Продовжуємо підбивати підсумки інтернет-конференції «Безпека в інтернеті», публікуємо основні тези виступу редактора та автора статей журналу освітнього проєкту «На Урок», учителя історії – Віктора Немченка. У доповіді лектор висвітлює проблеми і можливості проєктного навчання, ідеї використання інформаційних технологій у проєктній роботі та наводить приклади готових навчальних проєктів, що дозволять дітям використовувати інтернет більш безпечно.
Коли вчитель використовує інтернет для проєктного навчання?
- Коли шукає ідеї для створення власних чи використання готових проєктів.
- Під час пошуку ілюстративних, дидактичних, інформаційних матеріалів для проєкту задля розвитку аналітичних здібностей та критичного мислення дітей.
- Під час перевірки унікальності учнівського проєкту або для організації командної роботи;
- Для дистанційного спілкування зі школярами (через соцмережі, месенджери тощо).
- Під час розробки та проведення етапу рефлексії (онлайн-тести і под.).
Діти теж активно використовують інтернет для проєктного навчання: для пошуку інформації; для створення презентацій, інфографік, QR-кодів, інтерактивних карт, mindmap тощо; для дистанційного спілкування з учителем та школярами (через соцмережі та месенджери); для участі в онлайн-конкурсах; під час перевірки достовірності чи оригінальності власних гіпотез/ідей.
Проблеми, які можуть виникнути у педагога під час розробки проєктів
Лектор вважає, що існують такі типові труднощі, пов'язані із розробкою проєктів:
- фільтрування великого масиву матеріалу від неякісної та маніпулятивної інформації, що займає чимало часу;
- труднощі із доступом до інтернету;
- складнощі з оцінкою чужого інтелектуального продукту;
- освітяни бояться бути ошуканими під час використання інтернет-ресурсів;
- кібернебезпека: фейки, маніпуляції, кібербулінг, спам, неякісні матеріали і т.д.
Серед проблем, із якими найчастіше стикаються школярі під час створення проєкту, є спокуса використати вже готовий чужий інтелектуальний продукт; пошуки якісної інформації без спаму та фейків займає багато часу; перемикання уваги на ігри, соцмережі чи інший розважальний контент; кібербулінг тощо.
Лектор зауважив, що завдяки інформаційним технологіям освітяни можуть дізнаватися про новітні досягнення науки. Ще існує чимало ресурсів в інтернеті, що розвивають ключові компетентності і мислення школярів, покращують уміння дітей відфільтровувати з великого масиву інформації корисні дані. Також лектор відповів на запитання про те, як ефективно використовувати ІКТ у проєктах і окремо розповів про сервіс «Проєкти» від «На Урок».
Сервіс «Проєкти» – перший в Україні повністю українськомовний сервіс для роботи з навчальними проєктами. У ньому зібрано понад 40 розробок (каталог постійно оновлюється). Кожен із проєктів виконується із застосуванням ІКТ.
У каталозі є чотири проєкти, які стосуються теми безпеки в інтернеті:
- Навчаємося розрізняти та спростовувати фейки в інтернеті.
- Формулюємо правила безпечного використання інтернету.
- Руйнуємо наукові міфи.
- Які загрози приховує інтернет?
Ці чотири проєкти стосуються медіаграмотності та вчать дітей визначати фейки чи маніпуляції в інтернеті, боротися з ними (і це можливо, якщо знати прийоми!). Також ці проєкти допоможуть дітям самостійно сформулювати та розказати іншим школярам правила кібербезпеки.
Детальніше про використання інформаційних технологій у проєктній роботі та інші важливі моменти обговорення можна дізнатися безпосередньо з виступу:
Конференція «Безпека в інтернеті» тривала з 8 по 9 лютого. Це були дні, насичені корисною інформацією, дієвими порадами та приємним спілкуванням. Щоб переконатись у цьому, перегляньте запис конференції на нашому YouTube-каналі та отримайте інформацію щодо формування безпечного освітнього середовища у мережі інтернет!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.