Посібник. "Посібник для вчителів початкових класів з Правил дорожнього руху"

Про матеріал

Пропоную Вам методичний посібник, в якому вміщено диктанти, перекази, контрольні списування, творчі завдання, загадки, вірші, пам'ятка для учнів початкових класів з Правил дорожнього руху та контрольні питання для перевірки знань з цієї теми.

Матеріал посібника можна також використовувати на уроках української мови та літературного читання для підвищення виховного потенціалу уроку. Тому на допомогу молодим вчителям тут розміщені поради з методики проведення різних видів диктантів та переказів, списування.

Сподіваюся, що цей посібник допоможе Вам зробити урок не тільки продуктивним і результативним, а й цікавим, доступним, захоплюючим, максимально використати виховний потенціал уроку.

Перегляд файлу

Відділ освіти

виконкому Первомайської міської ради

Харківської області

 

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

Первомайський - 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти

виконкому Первомайської міської ради

Харківської області

 

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Первомайський - 2015

 

Схвалено методичною радою відділу освіти виконавчого комітету

Первомайської міської ради Харківської області

 

Протокол № 2 від 07.10.2014 р.

Рецензенти:О.Ю. Попок, заступник директора школи з навчальної роботи

                     Первомайської загальноосвітньої школи І ІІІ ступенів № 2, 

                     Первомайської міської ради Харківської області

 

 

Автор – укладач: І.Л. Малахова, вчитель початкових класів Первомайської

                              загальноосвітньої школи І ІІІ ступенів № 2, Первомайської

                              міської ради Харківської області

 

Посібник для вчителів початкових класів з Правил дорожнього руху – Первомайський, 2015.- 34с.

Посібник призначений для вчителів початкових класів

 

 

 

Висновки експертизи

  1. Реєстраційний номер _____________________
  2. Напрям  «Початкова освіта»
  3.  Розділ Формування здорового способу життя

 

П.І.Б

Дата

Загальний бал

Підпис

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середній бал

 

 

 

 

Голова комісії______________________________________________

                             П.І.Б.                                                      Підпис

Дата _____________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

      Здоров’я – найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім’ї і виховання дітей. Формування основ здорового способу життя через освіту, створення здоров’язберігаючого освітнього середовища — один із пріоритетних напрямів державної політики в галузі освіти. 

      Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р., визначено здоров’язбережувальну компетентність як ключову, що формується на міжпредметному рівні шляхом інтеграції у зміст всіх предметів інваріантної та варіативної складових Типових навчальних планів, і як предметну, що формується у результаті засвоєння змісту предметів освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура».

      Навчальний предмет «Основи здоров’я» є складовою вищезазначеної освітньої галузі і його метою визначено: формування здоров’язбережувальної компетентності учнів на основі засвоєння ними знань про здоров’я та безпеку, практичних навичок здорового способу життя і безпечної поведінки, сприяння їхньому фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку, і завдяки цьому, – утвердження ціннісного ставлення самих школярів до життя і здоров’я

      Шановні колеги! Наші діти самостійно тільки починають ходити по вулицях, користуватися різними видами  громадського транспорту. Щоб їхній шлях був радісним і безпечним, треба навчити молодших школярів вільно орієнтуватися в потоці дорожнього руху, знати правила поведінки на вулиці, в громадському транспорті, біля залізничної колії тощо.

      Саме цю мету перед нами ставить програма з основ здоров’я учнів. Я пропоную Вам методичний посібник, в якому вміщено диктанти, перекази, контрольні списування, творчі завдання, загадки, вірші, пам’ятка для учнів початкових класів з Правил дорожнього руху та контрольні питання для перевірки знань з цієї теми.

      Матеріал посібника можна також використовувати на уроках української мови та літературного читання для підвищення виховного потенціалу уроку. Тому на допомогу молодим вчителям тут розміщені поради з методики проведення різних видів диктантів та переказів, списування.

      Сподіваюся, що цей посібник допоможе Вам зробити урок не тільки продуктивним і результативним, а й цікавим, доступним, захоплюючим.

 

 

 

 

На допомогу вчителю

Методика написання диктантів

      Диктант (від латинського – dictoговорити, диктувати)- письмова робота, вправа для перевірки грамотності учнів і засвоєння ними правил правопису   (орфографії, пунктуації).

      В основу класифікації диктантів можна взяти 4 аспекти:

1.За призначенням: навчальні диктанти, навчально-перевірні, перевірні(контрольні).

2. За часом запобігання помилок і закріплення граматичного та правописного матеріалу: попереджувальні, пояснювальні, коментовані.

3. За характером відтворювання на письмі: без зміни тексту (диктанти-завдання, диктанти-переклади), зі зміною тексту (вибіркові,словникові, творчі, вільні).

4. За сприйманням тексту: зорово-слухові,слухово-зорові, слухові, зорові (диктант з пам’яті).

      У шкільній практиці застосовуються різні види диктантів з урахуванням усіх цих аспектів

      Диктант проводиться за такою загальною схемою:

  • попереднє читання тексту і пояснення деяких невідомих дітям орфограм,
  • виконання роботи під диктовку,
  •  повторне читання тексту, з метою перевірки.

      Слід зазначити. Що послівне читання збільшує кількість помилок у диктанті, є одною з причин пропуску слів, привчає до механічної роботи, до бездумного копіювання продиктованого. Тому під час написання диктантів слід систематично привчати дітей запам'ятовувати продиктоване речення або значні його відрізки.

      Текст з окремих речень учитель починає диктувати без попереднього читання. Диктувати потрібно чітко, голосно, виразно, дотримуючись норм літературної вимови.

      Практика показує, що учні глибоко засвоюють синтаксис і пунктуацію тільки тоді, коли вивчення матеріалу будується на основі спостереження за інтонацією.

      Інтонація – ряд різних змін коливання голосу у висоті, тембрі, силі. Отже інтонація явище дуже  складне. В ній виділяються такі елементи: логічний (смисловий) наголос; методика тону - підвищення і пониження голосу;

паузи - зупинки, перериви мовлення; темп мовлення – пришвидшення і уповільнення.

      Виразному читанню потрібно навчати дітей з першого класу. Потрібно відпрацьовувати інтонацію розповідного, питального, окличного речень; інтонацію перерахування у зв’язку з вивченням однорідних членів речення, кличну інтонацію  у зв’язку з вивченням звертання;  інтонацію попередження    у зв’язку з вивченням прямої мови після слів автора;  дотримування логічних наголосів і різних пауз в усному мовленні дітей і при читанні

      Методика проведення зорово-слухового диктанту така: вчитель записує на дошці речення чи коротенький текст. Потрібні орфограми вчитель виділяє кольоровою крейдою, або підкреслює. Учні звертають увагу на виділені орфограми( зорове сприймання), роблять складовий, звуковий аналіз слова та граматичний та орфографічний розбір. Учитель закриває написане і диктує дітям кожне речення. Учні повторюють речення (за викликом учителя) і записують у свої зошити).

      Після написання диктанту учні звіряють його з написаним на дошці, відповідно роблячи, потрібні виправлення. Таким чином, написаний диктант перевіряється одразу в класі. 

      Попереджувальний слухово-зоровий диктант. В основу цього виду кладуться слухові сприймання також з попереднім звуковим та складовим аналізом, або орфографічним та граматичним розбором.

      Методика проведення слухово-зорового диктанту така: перед написанням диктанту вчитель дає завдання учням повторити певні правила. Учитель зачитує речення, учні уважно слухають, потім проводиться звуковий, складовий аналіз слова, та граматичний і орфографічний розбір слів на слух.

      Розбір може бути колективний (учитель,звертаючись до всього класу, запитує, як писати, наприклад, те чи інше слово і чому саме так, а учні один за одним пояснюють) або індивідуальний, коли учень самостійно проводить весь розбір.

      Вчитель читає речення, учні повторюють його і самостійно записують у зошитах, а один учень записує на дошці. Потім учні звіряють написане в зошитах з написанням на дошці.

      Попереджувальний зоровий диктант – диктант з пам’яті (самодиктант) - корисний вид диктанту, бо розвиває в учнів зорову пам'ять, навички самостійного письма та довільну увагу, для самодиктанту використовуються вірші, прозові уривки, вивчені учнями раніше. Після написання диктанту учні мають перевірити написане за книжкою, таблицею чи дошкою.

      Коментований диктант – це такий вид диктанту, при написанні якого пояснення правопису слів дається в процесі самого письма.

      Методика проведення коментованого диктанту  така. Учні  всього класу пишуть під диктовку вчителя.  На дошці ніхто не пише. Вчитель диктує, дотримуючись правил орфоепії. Один з учнів, за дорученням вчителя, не встаючи з місця, пишучи одночасно з класом, голосно повторює перше слово речення, коротко пояснює написання певного слова, спираючись на правило, потім промовляє його по складах і одночасно пише разом з учнями, після чого переходить до коментування наступного слова.

      Учні всього класу працюють разом з коментуючим, уважно слідкують за коротким поясненням орфограм,  перевіряють ніби себе, свої знання і вміння писати грамотно. Важливо, щоб клас працював ритмічно, без пауз, затримок. Якщо коментуючий замовкає, то негайно продовжує коментувати інший учень (вчитель називає прізвище по ходу коментування або відразу призначає кілька учнів, які будуть коментувати письмо). Один учень може коментувати кілька слів або одне речення.

      Коментований диктант не потребує  перевірки в класі. Проте учитель потім перевіривши його, вводить в іншу вправу для коментованого письма слова або речення, в яких була допущена найбільша кількість помилок. Тут вчитель пропонує  коментувати  тим учням, які допустили ці помилки через неуважність.

      Коментований диктант треба вводити поступово, обережно. Спочатку коментує сам вчитель, подає зразок, потім ті учні, які бажають, далі (за викликом вчителя) - сильніші учні, а через 4-5 тижнів вільно коментуватимуть усі.

      Коментований диктант приносить і моральне задоволення учню. Учень може максимально проявити свої здібності, знання, задовольнити потреби колективу, а учитель оцінює його знання.

     Під час коментованого диктанту учні виявляють не тільки знання правил,а й уміння ними користуватися, забезпечується індивідуальна допомога слабо встигаючим учням, тим, хто пропустив заняття. 

      Творчі диктанти  готують учнів до написання самостійних творів на певну тему.

    1) Творче списування ( з дошки, таблиці) – простіший етап творчої роботи. Учням дається завдання списати, наприклад, склади, слова, але не механічно, а в певній послідовності, з певним елементом творчості.

    2) Творчий диктант з розширенням і доповненням тексту. Учні добирають потрібні слова і словосполучення, розширюють та доповнюють продиктований учителем текст. Наприклад: На дошці опорні слова. Серед опорних слів є синонімічні ряди. Завдання: з ряду синонімів дібрати найбільш вдалі за змістом, поширивши ними зміст написаного.

      Творчий диктант із заміною у тексті одних форм слів іншими. Наприклад: замінити дієслова 3-ї особи множини дієсловами  2-ї особи однини.

      Творчий диктант із заміною у тексті одних слів чи словосполучень іншими (синонімами,антонімами),

      Вільний диктант. За допомогою вільного диктанту учнів можна підготувати до написання переказів. Добирається зв’язний текст,насичений потрібними орфограмами і доступний за змістом для дітей певного класу. Текст ділиться на три – чотири абзаци. Учням читається спочатку весь текст, вони переказують його зміст,

      Звертаючи увагу на написання тих чи інших слів. Після такої підготовчої роботи текст диктується не реченнями, а абзацами. Абзац читається один-два рази. Перед учнями ставиться завдання:  записати абзац так, як запам’ятали. Заміна слів, виразів не забороняється, аби був переданий правильно зміст абзацу. Звичайно,учнів попереджають,що перед ними стоїть завдання передати зміст якомога ближче до тексту.  Коли всі учні написали зміст першого абзацу, читають другий абзац і т. д.

      Після закінчення роботи учні самі проглядають написане. Зошити вчитель збирає для перевірки. Оцінюючи вільний диктант слід враховувати ступінь наближеності змісту роботи учня до оригіналу, уважне ставлення до художнього відтворення тексту. На уроці аналізу результатів вільного диктанту вчитель відзначає вдалі роботи з погляду передачі змісту тексту.

 

АЛГОРИТМ СПИСУВАННЯ

  • уважно прочитай слова ( речення, текст), які будеш списувати;
  •  подумай, чи є там незрозумілі йому слова; якщо є, запитай вчителя;
  • списуючи, продиктуй собі кожне слово по складах;
  • звір свій запис з тим, з чого списував.

 

Методика роботи над переказом

 В основу класифікації усних та письмових переказів вчені поклали чотири провідні ознаки:

а) характер текстового матеріалу; 

б) спосіб передачі змісту;

в) мету переказу;

 г) місце виконання.

       За типом мовлення (характером текстового матеріалу) перекази можуть виступати у вигляді розповідей, описів, роздумів.

  • Перекази-розповіді — це перекази, в яких описано одну або кілька подій. Для розповідей характерна часова логічна послідовність викладу явищ. Діти без особливих труднощів засвоюють і відтворюють зміст оповідань.
  • Перекази-описи — це перекази, в яких викладено зовнішню характеристику одного чи кількох предметів. Між окремими частинами в описі наявні просторові зв’язки, які сприймаються і засвоюються учнями з більшими зусиллями, ніж часові.
  • Перекази-роздуми — це перекази міркувань щодо подій, явищ, предметів. Вони не тільки сприяють розвиткові мови, а й дають учням можливість проявити самостійність, до­помагають учителеві з'ясувати, що цікавить та хвилює уч­нів у тому чи іншому уривку, якими людськими якостями вони бажають оволодіти

       Залежно від того, як опрацьовується учнями зміст і виклад тексту, перекази бувають: докладні (детальні), стислі, вибіркові, творчі, перекази-переклади.

       Докладні перекази ставлять своєю метою пере­давати зміст оповідання, уривка чи епізоду повністю (без пропуску окремих деталей), послідовно (не порушуючи порядку дій) і правильно (точно називаючи імена, факти, окремі назви). Цей вид переказів привчає учнів уважно слухати текст, намагатися запам'ятати деталі, назви, чітко уяснити всі місця твору. Для детальних переказів добирають оповідання або окремі епізоди з творів, які носять закінчений характер.

       Завдання стислого переказу — навчити учнів ви­словлювати свої думки та почуття стисло і чітко. Відомо, що передача основи твору, його сюжетного стержня вимагає значно більших зусиль, ніж детальна роз­повідь тексту. Перед початком роботи над переказом учитель попереджає учнів, що уривок треба переказувати стисло, а цього можна досягти, коли зупи­нитися лише на головному: деякі деталі узагальнити, діа­логи передати у формі розповіді від третьої особи. Під час виконання такого переказу учні вдаються до аналізу, об­мірковують, з'ясовують, що головне в тексті, а що друго­рядне. Така робота розвиває логічне мислення, прищеп­лює навички стислої виразної мови,   виробляє  вміння узагальнити матеріал.

       Головна мета вибіркового переказу — навчити учнів відбирати з тексту найістотніше з того чи іншого пи­тання. Це значно складніший вид роботи, ніж написання стислого переказу. Стислий переказ вимагає вміння стисло передати зміст твору, а вибірковий — лише те, що стосу­ється певної особи, події тощо. Працюючи над таким ви­дом переказу, спочатку учні колективно вибирають найголовніше. Після вступної бесіди висловлюються з приводу того, що слід вносити до переказу, а що залишити поза увагою. Коли учні натренуються виконувати в класі цей вид роботи, тоді можна давати подібні завдання для домашньої роботи

       Серед різних видів переказів, що найближче стоять до творів і значно сприяють розвиткові розумової активності учнів, самостійності виконання завдань, свідомому підхо­дові до розв'язання їх, провідне місце займають творчі перекази (тобто у текст вносяться певні зміни щодо вживання окре­мих граматичних форм, конструкцій та викладу змісту). Найчастіше даються такі завдання: 

   1. Переказати текст, змінивши особу. Якщо в тексті розповідь ведеться від першої особи, пропонується передати її від третьої, ставлячи   розповідачем одну з дійових осіб. 

   2. Написати переказ тексту, змінюючи послідовність передачі окремих епізодів (наприклад, поставити на по­чаток найцікавіший епізод).

   3.  Поширити текст оповідання, доповнюючи початок і вводячи новий епізод, додаючи своє закінчення. 

   4. Замінити одні синтаксичні конструкції іншими. Як­що в тексті є пряма мова, пропонується написати переказ цього тексту з перетворенням  прямої  мови на непряму. 

   5. Замінити  певні  слова  і  словосполучення  синоніміч­ними. 

   6. Ввести в текст ті чи інші порівняння, метафори, епі­тети, прислів'я, крилаті вирази, цитати. 

   7. Змінити літературно-художню  форму  тексту. Для такого переказу береться сюжетний вірш або байка і пропонується викласти зміст у прозовій формі. 

   8. Переказати оповідання з висловленням своїх мірку­вань, критичної оцінки до змальованого в тексті тощо.

Методика проведення навчальних переказів значною мі­рою залежить від ступеня підготовки учнів, вибору тексту та виду переказу. Враховуючи, що вся підготовча робота під час виконання навчальних переказів ведеться колек­тивно при активній допомозі вчителя, для написання їх беруться теми і тексти важчі, ніж для контрольних, які виконуються кожним учнем індивідуально.

Контрольні перекази, як правило, проводяться так: після невеличкої вступної бесіди читається текст пе­реказу; пояснюються і виписуються на дошці нові і малові­домі слова; проводиться робота над планом;  повторне читання тексту в цілому; написання учнями переказу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перший клас

Зорово – слухові  диктанти

1.

     Правила дорожнього руху знають водії усіх видів транспорту. Їх  зобов’язані знати і виконувати пішоходи і пасажири: дорослі і діти.(19)

2.

      Переходь дорогу лише у дозволених місцях. Спочатку подивись ліворуч, посередині дороги – праворуч. (12 сл.) 

3.
      Кожна вулиця має проїзну частину для руху транспорту. Це – дорога. Пішоходи ходять узбіччям або тротуарами. (15 сл.) 
4.
      До школи і додому обирай безпечний шлях. З цим тобі допоможуть батьки. (12 сл.) 

5.
      Гратися, кататися на дорозі не можна. Водію важко відразу зупинити машину. (11 сл.) 

6.
      На перехрестях вулиць рухом керує світлофор. У нього три ока: червоне, жовте, зелене. Школярі! Будьте обережними на вулиці. Не переходьте вулицю при червоному світлі. (24)

7.

      Ранок. Кругом тиша. Та ось почувся дзеленькіт. Це перший трамвай біжить по колії. Цілий день вони пасажирів возять. А прийде ніч – ідуть трамваї у трамвайний парк. (26)

Запитання:

- Які правила користування громадським транспортом і поведінки в ньому ви знаєте?

- Як треба обходити трамвай? Чому?

8.

Ким бути?

       Школярі мріють. Ігор хоче бути будівельником. Сергій стане винахідником. Маленька Світланка полюбляє шити. Оля буде вчителькою. А Миколка мріє стати регулювальником. Він буде керувати рухом на дорозі. ( 27)

Запитання:

- Які сигнали регулювальника ви знаєте?

- Що допомагає йому в роботі?

 

Списування

1.

      Пам’ятай! Проїзна частина – для руху транспорту, а тротуари та пішохідні доріжки – для пішоходів. (13)

 

 

2.

      Вірними друзями пішоходів і водіїв, які організують дорожній рух та сприяють його безпеці, є світлофор і регулювальник. (17)

3.

      Дорогу до школи обирай найнебезпечнішу, по якій треба рідше переходити проїзну частину. Переходь вулицю тільки на пішохідних переходах. (18)

4.

Перехрестя

      Місце, де перетинаються дві або більше вулиць, називається перехрестям. На перехрестях великий рух. Пішохід тут повинен бути особливо обережним і уважним. (22)

5.

На вулиці

      Умій поводити себе на вулиці. Знай, як треба переходити дорогу. Червоне світло – стій! Зелене світло – іди! Переходь вулицю спокійно. Не грай на бруку! ( 25)

6.

ДАІ

      Державна автомобільна інспекція – один із підрозділів міліції, працівники якого стежать за дотриманням Правил дорожнього руху. Команди інспектора ДАІ повинні виконувати всі водії і пішоходи. (29)

7.

      Правила дорожнього руху – це дорожня грамота. Володіти нею мають всі. Незнання або невміння дотримуватись цих правил, призводить до втрати не тільки здоров’я, але й життя. (25 сл.) 

Творчі завдання

№1

Попереджувальний зоровий диктант

Перехід на червоне світло

За – бо – ро – ня – є – ться!

На зелене навіть дітям

Дозволяється!

                                      В. Семернін.

 №2

1. Склади слова із складів, запиши, постав наголос

ця, ву, ли;                                              ту, тро, ар;

фер, шо;                                                ччя, бі, уз;

са, жир, па;                                            вет, ку.

2.  Усно склади розповідь, використовуючи утворені слова.

№3

Запиши слова за алфавітом:

      Вулиця, перехрестя, тротуар, брук, узбіччя, кювет, світлофор.

Усно поясни значення кожного слова.

 

 

Другий клас

Зорово – слухові  диктанти

1.

       Щодня на дорозі гине велика кількість людей. Багато залишаються інвалідами на все життя. Щоб з вами не трапилася біда, дотримуйтеся Правил дорожнього руху. Вивчи короткий та небезпечний шлях до школи!(30 сл.)

2.

      Не переходь дорогу перед близько їдучим транспортом. Це завжди небезпечно. Пам’ятай, що миттєво зупинитися автомобіль неможливо.(15сл.)

3.

       Під час переходу дороги, користуйся підземними переходами, пішохідними доріжками. Переходь вулицю тільки на зелене світло світлофора! Дотримання правил дорожнього руху може зберегти вам життя.(24сл.)

4.

      Не влаштовуй ігор біля проїжджої частини. Не виїжджай на проїжджую частину  на скейтах, роликах, ковзанах. На велосипедах, мопедах та скутерах не їзди без водительских прав.(25 сл.)

5.

      Якщо вам важко перейти дорогу з інтенсивним рухом транспорту, обов’язково звернись по допомогу до дорослих.(15 сл.)

Творчі завдання

№ 1

     Закінчи   думку.

     Ваша небезпека залежить від дотримання простих правил:

-   не перебігайте дорогу перед …..  (близько їдучим транспортом);

- не влаштовуйте ігор ….  (на проїжджій частині);

- не катайтеся на проїжджій частині на …..      (велосипеді, роликах,ковзанах тощо)

№ 2

      Запиши слова в два стовпчика: в перший – слова, які відповідають на питання хто?, в другий – на питання – що?

      Водій, вулиця, трамвай, автобус, міліціонер, регулювальник, автомобіль, велосипед, інспектор, мотоцикл.

№ 3

      Написати кілька назв предметів.

Транспорт - …

Дорожня розмітка - ….

 

№ 4

      Придумайте кінцівку розповіді. Склади поради хлопчику: яких правил дорожнього руху він повинен дотримуватися.

      Коли Іванкові виповнилося сім років, тато купив йому велосипед.

 

 

Третій клас

Диктанти

1.

      У своєму житті людина використовує різні види транспорту. Транспорт допомагає долати значні відстані, перевозити вантажі і пасажирів. Найчастіше людина використовує автомобільний транспорт. Крім користі, що приносять автомобілі, вони можуть стати причиною нещасних випадків, під час яких травмуються і гинуть люди.    Щоб цього не трапилося, водіям, пішоходам і пасажирам потрібно дотримуватися Правил дорожнього руху. (53)

* Розділові знаки в реченнях продиктувати.

Запитання:

  • Як правильно поводити себе н вулиці?
  • Що може статися через погану поведінку?

2.

     Вулиця – це частина території, призначена для руху транспорту і пішоходів. Вулиці прокладають між будинками, у яких живуть і працюють люди.

      Вулиця складається з двох головних елементів: проїзної частини і тротуарів. Тротуари призначені для пішоходів. Рухатися по  них треба тримаючись правої сторони (42)

3.

     Заміські дороги – це дороги, які прокладають між містами і селами. Вони бувають різними. Широкі, вкриті асфальтом, бетоном чи іншими твердим матеріалом дороги називають шосейними. Є дороги, які не мають твердого покриття. Їх називають ґрунтовими дорогами. Заміська дорога складається з трьох головних елементів: проїзної частини, узбіччя і кюветів. (47)

Запитання:

  • Що називається заміською дорогою?
  • Якими вони бувають?
  • З яких елементів вони складаються?
  • Що називаємо проїзною частиною? узбіччям? кюветом?

4.

Громадський транспорт

      Транспорт, яким користується багато людей називається громадським. До громадського транспорту відносяться  автобуси, тролейбуси, трамваї, таксі, метро тощо.

      При посадці у транспорт треба пам’ятати: входити слід спокійно через задні двері, а виходити – через передні. Вийшовши з автобуса або тролейбуса, обходьте їх позаду, а трамвай – попереду, щоб бачити транспорт, який наближається. (51)

 

Запитання:

  • Який транспорт називається громадським?
  • Які правила користування громадським транспортом і поведінки в ньому ви знаєте?

 5.

      Для перевезення людей і вантажів служать різні види транспорту: залізничний, морський, річковий, повітряний і автомобільний. Великою популярністю користується у людей автомобільний транспорт.

     Усі автомобілі, які рухаються дорогами, можна поділити на вантажні, пасажирські і спеціальні.

      Автобуси, тролейбуси, трамваї, таксі, метро – це громадський транспорт. Він призначений для перевезення пожирів. Усі, хто користується цими видми транспорту, є пасажирами. ( 55)

Запитання:

  • Які види транспорту ви знаєте?
  • Які спеціальні автомобілі вам відомі?
  • Кого називають пасажиром?

 

Списування

1.

В ожеледицю

      Після теплих днів наступило похолодання. Дорога вкрилася льодом. Стало слизько. В цих умовах з’являтися перед транспортом дуже безпечно, тому що на слизькій дорозі машину зупинити дуже важко. Повертаючись додому зі школи, будьте  особливо обережними. Не поспішайте, бо можна несподівано упасти і опинитися під колесами.( 46)

2.

В дощову погоду

      Діти, сьогодні на вулиці дощ. Дорога слизька. Скло машин вкриває вода. Видимість зменшується. В таких умовах водіям важко працювати. Відстань, яка потрібна для зупинки машини, на мокрій дорозі збільшується. Повертаючись зі школи додому, не поспішайте перебігати вулицю. Роздивіться уважно навколо себе, пропустіть транспорт, який наближається. Тільки коли переконаєтеся в своїй безпеці, починайте перехід. (55)

3.

Коли туман

      Діти! Сьогодні на вулиці туман. Видимість дуже погана. Перед тим, як перейти дорогу переконайтесь, чи не їде по ній машина. А якщо поряд з вами буде малеча, то візьміть його за руку і переведіть через дорогу. Пам’ятай! В туман треба бути особливо обережним. (45)

4.

В снігопад

      Діти, подивіться у вікно! Бачите, який лапатий сніг падає? В таку погоду, за кілька кроків не тільки машину, а й людину не побачиш.

      Повертаючись зі школи, не поспішайте і уважно роздивіться. Ідіть по тротуару і не біжіть через вулицю. При поганій видимості можна потрапити під машину. Шоферу зараз дуже важко вести її – скло забиває сніг. Водій може вас не побачити. Тому будьте уважними і обережними. (67)

 

5.

      Ідучи до школи, бібліотеки, магазину, на стадіон, обирай той шлях, де менше доведеться переходити вулицю. Іди, тримаючись правого боку тротуару. Не поспішай. Не виходь на проїзну частину вулиці. Коли проходиш повз ворота чи виїзди з дворів, будь особливо обережним. Звідти може виїхати автомобіль. (42)

 

Перекази

1.

      Зі школи поверталися хлопчик і дівчинка. Попереду них йшла старенька бабуся. На перехресті горіло червоне світло світлофора. Але бабуся не зупинилася і ступила на проїзну частину. Хлопчик схопив її за руку. Разом вони дочекалися зеленого сигналу. Діти допомогли бабусі перейти вулицю. Старенька щиро подякувала школярам. З’ясувалося, що вона погано бачить (49)

Запитання та завдання:

  • Звідки поверталися діти?
  • Хто йшов попереду?
  • Яке світло горіло на перехресті?
  • Чому не можна переходити на червоне світло?
  • Що зробила бабуся?
  • За що подякувала бабуся школярам?

2.

Словникова робота. Пояснити орфограми в словах

Поверталися, перехрестя, червоне, схопив, дочекалися, зеленого, вулиця, сигнал.

  • Знайдіть слова, в яких треба пояснити написання префіксів, ненаголошених голосних.
  • Написання яких слів треба пам’ятати?
  • Знайдіть у тексті синоніми до слова діти?

 

Переказ з творчим завданням

   1.

      Це всім нам знайомий світлофор. Висить він на перехресті та по черзі очима своїми різнокольоровими мигає. Червоний! Жовтий! Зелений!

Завдання:

  • Придумай кілька речень, щоб вийшов текст.
  • Що означає кожен сигнал світлофора?

Творчі завдання

1.

      За буквами, що позначають приголосні звуки, впізнати слова і записати їх. Визначити рід.

      М..ш..н..,     ш..ф..р,       в..л..ц..,       ..сф..льт,      тр..л..йб..с,        тр..мв...й,         м..тр…,   в..л..с..п..д,         р..г..л..в..льн..к,        п..р..хр..ст..,      ..вт..б..с,      св..тл..ф..р.

Запитання:

  • Що називається вулицею?
  • Які сигнали регулювальника ви знаєте?
  • Назвіть слова, які можна об’єднати в групу громадський транспорт?
  • Як треба поводити себе в громадському транспорті?

2.

      Складіть кілька речень на задану тему, щоб вийшов невеликий текст.

  • Де можна гратися?
  • Випадок на вулиці.
  • Громадський транспорт.
  • Обов’язки пасажира.
  • Наш друг – світлофор.

3.

Словниковий диктант

      Впізнай слова за їх значенням, запиши. Підкресли орфограми.

 

  1. Самохідна машина з двигуном внутрішнього згорання для перевезення пасажирів чи вантажу. (Автомобіль)
  2. Водій машини. (Шофер)
  3. Безрейковий наземний, переважно вуличний, електричний транспорт з живленням двигунів через підвісну контактну мережу. (Тролейбус)
  4. Вид міського наземного рейкового електротранспорту. (Трамвай)
  5. Машина, яку рухає людина за допомогою педалей і ланцюгової передачі. (Велосипед)
  6. Частина території, призначена для руху транспорту та пішоходів. (Вулиця)
  7. Частина вулиці, призначена для руху пішоходів. (Тротуар)
  8. Місце, де вулиці перетинаються між собою. (Перехрестя)
  9. Міська швидкісна електрична залізниця, що проходить переважно під землею в тунелях. (Метро)
  10. Людина, яка користується транспортним засобом і знаходиться в ньому, але не керує ним. (Пасажир)

 

 

Четвертий клас

Списування

1.

В сонячний день

 

      Діти, сьогодні тепла сонячна погода. Після занять приємно прогулятися по вулиці. Але, виходячи зі школи, не збувайте правила дорожнього руху, про те, що в таку погоду водії ведуть свій транспорт швидше, ніж звичайно. Тому, коли починаєте перехід, подивіться уважно на дорогу. Якщо побачите транспорт, який швидко наближається, не поспішайте, уступіть йому  дорогу. Намагайтеся вибрати найнебезпечніший шлях додому, щоб менше знаходитися на проїзній частині. Це збереже вас від нещастя. (67)

2.

Весною

     Діти! З приходом весни яскраве сонечко вабить всіх на свіже повітря. На жаль, не всі діти гарно поводять себе на вулиці. Вони грають на проїзній частині, перебігають вулицю в заборонених місцях. Це закінчується інколи сумно. Не можна забувати, що в ці дні на вулицях рух стає небезпечним. І якщо у вас велосипед, то катайтесь на ньому тільки у дворах або на спеціальних майданчиках. Запам’ятайте, що від нещасного випадку ви врятуєте себе тільки бездоганним дотримуванням правил вуличного руху. (76)

 

Творчі завдання

1.

Відгадайте загадку:

      Я стою на ходу, а спинюся – упаду.

Завдання:

  1. Дібрати до слова – відгадки прикметники.
  2. Уявіть себе тлумачним словником. Як би ви пояснили значення слова велосипед?
  3. Які правила ви повинні пам’ятати під час їзди на велосипеді?

2.

Прочитайте уважно текст

      Весело підстрибуючи, Буратіно крокував до школи. Раптом він побачив як на дорогу виїхав майстер Саморобки на незвичайному автомобілі. Буратіно побіг назустріч, штовхаючи перехожих.

     - Так він просто неграмотний пішохід!, - почулося з усіх сторін.

2. Завдання:

      - Яких правил не знав Буратіно?

      - Скласти текст – міркування: «Чому Буратіно назвали неграмотним пішоходом?

 

3.

Склади кілька речень, щоб вийшов текст.

  • Де  можна переходити вулицю?
  • Небезпечний шлях до школи
  • Заміська дорога
  • Наш друг – велосипед

 

 

 

 

 

4.

Закінчити текст

а)В деякому місті, на деякому перехресті, жив – був триокий Світлофор. Він був суворий, як всі світлофори на світі. Безперервно і чітко Світлофор підморгував людям та автомобілям трьома очками: червоним, жовтим, зеленим – «Стоп!», «Увага!», «Іди!». І всі люди, і всі автомобілі терпляче чекали, що їм скаже Світлофор. Вони поважали його, тому що він турбувався про них.

      Правда, траплялось, який-небудь чоловік зривався з місця і біг через вулицю на червоне світло. О, як тоді гнівався Світлофор! Він готовий був схопити порушника і розповідати йому про всі пригоди, свідком яких він був. Але Світлофор  не робив цього тому, що у нього булла дуже відповідальна робота. І,

відійди він хоча б на секунду з поста, могла статися катастрофа, а Світлофор цього дуже боявся. І він гордо стояв, чітко ніс свою службу на перехресті. Вдень стояв. І вночі не дрімав. Але одного разу……

 

      б) Був  сонячний літній день. Катерина поверталася зі школи додому. По розпеченому асфальту мчали автомобілі, тролейбуси, автобуси.

      Раптом дівчинка побачила……

 

      в) Жив – був маленький автомобільчик. Він був таким маленьким, що господар звав його просто Малюк.

      Одного разу ………..

      Відтоді Малюк потоваришував з Правилами дорожнього руху .

 

      г)Вже смеркалося. По вулиці швидко їхав автобус. Він повертався до парку. Раптом перед ним з’явився хлопчина, який перебігав вулицю

      Несподівано хлопець спіткнувся і упав. Всі, хто це бачив, завмерли від жаху. Ще мить - і дитина загине під колесами важкої машини….

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАДКИ


* * * 
Маленькі будиночки по місту біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Трамвай, тролейбус, автобус)
 

* * *
Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину,
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену.
 

(Машина)
* * *
Два брати попереду біжать,
А два позаду наздоганяють.
(Колеса)

 

* * *

Різні скельця є у мене:
Червоне, жовте і зелене.
Можу ними я сказати:
«Йти», «Стояти», «Зачекати».
(Світлофор)


* * * 
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують – 
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки - …
(Пішоходи)


* * *
Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
-    Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно!
(Світлофор)

* * * 
Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене!
(Світлофор)


* * * 
Ми побачили з тобою, 
Як одною лиш рукою, 
Тільки жезла він підняв — 
Вантажівку вмить спиняв. 
Що ж це за силач такий? 
Це, малята, ... 
(Постовий)


* * * 
Я правдиво вам скажу,
Всім це місце я вкажу.
Друзі, слово честі, - 
Де схрестилися дороги,
Рух порядок має строгий – 
Там і ..
(Перехрестя)


* * * 
Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась – 
Звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході – 
Та чи є така в природі?
(Пішохідна розмітка «Зебра»)


* * * 
На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати «зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід – 
Це безпечний …
(Перехід)


* * * 
Хто від нещасть застерігає, 
І нам завжди допомагає 
Так, щоб не трапилось біди, 
Усім дорогу перейти? 
Для тебе світить і для мене 
Червоне око та зелене. 
Вартує завше він, моргає, 
Ніколи він не спочиває. 
Уранці, вдень, в вечірню пору 
Всі люди вдячні ... 
(Світлофору)


* * * 
Він по черзі справно блима
Нам ліхтарними очима
Їх у нього цілих три,
Вони служать не для гри.
Як червоне блисне око, 
Нас попереджає строго: 
Знає це, напевне, кожний — 
Стій на місці, йти не можна. 
Світло жовте загорілось, 
Ще постій, зроби-но милість, 
Приготуйся вирушати, 
Та не варто поспішати. 
А зелене — добре світло — 
Каже: «Йди!» — усім привітно. 
Що ж таке це, малюки? 
Відгадайте залюбки! 
І сказав хтось із діток: 
«Може, це такий грибок?» 
Ні! Не гриб це мухомор,— 
Це, малята, ... 
(Світлофор)


 

 

 

 

 

 

 

* * *
Стоять вони всі при дорозі, 
Допомогти людині в змозі, 
Усюди — близько і далеко, 
Надійні сторожі безпеки. 
Одні із них нам сповіщають, 
А інші — щось забороняють, 
Попереджають нас завжди, 
Аби не трапилось біди.
Вартують на узбіччях тихо, 
Оберігають нас від лиха.
Ти тільки будь уважним дуже, 
Їх слухайся, шановний друже. 
Це знає кожен, знає всякий — 
Слід поважать дорожні ... 
(Знаки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Загадки про дорожні знаки

 

Над пероном гомінким
пішоходи йдуть по нім.
Тут безпечно з висоти
роздивитись поїзди. (Залізничний перехід)

 

 

Ти рушай зі мною в ногу,
перейдем удвох дорогу:
під землею проведу,
на той бік переведу. (Підземний перехід

 

 

Килимок-помічничок, —
посмугований бочок, —
на дорозі примостився,
пішоходові згодився.(Пішохідний перехід)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки - плутанки


1
На дорозі – хрестик.
Що це? Вишиванка?

( перехрестя)
2
Різні скельця є у мене:
Червоне, жовте і зелене.
Це, мабуть, калейдоскоп.

( світлофор)
3
Коли мчу я на обід,
Я – звичайний всюдихід.
(пішохід)
4
Як маленький білий мур,
Край доріг лежить велюр

( бордюр)
5
Знає навіть і гусак,
Що таке дорожній шпак
(знак)
6
Коник смугастий авто зупиняє – 
І пішоходам дорогу звільняє.

Це, мабуть, поні?
(Зебра)
7
Попереджає: «Залізна дорога!» -
Довжезна рука-пересторога.

Це – жирафа.
(Шлагбаум)
8
І автобус, і трамвай
На корзинці зачекай.
(зупинці)
9
Вуса вчеплю за дроти – 
Буду вас усіх везти.
(Тролейбус, тарган)
10
Пішоходу справжній дар
Цей широкий базар
(Тротуар)
 

11
Стежинками залізними по місту гуркочу
Вагонами веселими до школи вас домчу.
Це – паровозик (Трамвай,)
12
Хто на поріг - тому пиріг.
Хто від порога – тому кочерга
(Дорога)
13
Дім по вулиці повзе,
На роботу всіх везе.
Це – равлик? (автобус)
14
Для доріг він хлопець свій.
За кермом сидить злодій
(водій)
15
Квиток мені вручив касир.
Не «заєць» я, а богатир.
(Пасажир)

 

 

 

 

 

 


 

 

Вікторина

 

1. Як називаються вулиці біля нашої школи? 

2. На якій вулиці розташована наша школа?

3.  Назвіть елементи вулиці (проїзна частина, край проїзної частини, тротуар, перехрестя, перехід).

4. Що таке проїзна частина? (Елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів).

5. Що таке тротуар? (Елемент дороги, призначений для руху пішоходів).

6. Що таке перехрестя? (Місце перехрещення доріг на одному рівні).

7. Що таке пішохідний перехід? (Ділянка проїзної частини, призначена для руху пішоходів).

8. Який рух транспорту встановлено в Україні? (Правосторонній).

9. Що таке «зебра»? (Спеціальна дорожня розмітка пішохідного переходу).

10. Для чого потрібен світлофор? (Він регулює рух транспорту і пішоходів).

11. Що означають кольори світлофора? (червоний- стій, жовтий-приготуйся, зелений - іди)

12. Де і як повинні рухатися пішоходи?( по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку. Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися по них неможливо, пішоходи можуть рухатися велосипедними доріжками, тримаючись правого боку)

13. У яких місцях пішоходам дозволяється переходити вулицю?(через різні види пішоходних переходах)

14. Які наземні види транспорту ви знаєте?(автобус, тролейбус, маршрутне таксі, автомобіль...)

15. Що називається регульованим перехрестям?( Перехрестя, де черговість проїзду визначається сигналами світлофора чи регулювальника)

16. Чи можна перебігати вулицю?(ні)

17. Де повинні перебувати пішоходи, які не встигли перейти дорогу? (повинні перебувати на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, а у разі їх відсутності — на середині проїзної частини і можуть продовжити перехід лише тоді, коли це буде дозволено відповідним сигналом світлофора чи регулювальника та переконаються в безпеці подальшого руху.)

18. Як найчастіше називають водія? (Шофер)

19. Кого ми називаємо учасниками дорожнього руху? (Пішоходів, водіїв, пасажирів)

20. Який дорожній знак встановлюють поблизу шкіл? («Діти»)

 

 

 

Вірші про правила дорожнього руху

ВЕСЕЛ ПОДОРОЖ З БРАТОМ ДО ДІДУСЯ, АБО ЗНАЙОМСТВО З ДОРОЖНІМИ ЗНАКАМИ

У ході читання вірша учитель демонструє відповідні дорожні знаки на слайді.


Світлофор зеленим світить,
Поспішаю, як ніхто –
З братом їдемо до діда
У новенькому авто.
Ми домовилися вранці,
Він чекає на стоянці.
Ось і я – часу не гаймо,
Заспівав мотор - рушаймо!

Розрослись каштани, липи,
Без зупинки тут не можна
СТОП – ці літери великі
Здалеку побачить кожний.

Брат машину зупиняє,
Озивається до мене:
Світлофор три ока має –
Червоне, жовте і зелене.
Червоне – треба пам’ятати:
Іти не можна – слід чекати.
Мигне жовте, не хвилюйся:
Уважним будь і приготуйся.
Зелене – вітер, сніг чи злива:
Через дорогу йди сміливо.
Нам дорога ще далека.
Брат веде, позаду я.
Знак дорожній «Небезпека»
Застережить водія.
Глянь праворуч, глянь ліворуч,
На дорозі діти - стій!
Дитсадок і школа поруч –
Обережніше, водій!
Я забув! Не вимкнув праску!
От так лихо! Що робити?
Для забудьків знак, будь ласка –
«Телефон» - біжу дзвонити.

Скоро дідове подвір’я,
Дід у нас лісник, отак!
З лісу можуть вийти звірі,
Нам про це говорить знак.
Ми приїхали. Дідусь
На порозі крутить вус,
Йде онуків зустрічати:
- Здрастуйте, ходіть до хати.

Приїздіть у ліс в суботу –
Вистачить для всіх роботи.
Пост ДАІ. Інспектор чемно
Радить пас прилаштувати,
Посміхається приємно:
- Хай щастить вам, - каже брату.

                                          О. Кононенко 


 

 

 

 

 

ДОРОЖНЯ ПРИГОДА

Дві хмаринки необачно
не вписалась в поворот
і пошкодили серйозно
бампер, крила і капот.
Перевищували швидкість
безрозсудні водії,
і посвідчення водійське
не отримали в ДАІ.
Грізний грім — патруль дорожній —
на пригоду поспішив,
штраф порушницям серйозний
гучно він оголосив:
— За таку страшну провину,
що призводить до біди,
слід негайно у долину
злити десять тонн води.

                          Леся Вознюк

 

                                                                            ОСЛИК І ЗЕБРА

 

                                                             Бідний ослик ледь не плаче:
                                                              — На дорозі зебру бачив.
                                                             Біла смужка, чорна смужка,

 де ж копитця, хвостик, вушка?
Ми маленького втішали
та про зебру розказали:
— Ослику, всі добре знають,
зебри різними бувають.
Та, що бачив на дорозі,
з нами гратися не в змозі.
Називати її слід —
пішохідний перехід.
Ну а зебра в зоопарку
бігає, стрибає шпарко,
і з тобою, як захочеш,

 буде бавитись охоче.    Леся Вознюк                  

Дидактичні ігри з правил дорожнього руху

«Вгадай транспорт»

Завдання: закріплювати уявлення дітей про транспорт, вмінню опису (загадки) впізнавати предмети; розвивати кмітливість, швидкість мислення і мовленнєву активність.
Правила: називати транспорт можна тільки після того, як прозвучить загадка про нього. Виграє той, хто дасть більше правильних відповідей, тобто отримав більше картинок з транспортом.


 

У місті він по рейках ходить,
Він народ з роботи возить!
На дорозі не зівай,
Їде часто тут
(Трамвай)
По маршруту вас везуть
І квиточки продають.
З вигляду продовгуватий,
Але зовсім не рогатий..
(Автобус)
Що таке - відгадай:
Ні автобус, ні трамвай.
Не потребує бензину,
Хоча колеса на гумі.
(Тролейбус)
Як сідаєш — він бурчить,
По дорогах швидко мчить.
Та шолом слід одягати
І права водійські мати

(Мотоцикл)
Два колеса підряд,
Їх ногами вертять,
А поверху торчком
Сам хазяїн крючком
(Велосипед)
Довгою шиєю поверчу,
Вантаж важкий підхоплю.
Де накажуть - покладу,
Людині я допоможу!
(Підйомний кран)
До нас у двір забрався «кріт»,
Риє землю біля воріт.
Сотні рук він замінює,
Без лопати він копає.

(Екскаватор)

 

На доріжці розігнався,
в небо, наче птах, піднявся.
Через море швидко лине
в інші землі та країни

(Літак)
Мчить вогняною стрілою,
Мчить удалечінь машина.
І заллє пожежу вмить
Смілива дружина.
(Пожежна машина)
Полотно, а не доріжка,
Кінь не кінь - сороконіжка.
По тій доріжці повзе,
десять вагонів везе.
(Поїзд)
Кінь сталевий
Вівса не просить,
Але оре і косить.
(Трактор)
Ця сильна машина
Їде на величезних шинах.
Відразу прибрав все в один захід
Семитонний...

(Самоскид)
Є великий, є малий,
З вантажами, легковий.
По дорогах поспішає,
У собі людей катає

(Автомобіль)


 

 

Не помились

Завдання: активізувати процеси мислення, уваги і мови дітей; уточнити уявлення про транспорт та правил дорожнього руху; виховувати кмітливість і винахідливість.
Правила: необхідно швидко давати правильний індивідуальний відповідь

 

  • Скільки коліс легкового автомобіля? (Чотири.)
  • Хто ходить по тротуару? (Пішохід.)
  • Хто управляє автомобілем? (Водій.)
  • Як називається місце перетину двох доріг? (Перехрестя.)
  • Для чого потрібна проїжджа частина? (Для руху транспорту.)
  • По якій стороні проїжджій частині рухається транспорт? (По правій.)
  • Що може статися, якщо пішохід чи водій порушив правила дорожнього руху? (Аварія або ДТП.)
  • Яке світло верхнє на світлофорі? (Червоний)
  • З якого віку дозволяється дітям їздити на велосипеді по вулиці? (14р.)
  • Скільки сигналів у транспортного світлофора? (Троє.)
  • На яку тварину схожий пішохідний перехід? (На зебру.)
  • Як пішохід може потрапити в підземний перехід? (По сходах вниз.)
  • Якщо немає тротуару, де можна рухатися пішоходу? (По узбіччю зліва, назустріч транспорту.)
  • Які машини обладнані спеціальними звуковими і світловими сигналами? (Швидка допомога, пожежна та міліцейська машини.)
  • Що тримає в руці інспектор? (Жезл.)
  • Який сигнал подає автомобіль, повертаючи праворуч? (Моргає правою маленькою лампочкою.)
  • Де потрібно грати, щоб не наражатися на небезпеку? (У дворі на дитячому майданчику.)

 

 

 

 


 

 

Пам’ятка з правил дорожнього руху

для школярів

 1. Йти до школи треба найкоротшим шляхом, по вулицях з найменшим рухом транспорту.

 2. Ходити треба тільки по тротуарах, дотримуючись правої сторони.

 3. По дорогах чи вулицях, де немає тротуарів, треба йти з лівої сторони, назустріч транспорту.

 4. Будьте обережні біля під’їздів дворів, звідки не очікувано може виїхати автомобіль.

 5. Не збирайтеся на тротуарах великими групами, не зупиняйтеся на поворотах, спусках чи підйомах, на мостах і під мостами.

 6. Спокійно, без метушні переходіть дорогу.

 7. Переходіть вулицю на перехрестях по пішохідних доріжках або в місцях, де є вказівники  «Перехід».

 8. При переході впевніться в безпеці: подивіться спочатку наліво, дійшовши до середини дороги,- подивіться направо.

 9. Не перебігайте дорогу перед близько рухомим транспортом. Пам’ятайте, що автомобіль зразу зупинити неможливо!

 10. Автомобілі, автобуси, тролейбуси, які стоять, треба обходити ззаду, а трамваї – спереду.

 11. Не чіпляйтесь за рухомий транспорт, не катайтесь на проїзній частині вулиці і дороги на велосипедах, ковзанах, самокатах.

  1. Не влаштовуйте ігри на дорозі, тротуарах, мостовій.

 

 Школярі! Будьте примірними і дисциплінованими! Вивчайте правила дорожнього руху і пояснюйте їх своїм молодшим друзям!

 

 

Пам'ятка дітям та батькам по правилах дорожнього руху

 

ПРИ ВИХОДІ З БУДИНКУ

 

Якщо біля під'їзду будинку можливий рух, відразу зверни увагу, чи немає транспорту, що наближається. Якщо біля під'їзду стоять транспортні засоби або ростуть дерева, призупините свій рух і озерніться     - чи немає небезпеки.

                               

ПРИ РУСІ ПО ТРОТУАРУ

 

- Дотримуйтеся правої сторони. 

- Дорослий повинен знаходитися з боку проїжджої частини. 

- Якщо тротуар знаходиться поряд з дорогою, батьки повинні тримати дитину за руку. 

-  Йдучи по тротуару, уважно спостерігай за виїздом машин з двору. 

 - Не виходь на проїжджу частину, коляски і санчата везіть тільки по тротуару.

                             

ГОТУЮЧИСЬ ПЕРЕЙТИ ДОРОГУ

 

- Зупиниться, огляньте проїжджу частину.

- Розвивайте у дитини спостережливість за дорогою.

- Підкреслюйте свої рухи: поворот голови для огляду дороги. Зупинку для огляду дороги, зупинку для пропуску автомобілів. 

- Навчайте дитину вдивлятися удалину, розрізняти машини, що наближаються. 

- Не стійте з дитиною на краю тротуару. 

- Зверніть увагу дитини на транспортний засіб, підготовлюваний до повороту, розкажіть про сигнали покажчиків повороту у машин. 

- Покажіть, як транспортний засіб зупиняється біля переходу, як він рухається за інерцією.

 

                           ПІД ЧАС ПЕРЕХОДУ ПРОЇЖДЖОЇ ЧАСТИНИ

 

- Переходіть дорогу тільки по пішохідному переходу або на перехресті.

- Ідіть тільки на зелений сигнал світлофора, навіть якщо немає машин.

- Виходячи на проїжджу частину, припиняйте розмови.

pdd- Не поспішайте, не біжіть, переходьте дорогу розмірено.

- Не переходьте вулицю під кутом, поясніть дитині, що так гірше видно дорогу.

- Не виходьте на проїжджу частину з дитиною із-за транспорту або кущів, не оглянувши заздалегідь вулицю.

- Не поспішайте перейти дорогу, якщо на іншій стороні ви побачили друзів, потрібний автобус, привчите дитину, що це небезпечно.

- При переході по нерегульованому перехрестю навчайте дитину уважно стежити за початком руху транспорту.

- Поясніть дитині, що навіть на дорозі, де мало машин, переходити потрібно обережно, оскільки машина може виїхати з двору, з провулка.

                       

ПРИ ПОСАДЦІ І ВИСАДЦІ З ТРАНСПОРТУ

 

- Виходьте першими, попереду дитини, інакше дитина може впасти, вибігти на проїжджу частину.

- Підходьте для посадки до дверей тільки після повної зупинки.

- Не сідаєте в транспорт в останню мить(може прищикнути дверима).

- Привчите дитину бути уважним в зоні зупинки - це небезпечне місце (поганий огляд дороги, пасажири можуть виштовхнути дитину на дорогу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури:

  1. Горбачук В.Т. Види диктантів та методика їх проведення: Посібник для вчителя. - К.: Радянська школа, 1989.
  2. Дружиніна М. Наш друг світлофор. Правила катання на велосипеді./ худож. В. Нагаєв.- К.: «Махаон», 2005.- 18 с.: ілюстр.
  3. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл.із навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К.: Виконавчий дім «Освіта», 2013. – 392 с.
  4. Паламарчук В.У. Роль навчального диктанту в розвитку пізнавальної самостійності учнів // Дивослово - 2003.- №5.- с. 36-45.
  5. Паранова В. Казка про правила дорожнього руху/ В. Паранова; худож. В. Стецюк.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2008.- 32 с.
  6. Правила дорожнього руху для малечі/ Вірші В. О. Федяніна, Н. В. Куртанова, Н. В. Томашевська; малюнки Л. Б. Суслова.- Х.: Торсінг Плюс, 2010.- 64 с.
  7. Сокол А. Дорожня азбука малятам/А. Сокол; ілюстр. Є. Зотова.- Донецьк ТОВ «Глорія Трейд», 2010.- 48 с.
  8. Харченко О. Ю. Правила безпечної поведінки на вулиці/ О. Ю. Харченко.- Х.: Вид. група «Основа», 2012.- 48 с.: ілюстр.- (серія «Перші правила маленької людини»).

 

Використані  електронні носії:

http://www.doshkolenok.kiev.ua/skazki-legendy/484-pravyla-dorognjogo-ruhu.html Сайт „Дошколенок” пропонує дітям правила дорожнього руху у віршах та загадках, сценарій свята, інші матеріали для батьків про безпеку дітей на дорозі.
http://homelifes.ru/page/gramotnij-chi-pishohid-vasha-ditina Сайт „Дім та сім’я” у рубриці „Діти” вчить батьків, як виховати в дитині грамотного пішохода.
http://puppo.com.ua/play/pravyla-dorozhnoho-ruhu.html На „Українському розважально-ігровому центрі” розміщено кумедний мультик про те, що буде, якщо дотримуватись дорожніх правил і, що буде, коли їх не дотримуватись.

 http://glushky.ucoz.ua/

  http://www.schoollife.org.ua/

  http://metodportal.net/node/19943

  http://www.rusnauka.com/

  http://doshkolenok.kiev.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ ……………………………………………………………………… 5

На допомогу вчителю(методика проведення диктанту).......................... 6

Алгоритм списування ……………………………………………………. 9

Методика проведення переказу …………………………………………. 9

Завдання для 1 класу………………………………………………………12

Завдання для 2 класу……………………………………………………… 14

Завдання для 3 класу ………………………………………………………15

Завдання для 4 класу …………………………………………………….. .18

Загадки ……………………………………………………………………...21

Загадки про дорожні знаки …………………………………………….. ...23

Загадки - плутанки ………………………………………………………...24

Вікторина …………………………………………………………………..25

Вірші про правила дорожнього руху……………………………………..26

Дидактичні ігри з правил дорожнього руху………………………………28

Пам’ятка з правил дорожнього руху для школярів ………………………30

Пам'ятка дітям та батькам по правилах дорожнього руху………………32

Список використаної літератури…………………………………………..34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Малахова Ирина
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
3763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку