Проектна робота як засіб самореалізації учнів під час вивчення іноземної мови |
Методичний посібник для вчителів англійської мови |
Шарова Н.В.
Проектна робота як засіб самореалізації учнів під час вивчення іноземної мови.- Сокаль, 2019.
Рецензент: Плбхін Л.Б.– методист районного методичного кабінету Сокальської
районної ради
Укладач:Шарова Н.В. – вчитель англійської мови ЗЗСО I-III ст. Сокальський
ліцей №3
Матеріали, представлені у посібнику допоможуть вчителям англійської мови правильно організувати роботу над проектом з іноземної мови на уроках та у позакласній діяльності.
Розглянуто та схвалено районною методичною радою Сокальського районного методичного кабінету.
Протокол №______ від «11» січня 2019 р.
Вступ………………………………………………………………………………. 3
Розділ 1. Проектна діяльність на уроках іноземної мови……………………… 4
1.1.Теоретичне обгрунтування проектної діяльності…………………. 4
1.2.З історії виникнення методу проектів
1.3. Мета та завдання методу проектів
1.4. Типи проектів
1.5. Способи організації методу проектів
1.6. Вимоги до особистості вчителя
1.7. Переваги та недоліки проектної діяльності
Розділ 2. Проектна діяльність як одна із форм організації позакласноїроботи з іноземної мови в школі.
Розділ 3. Практичне використання методу проектів
3.1. Етапи роботи над проектом
3.2. Оцінка проектної діяльності
3.3. Результативність
3.4. З досвіду роботи
Висновки
Список використаних джерел
Вступ
В силу специфіки предмет іноземна мова має великий потенціал, який виховує та розвиває особистість дитини. Вона спонукає учнів до вивчення зразків світової та рідної культури, включає їх до діалогу культур, розвиває засобами мови. Вивчення іноземних мов на сьогодні здійснюється у широкому соціокультурному контексті, має чітко виражений культурознавчий напрямок.
Перед нами часто постає питання - як підвищити інтерес до навчання і до вивчення іноземної мови зокрема? В центрі уваги педагогів повинна знаходитись пізнавальна діяльність учнів. Безумовно, здібності учнів розвиваються різними темпами і несправедливою є вимога, щоб всі учні мали однакові успіхи з іноземної мови і повинні вивчати її в однаковому обсязі. Найважливішим є те, щоб прищепити учням почуття того, що вивчення іноземної мови є приємним процесом.
Поєднання у навчанні іноземної мови традиційних та інноваційних методів дозволяє підвищити якість навчання, забезпечує психолого - емоційну комфортність, розширює можливості у формуванні комунікативної компетентності, самоосвіти і самореалізації кожного учня. Це сприяє якісному оволодінню учнями всіма видами мовленнєвої діяльності: читання, говоріння, письма, аудіювання та розвиває навички самостійної та спільної діяльності в межах навчального процесу.
Одним із перспективних видів навчання, який підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, створює умови для творчої самореалізації учнів вважається метод проектів.
Проект у проективному навчанні і метод проектів відрізняються один від одного. В методі проектів проект – це засіб навчання, засіб засвоєння певного учбового матеріалу; у проективному навчанні – розробка проекту –мета навчання, тобто, висловлюючись про метод проектів, ми маємо на увазі спосіб досягнення конкретної дидактичної (методичної) мети через розробку проблеми та отримання реального практичного результату.
Розділ 1. Проектна діяльність на уроках іноземної мови.
1.1.Теоретичне обгрунтування проектної діяльності.
Проектна робота – вид роботи (переважно в групах), метою якої є підготовка кінцевого продукту англійською мовою – альбому, подання інформації тощо. Мета цього виду роботи – дати учню можливість виконати незалежну роботу, побудовану на знанні мови та уміннях і навичках, здобутих упродовж певного періоду вивчення теми. Проектні роботи ідеальні для різнорівневих груп, оскільки кожне завдання може бути виконане учнями, що мають різний рівень підготовки. У процесі проектної діяльності учні реально спілкуються між собою і з навколишнім світом англійською мовою.
У сучасної практиці навчання іноземним мовам в українських школах широко використовується метод проектів, який передбачає опору на творчість школярів, заохочення їх до дослідницької діяльності, дозволяє реально інтегрувати різні навчальні предмети, використовувати різні режими роботи учнів, організовувати навчання в співпраці.
1.2.З історії виникнення методу проектів
Навчальне проектування не є принципово новою технологією. Метод проектів виник у 20-ті роки XX століття у США. Спершу його називали "методом проблем" і розвивався він у межах гуманістичного напряму у філософії та освіті, в педагогічних поглядах та експериментальній роботі Джона Дьюї. У ньому містилися ідеї побудови навчання на активній основі, через доцільну діяльність учня, у співвідношенні з його особистим інтересом саме в цих знаннях. Надзвичайно важливо було показати дитині її особисту зацікавленість у здобутті цих знань, де і яким чином вони можуть їй знадобитись у житті. Проблема мусить бути з реального життя, знайома і значуща для дитини, для її розв'язання дитині необхідно застосовувати здобуті знання або ті, що їх належить здобути.
Одному з послідовників Дж. Дьюї — В. X. Кілпатрику вдалося вдосконалити систему роботи над проектами. Під проектом у той час мався на увазі цільовий акт діяльності, в основі якого лежить інтерес дитини. В. X. Кілпатрик дав таку класифікацію проектів:
- створюваний (продуктивний) проект, пов'язаний з трудовою діяльністю;
- споживчий (його, метою є споживання у найширшому розумінні, включаючи розваги)
- проект розв'язання проблеми (науково-дослідницький проект);
- розв'язання історичних або літературних проблем (які, як правило, поєднуються з дискусійними формами роботи) тощо;
- проект-вправа (проекти навчання і тренування для оволодіння певними навичками).
Робота над проектом включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту.
У школах США, Великої Британії, Бельгії, Ізраїлю, Фінляндії, Німеччини, Італії, Нідерландів ідеї гуманістичного підходу Дж. Дьюї набули більшого поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з їх практичним застосуванням для розв'язання конкретних проблем довкілля у спільній діяльності школярів. Згодом ідея методу проектів зазнала достатньої еволюції. Народившись з ідеї вільного виховання, у наш час проектування стає інтегрованим компонентом цілком розробленої і структурованої системи освіти.
1.3. Мета та завдання методу проектів
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня.
Продуктивна діяльність, перш за все, плідна для освіти, є індивідуальною дією, результатом якої може бути корисний матеріал або нематеріальний продукт, отже, вона має практичну цінність. Оскільки таке навчання розвивається у продуктивній діяльності, воно розширює сферу суб'єктивності в процесі самовизначення, творчості і конкретної участі. Під час використання технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сфера комунікації тощо.
Основні завдання:
1.Не лише передати учням суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань.
2.Сприяти учневі у здобутті комунікативних навичок, тобто здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи всілякі соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо),
2.Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему.
3.Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.
Основні цілі навчання іноземної мови - формування та розвиток комунікативних компетенцій учнів і застосування їх на практиці в нових реальних ситуаціях. Реалізації цих цілей сприяє проектна діяльність. Вона дозволяє створити на уроці творчу атмосферу, де кожен учень залучений в активний пізнавальний процес на основі методики співпраці. Проект – це можливість учнів висловлювати свої власні думки та ідеї в зручній для них творчо продуманій формі. Робота над проектом дає можливість учням розмірковувати, самостійно шукати, аналізувати і узагальнювати необхідну інформацію. Вони самостійно переносять отримані раніше знання, вміння і навички в реальну ситуацію.
1.4. Типи проектів
Розрізняють такі типи проектів.
Дослідницькі проекти — потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення гіпотез розв'язання проблеми і намічення шляхів її розв'язання.
Творчі проекти — не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення — рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти — учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
Інформаційні проекти — спрямовані на збирання інформації про який-небудь об'єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Практико-орієнтовані проекти — результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект нового будинку). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження у практику.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї школи, або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можуть застосовуватися засоби інформаційних технологій.
За кількістю учасників проекти поділяються на особистісні, парні та групові.
За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі (кілька уроків з програми одного предмета), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців).
Проекти можуть підрозділятися на: моно-проекти, колективні, усно-мовленнєві, видові, письмові та інтернет-проекти. У реальній практиці найчастіше доводиться мати справу зі змішаними проектами, в яких є ознаки дослідницьких, творчих, практико-орієнтованих та інформаційних. Робота над проектом - це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння та граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів та орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу. На мій погляд, проектне навчання актуально тим, що вчить дітей співробітництву, а навчання співпраці виховує такі моральні цінності, як взаємодопомога та вміння співпереживати, формує творчі здібності і активізує учнів. Загалом, в процесі проектного навчання, простежується нерозривність навчання та виховання.
1.5. Способи організації методу проектів
1.6. Вимоги до особистості вчителя
Вміння користуватися проектною технологією є показником високої кваліфікації педагога, його інноваційного мислення, орієнтації на особистісний і "професійний розвиток дитини у процесі навчання.
Під час організації навчального проектування вчитель виконує такі функції:
- допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом;
- сам є джерелом інформації;
- координує весь процес роботи над проектом;
- підтримує і заохочує учнів;
- підтримує неперервний рух учнів у роботі над проектом. Треба вміти допомогти учневі, не виконуючи роботи замість нього.
Вчитель повинен не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення.
Педагог повинен добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Психологічна грамотність і компетентність учителя вкрай важливі для організації проектної діяльності учнів.
Педагог повинен бути комунікабельним, толерантним.
Особливу роль відіграють креативні здібності вчителя, його творчий потенціал, досвід творчої діяльності. Педагогічна професія — одна з найбільш творчих. Від педагога очікують не тільки досконалого володіння предметом, який він викладає, а й володіння педагогічною психологією, мистецтвом акторської майстерності. Вчитель впливає на учнів яскравістю власної індивідуальності. Самоцінність особистості важлива у цій технології як в жодній іншій.
1.7. Переваги та недоліки проектної діяльності
Переваги проектної роботи були належно оцінені у викладанні таких предметів, як географія, історія, основи хімії та фізики, протягом багатьох років. Мовні навчальні програми почали систематично використовувати цей підхід тільки недавно. На запитання "Чому саме проектна робота?" можна дати такі відповіді:
Проектна робота:
Розділ 2. Проектна діяльність як одна із форм організації позакласноїроботи з іноземної мови в школі.
Позакласну роботу з іноземної мови можна визначити як систему неоднорідних за змістом, призначенням та методикою проведення освітньо-виховних заходів, що виходять за межі обов'язкових навчальних програм і сприяють покращенню рівня володіння іноземною мовою, розвивають мовні і мовленнєві уміння учнів, їх творчий потенціал.
Позакласні заняття з іноземної мови в середніх навчальних закладах повинні підвищувати мотивацію учнів до вивчення предмета, інтерес до іноземної мови як засобу міжнародного спілкування, заохочувати до вдосконалення мовних умінь, навичок міжкультурного спілкування (cross - cultural communication), а також активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів.
Серед різних форм організації позакласної роботи з іноземної мови, спрямованих на реалізацію згаданих вище завдань, окреме місце займає проектна діяльність, котрій властиві кооперативний характер виконання завдань, творчий підхід і орієнтація на розвиток особистості учня
Застосування проектів як форми позакласної роботи сприяє глибшому засвоєння знань, може компенсувати відсутність мовного середовища, якщо такі явища мають місце.
Практичний досвід використання проектної діяльності у позакласній роботі з іноземної мови свідчить, що процес підготовки, виконання і презентації проекту займає значно більше часу, ніж виконання традиційних завдань. Але не вся проектна робота повинна бути виконана на занятті - учні можуть продовжувати працювати над нею вдома. Більшість учнів під час виконання завдання зазвичай спілкуються рідною мовою. Однак не варто акцентувати на цьому особливу увагу. Головне - щоб кінцевий результат був представлений іноземною мовою.
Отже, подальший розвиток використання проектної діяльності як форми організації позакласної роботи з іноземної мови відзначається зростаючою роллю інформаційно-комунікаційних технологій (блоги, форуми, Twitter, ISQ, Skype, вікі-ресурси, засоби пошуку інформації в Інтернеті та навчальні електронні ресурси) в різноманітних реаліях сучасного життя і у навчанні іноземних мов зокрема. За допомогою Інтернету можна створити мовне середовище, вивчати іноземну мову на основі інтенсивного спілкування з її носіями, застосовуючи автентичну літературу, здійснювати аудіювання оригінальних текстів.
Нині функціонує ряд організацій, які впроваджують міжнародні освітні проекти саме через мережу Інтернет, зокрема IEARN (Міжнародна освіта і ресурси комп’ютерної мережі), European School Networks (Європейська шкільна мережа), Science Across the World (Наука по всьому світу) тощо.
Тож існують всі передумови для того, щоб передбачити зростання числа інтернет- проектів у процесі проведення та організації позакласної роботи з іноземної мови. У зв’язку з цим проектна технологія набуває нових можливостей щодо формування соціокультурної компетенції на основі діалогу культур.
Розділ 3. Практичне використання методу проектів
3.1. Етапи роботи над проектом
Підготовчий (розробка проектного завдання)
Пошуковий етап
Підсумковий етап
Захист проектів
Форми захисту: усні повідомлення, дебати, театралізовані виступи, мультимедійні презентації, газети, листівки. Визначаються часові норми захисту. Захист проходить на уроці або позакласному заході.
Презентація матеріалів дослідження перед широкою аудиторією є неодмінним складником проектної діяльності. її можна провести перед учнівським колективом, громадськістю. Успішна презентація результатів дослідження може підштовхнути до подальшого розв'язання проблеми.
3.2. Оцінка проектної діяльності
Перелічимо загальні вимоги до оцінювання роботи за методом проектування: наявність вагомої в науковому, творчому, пошуковому плані проблеми, яка вимагає вирішення; практична, теоретична, пізнавальна вагомість результатів; самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів на уроці; моделювання складових проекту (вказати поетапні результати та розподіл ролей); використання пошукових методів: визначення проблеми, завдань, їх вирішення, висунення гіпотези, обговорення методів пошуку; оформлення кінцевих результатів; аналіз отриманих даних.
Критерії оцінювання виконаних проектів:
- аргументованість вибору теми;
- обсяг і повнота розробок, виконання прийнятих етапів проектування, самостійність;
- рівень творчості, оригінальність теми, підходів, рішень;
- якість пояснювальної записки.
3.3. Результативність
Форми захисту проектів можуть бути наступними:
1.Стінгазета.
2. Колаж.
3.Вірш.(написати.)
4.Переклад(літературний).
5.Діафільм(з малюнків).
6.Фотовиставка.
7.Вікторина.
8.Постер.
9.Гра.
10.Демонстрація.
11.Кросворд.
12.Кліп.
Результативність:
3.4. З досвіду роботи
Зразки завдань для проектних робіт, які останнім часом найбільше запам’ятались мені та моїм учням:
1. "Книга погоди" ("A weather book"). Діти виготовляють картки, де малюють схематичне зображення різних видів погоди, складають ці картки в конверти, які наклеюють на спеціальні зошити або блокноти – "книги погоди". Під час уроку ми усно з’ясовуємо, яка погода надворі за допомогою карток (учні розкладають відповідні картки на парті, а вчитель на дошці) і фіксуємо опис погоди в "книгах".
2. Проекти "Навчаємось вчитися" ("Learning to learn") з практичними ідеями та порадами щодо роботи над мовою (вивчення слів, правил, робота з словниками та посібниками, читання оригінальної літератури, підготовка до екзаменів тощо). Результати такої роботи оформлюються у вигляді яскравих пам’яток.
3. Анкетування, інтерв’ю, дослідження на тему, що вивчається. Результат такої роботи оформлюється у вигляді таблиць із висновками та постерів) (survey, quiz)
4. Аудіо-екскурсія по місту (створення сценарію, запис на касету тексту екскурсії, прослуховування касети однокласниками)
5. Проектні роботи, які стосуються тем "Я, моя родина, мої друзі" "Учень та його оточення", "Зовнішність":
6. Проектні роботи для більш старших школярів з вищим рівнем знання мови на тему "Біографія" можуть бути "A life story", "Personal details", "Personality Questionnaire" тощо.
7.Досить цікаві проектні роботи, які мають вигляд рекламних постерів (планування вечірки, реклама гуртків чи клубів за інтересами, рекламні постери до фільмів тощо).
8. "Створи свою власну музичну групу" (до теми "Музика та музичні інструменти).
9. Різні види проектних робіт до теми "Їжа та продукти" ("Здорова їжа", "Сплануй обід", "Мій улюблений рецепт" тощо).
Перші спроби використовувати окремі елементи проектної методики ми робимо вже у 2 класі. Починаємо з теми «Знайомство». Метою проекту «Знайомтесь, це я!» є формування вмінь мовної взаємодії стосовно до даної теми (вміння розповідати про себе,про друзів, сім'ю, описати домашню тварину), називаючи своє ім'я, вік, країну, захоплення; уміння ставити відповідні питання; знання РЗ привітання, прощання тощо).
Завдання: засвоєння РЗ привітання, прощання, побудова речень з дієсловом to be (I am..., I'm from...), розвиток уміння задавати спеціальні питання (what, where, how old), навчання побудови найпростіших монологічних і діалогічних висловлювань.
Робота над проектом: далі учням пропонується оформити малюнковий лист у вигляді розповіді про себе, сім'ї або інші. На підготовчому етапі з дітьми обговорюється сценарій листа, актуалізуються лексико-граматичні одиниці, чітко визначається порядок та текст виступів, необхідне оформлення. На операційному етапі діти опрацьовують свій виступ та оформляють його. Далі презентують і оцінюють результати своєї роботи. Таким же чином у 2 класі виконуємо проекти за темами «Моя сім'я», «My ABC». Дуже подобається учням тема "My favourite animal". Учні вибирають улюблену тварину, малюють ії та розповідають про неї. При цьому вони дізнаються про правила оформлення проекту: наявність заголовка, автора проекту, клас, акуратне оформлення. На попередньому уроці розповідаю учням про майбутню роботу, обов'язково показує роботи учнів з попередніх класів. Разом обговорюються переваги і недоліки робіт, даються рекомендації що до оформлення. На уроці опрацьовується граматичний матеріал, повторюється лексика, яка використовується в проекті. На наступному уроці влаштовується виставка, і учні представляють свої роботи: читають або розповідають про свою улюбленому тварину. В кінці уроку вчитель відзначає позитивні сторони кожного проекту і дає поради над чим можна попрацювати.
У 3 класі проекти ускладнюються за формою і за змістом, вони продовжують залишатися короткостроковими, що не виходять за рамки однієї лексичної теми. Теми проектів в 3 класі: «Меню», «Листівка до дня народження», «Лист». Наприклад, проект "День народження" починається з складання запрошень (а також відповідей на такі запрошення), вибір подарунка, виготовлення листівки і написання привітання. Таким чином закріплюються правила написання адреси, звертання, структура листівки, а також граматичні правила.
В 3-му класі при вивченні теми «Свійські і Дикі тварини» учні готували проектну роботу наступним чином: на початковому етапі роботи над проектом йде обговорення теми, паралельно дається базова лексика, граматика, діти опановують прості речення, описуючи зовнішність тварин, вчаться говорити , розповідаючи чим вони харчуються, що вміють робити, де живуть . Кінцевою метою нашого проекту було знайти зображення тварини або намалювати його і написати твір за певним планом: назва тварини де мешкає, опис зовнішності, чим живиться, що вміє робити.
Тематика дуже близька молодшим школярам, у багатьох вдома живуть домашні тварини, тому учні з великим ентузіазмом сприймають пропозицію розповісти про них.
У 4 класі діти працюють над проектами « Пори року», « Мій дім»,« Моя кімната», « Одяг у різний час року» та іншими.
В 4-му класі при вивченні теми «My Family» учні малювали сімейне дерево, на якому розташовували в правильній послідовності своїх родичів: починаючи з дідусі та бабусі і закінчуючи двоюрідними сестрами та братами. Для цього вони використовували невеликі фотографії або малюнки своєї сім'ї, які вони підписували. На основі вивченої лексики та переглянувши відео матеріал про Англійську родину учні повинні були написати твір про свою сім'ю. На підсумковому уроці за темою вони захищали свої роботи, розповідаючи про свою сім'ю. Прослухавши розповіді учні задавали питання своїм однокласникам, в тому випадку якщо якісь факти були упущені. Наприклад:
-What does your sister look like ?
-What is she like?
-What colour eyes she has got?
-What sort of hair she has got?
-How old is your mother?
В ході роботи над темою «Мій дім» учні (4 клас) вивчають лексику по темі, читають і слухають тексти, переглядають відеоматеріали, описують кімнати запропоновані в підручнику. Потім готуються буклети з написаним твірів про свої улюблені кімнати, які оформляються малюнками або фотографіями.
Хоча у 8-му класі при вивченні такої ж теми учні оформляли буклети на тему «Дім моєї мрії» . Вимоги до подання проекту були складені у відповідності з віковими особливостями школярів.
При вивченні теми «Food» (Їжа) учні 5-го класу повинні були написати рецепт своєї улюбленої страви і процес його приготування. Потім вони готували рекламні буклети ресторанів, вказавши назву ресторану, попередньо вивчивши національну кухню якоїсь країни,необхідно було вказати національні страви даного ресторану. Афіша повинна була відобразити національний колорит цієї країни. У буклеті учні вказували страви, які подають в даному ресторані , ціни, розваги(наприклад, музика),час роботи і якість обслуговування в цьому ресторані.
Так, завершивши роботу над темою « Дозвілля молоді», учням 7-го класу було дано завдання – аргументовано висловити свою думку з даної тематики. Учні висловлювали свою думку самостійно, користувалися вже відпрацьованими мовними шаблонами. Кожна підгрупа виступала зі своєю презентацією. При цьому висловлюючи свою точку зору про життя і проблеми молоді як в Україні так і у Великобританії.. Презентації були підготовлені учнями заздалегідь як домашнє завдання. Такого роду завдання дуже захоплюють учнів, вони з інтересом і відповідальністю беруться за виконання такої роботи. При цьому вони освоюють такі навички, як робота з програмою Microsoft Power Point, вміння знаходити цікавий матеріал, ілюстрації. А при самому виступі учні вчаться декларувати, розвивають свої ораторські здібності, вміння доводити і відстоювати свою точку зору, спонтанно відповідати на поставлені запитання і не боятися публічних виступів, стають впевненими у собі. Так само були створені проекти за темою "Sport' (були підготовлені презентації : на тему: "Мій улюблений спортсмен" і "Мій улюблений вид спорту.")
Проектна робота в 8 класі над темою «Celebrities» (Відомі особистості) складалася з підготовчого етапу, під час якого учні прочитали інформацію про популярні фільми, відомого актора, співака. Діти збирали інформацію про своїх кумирів, використовуючи журнали, інтернет. Зібравши всі необхідні матеріали, кожен учень написав твір про свого кумира за планом: характер, зовнішність, захоплення, сім'я, досягнення. Робота була оформлена фотографіями або малюнками.
При вивченні теми «Подорож» учні повинні були підготувати рекламний буклет про Лондон . На початкових етапах учні освоюють лексико - граматичний матеріал в рамках підручника. Потім працюють над твором про Лондон. Дітям пропонуються запитання, ключові слова, за якими можна написати твір. Слід зазначити,що і самі питання , їх важливість і послідовність також обговорюється з учнями. Триває вдосконалення та розширення лексичного запасу. Тут розвиваються навички написання творів англійською мовою, поліпшуються і закріплюються основні мовні категорії: граматичні часи, лексичний запас, синтетична побудова пропозицій для передачі інформації. Учні оформили свої буклети фотографіями, малюнками з пам'ятками Лондона.
Цікаві роботи підготували учні 9-го класу при вивченні теми «Винаходи». Учням треба було написати твір про винахід в запропонованому підручнику або винахід який би вони хотіли мати у себе вдома.
На старшому етапі навчання учні більш свідомо, більш творчо підходять до створення проекту. З урахуванням їх інтересів і проблем, які їх хвилюють, були пророблені такі проекти: Великобританія», «Здоровий спосіб життя», « Мистецтво», «Наука», « Екологія».
Достатній відсоток займають творчі проекти. Це, насамперед, різного роду спроби художнього перекладу віршів англійських поетів. Такі проекти виконують лише учні старших класів, чия мовна база і знання з теорії вірша вже дозволяють працювати в цьому напрямку.
При вивченні теми «Мистецтво» необхідно було перевести вірш «The Goguar», by Ted Hughas і оформити фотографією або малюнком. При вивченні творчості Шекспіра діти перекладали його сонети на російську мову.
Безсумнівно, що не все було досконало в цих перекладах, далекі вони від досконалості. Але не це головне. Досягнута основна мета: учні долучилися до творчості, працювали з великим піднесенням і натхненням. Такі роботи дуже захоплюють дітей.
Висновок
З певністю можна стверджувати те, що як саме з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини, такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови.
Метод проектів – це засіб реалізації особистісно-орієнтованого навчання, спрямований на розвиток учня. Через співпрацю учня з іншими учнями поліпшується мотивація навчання, зникає напруження, підвищується віра в успіх. Результати застосування цієї технології - міцне та глибоке засвоєння знань, підвищений рівень самостійної роботи учнів, високий рівень науковості в знаннях учнів, вміння працювати в групі, проводити групове обговорення, згуртування дитячого колективу, мотивація колективних досягнень.
Для грамотного використання методу проектів необхідна значна підготовка, яка здійснюється, безперечно, у цілісній системі навчання; причому зовсім не обов'язково, щоб вона передувала роботі учнів над проектом. Така підготовча робота повинна вестись постійно, систематично і паралельно з роботою над проектами.
Для того щоб навчання було ефективним, воно повинно бути цікавим не тільки для учнів, але і для самого вчителя, який повинен отримувати задоволення від вивчення свого предмета і від його викладання.
Ніхто не стверджує, що проектна робота допоможе вирішенню усіх проблем у навчанні, але це ефективний засіб від нудьги. Воно сприяє розвитку учнів, усвідомлення себе як члена групи, розширення мовних знань. Проект - це також реальна можливість використовувати знання, отримані на інших уроках засобів іноземної мов.
«Знання з теми повинні бути «цілісною сукупністю знань, які одне одного підтримують, зміцнюють і збагачують», «Вивчати сукупне ціле, а не щось спотворене, уривчасте або розірване», «Виклад повинен бути повним, ґрунтовним і точним» — так говорив Я. А. Каменський. Досягнути цього дає можливість використання цієї технології навчання.
Список використаних джерел
-Комунікативні методи та матеріали для викладання англійської мови. - перекл. та адаптація Л. В.Биркун. - Oxford: Oxford University Press, 1998. - 48 c.
-Larsen-Freeman D. Techniques and Principies in Language Teaching / D. Larsen-Freeman. - Oxford: Oxford University Press, 1986. - 142 c.
1