Дитина пізнає цей світ через запитання, адже її цікавить розкриття тих таємниць, якими наповнене довкілля. І отримати відповіді точно може допомогти школа. Учням важливо пізнавати світ цілісно, таким, яким вони його відчуває. Що це означає для вчительства? Необхідність продемонструвати міжпредметні зв’язки! І допоможе у цьому інтегроване навчання.
Про те, як інтегрувати математику та мову, розповіла Інна Іванова у межах Інтернет-конференції «Професійний розвиток вчителів математики: ідеї та методики викладання».
На думку спікера, підготовка до занять має початися з цікавого формулювання теми (яскравий приклад – теми НУШ: тематичні дні та тижні). Далі варто теоретичний матеріал із математики поєднати з вивченням певних тем з української мови. Останній етап – вигадати цікаві способи для практичного застосування отриманих учнями знань.
Як реалізувати? За допомогою вертикальної інтеграції. Це вивчення одного поняття на одному уроці (в один день) з використаннями навчального матеріалу з різних предметів. Так лектор розповіла, на які знання учнів з української мови можна спиратися, щоби провести інтегроване заняття з математики. Розглянемо деякі з них:
- Тлумачення термінів. Термінологія у будь-якому класі для учнів є складною. Запропонуйте їм під час уроку математики скористатися тлумачним словником, щоби зрозуміти значення певної лексеми.
- Типи речень за метою висловлювання. Наприклад, учні можуть у завданнях з математики відшукати слово, яке спонукає до дії (обчисли, склади, поясни тощо). Так школярі уважніше ознайомлюватимуться з формулюванням завдання. Наприклад, якщо у підручнику зазначено, що потрібно виписати деякі приклади, дитина вже не заплутається та не буде переписувати всі приклади, як це часто буває в молодших класах.
- Орфографічна грамотність: словникові слова. Учителі української мови та математики можуть переглянути список суто математичних слів для конкретного класу, на які варто звернути увагу під час уроків. А на уроках української мови діти вчитимуться грамотно записувати лексеми.
Наостанок спікер поділилася з учителями прикладами з власного досвіду інтеграції мови та математики на уроках.
Наприклад, заняття з цікавою назвою «Політ на повітряній кулі» точно сподобається учням. Попросіть дітей уявити себе пілотами-інструкторами повітряних куль. Наступний етап – пояснення лексеми «пілот-інструктор», розповідь про особливості його роботи та цікава інформація про те, що це не суто чоловіча професія, а ще й жіноча.
Після діти об'єднуються в одну команду й обговорюють, як готуватимуть кулю до польоту: пишуть у спільному з учителем чаті імена трьох друзів, які допоможуть розпакувати кулю. Тут педагогу важливо звертати увагу на правопис у повідомленнях (пунктуація, орфографія), бо під час листування в месенджерах учні часто ігнорують такі «дрібниці». Ви можете попросити учнів самостійно знайти помилки у повідомленнях однокласників та пояснити правильне написання.
Далі вчитель та діти зазначають, що на ранок їм потрібен спеціаліст, який наповнюватиме кулю гарячим повітрям. Наступний етап – діти пишуть повідомлення, яке нібито потрібно надіслати спеціалісту. Учитель запитує: «Діти, а чи можна відправляти це повідомлення?». Після цього учні уважно переглядають повідомлення і згадують правило написання великої літери, виділення звертання комами тощо.
Останній етап – діти віртуально запускають кулю. Для цього з'ясовують, чи полетить куля, вантажопідйомність якої складає 250 кг, якщо вага першого пасажира – 65 кг, другого – 50 кг, третього – 55 кг, а четвертого – 70 кг.
65 + 50 + 55 + 70 = 240 (кг). Так, куля полетить.
Додаткові завдання з кулею:
- Історичне минуле. Якою була вантажопідйомність однієї з перших повітряних куль, якщо на ній запустили вівцю (63 кг), півня (4 кг) та качку (3 кг)? Відповідь: 70 кілограмів.
- Порівняйте вантажопідйомність кулі з першої (задача з пасажирами) та другої задачі (задача з тваринами). У якої з куль вантажопідйомність більша і на скільки?
Бажаєте дізнатися більше про інтеграцію математики та мови на уроках у НУШ? Перегляньте виступ!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.