Цікава форма проведення заходу (живий квест) допоможе учням розширити знання про негативний вплив паління на організм людини, формувати уміння протидіяти негативній звичці, виховувати дбайливе ставлення до свого здоров`я
Хамідулліна Алла Миколаївна,
учитель біології та основ здоров`я
Парасковіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Соледарської міської ради
Донецької області
«Чорна мітка»
Позакласний захід для учнів 5-6 класів по профілактиці куріння
Мета: розширити знання учнів про негативний вплив паління на організм людини, розглянути причини появи цієї звички у людей, формувати уміння й потребу протидіяти курінню, виховувати дбайливе ставлення до свого здоров`я.
Обладнання: малюнки Острова скарбів ( здоров’я, радості життя, щастя), пірата (Тютюнового диму), чорні мітки тютюнового диму, таблиця «Внутрішня будова людини», відеоматеріали про наслідки паління, бутафорна сигарета.
Методи й види робіт: ігрові, інформаційні, проблемно-пошукові, практичні (тренувальні вправи на формування уміння протидіяти палінню).
Форма проведення: живий квест
Інтеграція знань з історії, географії, біології, літератури, інформатики, основ здоров’я.
Хід заходу:
І Організаційний етап: Вітання вчителя, бажання успішної спільної роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Звучить шум моря)
Вчитель: Ми чуємо шум моря, уявляємо його хвилі. Я пригадую одну давню легенду, яку хочу вам розповісти.
В давні-давні часи, коли на морях господарювали морські пірати, одному із них – злому й кровожерливому Джону Сільверу потрапила в руки мапа Острова скарбів і він відправився на їх пошуки. Треба сказати, що скарби ці шукав не тільки Джон Сільвер і тому всіх, хто заважав йому, він безжалісно прибирав зі своєї дороги. Перед тим, як убити свою жертву, Джон Сільвер посилав їй «чорну мітку» - знак смерті.
Наше заняття сьогодні називається «Чорна мітка», тому що ми з вами поговоримо про «чорні мітки», які «розсилає Тютюн» тим, у кого не вистачає сили волі протидіяти шкідливій звичці паління.
Звідкіля це зло з’явилося у нашого народу?
Чому небезпечне паління для кожного з нас?
Чому люди починають палити?
Як відмовитися від пропозицій палити?
Спробуємо сьогодні дати відповіді на ці питання, а також з’ясувати, що є справжніми скарбами в житті людини.
ІІІ. Основний етап заходу (проведення живого квесту).
Вчитель: Об’єднаємося в чотири групи. Кожна група опрацьовує одне питання. Досліджуючи питання, учасники використовують матеріали в кабінеті біології, шкільній бібліотеці, користуються світовою інформаційною системою. А потім збираємося разом і ділимося інформацією.
Перша група досліджує Звідкіля це зло з’явилося у нашого народу? Підказка: шум моря тут буде доречним.
Друга група з’ясовує Чому небезпечне паління для кожного з нас? Які «чорні мітки» залишає тютюновий дим в нашому організмі?
Третя група знайде відповідь на питання Чому люди починають палити? Проведіть невеличкі інтерв’ю з дітьми та дорослими з метою з’ясування причини.
Четверта група продумає Як відмовитися від пропозиції палити? Знайдіть варіанти вирішення цієї проблеми.
Після роботи в групах (20-30 хвилин) відбудеться обмін інформацією.
ІV. Презентація роботи груп
Історична довідка про тютюн і паління
Вчитель: Що вдалося з’ясувати про історію виникнення паління в нашій країні?
Учні повідомляють історичні факти про появу тютюну в Європі.
Тютюн родом з Америки. Історія залучення європейців до тютюнопаління почалась так. Христофор Колумб відправився морським шляхом на пошуки казкової Індії. Але його човни приплили до берегів Америки, на той час невідомої для європейців. Так Колумб в 1492 році відкрив Америку.
Місцеві мешканці в якості подарунка дали європейцям сушені листки рослини «петум», які курили згорнутими в трубочки. Колумб привіз тютюн до іспанського королівського двору, далі він поширився по всій Євразії.
Інформація про наслідки паління для людей
Вчитель: Чому небезпечне паління для кожного з нас? Які «чорні мітки» залишає тютюновий дим в нашому організмі?
Учні повідомляють про влив тютюнопаління на організм і проставляють «чорні мітки» на малюнках та таблиці біля органів людського організму, що страждають від куріння.
Учні:
Результати проведення інтерв’ю на тему «Чому люди починають палити?»
Вчитель: Подивіться скільки «чорних міток» отримує організм під час паління. Сьогодні багатьом відомо, що куріння шкодить організму. Чому тоді люди починають палити?
Учні пропонують особисті відповіді та ті, про які дізнались від інших. Чому люди курять? Варіанти відповідей:
Формування умінь протидіяти тютюнопалінню (тренувальні вправи)
Вчитель: «Кинути палити неважко. Я робив це тисячу разів» . Як ви розумієте цей вислів Тома Сойєра з твору Марка Твена? На мою думку він підтверджує, що залежність від паління сильна, позбутися цієї звички нелегко. Що робити, щоб не потрапити у пастку?
Учні: не починати палити.
Вчитель: Перед вами лежить бутафорська сигарета. Спробуємо зараз підібрати свої слова, щоб протидіяти цій звичці.
Почергово виконується вправа: Вам пропонують палити. Що сказати у відповідь?
V. Підсумки заходу
Вчитель: Як ви гадаєте, які скарби забирає тютюновий дим у людей? (здоров’я, радість життя, щастя)
Яка найкраща профілактика паління? ( не починати)
Шкільні роки – це роки зростання як фізичного, так і розумового. Організму потрібно багато сил, щоб справитися зі всіма навантаженнями. Як відомо, навички й звички, набуті в шкільному віці, найміцніші. Завдяки одним звичкам ми рухаємося вперед, до своїх мрій, інші – роблять нас слабкими, хворими і, як шлагбаум, перекривають нам дорогу до успіхів і щастя.
Я бажаю, щоб нікого з вас не торкнулися «чорні мітки» тютюнового диму. Будьте здорові та щасливі.
Джерела інформації:
http://lovmedukr.ru/zalezhnist/8551-profilaktika-kurinnja-u-pidlitkiv.html
http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/palinnya-ta-iogo-shkidlivii-vpliv-na-zdorovya--pid.html
https://ru.wikipedia.org/wikiОстров_сокровищ