Упродовж другого місяця НУШ четвертокласники отримають чудовий шанс спробувати себе в кількох професіях! Аби допомогти їм, ми розробили цікаві вправи, за допомогою яких діти досліджуватимуть українські традиції, історичні тенденції, миловаріння та навіть таємниці мистецьких творів.
Аналітики українських традицій
Предмети: Я досліджую світ, Математика, Інформатика.
1. Об'єднайте школярів у команди та влаштуйте брейншторм: які українські традиції знають діти? Команда, яка пригадає найбільше обрядів, перемогла! Аби всі запам’ятали традиції та обряди нашого народу, попросіть дітей занотовувати їх у зошитах.
2. Запропонуйте школярам дослідити українські звичаї та обряди за допомогою онлайн-проєкту «Автентична Україна». У результаті команди мають обрати 5 найцікавіших, на їхній погляд, традицій.
3. Ознайомте дітей із поняттям «інфографіка». Це передача графічної, текстової, числової інформації, що наочно, стисло і чітко презентує сутність явища. Згодом попросіть команди створити інфографіку до 5 обраних традицій.
Щоби полегшити роботу, продемонструйте дітям такі приклади інфографіки до традиційних українських свят:
4. Розкажіть школярам, що обряди і традиції – це не тільки відображення етнічної своєрідності кожного народу, а й відбиток минулих поколінь, їхнього світогляду та переконань. Дослідивши українські традиції, можна проаналізувати моральні цінності нашого народу, ментальність та історію. І це дуже цікава тема для дослідження! Тож попросіть дітей проаналізувати кілька українських традицій:
- Чому виникла потреба в цій традиції? Що їй передувало?
- Яку ціль ця традиція переслідує? Для чого вона?
- Якими були люди, які наслідували традицію? Охарактеризуйте їх.
- Чи актуальна ця традиція сьогодні? Що треба зробити, щоби традиція знову стала актуальною? І чи потрібно?
- Які традиції варто започаткувати? Які потреби суспільства вони «закриють»?
Шукачі історичних циклів
Предмети: Я досліджую світ.
Запитайте дітей: чому важливо знати своє минуле? Розкажіть про циклічний погляд на історію – теорію про те, що світові події мають тенденцію повторюватися. Про це задумувалися ще давні єгиптяни та греки. А у 19 столітті філософи Артур Шопенгауер та Томас Браун активно популяризували теорію циклічності. Відтоді навіть серед знаних істориків зустрічаются думки, на кшталт «Нове – давно забуте старе».
Однак наскільки теорія циклічності відповідає дійсності? Чи правда події минувшини повторюються сьогодні? Сучасна наука не знаходить цьому підтверджень. Утім, четвертокласники можуть дослідити питання з іншого боку! Наприклад, знайти схожі між собою історичні події, проаналізувати їх та окреслити загальні тенденції.
Наприклад, розкажіть школярам, що великі держави часто занепадають через ідейні та соціальні кризи. Наприклад, крахом Римської імперії вважають 4 вересня 476 р. н.е. Привід – повалення правління останнього імператора Ромула Августа. Але глибинною причиною занепаду країни була затяжна соціально-економічна та політична криза. Наприклад, в останні роки свого існування імперії її колись величезна територія зменшилася до розмірів сучасної Італії!
Дещо схоже трапилося в 1991 р., коли розпався Радянський союз. Глибинною причиною краху держави можна вважати внутрішню кризу – ідейну та економічну.
Віртуальні детективи
Предмети: Я досліджую світ, Українська мова, Математика, Інформатика.
1. Відправтеся з учнями у віртуальну екскурсію музеями світу:
- Національний музей природознавства (США, Вашингтон);
- Люксембурзький Палац (Франція, Париж);
- Лувр (Франція, Париж);
- Ботанічний сад Баффало (США, Баффало) тощо.
2. Завдання учнів – здійснити пошукову роботу за творами мистецтва у запропонованих музеях (групою або індивідуально). У результаті діти мають обрати картину, скульптуру, експонат тощо, який їм найбільше подобається.
3. Запропонуйте четвертокласникам написати детективну історію про твір мистецтва, який їм сподобався найбільше. Початок історії може виглядати так:
Зранку охоронець традиційно обходив приміщення музею: перевіряв експонати, дивився на камери спостереження та зазирав у темні закутки… І раптом він помітив, що один із найголовніших творів (діти вписують попередньо обрану роботу) зник! Чоловік добряче перелякався, тому одразу ж викликав поліцію. Правоохоронці зацікавилися історією експонату та викликали на допит працівниць і працівників галереї…
4. Повідомте, що у творі діти мають:
- дотриматися стилістики й ознак детективного жанру (переглянути за посиланням);
- висвітлити у творі історію зниклого музейного експоната, описати його;
- застосувати дедуктивний метод під час пошуку твору мистецтва (досліджувати деталі, вчитися на їх підставі знаходить відповідь);
- використати у творі 4 поширених речення, 3 словосполучення, 2 простих речення та 1 фразеологізм.
Дослідники захисту держави
Предмети: Я досліджую світ, Інформатика.
Запропонуйте дітям здійснити пошукову роботу та знайти якомога більше інформації про видатних захисниць і захисників України. Заохотьте дітей дотримуватися гендерного балансу: знайти і виписати рівну кількість імен діячок та діячів, які обороняли та продовжують обороняти нашу країну.
Щоби структурувати нову інформацію, запропонуйте школярам створити таблицю в текстовому редакторі. У ній може бути кілька колонок:
- Ім’я.
- Роки життя.
- Три визначні події з життя.
- Риси характеру.
- Досягнення і здобутки.
- Чого може навчити життя особи.
У якості додаткового завдання учні можуть створити фотоколаж із портретів захисників України, також можна додатки на колаж картки із фактами з їхніх біографій. Створити такий колаж можна і у графічному редакторі, і власноруч.
Миловари і головні редактори
Предмети: Я досліджую світ, Математика, Інформатика.
1. Запитайте дітей: що таке мило? Як його виготовляють? Для чого воно та як часто ним треба користуватися? А як правильно мити руки?
2. Заохотьте учнів знайти в Інтернеті або вигадати креативні способи використання мила. Наприклад, виготовити повітряні бульбашки для пінної вечірки, за допомогою вологого мила зібрати маленькі кусочки розбитого скла, відкрити виробництво натурального прального порошку тощо. Варіантів безліч!
3. Перегляньте з дітьми відео про використання мила та історію його виготовлення. На жаль, українські субтитри до відео перекладені сервісом автоматично, тому мають помилки. Але їх можна перетворити на додаткове завдання! (Для того, щоби відобразити українські субтитри, потрібно ввімкнути англійські субтитри у налаштуваннях, а потім натиснути на «Автоматичний переклад» та у випадному списку обрати українську).
4. Запропонуйте школярам відчути себе головними редакторами популярного українського видання! Їхнє завдання – виправити помилки в українській версії субтитрів.
Виведіть на екран текст субтитрів українською (завантажити текст із тайм-кодами можна за посиланням). Пропонуємо кілька варіантів виконання цієї вправи:
- Клас колективно виправляє помилки, а вчитель обирає й озвучує найкращий варіант речень. Діти записують речення та здають учителю на перевірку.
- Школярі об’єднуються у групи та редагують текст. Згодом запропоноване відео вмикається без звуку, а команди по черзі його озвучують.
5. Перевірте, як учні засвоїли тему миловаріння! Для цього влаштуйте бліц-опитування за змістом відео. А щоби закріпити знання, вигадайте кілька математичних задач, використовуючи такі вихідні дані:
Щоб виготовити мило власноруч, потрібно взяти 200 г дитячого мила, 100 мл води, 90 мл обліпихової олії та 46 мл гліцерину. Як покроково відбувається процес виготовлення мила? Дізнайтеся з матеріалу з нашої Бібліотеки.
Корисні матеріали для другого місяця навчання у 4 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:
Тема: «Символіка. Народні символи – обереги українського народу»
Авторка: Белка Лариса Вікторівна
Про матеріал: Сценарій уроку допоможе провести незабутнє заняття, розказати четвертокласникам про українські традиції та обереги. Діти дізнаються більше про українські рушники, вишиванки та віночки. Авторка пропонує школярам створити декоративну композицію українського вінка.
Тема: Весела математична гусінь
Авторка: Климець Ірина
Про матеріал: Авторка підготувала мальовничу гусінь, що складається з математичних прикладів. Дизайнерську розробку можна помістити у шкільному куточку або використати як цікаве доповнення до уроку.
Тема: Приватний і громадський простір. Правила поведінки у громадських місцях
Авторка: Орел Наталія Миколаївна
Про матеріал: Розробка до уроку навчить школярів відчувати свої особисті кордони та поважати простір інших. Також школярі дізнаються багато цікавинок про ефективну комунікацію, правила поведінки в публічних місцях та толерантність.
Тема: Презентація «Що ми знаємо про свою історію?»
Авторка: Гоцуляк Тетяна Іванівна
Про матеріал: Презентація ознайомить школярів з основними поняттями історії: «історики», «історичне джерело», «історичні пам’ятки» тощо. Учителі, використовуючи цю розробку до уроку, розвинуть у школярів допитливість, спостережливість та вміння працювати з додатковою літературою.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.