Дивовижний світ цифрових технологій створив безліч нових можливостей для спілкування та навчання школярів. Але разом із тим виникла потреба в опануванні новими навичками: вміння критично оцінювати контент, поважати авторське право, дотримуватися правил безпеки та бути відповідальним і свідомим учасником онлайн-спільноти. Як сприяти формуванню цифрової компетентності школярів? Спробуйте застосувати кейс-технологію!
Метод кейсів є дієвим неформальним способом навчання, який сприяє ефективному засвоєнню знань та опануванню певними навичками. Аналіз конкретних життєвих ситуацій заохочує школярів не лише міркувати над проблемою, а й генерувати власні цінності, захищати свою думку та поважати позицію інших. Тож запропонуйте школярам дослідити досить розповсюджені випадки та розробити власні правила поведінки в мережі!
Кейс № 1
Олена та її друзі часто знімають різні відео та завантажують їх на YouTube. Нещодавно вони зняли ролик-стилізацію найпопулярнішого кліпу відомої співачки та виклали його на відеохостинг. Діти, переодягнені у різнокольорові костюми, танцювали та співали в такт музиці. Але через декілька днів на цьому відео зник звук та з'явилося таке повідомлення: «Це відео містить матеріали компанії, яка заблокувала його на підставі авторських прав».
Чому звук був вимкнений, а відео не заблокували? Яким вимогам має відповідати відеоролік, створений на основі авторської музичної композиції (пісні)?
Варіант правила: дотримуватися авторських прав.
Що необхідно додатково: інформаційні статті та закони, що стосуються дотримання авторського права; реальні приклади із життя, приклади інших країн, де суворо дотримуються авторського права.
Кейс № 2
Близько двох тижнів тому Андрій отримав повідомлення від свого друга з запрошенням пограти в нову онлайн-гру. Хлопець погодився, перейшов за прикріпленим посиланням та зареєструвався. Гра йому дуже сподобалась, але наступного дня він отримав електронного листа з незнайомої адреси з вимогою сплатити певну суму за користування цим ресурсом. Школяр його проігнорував, але тепер листи з загрозами благополуччя його сім’ї, стали надходити щодня.
Як ви думаєте, чого йому не слід було робити? Що робити тепер?
Варіант правила: не користуватися підозрілими сайтами; повідомляти батькам про будь-які випадки фішінгу.
Що необхідно додатково: інформація, що таке фішинг, способи захисту від нього.
Кейс № 3
Після першого семестру до класного керівника 10-го класу звернулася мати нової учениці. Вона повідомила, що в соціальній мережі з’явилася група під назвою «Ненавиджу новеньку», до якої приєдналася більшість класу. У групі публікуються відомості, що ганьблять дівчину, на її телефон надходять повідомлення з загрозами та вимогами покинути клас. Донька йти з класу та зі школи не хоче, але емоційний стан дівчинки дуже погіршився. Після розмови з вчителем ситуація не змінилася.
Як потрібно діяти в цьому випадку? Щоб ви порадили робити дівчинці?
Варіант правила: у разі підтвердженого факту кібербулінгу звернутися до адміністрації школи.
Що необхідно додатково: інформація про кібербулінг та відповідальність за нього.
Кейс № 4
Якось увечері Оксана виявила, що хтось зламав її обліковий запис у соціальній мережі, розмістив на стіні непристойні зображення та став розсилати образливі листи її друзям. Оксана відновила доступ до облікового запису та змінила пароль, але було вже пізно. Багато хто видалив її з друзів і додав до чорного списку, а хтось навіть перестав розмовляти з нею в школі.
Що слід зробити Оксані, аби відновити свою репутацію? Як запобігти цій ситуації?
Варіант правила: придумувати складні паролі для облікового запису.
Що необхідно додатково: інформація щодо цифрової безпеки, рекомендації до створення паролів.
Кейс № 5
Вадиму 14 років, він добре навчається, займається карате, бере активну участь в учнівському самоврядуванні. Одного разу, виходячи зі школи, він зустрів свою бабусю, яка поправила його шарф та поцілувала на прощання. Його однокласник зняв цю сцену на відео та розмістив у соціальній мережі з підписом «У Вадима нова подружка!». Коли Вадим дізнався, хто це зробив, він добряче відлупцював автора посту. Через це його усунули від участі в спортивних змаганнях.
Хто вчинив неправильно? Щоб ви зробили на місці Вадима?
Варіант правила: не дозволяти своїм негативним емоціям виходити з-під контролю.
Що необхідно додатково: алгоритм поведінки у разі подібної ситуації, запевніть школярів, що у разі виникнення подібної ситуації вони можуть звернутись до вас.
Кейс № 6
У 9-му класі навчаються дві подруги – Катерина та Ольга. Під великим секретом Катерина розповіла Олі, що їй подобається Євген із 11-го класу. Оля не втрималася та розповіла про це одній знайомій у соціальній мережі, і незабаром це стало всім відомо. Коли над Катею почали сміятися однокласники, вона дуже розлютилася та стала писати про подругу всякі гидоти в мережі. Батьки Олі звернулися до класного керівника та директора школи. У результаті Катя була змушена перейти до іншої школи.
Хто постраждав у цій ситуації? Як би ви вчинили на місці обох дівчаток?
Варіант правила: не ображати інших у соціальних мережах, з повагою ставитись до таємниць інших.
Що необхідно додатково: поради щодо «гігієни» поведінки в соцмережах, інформація про відповідальність за дії, що суперечать загальноприйнятим нормам.
Кейс № 7
Ви знайшли потрібну книгу в Інтернеті та вирішили її завантажити. Але при цій спробі виник банер, який заблокував весь екран. Він містив повідомлення, що для отримання коду розблокування потрібно поповнити рахунок, надіславши повідомлення на номер NNNN (вартість СМС — 200 гривень).
Що робити? Як не потрапляти в подібні неприємні ситуації?
Варіант правила: користуватися перевіреними інтернет-ресурсами.
Що необхідно додатково: інформація про авторське право, небезпеки в мережі, використання антивірусів та антибанерів.
Кейс № 8
Для виступу на уроці біології Павло підготував доповідь про єнотів. Для своєї презентації він скопіював декілька фотографій зі спеціалізованих сайтів та пошукової системи Google. Крім того, він додав декілька фотографій домашнього улюбленця з профиля соціальної мережі свого друга Василя. У доповіді він використав матеріал відомого вченого-дослідника з дотриманням правил цитування (вказав його ім’я та прізвище, оформив текст лапками, а використаний сайт додав у список використаних джерел).
Чи порушив Павло чиїсь авторські права під час підготовки презентації? У яких випадках школяру варто бути уважнішим?
Варіант правила: дотримуватися правил доброчесного використання авторських матеріалів, робити посилання на використані джерела інформації, за можливості питати дозволу щодо використання інформації.
Що необхідно додатково: інформація про доброчесне використання публічної інформації.
Кейс № 9
Владислав захотів придбати подарунок своєму батькові - новий смартфон. Серед безлічі інтернет-магазинів, він обрав той, що пропонував сучасні пристрої за низькою ціною. На сайті магазину була розміщена така інформація:
- Про магазин. Ми успішно працюємо з 2021 року! Гаджети були вилучені в різних підприємців при спробі їх контрабандного ввезення до України, без сплати мита та відповідних податків. Наша мета – максимально швидко реалізувати товар, тому ми встановили такі низькі ціни. На весь товар надається гарантія 1 рік.
- Доставка здійснюється Новою Поштою (потрібна оплата гарантійного внеску) або кур’єром служби експрес-доставки (лише за умови повної передоплати замовлення). Самовивозу немає.
- Оплата тільки через карту VISA.
Яка інформація на сайті не викликає вашої довіри? Яким чином можна перевірити чесність інтернет-магазину?
Варіант правила: робити інтернет-покупки лише у перевірених продавців, які мають надійну репутацію та позитивні відгуки.
Що необхідно додатково: критерії безпечного сайту, алгоритм перевірки достовірності інформації.
Кейс № 10
Марія (14 років) дуже переживала, коли розійшлася зі своїм хлопцем. Аби подолати депресію, вона шукала в мережі інформацію про стосунки. В одній зі спільнот побачила дуже схожу історію незнайомої дівчини Вікторії. Марія написала їй особисте повідомлення, вони почали спілкуватися, ділилися почуттями та хвилюваннями. В одному з повідомлень Віка написала, що забути їхнє нещасне кохання допоможе яке-небудь заняття чи захоплення. Вона повідомила, що нещодавно знайшла чудову студію танців і запропонувала Марійці піти туди разом.
Якими можуть бути наслідки зустрічі? Як Марійка може себе убезпечити?
Варіант правила: бути обережні у спілкуванні, якщо ви не знайомі з цією людиною у реальному житті.
Що необхідно додатково: інформація про небезпеки соціальних мереж.
Кейс № 11
Тиждень тому на акаунт Надії підписався незнайомий хлопець Сашко (13 років). Надія побачила, що на нього підписано декілька її знайомих, тому також почала стежити за ним. Сашко написав, що вона йому дуже сподобалася на одній зі світлин у профілі спільного друга, тому він хотів би познайомитися з нею ближче. Вони почали активно листуватися. Надія розповіла йому про свої захоплення, улюблений відпочинок, навчання та родину, повідомила домашню адресу та номер телефону. Сашко здавався їй дуже уважним і дбайливим хлопцем, їй дуже сподобалось, що він у неї закоханий. І ось учора Сашко запропонував дівчині сходити до кінотеатру на вечірній сеанс…
Чи варто Наді погодитись на зустріч? Якими можуть бути наслідки?
Варіант правил: не розповідати незнайомцям в мережі багато про себе; не погоджуватися на пропозицій зустрітися з незнайомими людьми у малолюдному місці.
Що необхідно додатково: інформація про небезпеки в соціальних мережах, рекомендації щодо ведення акаунту
Кейс №12
Тетяна (15 років) дуже приваблива дівчина, яка любить фотографуватись та викладати світлини в соціальні мережі. Сьогодні вона отримала особисте повідомлення від Сніжани (35 років), яка представилася агентом модного журналу. Жінка написала, що вражена зовнішністю дівчинки й керівництво журналу запрошує її на співбесіду. Але запрошення не означає, що дівчину обов'язково приймуть моделлю - все залежить від того, як вона проявить себе під час зустрічі. Сніжана залишила свій контактний email та посилання на офіційний сайт видавництва.
Чи варто Тетяні погоджуватися на співбесіду? Якими можуть бути наслідки?
Варіант правила: не погоджуватися на зустріч з незнайомими дорослими людьми;не приймати сумнівні пропозиції.
Що необхідно додатково: інформація щодо захисту у подібних ситуаціях, контакти гарячих ліній.
Насправді, дослідження таких простих історій може стати ефективним інструментом для формування цифрової компетентності школярів. За їх допомогою дуже просто створити правила для класу стосовно безпечної поведінки в інтернеті, наприклад, у такому вигляді (варіант для друку):
Розпізнати загрози віртуального світу іноді складно навіть дорослим. Бажаєте дізнатися більше про безпеку в інтернеті та вдосконалити цифрову компетентність? Перегляньте нашу конференцію «Безпечне інтернет-середовище» та отримайте величезну кількість цікавих ідей, практичних порад та ефективних підходів для дорослих і дітей, які допоможуть убезпечити себе в інтернеті!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.