посібник "Використання прийомів мнемотехніки для засвоєння навчального матеріалу здобувачами освіти початкових класів

Про матеріал
В навчально-методичному посібнику висвітлено важливість впровадження мнемотехніки, як сучасної педагогічної технології. Визначено актуальність, необхідність та доцільність застосування мнемотехнічних прийомів, які сприяють ефективному засвоєнню нової інформації в умовах сучасної початкової школи.
Перегляд файлу

Гуманітарний відділ Слобожанської селищної ради

Партизанський ліцей Слобожанської седищної ради

Дніпровського району Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання прийомів мнемотехніки

для засвоєння навчального матеріалу

здобувачами освіти початкових класів

 

 

 

Номінація: «Упровадження в освітню діяльність інноваційних проєктів, систем, технологій, методик, що спрямовані на підвищення якості освіти»

 

 

Вид роботи: Навчально-методичний посібник

 

мнемотехника логотип

 

 

 

 

 

 

 

 

смт Слобожанське

2022

Автор роботи: Акастьолова Оксана Володимирівна , учитель початкових класів Партизанського ліцею , кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»

 

Анотація

В навчально-методичному посібнику  висвітлено важливість впровадження мнемотехніки, як сучасної педагогічної технології. Визначено актуальність, необхідність та доцільність застосування мнемотехнічних прийомів, які сприяють ефективному засвоєнню нової інформації в умовах сучасної початкової школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

1.  ВСТУП            4

2.  ОСВІТНЯ МНЕМОТЕХНІКА : ВИЗНАЧЕННЯ, ПРИЗНАЧЕННЯ 5

3. АКТУАЛЬНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ  ТЕХНОЛОГІЇ ОСВІТНЬОЇ МНЕМОТЕХНІКИ В СУЧАСНУ ОСВІТУ                                                                                    5

4.  З ДОСВІДУ РОБОТИ         7

4.1 ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ТА ПРИЙОМІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ                                    10

4.2 ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ТА ПРИЙОМІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ                                                                                                                                        14

5. ВИСНОВКИ                         18

6. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ            20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. ВСТУП

«Розвинена пам’ять – запорука успішної навчальної діяльності»

Г. Чепурний
керівник Центру освітньої технології
«Школа ейдетики»

Сучасні вимоги європейського рівня розвитку освіти сприяють вільному вибору засобів навчання та максимальній  самореалізації в умовах психологічного комфорту. Упровадження в навчальний процес початкової школи інноваційних технологій та методів – один із найважливіших шляхів модернізації сучасної освітньої системи України. Лише інноваційна за своєю сутністю освіта може виховати людину, яка живе за сучасними законами глобалізації, є всебічно розвиненою, самостійною, самодостатньою особистістю, що керується в житті власними знаннями і переконаннями. 

Інформаційне перевантаження, яке властиве нашому сьогоденню, впливає на дітей. Їм важко сприймати інформацію, утримувати її та відтворювати через певний час. Інтенсифікація навчального процесу негативно відбивається на здоров’ї школярів. Тому в умовах становлення Нової української школи постає проблема пошуку сучасних технологій активного розвитку.

Практичний досвід впровадження інновацій у навчальному процесі показує, що саме використання здоров’язберігаючої технології мнемотехніки допомагає учням швидше сприймати та засвоювати навчальний матеріал. Аналізуючи власний педагогічний досвід, хочу зазначити, що свідоме запам’ятовування навчального матеріалу учнями є основою навчального процесу. Саме засвоєння нової інформації – важливий аспект інтелектуальних можливостей учня, що визначає результати його вміння навчатися. Тому надзвичайно важливо розвивати та вдосконалювати навички запам’ятовування. 

 

ІІ. ОСВІТНЯ МНЕМОТЕХНІКА : ВИЗНАЧЕННЯ, ПРИЗНАЧЕННЯ

 

Мнемотехніка (від грец. Mneme – пам’ять таtechne – мистецтво)– це спосіб покращення засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів. Це нова освітня технологія, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці. Мнемотехніка використовує природні механізми пам’яті мозку і дозволяє повністю контролювати процес запам’ятовування, збереження і пригадування інформації. Вона складається з декількох десятків розумових операцій, завдяки яким удається «налагодити контакт» з мозком і узяти під свідомий контроль деякі його функції, зокрема, функцію запам’ятовування. 

Мнемотехнічні прийоми застосовують для поліпшення засвоєння складної інформації, що не має встановлених логічних зв’язків між її елеменами з погляду людини, яка її запам’ятовує, і потребує тривалого зберігання та подальшого відтворення. Можливе запам’ятовування за допомогою мнемотехніки різноманітної текстової інформації. Створені за допомогою мнемотехнічних прийомів штучні асоціації засвоюються швидше і легше. Застосування мнемотехніки поліпшує показники обсягу та точності зам’ятовування і розвитку різних пізнавальних процесі, підвищує тривалість зберігання та якість відтворення засвоєної інформації.


ІІІ. АКТУАЛЬНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ  ТЕХНОЛОГІЇ ОСВІТНЬОЇ МНЕМОТЕХНІКИ В СУЧАСНУ ОСВІТУ

 

Мета Нової української школи - створення такого освітнього простору. У якому буде приємно навчатись і який даватиме учням не лише знання, а й уміння, практичні навички, як їх застосовувати у житті. За допомогою компетентностей формується ядро знань, на яке накладатимуться вміння користуватися цими знаннями, цінності та навички, що знадобляться надалі у професійному та приватному житті, зазначені процеси неможливі без уміння ефективно засвоювати інформацію.

Засвоєння нової інформації – це важливий аспект інтелектуальних можливостей учнів, що визначає результати їхнього вміння навчатися.
Пізнавальний розвиток виступає одним із важливих критеріїв загального розвитку. При перенесенні педагогічного акценту на розвиток знання стають не метою , а засобом розумового розвитку, що сприяє активізації самостійного пізнання дитиною навколишнього світу, розвиває її мислення, стимулює бажання дізнаватися. На початковому етапі процесу навчання основним завданням є динамічний розвиток та формування навичок обробки інформації.

Коригування процесу навчання в напрямку інтеграції з мнемотехнічними методами та прийомами сприяє підвищенню ролі розвивального аспекту навчання, успішному засвоєнню учнями знань, умінь та навичок.

Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні

завдання:

  • розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку; 
  • формується вміння ефективно і самостійно вчитися; 
  • підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні; 
  • зменшуються стреси від навчання;
  • збільшується навчальна мотивація, а з нею успіхи; 
  • звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи; 
  • розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі; 
  •  людина стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі; 
  • активізація внутрішніх механізмів  засобами мнемотехнології. 

 

Проведення уроків з елементами використанням технологій мнемотехніки дають учням можливість набувати різні компетенції:

  1. Комунікативні ( вміння спілкуватися з однокласниками та вчителем);
  2. Організаційні (уміння самостійно організовувати навчальний процес з обробки, зберігання та відтворення інформації);
  3. Творчі (самоаналіз, порівняння результатів, самовдосконалення при застосуванні різних видів творчої діяльності, гри.)
  4. Психологічні ( подолання хвилювання, уникнення стресової ситуації під час відповіді, розвиток впевненості у власних силах).
  5. Освітні (формування вмінь та навичок з різних предметів).

 

ІV. З ДОСВІДУ РОБОТИ

 

Протягом останніх двох років я працюю над поліпшенням засвоєння складної інформації у учнів, застосовуючи прийоми мнемотехніки. Цьому передувала моя участь у семінарі з поданої теми, який проводив психолог, президент громадської організації Асоціації розвитку творчої особистості «Варто», засновник центру освітніх технологій «Школа ейдотехніки» - Чепурний Геннадій Анатолійович.

Адміністрація ліцею та батьки зацікавилися даним курсом розвитку учнів . У навчальному плані за рахунок варіативної частини було виділено 1 годину для вивчення курсу за вибором «Мнемічні таємниці» для учнів  1-4 класів. Програма має гриф МОН України схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (лист ІМЗО від 03.07.2020 р. №22.1/12-Г-497).

В роботі допомогло навчально-методичне забезпечення:

1.   Робочий зошит «Мнемознайко-1»  для учнів 1 класу закладів загальної середньої освіти, та Методичний коментар до робочого зошита «Мнемознайко-1»  є складниками навчально-методичного комплекту, що створений за програмою «Мнемонічні таємниці».   Дані розробки мають гриф МОН схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (лист ІМЗО від 24.07.2020 р. №22.1/12-Г-662). .

2. Робочий зошит «Мнемознайко-2»  для учнів 1 класу закладів загальної середньої освіти( для 2-го року навчання), та Методичний коментар до робочого зошита «Мнемознайко-2»  є складниками навчально-методичного комплекту, що створений за програмою «Мнемонічні таємниці» 

 3.  Навчально-методичний посібник: Освітня мнемотехніка./ Г.А. Чепурний. – Тернопіль: Мандрівець, 2020. Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (лист ІМЗО від 27.05.2020 р. №22.1/12-Г-310) 3-тє видання, оновлене зі  змінами та доповненнями.  

4. Робоча група “Мнемознайко” у соціальних мережах Viber та Telegram. Це можливість бути в курсі всіх новин, зустрічей робочих моментів тощо..

5. Співпраця з батьками в рамках курсу. Для супроводу батьків створюються Методичні коментарі для робочих зошитів ( у коментарях є розшифровані піктограми та рекомендаціїї щодо навчання).

Моя особиста мета використання елементів мнемотехніки на уроках – розвивати активне навчання та формувати необхідні навички ефективного засвоєння інформації.

Мої завдання – це стимулювати навчально- пізнавальну активність засобами виконання розумово – творчих операцій; формувати мотивацію навчальної діяльності через використання образного та творчого мислення; поповнювати активний лексичний запас; формувати позитивну мотивацію навчання; формувати спілкування між учнями та співпрацю з учителями в навчальному процесі.

Під час роботи за методикою мнемотехніки я очікувала отримати такі результати:

  •              Сформовані, відповідно до вікової категорії , навички для засвоєння різноманітної інформації ( правил, віршів, словникових слів, текстів, таблиці складу числа та таблиці множення) згідно з вимогами навчально - виховного процесу.
  •              Розвиток творчого й образного мислення.
  •              Зміцнення здоров’я дитини.
  •              Зміцнення зв’язку родини і школи.

C:\Users\opela\Desktop\Педагог-організатор\оксана\изображение_viber_2022-06-15_09-20-12-473.pngВ молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам’ять, запам’ятовування  має  переважно  мимовільний  характер:  діти  краще запам’ятовують  події,  предмети,  факти,  явища,  що  близькі  до  їхнього життєвого досвіду. Тому вся нова інформація, нові знання мають спиратися на  життєвий  досвід  дітей.  Якщо створювати для дітей  асоціації  із  добре  знайомими поняттями, то з впененостю можна отримати бажаний результат.

К.Д. Ушинський писав: «Навчайте дитину якимось невідомим п’яти словам – вона буде довго та марно мучитись, а пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина запам’ятати їх вмить».

У своїй практиці для покращення сприймання навчального матеріалу використовую такі мнемотехнічні прийоми: аналогія, послідовні асоціації, піктограми, цифрообрази, синтез, сюжет, метод перетворень(вправа «Незвичайне та небувале»), метод пригадування інформації (метод Цицерона)та інші. В початкових класах ефективно застосувати прийоми мнемотехніки на уроках української мови, літературного читання, математики, Я досліджую світ.

 

V. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ТА ПРИЙОМІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

 

На уроках української мови під час вивчення орфографічних правил застосовую прийом «Сюжет» – засвоєння інформації шляхом використання існуючих або створення нових розповідей, казок, історій. Наприклад, під час вивчення слів з подовженими приголосними можна запропонувати дітям таку історію. 

Жили на узліссі два племені близнюків. Їх життя було цікавим. Вони мали однакові обличчя, волосся, плаття, взуття. Допомагали одне одному збирати колосся, гілля, насіння, зілля, коріння. У всьому мали уміння, знання та терпіння.

Прийоми мнемотехніки також полегшують запам’ятовування словникових слів, які не підпорядковуються правилам правопису. Для успішного їх засвоєння я групую слова за певним правилом правопису і створюю асоціативний малюнок. Для цього обираю слово, яке буде опорним образом. Потім за допомогою прийомів  «Послідовні асоціації» та «Синтез» розташовую навколо зображення інших слів і складаю історію з використанням всіх слів групи.

Важливою частиною роботи з орфографії є засвоєння словникових слів. У початковій школі їх близько 80. Написання цих слова, які не підпорядковуються правилам правопису, дітям треба запам’ятовувати.

Даний матеріал я пропоную учням засвоїти за допомогою низки мнемотехнічних прийомів. Я групую словникові слова за спільним принципом правопису , наприклад, « правопис ненаголошеного голосного Е в корені слова». Створюю асоціативний малюнок , який легко запамтовується, не створює негативного напруження і водночас несе інформацію про подані слова.Зі сформованої групи обираю слово , яке є опорним образом. Потім за допомогою прийомів «Послідовні асоціації» та
«Синтез» навколо опорного образу розташовую зображую зображення всіх інших слів групи. І , за допомогою прийому « Сюжет», складаю історію з використанням усіх словникових слів цієї групи. Чим кумедніші і простіші ці небувалиці, тим швидше запам’ятовують їх діти, переказуючи один одному.

До речі, історії за малюнками діти складають самі з великим захопленням.

У подальшому під час написання диктанту зустріч зі словниковим словом викликає асоціацію, і діти його записують правильно.

Під час вивчення напам’ять поетичних творів, скоромовок, прислів’їв чудово допомагає прийом мнемотехніки «Піктограма». Він полягає у схематичному зображенні інформації спрощеними малюнками. Але слід пам’ятати, що процес відбувається поступово. Спочатку потрібно навчити малювати прості слова, пізніше – піктограми до словосполучень, а вже потім вчити «малювати» вірші. Піктограми кожного рядка вірша потрібно малювати окремо, рядочками, так, як записаний вірш. Складні слова записуємо словом або абревіатурою, застосовуючи прийом «Стенографіст».

При вивченні віршів я використовую такий алгоритм :
1етап - учні читають вірш і сформовують загальне уявлення про його зміст.
2 етап - зображують текст вірша у вигляді асоціативних малюнків та скорочених записів (прийоми « Піктограма» , « Цифрообраз», Перша буква»)
3 етап - читають вірш, спираючись на малюнок, якщо треба роблять корекцію.
4 етап - читають вірш за асоціативним малюнком виразно, з інтонацією.

5 етап – запам’ятовують і читають вірш напамять, згадуючи асоціативні образи.

                                               

 

 

 

 

 

 

Метод Цицерона – це метод пригадування інформації за місцем її виникнення. Цицерон використовував власний будинок для запам’ятовування тез своїх промов, які він розвішував на стінах, дверях, стелі. Цей метод базується на зорових асоціаціях: потрібно уявити предмет і поєднати його образ з образом певного місця. В класі таблиці, схеми, формули, малюнки розташовую не тільки на дошці, стінах, а також на сенсорно-координаційних тренажерах  сенсорних хрестах. Вони підвішуються в чотирьох кутках класу. Щоб прочитати необхідну інформацію, потрібно підняти голову і подивитися вдалечінь. Робота з сенсорними хрестами тренує зір, розвиває зорово-пошукову діяльність, впливає на розвиток швидкості орієнтації у просторі.

Практичний досвід показує, що переказ текстів викликає справжні труднощі. Дітям важко запам’ятати та, проаналізувавши, послідовно відтворити прослухану інформацію. У таких випадках я часто застосовую прийоми мнемотехніки, зокрема сюжетні малюнки та опорні слова для побудови зв’язного висловлювання. Це значно полегшує роботу дітям. У них з’являється впевненість, яка гарантує успіх.

Інтеграція процесу навчання в початкових класах з мнемотехнічними методами та прийомами створює ситуацію успіху,  підвищує мотивацію до навчання, сприяє ефективному засвоєнню нової інформації, розвиває пізнавальні та комунікативні здібності особистості, творче, логічне й образне мислення. Мнемотехніка дає змогу кожному комфортно, легко та з задоволенням здобувати нові знання.


VІ. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ТА ПРИЙОМІВ

НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

 

На уроках математики під час вивчення таблиці « Склад числа» та таблиці множення і ділення я використовую прийом «Цифрообраз». Це прийом, при якому цифрову інформацію, що запам, ятовується , асоціативно пов’язують з певними образами або системами образів. При ознайомленні з числами дітям пропоную звернути увагу на схожіть цифри з певним предметом. У початкових класах сприймання цифрової інформації відбувається набагато легше саме в образах , які мають певний асоціативний зв’язок з потрібною цифрою.

Наприклад:
цифрі 1 –в ідповідає образ Олівця,

цифрі 2 – образ турботливої Ластівки,
цифрі 3 – образ хитрої Лисички- сестрички,
цифрі 4 – образ затишної Хатинки,
цифрі 5 – образ запашного Яблучка,
цифрі 6 – образ голосного Чайника,
цифрі 7 – образ працьовитого Молотка,
цифрі 8 –образ швидкої Машини,
цифрі 9 – образ веселого Кита,
числу 10 - образ яскравого Сонечка.

Потім з цих образів складаються різні історії, які запамятовуються та відтворюються легше за звичайну цифрову інформацію. Таке тренування розвиває уяву в дітей і формує навички роботи з точною інформацією.

Однією з найважливіших тем у курсі математики є розділ « Множення і ділення». А найбільш складним завданням для школярів початкової школи - є вивчення таблиці напам’ять. Тому моєю метою було не лише забезпечити чітке розуміння учнями множення і ділення , а і сформувати в них стійкі знання поданих таблиць. На допомогу мені прийшов навчально-методичний комплекс «Таємниці Піфагора або Майстер арифметики»

 

Комплекс містить :

1111.Мнемотренажер «Цифрообрази множників»(9 карток)

2.Книжка – розмальовка «Таємниці множення»

3. Казка «Таємниці Піфагора або Майстер арифметики

4. Мнемотренажер «Таємниця Піфагора»

5. Мнемотренажер « Історії Піфагора» (36 карток)

6. Мнемотест « Майстер арифметики»

7. Мнемотренажер « Майстерня арифметики» (36 карток)

 Крім прийому цифрообразу діти вивчають асоціативні образи , з яких формується добуток множення. Також використовується прийом «Сюжет», який передбачає ознайомлення дітей з історією зустрічі двох казкових персонажів, що є асоціативними образами множників.

При запам'ятовуванні прикладу з таблиці множення 3*6=18 пропонуємо запам'ятати малюнок

 

 

 

Використовуючи сформовану систему цифрообразів,дитина розуміє,мамонтеня - цифрообраз числа 3,а комп'ютер - цифрообраз числа 6,тому це приклад множення 3*6. А оскільки мамонтеня тягне на мотузці (цифрообраз 1) візок (цифрообраз 8),то дитина зчитує добуток - 18.

 

Завдяки цій методиці учні на уроках легко і з цікавістю запам’ятовували приклади таблиці множення за короткий час. Дану тему добре засвоїли 90 % дітей.


       

   

      

 

VІІ.ВИСНОВКИ

 

Під час використання елементів прийомів мнемотехніки різних уроках, я помітила, що 70 % учням набагато легше засвоїти новий навчальний матеріал. Вони із захопленням і з цікавістю вивчають вірші,запамятовують словникові слова, переказують тексти, розповідають правила. Придумують цікаві історії, як на уроках, так і в позакласній роботі, а також збагачуюють знання про навколишній світ та розширюють активний і пасивний словниковий запас Також у дітей з’явилася зацікавленість до заучування віршів та малих фольклорних форм . Звичайно, є діти , які не можуть або не бажають запамятовувати дану інформацію повністю, мають низкий рівень пізнаваьного розвитку , але, навіть, не усвідомлюючи , і вони поступово засвоюють потрібний матеріал.

Проведення діагностики показало, що діти вже оволоділи певними прийомами мнемотехніки і можуть ними користуватися, про що свідчить значне підвищення утримуваних в пам’яті слів. 

Діти стали більш відкритими та впевненими в собі.

Під час роботи за даною методикою, я намагаюсь враховувати індивідуальні особливості кожної дитини, її потенційні можливості, емоційний стан, настрій. Таке ставлення стимулює у дітей бажання більше дізнаватися, сприяє розвитку пам яті, уяви, логічного та образного мислення , самостійність та впевненість у собі.

Для доведення ефективності використання мнемотехніки в освітньому процесі, для відстежування розвитку особистості дитини та її пізнавальних якостей потрібно системно проводити моніторинг , який допомагає простежити резутативність вивчення матеріалу, відсоток успішності навчання молодших школярів.

Мнемотехніка як здоров’язбережувальна технологія поліпшує запам’ятовування , формує навички для ефективного засвоєння складної інформації, формує впевненість у собі і власних можливостях. Тому, я вважаю, вона повинна посісти своє місце у сучасній системі освіти та зробити навчальний процес якісним і доступним для всіх дітей і дорослих. Гармонійна співпраця української педагогіки та нових освітніх технологій як європейського , так і вітчизняного розвитку, сформує новий творчий підхід до навчання і дасть змогу кожному учневі комфортно, легко та із задоволенням здобувати нові знання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Лялька Л. Я. Практичне застосування методів мнемотехніки [Електронний ресурс] / Л. Я. Лялька – Режим доступу до ресурсу: https://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/44485/.
  2. Проніна А. В. Упровадження елементів ейдетики на заняттях з дітьми у початковій школі / А. В. Проніна. – Переяслав-Хмельницький, 2015. – 102 с.
  3. Стромчинська О. Б. Скарбничка  педагогічно їтворчості. Методичний посібник / О. Б. Стромчинська. – Тернопіль: Мальва-ОСО, 2009. – 68 с.
  4. Чепурний Г. А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах  сучасної освіти / Г. А. Чепурний. – Тернопіль: Мандрівець, 2017. – 208 с.

 

1

 

docx
Додано
15 липня 2022
Переглядів
1774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку