Добірка вправ, розробок і практичних порад, які допоможуть підготуватися до 3 місяця навчання у 4 класі НУШ. 

Одна літера може змінити зміст слова та розповіді, одна усмішка – настрій людини, одна порада – хід мислення. Тож кожен із нас може стати рушієм чарівних змін, а може завдати неабиякої шкоди оточенню. 

Для учнів та вчителів 4 класу НУШ осінь закінчується натхненною темою чарівних перетворень. До вашої уваги креативні завдання, створені за темами шкільної програми з української мови, інформатики, «Я досліджую світ» і мистецтва.

1. «Чарівні» пігулки та реальні перетворення

Доречно використовувати на уроках української й англійської мови, інформатики, мистецтва

Сьогодні блогери та лідери думок радо діляться історіями свого успіху. Дехто записує корисні курси, які допоможуть опанувати ту чи іншу майстерність. І це дійсно корисно та неабияк надихає!

Дехто ж обіцяє легкий шлях, який приведе до щастя чи успіху без жодних зусиль: достатньо лише придбати їхній продукт і все! І не треба працювати над досягненням мети, все станеться само собою. Така інформація породжує справедливі сумніви. Цей порядок дій називається «придбати чарівну пігулку».

Розгляньмо прислів'я та приказки, у яких йдеться про алгоритм досягнення мети.

  • Щоби рибу їсти – треба у воду лізти.
  • Як без діла сидіти, то можна одубіти.
  • Без діла жить – тільки небо коптить.
  • Без діла слабіє сила.
  • Як дбаєш, так і маєш.
  • Без труда нема плода.
  • Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота.
  • Треба нахилитися, щоб із криниці води напитися.
  • Печені голуби не прилетять до губи.

Об'єднайте дітей у групи та запропонуйте подискутувати на тему: які кроки треба зробити, аби стати щасливими й успішними; Кожна дитина може висловити власну думку та навести аргументи на її користь. Як потрібно себе поводити, аби в житті відбулися «чарівні перетворення»?

SWOT-аналіз

Запропонуйте дітям спробувати проаналізувати власну особистість, свою мету, навчальні проєкти, процес підготовки до контрольної абощо. Як? У цьому допоможе метод SWOT-аналізу. Його активно використовують у бізнесі, а все тому, що саме він дозволяє в комплексі оцінити сильні й слабкі сторони компанії, а також можливості й загрози, що впливають на неї.

Класична матриця SWOT містить такі показники:

  • Strengths – сильні сторони. Характеристики проєкту, які вирізняють його на фоні конкурентів.
  • Weaknesses – слабкі сторони. Ознаки, які роблять об'єкт, продукт, компанію вразливою на ринку.
  • Opportunities – можливості. Їх можна використовувати для розвитку своїх задумів.
  • Threats – загрози. Те, що може негативно вплинути на результат і завдати збитків.

Наприклад, об'єкт дослідження – майбутня контрольна з математики. Можна здійснити такий самоаналіз:

  • Сильні сторони: розуміння теми, практика розв'язання аналогічних задач, розуміння п'ятицифрових чисел;
  • Слабкі сторони: неуважність, помилки в розв'язанні рівнянь;
  • Можливості: можна попросити вчителя чи батьків пояснити мені ще раз, як розв'язувати рівняння;
  • Загрози: мало часу на підготовку.

Висновки, які може зробити дитина: мені потрібно звернутися за допомогою в розв'язанні рівнянь. Так, у мене лише 2 дні на підготовку, але я можу частково відмовитися від розваг.

А ще мені дуже важливо виспатися, адже уважність і сконцентрованість залежить від якості та кількості сну

 

2. Шкідливі поради: тренуймо критичне мислення, усміхаючись 

Доречно використовувати на уроках української мови, інформатики, «Я досліджую світ»

Гумор – не лише зброя від поганого настрою, але й чудовий дидактичний метод! З ним ви можете навчити школярів критичного мислення та підвищити рівень їхнього емоційного інтелекту. Шкідливі поради можуть бути вочевидь смішними, а можуть потребувати детального аналізу. 

Навички критичного мислення допоможуть самостійно аналізувати інформацію, перетворювати знання у власну аргументовану позицію та не піддаватися надмірному впливу оточення. 

Захотілось Вам зненацька 
Добре слово комусь мовить?
Це не здумайте робити! 
Лиш підлизи чинять так! 

Якщо раптом зачепили 
Ви чиюсь болючу рану, 
Не дай Бог Вам вибачатись – 
Вас колись і так простять… 

Якщо Вам чомусь здалося: 
Вас зумисне хтось образив, – 
Не кажіть йому це прямо, 
А надміться і мовчіть! 

Що б людина не зробила –
Розтлумачте на погане. 
Припишіть свої мотиви. 
Виправдань їй не знайти!

(Каранда Галина)

Запитання для опрацювання:

  1. Які враження від прочитаних порад? Над чим замислилися, які висновки можете зробити?
  2. Чи доречно говорити добрі слова та компліменти оточенню? Чи це ознака підлабузництва?
  3. Що робити, якщо вас образили (навмисно чи ні)?
  4. Як ви вважаєте, до чиїх порад можна дослухатися? Як перевіряти поради в інтернеті на правдивість?
  5. Які емоції викликали у вас ці поради? Ви усміхнулися? Проаналізували їх на адекватність?

3. Коли важлива кожна буква: як одна літера може змінити зміст висловлювання

Доречно використовувати на уроках української та англійської мови, мистецтва, «Я досліджую світ»

У яких випадках ми говоримо «усміхнутися», а в яких – «посміхнутися»?

Усміхатися – це привітно, по-доброму, щиро радіти людині, тварині чи явищу. А ПОсміхатися – це ставитися глузливо, іронічно, скептичною – словом, аж ніяк не привітно.

Завдання для опрацювання:

  1. Розберіть ці слова за будовою. Як зміна однієї частини (префікса) впливає на значення слова? Як вона перетворює зміст висловлювання?
  2. Намалюйте усмішку та посмішку. Пофантазуйте, які події могли викликати ту чи іншу реакцію.
  3. Пригадайте, які слова мають схоже звучання, але зовсім різні за значенням. Розтлумачте значення цих слів. За потреби скористайтеся словником. Складіть речення з цими словами.

Тож усміхайтеся частіше, а посмішку прибережіть для окремих випадків!

4. Чарівні перетворення осіннього листочка: цікава теорія та захопливий дослід

Доречно залучати на уроках «Я досліджую світ», української мови, мистецтва

Які зміни відбуваються у природі восени? Чому листя зелене влітку, жовте восени, а взимку його взагалі немає на деревах? Аби прояснити ситуацію, покажіть дітям відео.

Після перегляду поясніть дітям незрозумілі моменти та запропонуйте провести простий дослід.

Дослід із виділення хлорофілу

Саме цей пігмент робить листок зеленим. Але восени сонячного світла бракує, тож він руйнується, внаслідок чого листя змінює забарвлення.

Потрібні матеріали: вода, спирт, зелені листочки, 2 посудини. 

Хід роботи:

  1. Занурити листя у посудину з гарячою водою, а потім – зі спиртом.
  2. Поставте посудину зі спиртом на водяну баню, нагріваємо на повільному вогні протягом 15 хвилин.
  3. Спирт стане яскраво-зеленим. Це і є хлорофіл – зелений пігмент, що вивільнився з листя.  

 Запитання для опрацювання:

  1. Зверніть увагу, що в деяких місцях листок втратив забарвлення, чому?
  2. Розгляньте, як виглядають «листочки» у хвої, які вони на дотик, відчуйте запах смоли. 
  3. Як така будова допомагає хвойним голочкам зберігати в собі хлорофіл значно довше ніж у листі, чому восени ялинки та сосни залишаються зеленими?

5. Перша домедична допомога при переохолодженні

Доречно використовувати на уроках української мови, мистецтва, «Я досліджую світ», інформатики

Зовсім скоро осінь віддасть свої права зимі й на нас чекає зміна температури та інші перетворення у світі природи. На жаль, взимку є ризик отримати переохолодження, чи зустріти людину, яка його отримала та потребує допомоги. Кожен із нас має вміти надати першу домедичну допомогу, адже так ми можемо врятувати здоров'я та життя інших людей.

  1. Створіть пам'ятку із запобігання переохолодження та з правилами надання першої допомоги. Красиво оформіть її у графічних програмах.
  2. Які зміни та перетворення відбуваються в організмі людини під час переохолодження? Чим вони можуть бути небезпечні?

Правда чи вигадка

Оцініть інформацію на правдивість. Які з цих правил є корисними, а яких дотримуватися не слід? Які джерела ви використовуєте для перевірки?

  1. Потерпілого слід доставити у тепле приміщення, зігрівати відморожені кінцівки протягом 40-50 хвилин у ємності з водою, температура якої поступово підвищується від 18 до 40 °C завдяки періодичним підливанням гарячої води. (Правда)
  2. Де б ви не знаходилися, одразу треба провести масаж враженої ділянки круговими рухами від кінчиків пальців і вище, аж поки шкіра не потеплішає та не почервоніє. (Неправда – спочатку треба доставити людину в тепле місце)
  3. Напоїти теплим чаєм – це допоможе підвищити загальну температуру тіла, сприятиме нормалізації кровообігу. (Правда)
  4. При сильному переохолодженні рекомендується застосування олій та жирів, розтирання кінцівок спиртом. (Неправда) 
  5. Не потрібно розтирати постраждалих снігом, тому що є ризик пошкодити кровоносні судини верхніх та нижніх кінцівок. (Правда).
  6. Можна застосовувати швидке зігрівання обморожених кінцівок біля багаття, безконтрольно застосовувати грілки та інші джерела тепла. (Неправда)
  7. В разі наявності у постраждалого середнього або важкого ступеня охолодження, з порушенням дихання та кровообігу, його необхідно швидко доставити до лікарні. (Правда)  

Корисні матеріали для третього місяця навчання у 4 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»: 

Тема: Діагностувальна робота №3. «Я досліджую світ». Тема «Чарівні перетворення». 4 клас. НУШ
Автор: Піс Мар'яна Зеновіївна
Про матеріал: Діагностувальна робота з предмета «Я досліджую світ» на тему «Чарівні перетворення». Пропонована робота містить 10 завдань різного рівня складності.


Тема: Гра «З'єднай цеглинки з однаковим значенням»
Автор: Токар Олена Володимирівна
Про матеріал: Пропонована гра з Lego складається з трьох завдань: учні мають правильно з'єднати однакові значення довжини, часу та маси. До кожного завдання є перевірка. Гру можна використати при повторенні теми «Перетворення іменованих чисел».


Тема: Презентація «Осінні перетворення»
Автор: Толок Ірина Олександрівна
Про матеріал: Красу осінніх перетворень можна яскраво продемонструвати на уроках образотворчого мистецтва. Пропонований матеріал містить алгоритми створення композиції «Осінні квіти» в теплих або холодних тонах у техніці монотипія (акварель, гуаш).


Тема: Перетворення енергії. Що таке енергія? (Презентація)
Авторка: Стернард Інна Леонідівна
Про матеріал: Пропонований матеріал допоможе поглибити знання дітей про енергію, дослідити, як один вид енергії перетворюється в інший; активізувати пізнавальну діяльність. Учні зможуть дізнатися, як працює батарейка, а також проведуть кілька цікавих дослідів.


Тема: Діагностувальна робота. «Я досліджую світ». Тема «Чарівні перетворення»
Авторка: Піс Мар'яна Зеновіївна
Про матеріал: Діагностувальна робота на тему «Чарівні перетворення» до підручника Волощенко. (3 клас). У цій роботі представлені тестові завдання, в яких дитина повинна обрати одну правильну відповідь, а також завдання, які потребують конкретної відповіді.


Тема: Презентація дистанційного уроку «Я досліджую світ»: «Чарівні перетворення води на кухні»
Авторка: Савченко Марина Володимирівна
Про матеріал: Цей матеріал допоможе дітям поринути у чарівний світ звичайних предметів: перевірити свої знання про кухонні пристрої, поглибити знання про властивості води тощо.


Тема: Презентація «Перетворення одиниць вимірювання часу»
Авторка: Бровченко Альона Олексіївна
Про матеріал: Пропонований матеріал допоможе дослідити разом із учнями перетворення одиниць вимірювання часу; розвивати практичні вміння та навички такого перетворення; розвивати репродуктивну, зорову та слухову пам'ять, логічне мислення, уяву та уважність під час обчислень.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter