Урок-практикум поєднує такі аспекти:
а) ОСВІТНІЙ– формування образотворчих знань, умінь та навичок, з кольорознавства, живопису,розширити знання учнів про природні форми, навчати спостерігати за красою лісу; продовжувати навчати передавати форму, будову та колір дерев різних порід; дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в дітей комбінаторні здібності; формувати образне, логічне, просторове мислення; формувати вміння аналізувати природну форму; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки;поповнювати словничок учнів специфічними термінами .
б) ВИХОВНИЙ– формування духовних і моральних загальнолюдських цінностей засобами образотворчого мистецтва. Виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.
в) ХУДОЖНЬО-ТВОРЧИЙ– формування творчої фантазії, нестандартного мислення, індивідуальних якостей, які дозволяють дитині не сліпо наслідувати вказівкам вчителя, а проявляти особисті здібності і талант.
І. Тема уроку. «Асоціативність та образність природних форм в поєднанні з технікою виконання»
ІІ. Мета уроку
Мета поєднує такі аспекти:
а) ОСВІТНІЙ– формування образотворчих знань, умінь та навичок, з кольорознавства, живопису,розширити знання учнів про природні форми, навчати спостерігати за красою лісу; продовжувати навчати передавати форму, будову та колір дерев різних порід; дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в дітей комбінаторні здібності; формувати образне, логічне, просторове мислення; формувати вміння аналізувати природну форму; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки;поповнювати словничок учнів специфічними термінами .
б) ВИХОВНИЙ– формування духовних і моральних загальнолюдських цінностей засобами образотворчого мистецтва. Виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.
в) ХУДОЖНЬО-ТВОРЧИЙ– формування творчої фантазії, нестандартного мислення, індивідуальних якостей, які дозволяють дитині не сліпо наслідувати вказівкам вчителя, а проявляти особисті здібності і талант.
Тип уроку. Урок - практикум.
ІІІ. Обладнання та матеріали:
– для вчителя:
а) образотворчий ряд (наочність, педагогічний малюнок на дошці, ІКТ, запис словникового мінімуму термінів і понять);
б) літературний ряд
в) музичний ряд (музика відповідно до теми, відео «Пейзажі планети)
–для учнів:відповідно до теми.
Очікуваний результат: задіяти всіх учнів до роботи, прояв максимальної фантазії й творчості, кінцевий результат.
VІ. Хід уроку
Привітання
Добрий день!
Новий день – день цікавий, день новий!
Усміхнімося разом, привітаємось гуртом!
До уроку всі готові?
Альбоми й фарби кольорові
Встигли всі приготувати,
Щоб сьогодні малювати?
Діти, я впевнена, що ви любите малювати, любите виконувати цікаві і нові завдання.
Відеоматеріали – пейзажні замальовки…
Бесіда після перегляду відео…
1. Активізаціяувагидітей (у разі сприймання – установка на сприймання)
Підготовчі вправи ( мотивація цікавості…)
Друдли - це цікаві незвичайні малюнки ( розвиток евристичного мислення)
2. Оголошення теми і завдань уроку
3. Підготовча частина
Що ж таке колір, якою є його природа?
У темряві ми не бачимо жодних кольорів. Якщо ж нам у вічі потрапляє промінчик сонячного світла, в нас виникає відчуття кольору.
Колір – це зорове відчуття.
Повторити кольори веселки ….
Часто
Осел
Жадає
З’їсти
Груду
Солодких
Фруктів
Кольори
Діти характеризують колорит картин ….
Колорит – це кольорова гармонія малюнка( теплий, холодний, спокійний, напружений, яскравий, тьмяний…)
Діти роблять висновок, що це малюнки живописні.
Що таке живопис?
Живопис – це вид образотворчого мистецтва, твори якого створюють за допомогою фарб, що наносять на будь-яку поверхню(акварель, пейзаж, олія, темпера).
Жанр – це зміст картини.
Які жанри живопису ви пам’ятаєте?
Портретний – зображення зовнішності й характеру людини.
Пейзажний – зображення природи.
Натюрморт – малювання мертвої природи..
Історичний – відтворення подій минулого.
Побутовий – ситуації з повсякденного життя.
Анімалістичний – зображення тварин.
Фантастичний – яскраві, барвисті, казкові композиції.
Основний етап
Пригадайте: коли прокинетесь, куди ви відразу дивитесь? У вікно! Вам, напевне, цікаво знати, що там. Світить сонце, чи небо затягнули важкі похмурі хмари? Можливо, кружляють легенькі сніжинки або стукає в шибку осінній холодний дощ? А може, там щебечуть пташки, радіючи прийдешньому ранку?
Діти, погляньте у вікно. Що ви там бачите?
(Різноманітні крони дерев. Але вони стоять похмурі та сумні, їм важко прощатись із своїми листочками, які від легенького подиху вітру плавно опадають на землю.)
Чи звертали ви свою увагу на дерева?
Вони, як і люди, дуже різні: високі й низькі, товсті й тонкі, могутні й тендітні.
У кожної породи дерев свої особливі риси: форма та малюнок листя, характер і розмір крони, силует стовбура та гілок.
З яким деревом ви себе асоціюєте і чому?
(Учні висловлюють свої враження, обґрунтовують власну думку, наводять конкретні приклади). Презентація друдлів – дерев.
Фізкультхвилинка
Розвиток невербального логічного мислення. Логіка малюнків.
Розвиток невербального логічного мислення (відсутні слова, є лише зображення). Це важливо, оскільки наочно-образне мислення у дітей цього віку переважає над вербальним (словесним).Домальовування малюнка за фрагментом лінії…Дитині пропонується домалювати малюнок так, щоб отримати якесь зображення. Чим оригінальніший малюнок, тим вищі показники творчого потенціалу дитини. Можна попросити дітей прокоментувати свої малюнки. Такі тренінги розвивають дитячу уяву та фантазію.
2. Практична діяльність
Малювання дерев
Творче завдання
Вузлики напам'ять
Ескіз – попередній начерк малюнка, що фіксує задум художника.
Композиція – правильна побудова художнього твору.
Лінія горизонту – це основа побудови перспективи, умовна лінія на рівні очей, де небо сходиться с землею.
Зображення предметів на передньому, середньому, задньому планах.
Спробуйте намалювати осінній пейзаж
Етапи роботи:
Техніки виконання ( диференційовані завдання):
Вузлики на пам'ять для тих, хто малює на зволоженому папері
Заключний етап
1. Аналіз (обговорення) робіт учнів. Вернісаж дитячих малюнків.
- порівняльний аналіз учнівських робіт;
- рефлексія ( учні користуються творчої шкалою й самі себе оцінюють).
2. Пояснення домашнього завдання (спостереження за осінніми деревами)
3. Приведення у порядок робочого місця
4. Створення установки на відпочинок
Дякую вам за урок
Прийміть на прощання
Мої найкращі побажання
«Хай вам сонечко сміється і наука хай вдається»
5. Проголошення уроку закінченим