Даний посібник є збіркою різних пам'яток, планів, словників термінів, які можна використати під час вивчення географії. Використовуючи даний посібник учень краще зрозуміє алгоритм роботина уроці по виконанню завдань вчителя.
ДОВІДНИК ШКОЛЯРА
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ – розумова діяльність щодо встановлення виділених зв’язків між
поняттями, в процесі якої вони організовуються в певну систему.
СТРУКТУРУВАННЯ – розумова діяльність щодо встановлення найближчих зв’язків між поняттями, реченнями, ключовими словами тощо, в процесі чого виділяється структура знань.
КОНКРЕТИЗАЦІЯ – застосування знань у практичних ситуаціях, пов’язаних з переходом від абстрактного до конкретного.
ВАРІЮВАННЯ – зміна несуттєвих ознак, понять, їхніх властивостей, фактів, тощо за наявності найсуттєвіших ознак.
ВИСНОВОК – поступове спрощення теоретичного або практичного матеріалу з метою отримання запланованого очікуваного результату.
ПОЯСНЕННЯ – акцентування на найбільш важливих моментах (зв’язках) під час
вивчення навчального матеріалу.
КЛАСИФІКАЦІЯ – розподіл понять на взаємопов’язані класи за істотними ознаками.
АНАЛІЗ – вивчення ознак, властивостей, взаємовідношень понять на основі поділу на частини.
СИНТЕЗ – поєднання, складання чакстини (дія, протилежна аналізу).
ПОРІВНЯННЯ – виділення істотних ознак поняття, відкидання неістотних,
встановлення подібності та відмінності між предметами і явищами дійсності.
УЗАГАЛЬНЕННЯ – виділення ознак, властивостей, істотних для кількох понять.
АБСТРАКЦІЯ – виділення істотних ознак понять, знаходження їх спільних та
відмінних властивостей.
ЗАКОНОМІРНІСТЬ – стійкий зв’язок повторюваних явищ.
ПРИЧИНА – це явище, яке зумовлює інше явище.
НАСЛІДОК – це явище, що зумовлене тим чи іншим явищем.
головну їх ідею.
ДЕЯКІ ПРИЙОМИ ВИДІЛЕННЯ ГОЛОВНОГО
Виділити головне — означає з'ясувати, що в тексті найважливіше, і відокремити ту інформацію, яка пояснює, деталізує його, тобто є другорядною. Найчастіше для виділення головного користуються такими прийомами:
І прийом. Короткий переказ тексту.
II прийом. Аналіз тексту для відокремлення в ньому основної думки і пояснюючої частини. Цей прийом можна використати безпосередньо в процесі читання тексту.
III прийом. Відокремлення непотрібної інформації. Третім прийомом, як правило, користуються під час знаходження певної інформації, необхідної для виконання конкретного завдання (розв'язування задачі, підготовки відповіді на поставлене запитання, написання реферату, дослідження деякого явища тощо).
Виділи знайдену в першоджерелі потрібну думку, запиши її.
1. Вчитайся в назву статті, обміркуй її.
2. Уважно читай текст, у ході читання коротко виписуй основні думки.
3. Намагайся робити короткі записи.
4. Відділяй одну думку від іншої.
такий запис вести важко) .Відкидай другорядні слова, ті ,без яких не втрачається головний зміст.
4. Скорочуй слова, деякі з них позначай знаками. Після скорочення залишай місце, щоб закінчити вдома.
5. Намагайся писати швидко.
6. Якщо в лекції зустрічаються незрозумілі слова, залиш місце в зошиті,а
після уроку уточни їх у вчителя та запиши.
відступи).
8. У найближчі дні опрацюй текст конспекту:допиши текст, постав знаки, підкресли головне.
УЧИСЯ СЛУХАТИ ЛЕКЦІЮ
1. Прибери робоче місце – нехай нічого не відволікає увагу.
2. Налаштуйся на сприйняття матеріалу, прийми зручну позу.Пам’ятай:
коли розслаблене тіло, розслабляється й увага.
3. Заглибся у формулювання теми лекції.
4. Усвідом поставлену мету.
5. Вивчи план лекції. .
6. Зверни увагу на інтонацію викладу матеріалу вчителем, стеж за повтореннями
в його розповіді – у такий спосіб учитель виділяє основні думки.
7. Намагайся уявити почуте.
8. Порівнюй почуте з уже набутими знаннями.
9. Виділяй у лекції основні думки, положення, об’єднуй їх навколо теми лекції.
Конспект – короткий запис змісту.
Види конспектів: план – конспект, цитатний, довільний, тематичний, схематичний.
Основні вимоги до написання конспекту:системність та логічність викладу матеріалу, стислість, переконливість та доказовість.
1. Прочитай текст, відзнач у ньому нові слова, незрозумілі місця, імена, дати,
склади перелік основних думок, що містяться в тексті, склади простий план.
2. З’ясуй у словнику значення нових незрозумілих слів, випиши їх у зошит.
3. Повторне читання поєднуй із записом основних думок автора та ілюстрацій. Записи веди своїми словами, не переписуй текст статті.Записи намагайся робити стисло, користуйся правиламизапису тексту.
4. Прочитай конспект ще раз, доопрацюй його.
Характеристика конспекту.
Стислий, простий, швидко складається та запам’ятовується;навчає визна-
чати головне, чітко та логічно викладати думку,дає можливість засвоїти матеріал ще в процесі його вивчення.Усе це робить конспект незамінним,
якщо необхідно швидко підготуватися до доповіді, виступу, проте працюва-
ти з таким конспектом через деякий час важко,оскільки зміст матеріалу
погано відновлюється в пам’яті.
1. Склади план прочитаного тексту або використай готовий.
2. Поясни коротко та переконливо кожний пункт плану,вибери розумну й ефективну форму запису. 3.Сформулюй та запиши висновок.
2.Цитатний конспект. Це конспект, створений з уривків оригіналу – цитат. Характеристика конспекту. Побудований з промови автора, з викладених ним фактів.Використовується для роботи з першоджерелами. До нього можна звертатися багато разів. Проте конспект не сприяє активній розумовій роботі, а слугує, як правило, тільки ілюстрацією до теми, яка вивчається.
1. Прочитай текст, відзнач у ньому основний зміст, головні думки, виділи ті цитати, які ввійдуть у конспект.
2. Користуючись правилами скорочення цитат випиши їх у зошит, форма запису може бути різною, наприклад:
1)..... (цитата);
2).....(цитата);
3).....(висновок).
3.Основні питання:докази(цитати),висновки.
4.Прочитай написаний текст,звір його з оригіналом.
5.Зроби загальний висновок.
3.Вільний конспект. Це поєднання виписок, цитат, тез.
Характеристика конспекту.
Потребує серйозних зусиль під час складання, найвищою мірою сприяє за-
своєнню матеріалу.Вимагає вміння активно використовувати всі типи запи-
сів:плани, тези, виписки.
1.Використовуючи наявні джерела, вибери матеріал з теми, яка тебе заціка-
вила, вивчи його та глибоко осмисли.
2.Зроби необхідні виписки основних думок, цитат, склади тези.
3.Використовуючи підготовлений матеріал, сформулюй основні положення з теми.
4. Тематичний конспект. Це конспект відповіді на поставлені запитання або конспект навчального матеріалу теми.
Характеристика конспекту.
Може бути оглядовим і хронологічним, учить аналізувати різні точки зору
на одну й ту саму проблему.Активізує наявні знання та особистий досвід, використовується в процесі роботи над доповіддю, рефератом.
1.Вивчити кілька джерел та зробити з них добірку матеріалу з певної теми.
2.Подумки виклади прочитаний матеріал у вигляді плану.
Користуючись цим планом, стисло своїми словами виклади усвідомлений матеріал.
Теза – положення, яке коротко висловлює якунебудь їдею,а також одну з думок лекції, доповіді,твору.
1. Ознайомся зі змістом матеріалу,зверни увагу на шрифтові виділення, ця
підказка допоможе тобі в роботі .
2. Розбий текст на змістові блоки(з допомогою плану).
3. Визнач головну думку кожної частини(можна підкреслити).
4. Осмисли суть виділеного, сформулюй своїми словами або знайди потрібне формулювання в тексті.
5. Тези пронумеруй – це дасть змогу зберегти логіку авторських міркувань.
6. Відділяй одну тезу від іншої – це полегшить роботу.
ЯК ПІДГОТУВАТИ РЕФЕРАТ
Реферат – короткий виклад змісту книжки, статті.
1. Підбери літературу з теми, яку вивчаєш, ознайомся з її змістом.
2. Користуючись закладкою,відзнач найбільш суттєві місця або зроби виписки.
3. Склади план реферату.
4. Використовуючі рекомендації щодо складання тематичного конспекту та
складеного плану, напиши реферат, у кінці якого обов’язково вислов своє ставлення до теми та її змісту.
5. Прочитай текст та відредагуй його.
6. Правильно оформи реферат(на титульній сторінці вкажи тему реферату,
відомості про себе, текст пиши з одного боку аркуша, почни з плану, не забудь залишити широкі поля, не користуйся скороченнями, у кінці реферату наведи список літератури (вкажи автора книжки, її назву,видавництво, рік видання), залиш два чисті аркуші для написання рицензій).
ПРАВИЛА ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ
1. Зосередься, залиш сторонні думки, налаштуйся на запам’ятовування.
2. Намагайся зрозуміти головний зміст матеріалу, що викладається, інакше
працюватиме механічна пам’ять, яка є менш продуктивною, ніж логічна.
3. Приділи особливу увагу структурі матеріалу, з’ясуй, чим зумовлена така послідовність його викладу.
4. Відділи основний матеріал від ілюстрованого, який запам’ятовувати не потрібно.
5. Промов кілька разів нові слова, дати.
7. Відтвори весь матеріал за планом.
УЧИСЬ ПРАЦЮВАТИ НАД ПОНЯТТЯМ
Поняття –логічне оформлення думки про предмет.
1. Дай визначення поняття, яке розглядається.
2. Наведи приклад, який конкретизує дане поняття. З’ясуй, де це поняття використовується.
3. Спробуй зв’язати поняття з іншими поняттями даного предмету та суміжних із
ним дисциплін.
4. Використовуючи дане поняття, склади невелику розповідь.
УЧИСЯ ПОЯСНЮВАТИ ЗАКОН
Закон – зв’язок та взаємозалежність між будьякими явищами об’єктивної дійсності.
1. З’ясуй, між якими явищами або величинами встановлює зв’язок даний закон.
2. Опиши шляхи відкриття закону.
3. Наведи формулювання закону.
4. Спробуй записати його в символічній формі або через математичний вираз.
5. Наведи докази на користь закону.
6. Назви галузі практичного застосування даного закону.
УЧИСЯ ПРАВИЛЬНО ВИСЛОВЛЮВАТИ СВОЇ ДУМКИ
7. Щодня читай уголос по 15-20 хв, заглиблюйся у зміст тексту, визнач, де потрібно зробити наголос, паузу, якого відтінку надати мові.
УЧИСЬ РОБИТИ ПОРІВНЯННЯ
Порівнювати – поставити поряд, встановити подібне й відмінне.
Аналіз – процедура та реального розчленування предмета (явища, процесу), а також виділення окремих частин, ознак, властивостей.
Порядок аналізу
Синтез – об’єднання окремих елементів, частин, ознак у єдине ціле.
Узагальнення – процес міркування, який приводить до знаходження загального в даних предметах та явищах.
Порядок узагальнення
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ
ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Експеримент – навчальний дослід, спроба щось зробити, розпочати.
ІІ. Сплануй проведення експерименту (спостереження).
ЯК ПРАЦЮВАТИ
В МАЛИХ ГРУПАХ
Робота в малих групах дасть змогу вам набути навичок спілкування та співпраці.
Після того як вчитель об’єднав вас і малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3 – 5 хв) повинна виконати це завдання та представити результати роботи своєї групи.
Пропонуємо правила роботи в малих групах, які допоможуть вам організувати свою роботу.
посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні
ролі.
Головуючий (спікер):
Секретар:
Посередник:
Доповідач: