«Поспішай робити добро»
(Урок позакласного читання з елементами
колективної роботи для учнів 3-4 класів)
Бібліотекар Опорного закладу загальної середньої освіти
Розумівської школи Долинської сільської ради
Запорізького району Запорізької області
Гринь Алла Анатоліївна
Мета: Ознайомлення дітей з життям і творчістю В.Сухомлинського, викликати інтерес до його творів; вчити оцінювати вчинки героїв оповідань і казок В.Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра й чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про тих, хто потребує допомоги; виховувати почуття доброти, любові та поваги до навколишніх.
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, твори педагога, ілюстрації до казок, презентація
І. Створення настрою, налаштування на зустріч.
Бібліотекар: Добрий день, діти! Дуже важливо починати будь – яку справу з хорошим настроєм. Давайте візьмемось за руки, передамо тепло своїх долоньок один одному. Посміхнемося один одному (Діти роблять вправи).
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
«Людина починається з добра».
ІІ. Розкриття теми заходу
На екрані проектора (читає бібліотекар):
Він залишив назавжди
Слід після себе у світі.
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття
Наша зустріч присвячена творчості видатної людини, неперевершеного письменника, великого педагога , добротоврця – Василя Сухомлинського. Він написав для дітей більш ніж 1500 оповідань.
Зустріч наша буде незвичайною . Ми сьогодні будемо з вами мислителями, шукачами нового та незвіданого. Отож, берімося до роботи.
(На екрані портрет В.Сухомлинського)
Бібліотекар: Зверніть увагу, діти, на добрі, уважні, лагідні очі і високе чоло, що свідчить про великий розум, відкриту душу, ніжна і добра посмішка завжди осявала його обличчя. Як ви здогадалися це портрет великого вчителя, письменника Василя Сухомлинського.
Відео: пісня Н.Май «Спасибі вчителю…»
https://www.youtube.com/watch?v=HDWqxtnXREk
Давайте ознайомимося з біографією Василя Олександровича Сухомлинського.
І допоможуть нам в цьому мої помічники, юні книголюби - учні 6 – 7 класу.
Учень. 100 років тому в одній бідній селянській родині народився хлопчик, якого назвали Васильком. І судилося йому стати великим педагогом, письменником, його будуть любити діти і батьки.
Учениця. В сім'ї Сухомлинських любили книгу. Дід Василя був великим книголюбом і залишив у спадок всі свої книги онуку. Василько багато читав. Думками про прочитане ділився з друзями. Книги стали для нього вірними друзями.
Учень. В 15 років відлетів із родинного гнізда. Навчався та водночас почав учителювати з 17 років. Війна відірвала Василя від улюбленої справи, у 1941 пішов добровольцем на фронт, де отримав важке поранення руки.
Учениця. Після перемоги повернувся до вчительської справи. Педагогом працював усе своє життя. Його поважали батьки, любили діти за його доброту, чуйність та справедливість. Його називали – добротворцем.
Учень. Твори Василя Олександровича перекладені на 53 мови світу. Герої Сухомлинського – павучок та мурашка, берізка, маленьке кошеня і звичайнісінькі діти та їхні бабусі, батьки, дідусі.
Бібліотекар. Далі ми з вами поринемо у чарівний світ казок, оповідань Василя Сухомлинського. Вони про ласкаве сонечко, м'яку травичку, працелюбних мурашок, про кращі риси людей і про дітей.
ІІІ. Практична робота:
Бібліотекар: настав час попрацювати кожному - написати на промінчику своє ім'я та одним словом назвати що нам несе сонечко: наприклад – добро, щастя….
(на ватмані прикріплюється сонечко і кожен з учнів прикріплюють до нього написи – промінці (Добро, щастя, любов, праця, дружба, милосердя, співпереживання, співчуття…), щоб стати частинкою великого Сонечка. Далі я прикріплю в центрі фото Василя Олександровича та зроблю листочки – наліпочки зі словами про його призначення в житті (воїн, патріот, директор, вчитель, письменник).
«Живемо ми в країні казки, довкола нас чарівний світ. Кругом все має душу…Я поведу вас, діти, у гарну країну…» - так часто говорив Василь Олександрович своїм вихованцям.
Так і жив він у чарівному світі та виховував дітей вчинками своїх героїв казок та оповідань, мета яких зробити маленьку людину людяною. На простих, зрозумілих прикладах навчав відчувати різницю між гарними й недобрими вчинками та їх наслідками.
Продовжимо творчу роботу: поміркуйте над тим, що доброго та корисного ви можете зробити вдома, в школі, в тій місцевості де ви проживаєте. Робите записи та розміщаєте в карманчику «Поспішай робити добро на Землі» (діти записують свої бажання та мрії).
Бібліотекар: (в руках тримає книгу) До вашої уваги збірка В. Сухомлинського «Всі добрі люди – одна сім'я». Все розмаїття образів, життєвих ситуацій допоможуть відчути : все, що є у світі, все, що відбувається навкруги, любов до всього живого та навчать у кожній ситуації прислухатися до свого серця. Читати твори треба не поспіхом, по одному, та трішки поміркувати над кожним. Уявляйте себе на місці героїв, і поміркуйте , як би ви повелись у тій чи іншій ситуації?
Кажуть, цей світ збереже краса. Але справжня краса людини – у сердечному ставленні до тих, хто поруч. У любові до батьківської хати, до родини, до всіх людей довкола і, до самого себе. Отже, зичу вам доброго читання і приємного спілкування з героями книги.
Робота у групах: «Збери прислів'я про добро»
Вчитель: Про добро існує багато прислів'їв та приказок. Кожна група отримає картки з частинками прислів'я, їх треба скласти в одне ціле.
(Добре ім'я – краще багатства,
від добра ніхто не тікає,
доброму всюди добре,
добре роби, добре буде,
світ не без добрих людей…)
Бібліотекар:
А що ж на вашу думку, означає бути добрим? (відповіді дітей)
З давніх - давен люди говорили, що добро творить дива. В мене є чарівна шляпа, кожен приміряючи її на себе перетвориться на чарівника. Щоб ви зробили, ставши чарівником ? А почніть так… якби я став, чи стала чарівником, я зробив, зробила би… (діти по черзі приміряючи шляпу висловлюють свої мрії та думки).
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.
Мультфільм «Кругообіг добра в природі»
https://www.youtube.com/watch?v=yXEbKdpyaUk
Виступ юних книголюбів:
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож люди на Землі ,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити.
У царстві справедливості й добра.
Буктрейлер В. Сухомлинський « Важко бути Людиною»
https://www.youtube.com/watch?v=IgXXuyPJyvk&t=4s
Бібліотекар.
ІV. Підсумок заняття.
Дійшла до завершення наша зустріч. Але творча робота «Добротворець» буде продовжуватись певний період. І по завершенню ми з вами зустрінемося, що підвести підсумки нашої роботи.
Діти, все залежить від людей, чого в світі стане більше – добра чи зла. І від вас також. Все у ваших маленьких руках. І я сподіваюсь, що добро, як завжди, переможе зло. Дякує всім за щирість та відвертість.
Тож творіть добро і воно повернеться до вас!