудожньо-образнемислення, елементарнінавички та вміння у практичніймузичнійдіяльності. |
2 |
Ученьволодієнезначноючастиноютематичногоматеріалу, має слабо сформованийрівеньсприйняттямузичнихтворів, виявляєнедостатньосформованевміння та навички, володієнезначноючастиноюспеціальної муз. термінології, йогословниковий запас дозволяєвикласти думку на елементарномурівні. |
|
3 |
Ученьздатнийсприймати та виконуватиокреміфрагментимуз.творів з конкретним образно-художнімзмістом, знаєнезначнучастину муз. тематичногоматеріалу, послуговуючисьобмеженимтермінологічним та словниковим запасом. |
|
ІІ середній |
4 |
Ученьздатнийсприймати та виконувати муз. твори на репродуктивному рівні, але не розумієхудожньо-образноїсферимузичнихтворів, застосуваннязнань та спеціальноїмузичноїтермінології на практицізадовольняє. (задовільне) |
5 |
Ученьволодієнавичками й уміннями, якідаютьзмогупроаналізуватичивиконатиокремімуз.твори, котрімаютьхудожньопокрутнусловесну, понятійнуоснові, але не завждивмієінтерпретувати муз. твори, щовимагають абстрактного художньогомислення; виявляєнедостатнєзнанняспеціальної муз. термінології, йогословниковий запас небагатий. |
|
6 |
Ученьздатнийсприймати і відтворюватизначнучастину муз. матеріалу, але має слабо сформованехудожнємислення, не завждипослідовно та логічнохарактеризує муз. твори, йогорозповідьпотребуєуточнень і додатковихзапитань; ученьвиявляєзнання і розумінняосновнихтематичнихположень, але не завждивмієсамостійнозробитианаліз– інтерпретаціюмуз.твору, порівняння, висновокщодопрослуханоїчивиконаноїмузики. |
|
ІІІ достатній |
7 |
Ученьздатнийсприймати та виконуватимуз.твори, але робитьнепереконливівисновки, непослідовновикладаєсвої думки, допускаєтермінологічніпомилки; ученьзнаєнайважливішийтематичниймузичнийматеріал, але знаннянестебкі; спостерігаютьсяпомітніпозитивнізміни у муз. діяльностіучня. |
8 |
Ученьвмієсприймати і виконувати муз. твори, доситьповноаналізуєхудожньо-образнийзмісттвору, але маєстандартнемислення. Йомубракуєвласнихвисновків, асоціацій, узагальнень, не завждивмієпоєднуватимуз.твори та життєвіявища; Недостатньоволодієспеціальноюмуз.термінологією при аналізімузичнихявищ. |
|
9 |
Ученьвиявляєглибокезасвоєннятематичногомуз.матеріалу, але допускаєнесуттєвінеточності у використанніспеціальноїмузичноїтермінології, якіпотребуютьзауваженнячикоригування, трапляютьсяпоодинокінедоліки у виконанні муз. твору і художньо-образному оформленнійогороздумів про прослуханумузику; не завждисамостійносистематизує та узагальнюємузичнийматеріал. |
|
ІV високий |
10 |
Учатьмаєміцні, грунтовнізнання. Але, аналізуючимуз.твори, допускаєнеточність у формулюваннях та спеціальніймузичнійтермінології, не завждиобґрунтованоможе довести свою думку щодомузичнихявищ, йомуважковиконатиокреміфрагменти муз. твору. Зазначенінеточностіможевиправлятисамостійно. |
11 |
Ученьволодієтематичниммузичнимматеріалом у повномуобсязі, вмієвикористовуватинабутізнання. Вміння і здібності у новихмузичнихзавданнях, демонтуєповнотузнаньспеціальноїмузичноїтермінології, їхнєусвідомлення та міцність, уміннясистематизувати, узагальнювати, аналізувати, інтерпретуватимуз.твори, асоціюватижиттєвимиявищами, застосовуватиздобутізнання у музичнійдіяльності. |
|
12 |
Ученьмаєглибокі, свідомізнаннятематичногомузичногоматеріалу, здатнийїхсистематизувати, узагальнити, свідомосприймати та виконувати муз. твори, широко застосовуватиасоціативнізв’язкиміж муз. творами, творамиіншихмистецтв та життєвимиявищами; вільно та свідомовикористовуватиспеціальнумузичнутермінологію у роздумах, висновках та узагальненняхщодопрослуханогочивиконаноготвору, пропонуєнетипові, цікавіхудожньо-творчіуявлення; рівеньсвітосприйняття і світовідчуттямистецькогомисленнядостатньовисокий; самостійно і творчовикористовуєнабутізнання, вміння та здібності в музичнійдіяльності, маєнайвищийрівеньтворчогосамовиявлення у різних видах музичноїдіяльності. |
Реформуваннязагальноїсередньоїосвітивідповідно до Закону України “Про загальнусереднюсвіту” передбачаєреалізаціюпринципівгуманізації, демократизаціїосвіти, методологічнупереорієнтаціюпроцесунавчання на розвитокособистостіучня, формуванняйогоосновнихкомпетенцій.
Відповідно до цьогозмінюються і підходи до оцінюваннянавчальнихдосягненьшколярів. Оцінюваннямаєґрунтуватися на позитивному принципі, щопередусімпередбачаєвираховуваннярівнядосягненьучня, а не ступеняйогоневдач.
Визначеннярівнянавчальнихдосягненьучнів є особливо важливим з огляду на те, щонавчальнадіяльність у кінцевомупідсумку повинна не просто датилюдині суму знань, умінь та навичок, а сформуватиїїкомпетенції.
Компетенція – загальназдатність, щобазується на знаннях, досвіді, здібностях, цінностях, набутихзавдякинавчанню.
Отже, поняттякомпетентності не зводитьсятільки до знань і навичок, а належить до сферискладнихумінь і якостейособистості.
Компетенції є інтегрованим результатом навчальноїдіяльностіучнів і формуютьсяпередусім на основіопануваннязмістомзагальноїсередньоїосвіти.
Виявитирівень такого опануванняпокликанеоцінювання.
Об’єктомоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів є знання, вміння та навички, досвідтворчоїдіяльностіучнів, досвідемоційно-цінногоставлення до навколишньоїдійсності.
Основнимифункціямиоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів є:
Висновок. Урок музичного мистецтва як основна форма навчально-виховногопроцесувключає в себе різноманітнівидимузичноїдіяльностіучнів. Для уроківмузики характерною рисою є особливаемоціональна атмосфера. Адже “музика – мовапочуттів”: вона хвилює, викликаєпевнінастрої і переживання.
На уроках музичного мистецтва в учніврозвиваєтьсямузичний слух, музичнапам’ять, чуття ритму, уява, фантазія, учнінабуваютьцілий комплекс вокально-хоровихнавичок, вмінь і знань.
А вчительмузичного мистецтва, проводячинавчально-виховну роботу, формує погляди, переконання, запити, смаки, ідеалидітей.
Тому вінповинен бути широко освіченою особою, добре знати свій предмет, володітизнаннями методики музичноговиховання, постійновдосконалюватисвійідейно-теоретичнийрівень, завжди бути у творчихпошуках, бути добримполітологом, прекрасниммузикантом: вільноволодітиінструментом, голосом, мати тонкий музичний слух, вільночитати з листа, імпровізувати, любитисвій предмет, а головне – любитидітей.
Основною формою організації музично-виховної роботи в школі є урок музичного мистецтва. Він включає в себе різні види музичної діяльності учнів:
На уроках музичного мистецтвапануєособливаемоційна атмосфера. Цепов’язане з тим, щомузика – цемовапочуттів. Вона хвилює, викликає в дітейпевнінастрої і переживання. Отриманівраженняпосилюютьсяпідвпливом учителя, якийпередаєсвоїпочуття не тільки у виразномувиконаннятвору, але і в слові, міміці, жестах. Таким чином, концентруючиувагуучнів на звучаннімузики і розвиваючиїхнюувагу, вчительдопомагаєдітямувійти у світмузики, музичнихобразів і яскравовідчутиїхвиразність.
Урокимаютьбагато як спільних, так і відмінних рис. Кожен урок повинен бути добре продуманий та спланований наперед, адже без цього не можнадоясгнутидобрихрезультатів. Вчитель повинен чіткосформулювати перед собою мету і завдання уроку, визначитизміст та його структуру, засоби і методи, прийомироботи. До кожного уроку вчитель повинен дужеуважноготуватися. Сама підготовкадо урокузалежитьвідпедагогічнихвмінь та майстерностівчителя. При підготовцідо урокуслідтакожвраховувативіковіособливостіучнів, їхмузичнупідготовку.
Щобспілкування на уроцімузичногомистецтва булопродуктивним, вчитель повинен добре знати своїхучнів, їхособливості та можливості, і виходячи з цьогознання, правильно планувати та виконуватиспілкування. Оскільки на уроцімузикипереважаютьколективніформиспілкування, важливо знати склад класу, йогомузично-творчийпотенціал, систему взаємовідносин, психологічні і перш за все ціннісніособливостіучнів, яківпливають на ефективністьспільноїдіяльності.
У зміст уроку входять твори різні за характером, настроєм, а тому для досягненняйогоцілісностіважливо добре визначитийого структуру, тобтопослідовністьрізнихвидівмузичноїдіяльності. Вчитель повинен підходититворчо до побудови уроку, тількитоді структура уроку буде гнучкою. Урок повинен проходити по заздалегідьнаміченому плану, однак у процесіможливінесподіваніситуації та непердбачуваніускладнення. У таких випадкахвчитель повинен вмітишвидкозорієнтуватися в ситуації, щосклалася, і вміти оперативно перебудуватихід уроку, враховуючитіобставини, щовиниклинепердбачено. Професійнийдосвідвчителядозволяєйому не розгубитися в такійситуації і в кожному конкретному випадкуприйнятивідповіднеправильнерішення.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1