Кілька цікавих ідей для організації формувального оцінюванняю

Формувальне оцінювання – одночасно дуже цікаве та не надто просте завдання. Бо оцінювання знань учнів відбувається безпосередньо в процесі навчання. Бо вчитель має не лише поставити оцінку, а з’ясувати з її допомогою, як саме діяти далі. Чи засвоїли учні необхідний об’єм знань (і чи всім це вдалося взагалі), чи можемо рухатися далі, чи потрібно пояснити тему якось інакше, чи варто адаптувати освітній процес?

Формувальне оцінювання допомагає не лише педагогам, а й учням, адже воно фактично демонструє школярам, куди рухатися далі. Саме тому його варто застосовувати якомога частіше: і тоді, коли діти тільки-но вивчають нову концепцію, і коли вже майже завершили роботу над темою. Пропонуємо кілька ідей для формувального оцінювання, які сподобаються і вам, і учням.

Вхід та вихід

Короткі кількахвилинні опитування на початку або наприкінці уроку допоможуть швидко та легко з’ясувати, що саме та наскільки добре пам’ятають діти. Опитування може бути як класичним, так і більш незвичним.

Візьміть ватман, закріпіть на дошці та розділіть його на три колонки: порядкові номера (за кількістю учнів), запитання та відповіді. Запишіть у другій колонці короткі запитання, пов’язані із вивченим на попередньому уроці матеріалом. Заходячи до класу, учні мають по черзі підійти до ватману та написати відповідь на запитання.

Зверніть увагу: і запитання, і відповіді мають бути короткими, ми ж не хочемо витратити на таке опитування пів уроку?

Ще можна провести опитування за допомогою онлайн-тестів (також запропонуйте дітям гру зі флеш-картками) або Google Forms.

А от наприкінці уроку можна попросити учнів записати найважливіше з того, що їм вдалося дізнатися на цьому занятті. Аби дітям було простіше, дайте їм підказки:

  • Що нового ви дізналися, що зацікавило, що добре зрозуміло, а що – недостатньо?
  • Сьогодні найцікавішим для мене було…
  • Сьогодні було складно, бо…

Зондування

Закордонні вчителі говорять, що формувальне оцінювання має бути так само простим і швидким, як зондування. Наприклад, попросіть дітей:

  • написати листа другу із поясненням нової теми;
  • намалювати інтелект-карту, аби візуально представити основні терміни та поняття;
  • написати, що нового дізналися, чого навчилися та що ще хочеться дізнатися;
  • визначити та записати ключові слова щойно вивченої теми.

А поки діти виконуватимуть завдання, спостерігайте за їхньою роботою, це допоможе вам виставити максимально точну оцінку. Спостерігайте та робіть короткі нотатки.

Дивитися та слухати

Навіть просте спостереження за діями, поведінкою та словами учнів може дати вам багато цінної інформації для формувального оцінювання. Ви можете стежити за школярами та робити нотатки, коли вони працюють у групах чи парах, створюють проєкт, радяться, дискутують тощо. 

На що звертати увагу? На те, хто говорить, скільки, які ідеї висуває (не страшно, якщо не всі ідеї чи висновки правильні, головне – що дитина старається та працює). Найпростіше – написати список із приізвищами учнів та ставити плюси чи мінуси навпроти них. Якщо мінусів набирається більше, то варто переглянути методи навчання.

Одна сторінка

Запропонуйте дітям цікаве завдання-гру: написати та намалювати на одному аркуші все, що вони знають із певної теми. Наприклад, якщо ви хочете визначити, наскільки діти добре розуміють щойно прочитаний текст (художній, науковий, науково-популярний тощо), попросіть їх написати на аркуші назву тексту та ім’я автора, а потім – додати цитату з тексту (будь-яку, що подобається) та коротко пояснити, чому обрали саме її, зазначити кілька основних термінів або дати власні визначення. Потім потрібно пояснити основну ідею тексту й написати одне-два запитання, які виникли після його прочитання. А тепер можна покреативити: нехай діти створять малюнок, пов’язаний із основною ідеєю тексту.

Таке завдання можна виконувати і на уроках природничого циклу. Наприклад, на уроці фізики можна записати на аркуші фізичний закон, його формулу, а потім пояснити, як цей закон реалізовується в реальному житті. Бажано пояснити його не лише на словах, а й намалювати! Також можна запропонувати школярам спробувати створити, спираючися на цей закон, власну задачу. 

Потім ви можете зібрати аркуші та проаналізувати, наскільки добре учні зрозуміли матеріал. Такий аналіз не займе багато часу та ще й буде дуже цікавим вам особисто.

Заплутати та пояснити

Закордонні вчителі радять періодично перевіряти, чи розуміють ваші учні, чому певні твердження та концепції є неправильними або надто складними. 

Для початку попросіть школярів самостійно визначити, що саме для них було найскладнішим. Це допоможе дітям оцінити рівень свого розуміння теми та замислитися на мить над тим, чому саме певні поняття недостатньо зрозуміли. А тепер нехай вони спробують проаналізувати, чому тема виявилася надто складною? Можливо, вони пропустили чи недостатньо добре засвоїли попередню? А може все ж усе не так погано та вони зможуть пояснити незрозумілі моменти самостійно?

Також періодично проводьте перевірку так званих помилкових уявлень. Запишіть на дошці хибну тезу, пов’язану з темою уроку та запропонуйте кожному учню самостійно вирішити, чи погоджуються вони з наведеною тезою, чи ні, а потім – проголосувати. Наприклад, діти, які згодні з тезою, піднімають великий палець угору, а ті, хто не погоджується – опускають його вниз. Завдяки цій простій стратегії ви краще розумітимете, чи потрібно (так як саме) коригувати подальшу роботу. 

А які стратегії для формувального оцінювання використовуєте ви?

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter