Яким має бути святкування дня народження людини, яка змінила Україну та залишила по собі масштабний спадок? Ну точно не банальним та нудним. Адже Тарас Шевченко був, безумовно, багатогранною особистістю, а жодній банальності не було місця в його житті.
Часи змінюються, історія твориться на наших очах, тож мають змінитися і підходи до обговорення та розкриття особистості Кобзаря. Тож пропонуємо кілька ідей, які можуть стати вам у пригоді!
210 десять років потому
Запропонуйте дітям уявити, що б було, якби Тарас Шевченко жив у наші часи. Як би він сприймав сучасність, які проблеми привертали б його увагу, про що б він писав? Звісно, потрібно не просто фантазувати, а спробувати проаналізувати життя та творчість Кобзаря, аби зробити припущення. Наприклад:
- Шевченко від народження стикався із соціальною несправедливістю та утисками українського народу, був кріпаком, побував у засланні. Зараз ситуація змінилася, втім, існують інші форми нерівності та проблеми, які могли б привернути увагу митця. Можливо, Тарас Григорович говорив би про права людини, становище меншин, екологічні питання тощо.
- У своїй творчості Кобзар не раз звертався до трагічних сторінок української історії. І зараз, у час повномасштабного вторгнення рф в Україну, він точно б не мовчав, а писав твори, що привертали б увагу всього світу.
- Тарас Григорович був дуже прогресивною людиною, тож, імовірно, і зараз активно цікавився б сучасними технологіями, зокрема соціальними мережами. Впевнені, він мав би не лише сторінки в інстаграмі та фейсбуці, а й в інших соцмережах, особливо в Х – адже там ведуть найзапекліші суперечки.
- Шевченко чудово малював, а ще йому була близькою сатира (згадайте лишень поему «Сон»!), тож цілком можливо, що у вільний час він міг би створювати гостросоціальні меми.
Мистецтво залишати слід
Ми всі знаємо, а ви, беззаперечно, пояснювали дітям, чому твори Тараса Шевченка є такими важливим для України, української літератури, національної ідеї тощо. Але чи так уже актуально вони звучать зараз, у ХХІ столітті? А от багато хто із сучасних митців упевнений, що вони таки актуальні! Недарма українські музиканти надихаються творчістю Шевченка та й досі створюють неймовірні пісні на його вірші. Наприклад, «Ой по горі роман цвіте» від Піккардійської Терції, «Косар» від Тартак, «Мені однаково» від Андрія Кузьменка, «Гайдамацька» від Kozak System тощо.
Запропонуйте дітям послухати ці пісні, а потім обговорити їх. Чи подобаються вони? Чи додали б якусь із них діти до своїх плейлистів? Чому взагалі, на їхню думку, музиканти звертаються до творчості людини, яка померла понад сто років тому?
Що такого в постаті Кобзаря, що він і досі не забутий, що його вірші стали супроводом нашого народу у складні часи та відповіддю на загарбницьку війну? Можливо, він і дійсно був пророком? Поміркуйте над цими запитаннями разом зі школярами.
Завдання можна трохи ускладнити. Нехай діти пошукають різні твори мистецтва, присвячені Шевченку (або засновані на його творчості чи мають відсилання до його життя тощо). Можна обʼєднати учнів у групи: одна шукатиме пісні, друга – фільми, третя – картини. Школярі мають спробувати пояснити, про що розповідають твори, які вони знайшли, які аспекти життя та особистості Кобзаря розкривають, чому митці представили образ поета саме так тощо.
Чи варто осучаснювати образ Кобзаря?
Так, ми всі звикли бачити портрети Шевченка, з яких на нас суворо споглядає немолодий вусань у кожусі та шапці. Та, здається, вже всі знають, що насправді один із найвидатніших українських митців був зовсім не таким. Тож не дивно, що зараз його образ активно переосмислюють: художники створюють картини, де зображують Кобзаря у сучасному вбранні, в образі супергероя чи хіпстера тощо. І кожна така інтерпретація супроводжується бурхливою дискусією щодо того, чи можна взагалі так роботи. Запропонуйте учням теж подумати над тим, чи варто вносити сучасні нотки до образів видатних постатей минулого, чи вони мають лишитися недоторканими?
Художник – Андрій Єрмоленко
Обʼєднайте дітей у дві групи. Одна буде виступати за осучаснення образу, інша – категорично проти. Нехай діти проведуть невеличку пошукову роботу та знайдуть приклади робіт із осучасненим образом Шевченка (а таких чимало!), а також відгуки на них (як позитивні, так і негативні). Саме на ці відгуки і можуть спиратися обидві команди. Крім того, цікаво було б подумати над тим, як сам митець поставився б до подібних творчих експериментів. Чи сподобалося б йому? Нехай учні спробують аргументувати свою відповідь.
Шлях героя
Імовірно, ви читали / памʼятаєте одну з перших наших статей, присвячену Тарасу Григоровичу, яка стала спробою поглянути на його образ інакше, зробити його ближчим учням – «Тарас Шевченко – український Джедай». Тоді ми побачили Кобзаря саме в образі джедая, а от як побачать його учні?
Запропонуйте їм спробувати уявити Шевченка як героя сучасного фільму: яка це може бути стрічка та чому? Зверніть увагу: вибір дійсно має бути обґрунтованим і заснованим на аналізі життєвого шляху та творчості письменника. А потім, обравши фільм, спробуйте накласти основні моменти життя Тараса Шевченка на його сюжет. Яким буде шлях героя у такому випадку?
Запитай у Кобзаря
Звісно, кому б не хотілося поспілкуватися з Тарасом Шевченко? Тим паче, що це цілком можливо завдяки Персональному помічнику сучасного вчителя від «На Урок». Тож аби поспілкуватися із Кобзарем, скористаємося інструментом «Чат із видатним діячем». У робочій області вписуємо запитання, яке нас хвилює: «Якщо б ви жили у 2023 році, то як ви би сприймали сучасний світ?». Що ж він відповість?
Насправді дуже цікава відповідь, яка дає простір поміркувати над тим, чи дійсно Кобзар міг би відповісти саме так? А поки поставимо ще одне запитання:
Запропонуйте учням вигадати 2-3 цікавих запитання та поставте їх Тарасу Шевченку. Можуть бути дійсно оригінальні варіанти! А наостанок можна попросити ШІ лишити побажання для дітей та учнів (що ми і зробили).
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.