«Перевернутий клас» – це модель навчання, у якій традиційна подача нового матеріалу та організація домашніх завдань представлена навпаки. Вона докорінно змінила підхід до викладання та отримання знань! Основна ідея – перевернути заняття: розбір теорії – вдома, а «домашня робота» – у класі. Навчання вдома відбувається за допомогою гаджетів (мобільних пристроїв, комп'ютера) у форматі аудіо/відео, презентацій, вебінарів або інтерактивних тестів. Тоді як у класі учні актуалізують та закріплюють здобуті знання: виконують практичні завдання та ставлять учителю запитання, які дозволять краще розібратися в темі. Як бачите, впровадження формату «перевернутий клас» вимагає високого рівня самодисципліни учнів. Лише так ця система матиме успіх!
На етапі організації «перевернутого» заняття варто знайти відповіді на наступні запитання:
- З якою метою ви вирішили скористатися цією формою навчання?
- Які проблеми можуть виникнути під час упровадження «перевернутого навчання»? Як ви можете швидко розв'язати їх?
- З яких етапів має складатися ефективний «перевернутий» урок? Які види діяльності допоможуть учням закріпити матеріал, опрацьований удома?
- Чи зможуть учні завдяки цій технології розширити отримані знання (за допомогою практичних дослідів, дискусії) або застосувати їх для створення власного проєкту?
- Як можна організувати та контролювати спільну роботу учнів у класі?
Ці прості лайфхаки допоможуть грамотно організувати «перевернуте навчання»:
- Підготуйте для своїх учнів добірки з медіаматеріалами, які допоможуть краще засвоїти теорію. Невеликі завдання для самоперевірки покажуть дітям, яку інформацію варто перечитати ще раз. Для цього чудово підійде створення інтерактивних текстів, відео чи зображень.
- Заздалегідь складіть перелік цікавих тем, із якими працюватимете протягом першого місяця «перевернутого класу». Це необхідно для того, щоби сформувати в учнів мотивацію до навчання за новими правилами.
- Залучіть учнів до планування та підготовки до формату «перевернутий клас». Дізнайтеся, що вони думають з приводу нововведення, які мають очікування.
- Запропонуйте дітям після перегляду відеолекцій надсилати на електронну пошту нотатки із ключовими тезами. Так ви переконаєтеся, що школярі дійсно опрацювали теорію.
- Використовуйте на заняттях гейміфікацію. Вебквести, вікторини та інтелектуальні онлайн-ігри – все це зробить ваш урок незвичайним і незабутнім. До того ж завдяки цьому діти краще й надовго запам'ятають навчальний матеріал.
- У ваших учнів удома немає доступу до інтернету? Це не проблема. Вони можуть у кабінеті інформатики завантажити на телефон/електронний носій усі файли, необхідні для опрацювання теорії.
Для «перевернутого навчання» не існує конкретної покрокової інструкції. А втім, це надає вчителям простір для генерації власних цікавих ідей. Із практикою ваша скринька накопичуватиметься стратегіями та методами, які можна адаптувати для будь-якого класу. Однак пам'ятайте, що ця технологія не розрахована на те, що ви роками використовуватимете одні й ті ж методи та прийоми. Важливо систематично їх оновлювати!
Ми дібрали для вас практичні прийоми з використання технології «перевернутий клас». Надихайтеся ними та упроваджуйте власні цікаві ідеї!
Crowdsourcing
Завдання учнів – опрацювати теорію та відзняти на телефон приклади її реалізації. Це можуть бути експерименти з хімії, фізики чи біології, екранізація вірша, створення коротких історій у форматі стоп-моушн чи таймлапс. Оскільки діти полюбляють знімати ролики для YouTube чи TikTok, такий формат закріплення вивченого їм точно сподобається!
Віртуальні екскурсії
Запропонуйте учням перед вивченням теорії переглянути тематичні виставки у віртуальних музеях. Таким чином діти з більшим ентузіазмом читатимуть текст у підручнику чи переглядатимуть відеолекції. Радимо скористатися нашими добірками безоплатних вебсервісів:
Проблемні питання
Як актуалізувати важливість опрацювання теоретичного матеріалу? Ви можете запропонувати дітям після ознайомлення з теорією поміркувати над розв'язанням проблемних питань (одного чи двох). А в класі всі ідеї можна озвучити під час невеличкої дискусії.
Питання мають бути злободенними або просто цікавими. Наприклад: Що стане з Землею та іншими планетами, якщо зникне Сонце? Чому землерийка важить 2 г і з'їдає в день 4 г їжі, а тигру при вазі близько 200 кг достатньо 10 кг м'яса на добу? Із чого можна зробити домашній барометр? Чому сірник відкидає тінь, а вогник на ньому – ні? Чому корінь рослини росте донизу, а стебло – догори? Творіть! Подібні запитання допоможуть залучити кожного учня до опрацювання теорії.
Генератори-критики
Ця вправа схожа на попередню, але дещо трансформована: адаптована для організації групової роботи. Педагог ставить учням проблемне запитання, що стосується теми заняття. Клас об'єднується у дві команди: генератори та критики. Завдання першої групи – придумати якомога більше варіантів розв'язання проблеми (іноді варіанти можуть бути навіть фантастичними!). Завдання критиків – обрати із запропонованих ідей найбільш вдалі. Кожна команда має обгрунтувати свої думки.
Далі педагог має спрямувати роботу учнів так, щоби вони могли, спираючися на досвід і знання, обрати один/декілька варіант/-ів, які допоможуть відносно швидко та якісно розв'язати проблему.
TED-Ed
TED (Technology, Entertainment, Design) – це відеолекторій: від науки до глобальних проблем людства. Як правило, виступи спікерів тривають близько 20 хвилин: цього достатньо для того, щоби слухачі концентрувалися на суті доповіді, не відволікаючися. Яку користь можна отримати від TED-конференцій?
Знайдіть на сайті лекцію, яка допоможе учням краще розібратися у теоретичному блоці навчального матеріалу.
Діти навчатимуться мистецтва публічних виступів.
Перегляд лекцій мовою оригіналу – чудова можливість покращити знання з англійської мови.
Зверніть увагу! В Україні теж є вебсервіс із якісним відеоконтентом – WiseCow. Усі лекції тривають від 10 до 15 хвилин. Тут лектори просто та цікаво розповідають українською мовою про літературу, кіно, мистецтво, музику, журналістику, театр, історію, моду та соціум. Такий формат сподобається як вам, так і школярам.
Бонусні YouTube-канали з лекціями: Ukraїner, ToBeUkrainian, Alpha Centauri Ukraine, 15x4 Talks, NEED.
Юні маркетологи
Під час роботи у класі запропонуйте дітям об'єднатися у команди та створити рекламу до опрацьованої теорії. Якою вона буде? Вирішувати учням. Наприклад, короткий відеоролик у вигляді стоп-моушн або сторітелінгу. Або ж плакат із інформацією про те, як знання з тієї чи іншої теми знадобляться людині у реальному житті. Користь цієї вправи не лише в тому, що діти заглибляться у вивчення теми, а й у розвитку творчих здібностей!
Дерево передбачень
Після того, як учні вдома опрацюють теоретичний матеріал, запропонуйте їм об'єднатися в групи та намалювати схеми «Дерева передбачень». Суть: стовбур – тема, гілки – гіпотези (кількість гілок необмежена), листя – обґрунтування припущень, аргументи на користь тієї чи іншої думки. Цю вправу можна адаптувати до будь-якої навчальної дисципліни!
Узагальнення знань
Запропонуйте учням узяти участь у мозковому штурмі. Для цього вони мають по черзі сказати одне-два коротких речення, що стосуються концепції чи ключових моментів із вивченого матеріалу. Думки не мають повторюватися! Найкраще, коли учні не лише дублюватимуть теоретичну інформацію, а й проговорюють власні інсайти з опрацьованої теми. Після того, як усі висловлять свою думку чи проговорять тези з теорії, клас має поаплодувати за успішно вивчену тему. Ця вправа неабияк мотивує школярів не зупинятися на досягнутому!
Як бачите, «перевернутий клас» дарує освітянам чимало можливостей для урізноманітнення традиційних занять. Варто лише продумати якісну стратегію зміни формату навчання!
Бажаєте дізнатися про використання цієї технології на уроках хімії? Радимо зареєструватися на вебінар Ольги Рогожнікової! Лекторка розкаже про формувальне оцінювання, що дозволяє проаналізувати прогрес кожного учня, та про тестовий контроль із елементами гейміфікації. Буде цікаво та пізнавально!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.