Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.
Поради, як використати близький для школярів спосіб онлайн-спілкування в якості інструмента для проведення креативних уроків у сучасному форматі.

Чи зіштовхувались Ви з ситуаціями, коли діти не готові сприймати життєпис чи твори класиків? Що роботи в такому випадку? Чи варто адаптувати до сучасності канонізовані образи митців?

Як показує досвід відомого українського художника Андрія Єрмоленка, експеримент з осучасненням Тараса Шевченка був надзвичайно вдалим, адже мав  шалений успіх! Серія образів Шевченко-Елвіс Преслі, Шевченко-Будда, Шевченко-Супергерой, Шевченко-рокер тощо стали надзвичайно популярними в Україні, привернувши додатково увагу до життя та творчості класика.

Чому б не спробувати такий прийом на уроках! Пропонуємо декілька онлайн-інструментів та ідей їх використання на уроках, що дозволять школярам по-новому поглянути на життя та творчість відомих особистостей, які вивчаються за шкільною програмою.

Осучаснений образ українських письменників (Олена Пчілка, Ольга Теліга, Ольга Кобилянська, Володимир Сосюра, Микола Вінграновський) від інтернет-порталу Platfor.ma

1. Соціальні мережі

Все більше місця у житті сучасних підлітків займають соціальні мережі – тут вони діляться думками та емоціями, завантажують світлини з подіями зі свого життя та відмічають геолокацію подорожей чи улюблених місць відпочинку.

Фактично, зайшовши на профіль у соцмережі, можна побачити чим захоплюється людина та що відбувається у її житті. Зважаючи на це, пропонуємо використати цей близький для школярів спосіб спілкування, як інструмент для проведення творчих уроків!

Що це:

Instagram – це популярний та швидкий спосіб редагування світлин з можливістю ділитися ними з друзями. За допомогою цієї соціальної мережі можна розвивати у школярів візуальне мислення.

 

Приклад контенту, який міг би бути у профілі Тараса Шевченка

Twitter та Facebook – популярні соціальні мережі, з використанням яких можна обмінюватись повідомленнями, відмічати геолокацію, додавати текстовий, аудіо, фото, відео та графічний контент.

Приклад завдання на уроці:

Вивчаючи історію чи літературу ХХ ст. чи ще більш раннього періоду, інколи може виникнути відчуття відчуженості, академічності і надзвичайній далекості тих подій від реального життя, наче тоді  жили інші люди, і зрозуміти їх майже неможливо. Щоб це відчуття в учнів не виникло, пропонуємо осучаснити історію, подібно проекту «1917. Вільна історія», в межах якого історичні відомості подаються у формі коротеньких постів у соціальних мережах.

Приклад, як би міг виглядати профіль Івана Франка в Instagram

Запропонуйте учням, залучивши, наприклад, Instagram, спробувати за допомогою всього однієї світлини передати сенс певного вірша чи частини прозаїчного твору. Нехай вони ставлять хештеги, діляться проектами з друзями. Це не лише стимулює більш детально ознайомитися з поезією, вдуматися у зміст, а також дозволить залучити творчі здібності у звичному віртуальному просторі.

Приклад, як би міг виглядати профіль Лесі Українки  в Instagram

Вивчаючи творчість певного письменника, політичного чи культурного діяча, запропонуйте школярам опанувати його біографію за допомогою соціальних мереж. Наприклад, якими б думками чи подіями він ділився у постах Twitter, які б світлини з друзями виставляв, як би міг виглядати його профіль на Facebook, як би змінювалась його геолокація час від часу та які б тексти були у його блозі.

 

Приклад запису, який міг би бути в Twitter у Володимира Вернадського (текст та геолокація взяті з особистого щоденника науковця)

2. Емоджі

Згідно з теорією поколінь, сьогоднішні школярі – діти народжені після 2000 року, відносяться до покоління Z. Вони перше покоління, що народилось у цифровому світі і не уявляє життя без гаджетів та девайсів.

Основний спосіб комунікації переважної більшості сьогоднішніх підлітків у повсякденному житті – короткі графічні повідомлення у стилі емоджі. Чому б не залучити такий інструмент для творчого переосмислення навчального матеріалу!

Що це:

Емоджі (з японської  絵 — картинка, 文字 — знак, символ) – сучасний вид онлайн-комунікації, що передбачає миттєву передачу тексту та емоцій за допомогою коротких смс-повідомлень та мікрокартинок відповідного змісту.

Всім відомі смайли – приблизно 1/10 всіх наявних емоджі. У будь-якому мобільному телефоні є набір картинок за різними категоріями (емоції, тварини, їжа, транспорт тощо).

Приклад завдання на уроці:

Цей інструмент може бути використаний на уроках з історії, літератури чи географії під час вивчення життя та досягнень певних історично значущих особистостей.

Запропонуйте школярам «обіграти» ситуації з життя окремого письменника, дослідника чи політичного діяча, наче він жив не колись давно, а був би нашим сучасником, при цьому б займався тим же, чим і тоді. От тільки б використовував інші засоби комунікації, наприклад, смартфон.

Попросіть передати сенс певних подій чи листування від імені відомих людей минулого сучасними методами смс-повідомлень з відповідними емоціями. Це дозволить подивитись на «героя з підручника», перш за все, як на звичайну людину, подумки «наблизити» його, помістити у свій простір, а також у видатній постаті минулого роздивитись реальну особистість.

 

Приклад, як би могла виглядати переписки Казимира Малевича

Онлайн-сервіс для створення емоджі

Sms.mblshkoblud – безкоштовний онлайн-генератор емоджі.

Переваги:

  • інтуїтивно зрозумілий інтерфейс програми;
  • швидкість створення – генерація емоджі у 3 кроки (зазначення імені абонента, додавання тексту повідомлення чи переписки, смайликів чи фото за бажанням, скачування готового матеріалу);
  • наявність великої кількості налаштувань, які можна додатково обирати (назви оператора, час на телефоні, рівень
  • заряду батареї, колір телефону тощо – відомості, які дозволяють наблизити вигадану переписку до реальної);
  • можливість поділитися готовим емоджі у соціальних мережах (Facebook, Google Plus, Twitter, Pinterest).

3. Гіфки

Короткі анімації мають значно меншу вагу у порівнянні з відео, при цьому вони дозволяють показати зображення динамічно та передати більше інформації. Тому анімації є досить популярним інструментом для коммунікації.

Що це:

GIF, або гіфки, (з англійської Graphics Interchange Format — «формат для обміну зображеннями») – це послідовність з невеликої кількості статичних кадрів, які, змінюючи один одного, створюють ефект рухливого зображення, анімації.

Вперше гіфки були створені американською компанією CompuServe у 1987 році. Наразі gif-формат передачі інформації є одним з найбільш популярних в інтернет-мережі.

Приклад завдання на уроці:

Такий інструмент доречно використовувати на уроках мови при вивченні нових слів, а також для розвитку зв'язного мовлення.

Пропонуємо такі види завдань:

  • Продемонструйте учням певну анімацію та запропонуйте дібрати слово, яке описує обране гіф-зображення, або навпаки, запропонуйте вибрати саме ті гіфки, які на думку школярів влучно відтворюють значення певного слова.
  • Запропонуйте створити онлайн-словник, в якому гіф-зображення будуть поєднуватись з текстовою частиною. Це дасть можливість дітям опанувати лексику з теми вивчення швидко і без використання перекладу.
  • Надайте школярам добірку з гіф-зображень, використовуючи кожне з яких у довільному порядку, вони мають створити короткий текст з використанням, наприклад, певних нових термінів з теми, зворотів чи сталих виразів. Такий прийом доречний на уроках як з іноземних мов, так і з української.
  • На уроках літератури чи історії запропонуйте школярам відтворити ключові події, описані у творі, за допомогою послідовності яскравих анімацій, аргументуючи свій вибір.

Онлайн-сервіс для пошуку готових та створення власних gif-зображень

GIPHY – популярний англомовний ресурс, що має не тільки велику базу готових gif-зображень, але і дозволяє створювати їх власноруч у межах сайту.

Переваги:

  • пошук потрібних анімацій з великої бази наявних за ключовими словами чи тегом;
  • створення власного gif-зображення з відео чи добірки малюнків і світлин, які можна додати у проект, вказавши урл чи завантаживши їх із комп'ютеру;
  • наявність додаткових функцій (додавання тексту, графіки, зображень поверх основної анімації, вибір стилю тексту та гіфки, обирання часу початку та тривалості анімованого зображення у випадку, якщо гіфка створюється із відео).

Також для пошуку готових анімацій рекомендуємо використовувати такі ресурси:

  • GoogleGIFs – розширення для Chrome, яке дозволяє проглядати гіф-зображення безпосередньо у вікні результатів пошуку по зображенням  Google.
  • Reaction GIFs – велика добірка гіф-зображень зі зручною системою пошуку.
  • GIF Bin – гіфки на різноманітну тематику, пошук здійснюється, як за ключовими словами, так і за тегами.
  • GIFs.net – величезна добірка анімацій на тему будь-чого.
  • ReactionGifs – ресурс, на якому зібрані гіф-зображення, що відтворюють реакцію та емоції.

Запропонуйте учням вивчати історію, літературу та мистецтво за допомогою осучаснення. Такий формат уроків дозволить школярам під час навчання використовувати зручні онлайн-інструменти, проявити власні творчі здібності та відчути видатних особистостей з підручника трошки ближче! Однак запроваджуюти такі прийоми варто досить обережно, адже грань між прогресивним осучасненням і знеціненням дуже тонка!

Автор головної світлини до статті Андрій Єрмоленко

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.

  1. сушко оксана Іванівна
    Було б цікаво дізнатися, чи в інших країнах теж так "розцяцьковують" своїх класиків, аби привернути увагу підростаючого покоління до їх постатей ( приміром, Адам Міцкевич - Будда чи Шекспір - Гаррі Потер)?!
  2. Наливайко Анастасія Юріївна
    Дякуємо за ідею, найближчим часом ми підготуємо такий матеріал!
  3. сушко оксана Іванівна
    Важко зрозуміти, які хронологічні пороги має Ваш "найближчий час", але все більш очевидним стає те, що не так просто дібрати обіцяний матеріал. То, може, візьмете світлини своїх бабусь і дідусів та нарядите їх Буддами, Поттерами тощо, щоб Ваші внуки їх сприймали осучаснено..?
  4. сушко оксана Іванівна
    Мені видається, що це не обіцяний матеріал, а окрема інформація, бо не можу побачити класиків світової культури такими "розцяцькованими", як, наприклад, Шевченко.