Шкільне життя та освіта загалом дуже і дуже змінилися впродовж останніх років. Обставини, в яких ми живемо, точно є ненормальними, проте ми змушені до них адаптуватися. І з одного боку – ми звикли до життя у складних обставинах, але з іншого – насправді нам, і учням особливо, все одно нелегко. І саме через те, що незвичайні обставини стали звичними, ми не завжди можемо сказати, чи насправді школярі справляються.
Як допомогти дітям, які зіштовхнулися зі травмуючими обставинами? Як допомогти їм відновитися, подолати всі труднощі та зрештою досягти успіху попри все? Розвивати їхню психологічну та емоційну стійкість! Як це зробити? Є кілька простих способів.
Визнайте, що дітям складно
Тобто почніть із найпростішого. Ми живемо в безпрецендентні часи, ніхто не готував нас до них, а дітей – тим паче. І той факт, що вони попри все продовжують відвідувати уроки навчатися, виконувати завдання – це вже чимало. Інколи навіть просто приходити до школи або підключатися до онлайн-заняття щодня – вже перемога.
Саме тому за можливості варто переглянути підходи до освітнього процесу та скоригувати їх, враховуючи той факт, що зараз навчальні результати дітей можуть бути дещо не такими, на які ви розраховували. Взагалі переглядати правила та очікування від учнів корисно, а тепер, у часи, коли все так швидко змінюється, тим паче. І, звісно, долучити до цього процесу батьків, адже не все залежить виключно від педагогів.
Вітайтеся з кожнем учнем
Надзвичайно важливо підтримувати міцний зв'язок із учнями, адже це – запорука їхньої та вашої стійкості в непрості часи. Це не означає, що ви маєте заводити довгі діалоги з кожним, але кожен має відчувати, що ви його бачите.
Певно, ви бачили ролики в інтернеті про те, як вчителі вітають своїх учнів біля дверей класу? Насправді це чудовий прийом, яким варто скористатися! Це цікаво, весело та неабияк сподобається дітям.
Заохочуйте учнів до спілкування
Діти мають відчувати, що вони – частина шкільної спільноти. І зробити це насправді не так складно, як здається, достатньо заохочувати їх до спілкування одне з одним.
Починайте з найпростішого: виділіть кілька хвилин наприкінці уроку, під час яких учні можуть поспілкуватися на теми, не пов'язані безпосередньо з навчанням. Для початку обирайте теми самі – так, можна поговорити про новий фільм, улюблені книжки тощо. Згодом діти звикнуть та обходитимуться без вашої допомоги. Це, до речі, чудовий спосіб трохи розвантажити мозок після активної роботи на уроці.
Зробіть учнів своїми помічниками
Давайте кожному по черзі те чи інше завдання: вести графік відвідування, допомагати вам із навчальною літературою чи роздачею матеріалів для роботи у класі тощо. Це дуже і дуже простий прийом, але всім відомо, що коли ми допомагаємо іншим, то відчуваємо себе важливими та помітними, а ще – більш впевненими у собі.
Навчіть дітей стежити за своїм психологічним станом
Нерідко ми хоча і розуміємо, що наш психологічний стал лишає бажати кращого, але ігноруємо це або банально не помічаємо, що саме та коли пішло не так. Допоможіть учням побачити та зрозуміти це. Наприклад, запропонуйте на початку дня розповісти, як вони себе почувають, про що думають, що відчуває їхнє тіло. А вже потім можна навчити дітей простим та дієвим вправам для психологічної саморегуляції. Про них ми писали у статтях:
- Саморегуляція психоемоційного стану: дієві прийоми
- 5 вправ для зняття емоційної напруги
- Розвиваємо навички керування емоціями: 6 дієвих вправ
Серед найважливіших справ, які педагоги робили щодня протягом останніх особливо складних навчальних років – зміцнення шкільної спільноти та підтримка учнів. Саме завдяки цьому діти продовжують навчатися, отримувати знання та вступати до університетів. І це неймовірно!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.