Ідеї проведення виховної години, присвяченої 205 річниці від народження Кобзаря.

Яким ви бачите ідеальне святкування дня народження? Веселим, чи не так? З конкурсами, посмішками та жартами.

День народження Тараса Григоровича Шевченка святкують у кожній школі. Ми провели чимало заходів класично та традиційно. Але Тарас Григорович був не лише Пророком, а й доброю і прогресивною людиною, полюбляв веселі компанії, жарти і модний одяг. Пропонуємо декілька ідей для оригінального святкування дня народження Кобзаря.

«ТарасFest»

Послухайте разом з учнями пісні на слова Шевченка, заспівані сучасними виконавцями. Покажіть, що творчість Кобзаря цікава сучасним митцям та що вона актуальна й сьогодні. Обговоріть із дітьми їхнє враження від цих композицій. Можна дати учням завдання зробити музичну добірку на слова Шевченка.

Тож хто з сучасних виконавців записав пісню на слова Кобзаря?

  • «Скрябін» –  «Мені однаково»;
  • «Мертвий півень» – «Садок вишневий»;
  • Сестри Тельнюк – «Царице неба і землі»;
  • «Тарасова ніч»  – «Заповіт»;
  • Ірина Білик – «Бандуристе, орле сизий»;
  • «Кому вниз» – «Розрита могила», «Суботів»;
  • «Тартак» – «Косар»;
  • Фома та гурт «Мандри» – «Думи мої». 

Сторітелінг

Ваші учні вже знають біографію Шевченка, але знайомі вони з її класичною програмною версією. Покажіть інший образ Кобзаря. Розкажіть школярам біографію Тараса Григоровича, застосовуючи метод сторітелінгу . Або ж запропонуйте учням розповісти історію про дитинство Шевченка своїми словами, наче вони розповідають про знайомого. Поцікавтеся, чи товаришували б ваші учні з Тарасом, якби жили у той час.

Під час підготовки до сторітелінгу за біографією Шевченка ви можете використати матеріали статті, розміщеної у журналі «На Урок» , «Тарас Шевченко – український Джедай».

Або обговоріть твори Шевченка. Можна запропонувати створити альтернативний фінал твору, який ви проходите за програмою. Чи разом з учнями уявіть, що було б, якщо зустрілися персонажі з різних творів Кобзаря, які б могли відбутися між ними діалоги.

Жіноча доля у творчості Шевченка

Запропонуйте учням обговорити жіночі образи у творах Шевченка. Подивіться на проблеми української жінки-селянки з точки зору сучасної людини. Важливо, щоб діти простежили зміни у суспільстві, які відбулись після написання Кобзарем своїх творів. Що зробив для цих перетворень Тарас Григорович?

Які найвідоміші твори Шевченка, присвячені жіночій долі? «Катерина», «Тополя», «Причинна» , «Наймичка», «Марія» .

Поставте учням такі запитання:

  1. Героїні творів Шевченка  Катерина, Марія, Анна. Хто вони? Які вони?
  2. Що ви знаєте про родину Кобзаря? Його матір та сестер?
  3. Чи є зв’язок між долею близьких Тараса Шевченка та жіночими образами в його творах?

Живопис Шевченка

А чи знають учні, що Тарас Григорович не лише поет, а ще й художник. Розкажіть дітям про цю частину життя Шевченка та продемонструйте картини, написані Кобзарем.

А щоб задіяти увагу учнів, продемонструйте їм роботи Шевченка. Дайте змогу учням висловити свої думки та враження. А потім запитайте, що ж, на їхню думку, об’єднує картини. Розкажіть цікаві факти про Шевченка-художника, наприклад про те, що художній доробок перевищує літературний, тобто зображень більше, ніж віршів.

Щоб учні сприймали Шевченка не лише як суворого чоловіка з вусами, який дивиться з портрета в кожному кабінеті української мови і літератури, а як людину, яка теж любила жартувати та вміла радіти життю, запропонуйте знайти або створити самостійно меми, пов’язані з Кобзарем. Можна навіть провести невеличкий конкурс на найдотепніший мем.

Шевченко у сучасній творчості

Квантовий стрибок Шевченка

Автор проекту Олександр Грехов «Квантовий стрибок Шевченка» робить Кобзаря ближчим до сьогодення та зрозумілішим сучасній молоді. Художник зображує поета в різних образах поп-культури.

Шевченко –  супергерой!

Художник Андрій Єрмоленко зобразив Тараса Григоровича у незвичних образах: супергероя, будди, Елвіса, рок-зірки та космонавта. Продемонструйте учням новий новий погляд на головну постать в українській літературі.

 

Портрети Шевченка, намальовані дітьми

Не лише відомі митці малюють портрети Шевченка. Запропонуйте учням намалювати Кобзаря таким, яким вони його бачать. У пригоді стануть відомі зображення поета. Також ви можете знайти фото та автопортрети, не дуже відомі широкому колу, та запропонувати учням намалювати Шевченка.

Це допоможе зробити всесвітньо відомого поета ближчим до кожного учня, дозволить відійти від звичного образу суворого чоловіка, який дивиться з-під чола.

Молодь має право на свого Шевченка!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.

  1. Сушко Оксана Іванівна
    Мала велику приємність побувати в школах на кількох виховних заходах до Дня народження великого сина України , якого так тупо впихають в гидотні параметри тупизни, наведеної в цьому дописі. Слава Богу, наші діти переросли редакторів, які пропонують цю дурню, показавши розкішні й новітні літературно-музичні композиції, де Шевченко - українець, якого знає ввесь світ без дурнуватих перевтілень недалеких мазил.
  2. Сушко Оксана Іванівна
    Даруйте, але вже настав час називати речі своїми іменами, бо вважаю за ганьбу прищеплювати підростаючому поколінню комплекс меншовартісності у той час, коли на передовій цитують Шевченка наші 19-літні захисники, а ваш сайт пропонує нам порівнювати великого українця з особистостями, які зараз для нас не зовсім актуальні (це щодо коректності порівняння тих, хто віддав своє життя за мир у державі зі спайдерменом...) . А слова я використовую літературні. І Шевченко - це тільки Шевченко - наш неповторний Пророк і Кобзар. І з цим, шановні освітяни, потрібно рахуватися.
  3. Кравчук Раїса Василівна
    Я не розумію мети проекту "Шевченко у сучасній творчості". Це насмішка?
  4. Сушко Оксана Іванівна
    На жаль, шановна Раїсо Василівно, це набагато гірше, ніж насмішка, це повна зневага до українського народу, який життями своїх героїв так важко сьогодні втримує кордони нашої держави на Сході. Може, на цю ганьбу відреагують нарешті компетентні органи?
    • Дячук Олена Геннадіївна
      Пані Оксано, зараз ви розкидаєтеся звинуваченнями у протиправних діях не лише у наш бік, а й у бік тих митців, які переосмислюють образ тієї чи іншої історичної особистості. Втім, у всьому цьому немає нічого протизаконного. Ми розуміємо, що у кожного своя думка, щось може подобатися, а щось ні, але агресія у цьому питанні ні до чого.
  5. Сушко Оксана Іванівна
    Пані Олено, ознайомтеся, будь ласка, з лексичним значенням слова агресія й зрозумієте, що я висловлюю обурення через таку собі горе-творчість так званих митців, коли йдеться про великого патріота України Тараса Шевченка. А світлини Ваших прадідів ці митці нехай собі переосмислюють, як їм заманеться, щоб Ви могли насолодитися такою творчістю сповна.
    • Федорченко Надія Віталіївна
      Мені теж не подобається проект "Квантовий стрибок" - якість малюнків там сумнівна. Але ж Єрмоленко справді гарний художник з цікавим поглядом. До речі, його творчість оцінили настільки, що нещодавно він отримав державну нагороду: орден "За заслуги". Чи може за переосмислення образу Шевченка треба було покарати?
      Зрештою, всі ці речі так чи інакше існують в інформаційному просторі, їх не приховаєш. Сюжети про "Квантовий стрибок" показали ледь не всі телеканали. Думаєте, учні не бачили? Але ж у тому і полягає наше завдання як вчителів: формувати критичне мислення, вчити думати. Показати те, що є, та допомогти це проаналізувати. Бо якщо ми не пояснимо, то звідки діти знатимуть, що осучаснення образу Шевченка, це так собі ідея? (Це для прикладу, тут погляди можуть бути різними).
      І пані Оксано, при всій повазі, але вважаю, що пані редактор зробила вам слушне зауваження з приводу манери спілкування. Бо ніби говорите, що агресії немає, а тим часом на особистості переходите...
  6. Кравчук Раїса Василівна
    Згодна з Оксаною Іванівною. Ну не можна так зневажати будь-яку людину! Хто давав на це згоду? А тут великий Кобзар! Ну до чого ці "стрибки"? Думаєте, якщо показати дітям будь-якого віку, буде адекватне сприйняття? Через певний час це призведе до повної зневаги шанобливого ставлення до історичних осіб. Я не сприймаю цей проект...
  7. Пілат Анастасія Юріївна
    Звертаюся до пані Оксани, яка так категорично і недипломатично висловлює свою думку, порушуючи межі у спілкуванні дорослих людей. А ви працюєте у школі?
    Звертаюся до колег, які підтримали думку вельмишановної пані Оксани.
    Чи знайомий вам стогін учнів, коли говорять: "Сьогоднішній урок присвячено темі творчості Тараса Григоровича Шевченка". І цей стогін звучить так: "Ууууу.... зновууу Шевчеенко..." (і не треба зараз говорити, що у хорошого вчителя не нудяться на таких темах - нудяться).
    І справа не в тому, що у Шевченка погані твори, чи нецікаві. Зовсім ні! Вони прекрасні! Вони мають лишатися у віках!
    Але той культ, який створили довкола постаті Генія, є заслоном для дітей, за яким вони не хочуть бачити ні живу людину, ні Пророка, ні генія, нікого. Що з цим робити?!
    Такі варіанти подачі матеріалу, які запропоновані у цій статті, у статті про Шевченка-джедая, дозволяють пробити заслін отого суворого батька-Тараса в селюковській смушевій шапці, і дозволяє по-новому поглянути на постать Шевченка. Збудити інтерес до нього самого - а це шлях розказати про творчість Генія (як на мене, вибір програмових творів далекий від досконалості). Зацікав новизною - розкажи про трагедію життя - підведи до творчості - - саме ця схема працює із сучасними дітьми, які перенасичені інформацією. І для цього потрібне нове бачення, цікаві, розумні ілюстрації.
    Мені не надто подобається бачення Грехова, але я у повному захваті від робіт Єрмоленка (власне, як і мої учні) - в них та зухвалість, сміливість та неординарність, що була притаманна Тарасу Григоровичу, якщо вірити біографічним переповідкам про нього.
    І все це я пишу для того, аби кожен, перш ніж засуджувати новизну, замислився - а може, вона таки потрібна? Категоричність у таких речах недопустима. Ми маємо показати, що Шевченко - постать, якою можна пишатися, а не чергові сторінки чергового підручника.
    І пані Оксано, не спекулюйте темою наших Воїнів на Сході. Не тут, будь ласка. Мій друг, який воював три роки, своєю улюбленою футболкою вважав ту, на якій зображено Шевченка у сучасному військовому вбранні. Це саме робота Єрмоленка. Чи поважав він Тараса Григоровича? Безумовно! Він декламував вірші на пам*ять. Чи погодився б він з вашою думкою стосовно порівняння образів - звісно ні. Бо знаєте, підміна понять (чим ви зараз займаєтесь) - не до лиця нікому, а інколи навіть шкідлива.
    Дякую за увагу, вибачте, зачепили за живе.
    • Кравчук Раїса Василівна
      Я так розумію, що це до мене було звернення. Пані Анастасіє, я маю свою думку щодо цієї презентації. І мої учні не стогнуть і не нудяться на уроках від вивчення творчості Т.Г.Шевченка. І справа тут не в тому чи хороший вчитель, чи так собі. Це щось інше, щось душевне, щось високе! І прошу не переходити на особистості.
  8. Сушко Оксана Іванівна
    Дуже шкода, що Ваші учні "стогнуть" від Шевченка, бо Ви не зуміли їм прищепити повагу до творчості національного символу українського народу (не того селюка, про якого Ви їм говорили , а того великого поета, який став відомий усьому світу без "червоної шапочки" на голові...) . А мої діти, коли я показала їм цей "шедевр", запитали: "Скажіть, будь ласка, чому саме Шевченко? Не Пушкін, не Міцкевич, не Байрон, а Шевченко?" І ще одне: якщо це мистецтво, то чому воно в декого із старшокласників викликає сміх, у декого - огиду, а в декого - обурення? Але, якщо пані вчителька поділяє твори Кобзаря на "близькі до досконалості" і "далекі від досконалості", то відповідь напрошується очевидна : "Як би ви вчились так, як треба..."