В роботі розроблена модель сучасного керівника навчально-виховного закладу як сучасного менеджера. Створена система організації й управління взаємодії та взаємовідносин між учасниками навчально-виховного процесу. Також розроблено алгоритм ділової співпраці керівника з колективом, методи управління та стиль керівництва сучасною школою
Автор: Сузанська Ірина Володимирівна, директор КЗНЗ «Гімназія № 15» м. Нікополь
В роботі розроблена модель сучасного керівника навчально-виховного закладу як сучасного менеджера. Створена система організації й управління взаємодії та взаємовідносин між учасниками навчально-виховного процесу. Також розроблено алгоритм ділової співпраці керівника з колективом, методи управління та стиль керівництва сучасною школою.
http://metodportal.com/node/33732
ЗМІСТ
ВСТУП
Сучасна школа – достатньо складна система, яка має свою власну структуру, статут, контингент учителів та учнів, вимагає високоорганізованої системи управління. Проблема управління навчальним процесом є однією з найактуальніших у педагогічній теорії та практичній діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Її успішне вирішення потребує ґрунтовного осмислення сутності управління навчальним процесом, його структури, функцій. Управління, як важливий компонент в системі навчально-виховної діяльності школи, покликане створити умови для успішного формування всебічного розвитку особистості школяра, забезпечити її позитивну спрямованість на основі власної активності.
Керівник сучасного освітнього закладу - центральна фігура всього освітнього процесу. Висока якість надання освітніх послуг неможлива без компетентного кваліфікованого директора, який володіє основами управління, психології, економіки та є лідером, менеджером, експертом. Сьогодення вимагає особливого підходу до підготовки майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу до управлінської діяльності.
На сьогодні існує достатня кількість так званих "моделей" керівника, розроблених спеціалістами, які включають відповідні професійні та морально-особистісні вимоги. При цьому кожна така модель створювалася на основі практики. їх суть полягає в тому, що виділяються основні риси, вимоги, якими повинен володіти сьогоднішній керівник, менеджер.
Саме тому актуальною може стати розробка моделі сучасного керівника навчално-виховного закладу.
Риси та уміння, необхідні для успішного керівництва закладом:
Педагогічний «Еверест» (директор крізь призму освітнього менеджменту)
Обов’язки керівника навчального закладу:
Модель сучасного керівника навчально-виховного закладу
Правила керівника навчального закладу::
Здатності сучасного керівника як менеджера освіти:
Триєдина роль директора школи
Місія директора – створення сприятливого середовища для динамічної взаємодії освітніх процесів і розвитку в учнів готовності до змін.
Модель менеджера освіти:
Мета управлінської діяльності керівника школи полягає у визначенні способів подолання невідповідностей між стандартом освіти та розвитком в учнів готовності до змін.
Досягнення цієї мети можливе за умови, якщо керівник навчального закладу має чітке уявлення про ті завдання, які виконує.
Психогеометрія менеджера
Тест допомагає швидко визначити цілеспрямованість особистості, особливості поведінки в типових для неї умовах.
Учасникам пропонують уважно подивитися не геометричні фігури й розмістити їх на аркуші паперу в порядку значущості.
Кожна фігура – це код суб’єктивної форми учасника. Вона зумовлює домінантність рис характеру й стилю впливу на людей, характеризує стосунки з ними.
Сила цієї домінанти послаблюється зліва – направо.
Фігура, яку учасник розмістить найпершою, - це і є його «чиста форма».
Значення фігур
Квадрат. Невтомний трудівник, старанний, професіональний енциклопедист, ерудит у своїй галузі. Результат своєї поведінки й поведінки інших вираховує на рівні планування, без здогадок. Подобається порядок і розпорядок. Ідеал – спланована діяльність і життя.
«Квадрати» - це ті керівники шкіл, у яких все до ладу, чудові адміністратори. Але в такій зразковій школі не завжди всі почуваються зручно й не часто звертаються до «квадрата» за допомогою.
Слабка сторона – велика пристрасть до деталей, які не визначають суті керівництва, неспроможність до прийняття рішень за відсутності достатньої інформації.
Круг. Символ гармонії. Парадигма управлінської діяльності - добробут людей, співробітників. Може емоційно впливати на підлеглих, друзів. Добродушний, щасливий, коли завдяки його зусиллям у колективі почуваються комфортно, зручно.
«Круг» - керівник, який створює всі умови для комфортного перебування учасників навчально-виховного процесу (вчителів, учнів, допоміжного персоналу):
Люди знають – «круг» ніколи їх не зрадить! Йому довіряють найпотаємніше!
Слабка сторона:
Трикутник. Лідер, енергійна, нестримана особистість. Мета діяльності – досягнення певного результату. Рішучий керівник. Думає концептуально. Дуже впевнений у собі, відкрито це демонструє. Його впевненість емоційно забарвлена. Кар’єрист. Прагматик. Чудовий менеджер. Уміє пояснити значимість колективної роботи. За ним ідуть колеги, йому вірять.
Слабка сторона:
Прямокутник. Ця фігура означає стан переходу, змін. Це людина, яку не задовольняє сучасне життя, рівень розв’язання професійних проблем.
«Прямокутник» завжди в пошуках кращого. Передчуває зміни в трудовій біографії, особистому житті. Притаманне високе внутрішнє збудження. Змушує себе робити щось нове. Потребує позитивного спілкування.
Слабка сторона:
Зигзаг. Творча, унікальна особистість. Інтуїтивне судження – образне, гармонійне, з емоційним забарвленням. Естет. Здібний, генерує ідеї, але спроба їх реалізації не завжди цікава. «Зигзагам» більше цікаві перспективні можливості, ніж об’єктивна дійсність. Від природи обдаровані. В управлінській діяльності не терплять меж і шаблонів.
Слабка сторона:
«Дослідник» (директор крізь призму науковості)
Для сучасної школи України характерним є пошук нових педагогічних та управлінських педагогічних та управлінських технологій, оновлення змісту освіти, орієнтація на опанування інновацій.
Школа як соціальна організація являє собою систему спільної діяльності вчителів, учнів, батьків та інш. Управляють нею за певними напрямами, одним із яких є навчально-виховний процес. Складовою управлінської діяльності є методична робота.
Щоб підвищити якість методичної роботи як на рівні окремого вчителя, так і на рівні методичної ради, необхідно визначити відповідний стиль керівництва, а також методи управлінського впливу.
3.СТИЛІ КЕРІВНИЦТВА
Характеризують єдиновладдям керівника, який особисто приймає рішення, визначає стратегію методичної роботи в школі. Такий стиль використовують для управління працівникам, що не досить кваліфіковані, але зацікавлені.
Завдання керівника:
Характеризують розподілом повноважень і участю працівників школи в управлінні. Рішення керівник приймає особисто, але готує їх разом із підлеглим. Цей стиль застосовують для управління окремими особами й групами, які мають достатній базовий рівень кваліфікації й зацікавлені в роботі або які мають достатній рівень кваліфікації, але не досить мотивовані.
Завдання керівника:
Характеризують мінімальним втручанням керівника в роботу підлеглих. Вони мають право приймати рішення, визначати мету, здійснювати контроль.
Цей стиль використовують для управління окремими особами й робочими групами, які мають високий рівень кваліфікації й зацікавленості діяльністю та здатні виконувати роботу за будь-якої ситуації, позитивно й відповідально ставляться до своєї діяльності.
Завдання керівника:
4..МЕТОДИ УПРАВЛІННЯ
Управління методичною роботою в школі
Застосування цих методів пов’язане з певними діями.
Організації дії – вплив на працівників через нормативні документи:
Розпорядні дії – короткотерміновий вплив на працівників:
Накази, розпорядження та вказівки з питань методичної роботи можуть бути як усними, так і письмовими.
Дисциплінарні дії - вплив на вчителів, які не провадять методичну роботу або виконують її неналежним чином:
Дисциплінарні дії застосовують у порядку, передбаченому Кодексом законів про працю України.
Найефективнішим є моральне стимулювання, тобто вплив на працівників через нагородження грамотами, оголошення подяк за результативну методичну роботу.
Отже, застосування відповідного стилю керівництва до одного підлеглого чи цілої групи дає змогу більш ефективно використовувати методи управлінського впливу і в такий спосіб досягти бажаних результатів у роботі й забезпечувати належний рівень її якості.
«Гармонія» (директор крізь призму вчителів)
Шкільний колектив – це складний організм, усередині якого взаємодіють різновікові групи вчителів. Вони істотно вирізняються за своїми соціально-психологічними особливостями та характером ділових і міжособистісних взаємин як по горизонталі (між собою), так і по вертикалі (з адміністрацією закладу). Звідси – високі вимоги щодо комунікативних та організаторських рис керівника, уміння знайти правильний тон у спілкуванні з людьми різного віку, рівня розвитку, інтересів і потреб.
Шкільний колектив – це модель,за якою школярі формують своє уявлення про колектив дорослих загалом, способи, прийоми спілкування між ними. Тому мета й завдання самовдосконалення, саморозвитку колективу щодо ділових і міжособистісних відносин, формування та зміцнення атмосфери поваги, доброзичливості, уважного ставлення один до одного є першочерговими в житті школи.
Мистецтво управління полягає в тому, щоб завдання керівника підлеглі сприймали як особисті, необхідні для обов’язкового втілення їх у життя. Як досягти цього?
Пріоритетним є таке керівництво, яке реалізує не функції контролю за виконанням планів, а ситуативне управління, самоврядування й самореалізацію: не керівництво, перевірку й фіксацію, а підтримку ініціатив.
Головне призначення внутрішнього керівництва – створення та ефективне використання умов для продуктивної, творчої й успішної діяльності учасників навчально-виховного процесу, орієнтованої на реалізацію цінностей, принципів і досягнення мети школи.
До таких умов належать:
Звичайно, цей алгоритм не бездоганний. Проте беззаперечним є той факт, що керівнику потрібно навчитись управляти собою. Як це зробити?
5.СПІВПРАЦЯ КЕРІВНИКА З КОЛЕКТИВОМ
Поради директору
Завдання директора
щодо створення умов для продуктивної творчої праці педагогів:
Керівник повинен стимулювати вчителя за проведення відкритих уроків, семінарів, педагогічних читань, підготовку призерів олімпіад, спартакіад, предметних декад.
Директор повинен пам’ятати про постійне оновлення методів керівництва. Це стимулюватиме педагогів до активної участі в реалізації програми розвитку.
Необхідно створювати умови, сприятливі для розкриття творчого потенціалу кожного педагога. Надавати можливості для реалізації їхніх професійних планів.
Риси керівника, необхідні для успішного виконання завдань:
Алгоритм ділової співпраці керівника з колективом
Крок 1. Вітайте один одного. Доброзичливий фон можна створити за допомогою компліменту, з якого починається привітання.
Багато керівників невміло й дуже обережно ставляться до цього прийому. Водночас правильно та своєчасно зроблений комплімент значно підносить настрій партнерів, сприяє підвищенню ефективності та результативності ділової розмови.
Крок 2. Установіть контакт. Якщо співрозмовник відвертається або дивиться в інший бік, то в того, хто говорить, може виникнути відчуття незручності, підозри, роздратування. Тому на початку розмови треба відкласти всі свої справи й уважно подивитись на партнера в спілкуванні.
Крок 3. Займіть потрібне положення в просторі.
Дистанції міжособистісного простору:
Крок 4. Уважно мовчіть. Суть цього кроку полягає в тому, щоб своїм чуйним, уважним мовчанням допомогти співрозмовнику почати висловлюватись, чітко та зрозуміло формулювати свою проблему, питання, прохання. Уважне мовчання пов’язане з умінням слухати людину. Усього 10 % людей мають це рідкісне й дуже цінне вміння – слухати.
Крок 5. Проконтролюйте свою позу. Поза того, хто слухає, має підкреслювати відкритість, прагнення співпрацювати, дружелюбність і прихильність до співрозмовника.
Крок 5. Проаналізуйте наявність у розмові зворотнього зразку. Зворотній зв'язок відбувається, коли людина (чи група) повідомляє про свої реакції на поведінку інших із метою допомогти їм.
Умови ефективності зворотнього зв’язку:
Крок 7. Виявляйте свої почуття. Це має значення для обох співрозмовників, оскільки дає змогу повніше усвідомити емоційний стан, почуття та настанови.
Крок 8. Наголосіть на цінності й практичному значенні розмови.
Крок 9. Покажіть особисту задоволеність спілкуванням і зацікавленість думками й судженням співрозмовника, його потребами, почуттям та емоційним станом.
Крок 10. Подякуйте за розмову, побажайте успіхів і висловіться про наміри на майбутнє. Прощайтеся.
Рекомендації «Навчись управляти собою»
Потреби педагогів:
«СОЦІУМ» (директор крізь призму громадськості)
Тверда рука, натура творча, чиста.
Стрімка уява і в душі оратор.
Людину цю просту і вищу
В народі називають – всі директор.
Школа як соціальна система стає відкритішою. Суспільно-державна модель управління нею передбачає широке залучення до управлінських процесів педагогів, батьків, громадських організацій. Отже, одним із напрямів оновлення управлінської діяльності є набуття знань і вмінь управління соціальними системами.
Компоненти управлінської діяльності
Керівник школи повинен бути соціальним лідером. Аспекти його діяльності передбачають наявність знань про ознаки школи як об’єкта соціального управління: відкритості, нестабільності, місця в ієрархії державного управління, взаємозв’язків з іншими установами, громадськими організаціями.
Потребує вміння прогнозувати розвиток школи як відкритої системи в умовах конкретного соціуму:
Це вміння, орієнтовані на забезпечення взаємодії школи з органами влади, громадськими організаціями, культурно-просвітницькими закладами, іншими об’єктами соціального оточення школи; дають змогу сформувати позитивну громадську думку про діяльність школи, створити її імідж.
Керівники. У яких сформовані ці вміння, багато спілкуються з батьками, охоче співпрацюють із засобами масової інформації, приділяють увагу залученню громадськості до проведення масових заходів, висвітлюють досягнення колективу та окремих учнів.
Виявляється в прагненні керівника реалізувати суспільно-державну модель управління школою. Він ініціює створення структур, що її забезпечують, а також безпосередньо відпрацьовує механізм їх впливу на процеси управління (діяльність опікунської ради, батьківського комітету, ради мікрорайону, органів учнівського самоврядування).
Яким повинен бути керівник сучасної школи?
Робота з громадськістю – ноша нелегка й не завжди зручна. І якщо кожен буде сподіватися, що вона дістанеться іншому, чекатиме, до останньої миті намагаючись прожити безтурботно, то в нашому житті постійно виникатимуть нові проблеми.
Не бійтесь сказати собі: «Нехай це буду я!» - і ви побачите, як швидко біля вас згуртуються прибічники й завирує справжнє життя, осяяне щасливими дитячими усмішками. Можливо, заради цього й варто «топтати ряст» у цьому світі.
Отже, виконуючи свої повсякденні обов’язки, керівник спілкується з різними категоріями людей. Іноді вони можуть бути дуже неприємними, висувають безглузді вимоги, але директор повинен поводитися з ними конкретно, не виявляючи роздратування.
Однією з умов успіху сучасного керівника закладу освіти є створення іміджу впевненої в собі людини, що вміє поводитись у товаристві, не викликаючи своїми вчинками. Поведінкою та зовнішнім виглядом подиву, зневажливої оцінки. Керівник повинен акумулювати в собі високий рівень культури.
Щоб бути дійсним прикладом для інших, треба досягти висот загальнолюдських чеснот, безупинною працею виховувати себе, покращувати й удосконалювати свої здібності, виробляти власний характер і волю.
За словами древніх філософів, найкращий володар той, про кого народ знає лише те, що він існує. Трохи гірші ті володарі, які вимагають, щоб народ їх любив і звеличував. Ще гірші ті, яких народ боїться. Найгірші – яких народ зневажає.
Сенс нашого життя – бути людьми. Ми долучаємо себе до роду людського за фактом народження. Та, виявляється, цього замало. Людиною треба стати!
Процес набуття людської суті триває все життя. Будь-які зміни в житті пов’язані зі змінами людини.
Творячи себе або спотворюючи, людина так само перетворює світ або поганить його. Життєдайною силою, яка все вдосконалює є Любов.
Пам’ятаймо: тільки Любов народжує Любов. Отже, кожна людина сама себе має перетворити в джерело Любові.
Суть поняття «культура управління»
Групи компетентностей:
Культура керівника навчального закладу містить ще й поняття педагогічної культури, від якого логічно походить поняття «методична культура»; національної культури; комунікативної культури (спілкування та мовлення).
Сучасний керівник постійно перебуває в комунікативних стосунках із членами колективу, учнями, батьками, громадськістю. Тому найважливішим елементом управлінської діяльності є необхідність встановлення доброзичливих взаємин із населенням.
Щоб досягти успіху, керівнику треба мати високий рівень культури комунікації, культури мовлення.
Процес комунікації керівника – це складний комплекс інтелектуальних, вольових і професійних рис і вмінь, якими він має володіти, щоб позитивно впливати на співрозмовників.
До цих рис належать:
«Мовна культура – це дзеркало духовної культури», казав В. Сухомлинський. Відродження нашої культури неможливо уявити без вдумливого вивчення мовленнєвого етикету, який виплекав наш народ упродовж століть. «Вагу та міру для слів своїх вироби», - сказано в Біблії. Цей вислів виражає основну ідею мовленнєвого етикету, дослідження якого дали змогу виявити взаємозв’язки між мовою та психологією людей, особливості національної специфіки нашої мови.
Правила мовленнєвої поведінки регламентували рекомендації на зразок «вітай», «втішай», «будь добрим», будь лагідним». Ці рекомендації позначені високим моральним духом любові та різних чеснот. Як бачимо, національні етнопсихологічні риси мовленнєвої культури українців віддавна привертали увагу своєю культурою, добротою, щирістю, емоційністю, прихильністю, делікатністю, достоїнством і повагою – усім тим, що завжди було притаманне нашому народові.
Поняття «методична культура» з’явилося в обігу практично недавно як елемент педагогічної культури, що характеризує кваліфікаційний і фаховий розвиток педагога. Керівник навчального закладу – це педагог педагогів. Методична культура директора – це не тільки глибокі знання, а й майстерність, мистецтво, зумовлені його індивідуальністю, уміння пояснити, зацікавити педагогічною наукою.
Риси керівника з високим рівнем методичної культури:
Особливу роль у спілкуванні відіграють не тільки мовлення, а й невербальні (несловесні) засоби. Перше враження – це надзвичайно важливий момент, який може стати психологічним містком до розвитку стосунків, або,навпаки, бар’єром у подальшому спілкуванні. Це взаємне оцінювання одягу, пози, виразу очей, жестів, міміки, голосу, інтонацій. Уміння читати несловесну мову – важлива умова взаєморозуміння.
Групи найважливіших жестів:
Важливі чесноти директора
Працюючи на полі людської просвіти, директор прищеплює молодому поколінню свої знання, моральні переконання, чесноти.
Тому, як нікому іншому, потрібно вдосконалювати свій внутрішній зміст, дбати про розвиток чеснот, бо самі знання (а директор завжди є вчитель) без морального життя не зроблять його авторитетною культурною силою в громадянстві, йому не можна й не годиться застигнути в одному разі і назавжди витвореному зразку. Повсякчасна праця над собою очищає душу й серце від намулу й життєвого бруду. Чесна й незаплямована – потребує таких чеснот: справедливості, доброти, терпіння, любові, ввічливості, гідності, патріотизму, здатності обмірковувати свої вчинки, передбачати наслідки.
Ніщо так не привертає людей до керівника, як його щира, сердечна доброта. Вона відбивається доброчинно на загальному щасті всієї школи, веде до взаєморозуміння, взаємодопомоги сім’ї й школи, зближує їх. Доброта творить чудо: німі говорять, сумні стають веселими, мляві – жвавими. Вливається життя в мертву шкільну офіційність. Доброта вкладає в школу душу, оживляє її. Це одна із тих чеснот, які сповнюють керівника душевним спокоєм і солодощами перемоги над злом і егоїзмом.
Багато допомагає й полегшує працю керівника його терпеливість. Терпіння врятовує від гніву, суму, меланхолії й нудьги. Щоб дочекатись успіху від своєї праці, треба терпеливо й вибагливо чекати на той час, коли його вплив матиме гарні наслідки.
Дерево повільно й терпеливо можна пригнути до землі й дати йому бажаний напрямок, а спробуйте нагнути відразу – і дерево переломиться. Так і в роботі керівника.
Любов до людей – це любов до ближнього, але вона має в собі деякі особливі риси. Любов примушує думати про інших, дбати про їхній добробут і вносити в їхнє життя душевний спокій. Виконуючи це, здобуваєте й собі щастя, розливаючи навколо себе добро, радість і приємність.
Прихиляйте свою душу до кожної особистості, виховуйте в собі сердечність і чуйність до кожної людини, її горя й радості. Наповнюйте серце найживішим цілющим бальзамом, щоб мати можливість загоїти ним рани людини, які нанесено їй байдужістю, злобою, егоїзмом.
Історія школи звертає увагу на те, що вона виникла з народу й служила тільки йому, його інтересам. Добре знання мови та культури дає розуміння духу народу: нація перестає бути чужою. На плечі керівника покладено долю усього українського народу. І він повинен зробитись щирим сином його, з’єднати себе з його минулим, у сучаснім стати свідомим і активним членом однієї сім’ї з ним і працювати для майбутнього. Бо, як сказав хтось із відомих, «Я» можна вимовити тільки рідною мовою.
6. ВИСНОВОК
Отже я вважаю,що на сучасному етапі розвитку освіти керівники навчальних закладів мають бути активними учасниками реформування освіти. Процес організації науково-методичного супроводу щодо підвищення компетентності керівних і педагогічних кадрів свідчить про те, що при систематичній і цілеспрямованій роботі через різні форми, методи (на шкільному, міському, обласному рівнях) педагогічним працівникам вдається розвинути свій потенціал до такого рівня, коли він стає носієм передового педагогічного досвіду.
Управлінський цикл – це сукупність взаємопов’язаних, підпорядкованих єдиній меті функцій управління, комплексна реалізація яких забезпечує успішне вирішення управлінських завдань.
Отже, ефективність управління педагогічним процесом відповідно до професійної компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу характеризують за такими загальними показниками:
Підсумовуючи сказане, зазначимо, що за наявності високої професійної компетентності керівника школи можливо сформувати колектив однодумців серед педагогів, батьків, громадськості, спрямувати їхню діяльність на розв’язання найважливіших проблем школи.
Все вищезазначене дозволяє зробити висновок щодо сутнісної характеристики поняття «компетентність», яке охоплює наступні компоненти: досвід, професійно значущі знання, уміння й психологічні особистісні якості, які дозволяють ефективно працювати керівником загальноосвітнього навчального закладу. Іншими словами, компетентність є інтегрованою професійною якістю керівника, поєднанням його досвіду, знань, умінь і навичок.
На мою думку, модель сучасного керівника формується поступово. Її зростання відбувається:
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ