Картки – це наочність, яка підвищує ефективність засвоєння матеріалу, мотивує учнів та робить уроки цікавими! А завдання вчителя полягає в тому, щоби грамотно дібрати та застосувати матеріал. Завдяки роботі з картками урок стає цікавішим, активнішим, продуктивнішим. Тож не дивно, що ця методика займає важливе місце в курсі початкової школи.
Цілі використання карток на уроках можуть бути різними: ознайомлення з новими матеріалами, закріплення знань, умінь і навичок, економія часу на уроці, розвиток логічного мислення й мови. А втім, головний результат роботи з картками – всебічний розвиток та мотивація учнів! Далі ми розглянемо, які саме картки можна використовувати для роботи на уроках із основних предметів у початковій школі, і як зробити цю методику найбільш ефективною.
Ідеї для завдань на картках
1. Сторітелінг. У молодших класах дітям ще складно створювати власні історії. Структурувати їх допомагає складання плану, а ще ви можете роздати дітям сюжетні картки: на них поетапно проілюстровано ключові моменти для історії. Для першого класу доречно використати картки з 3-4 зображеннями людей, тварин чи конкретних дій. Такі завдання учні, як правило, виконують із неабияким ентузіазмом.
Розкладіть на парти по картці, або повісьте на дошку. Далі клас має обговорити сюжет кожного малюнка та об’єднати описи у повноцінну зв’язну розповідь. Якщо ви хочете ускладнити завдання, то змініть на картках послідовність подій та запропонуйте учням відновити сюжетну лінію.
2. Лексична гра. Підготуйте для учнів тексти, у яких деякі зі слів пропущені або замінені зображеннями. Діти ж мають по черзі читати речення та називати слова, які вилучили з тексту. Такі картки можна адаптувати для будь-якої навчальної дисципліни. Наприклад, на уроках з англійської мови діти закріплять знання лексем, а на математиці повторять термінологію. Цю гру оптимально проводити для мовленнєвої розминки та для п’ятихвилинного перепочинку під час заняття.
3. Квест із картками. Ще одна вправа, яка точно зацікавить дітей – це квест у класі. Картки із завданнями потрібно сховати в різних місцях класу, а учні повинні спробувати знайти їх. Щойно вони їх знайдуть, виконують завдання. Ви можете дати додаткові бали учням, які дадуть правильну відповідь або швидко виконають завдання з картки.
Ідеї для завдань на квест-картках:
- позначити їстівні та неїстівні рослини/ягоди/гриби;
- зіставити тварину/рослину та континент, де їх можна зустріти;
- описати природні зони конкретного континенту;
- скласти пам'ятку з безпечної поведінки у побуті/у лісі/на льоду тощо;
- скласти пам'ятку з поведінки у випадку надзвичайної ситуації;
- скласти пам'ятку з охорони природи або глобальних екологічних проблем;
- сортувати музичні інструменти: струнні/ударні тощо;
- зобразити/описати тварин і рослини Червоної книги України;
- зіставити країну і столиці.
4. Гра «Склади речення». Підготуйте на заняття з іноземної мови картки на наступні теми: «Тварини», «Дії», «Кольори», «Члени родини». Запропонуйте дітям комбінувати картинки та складати прості речення за зразком. Діти перемішують картки як карти і викладають їх на столі у дві стопки. Наприклад, на четвертому занятті ви знайомите школярів із модальним дієсловом CAN і CAN'T. Діти отримують завдання – ліворуч покласти стопку «тварини», а праворуч – «дії». Учитель пояснює, як потрібно виконувати завдання. Наприклад, якщо випадково випадає дві картки «слон» і «літати», учитель дає зразок: The elephant can not fly. А потім пропонує дітям скласти свої речення, використовуючи ту комбінацію, яка у них випала. Речення виходять не відразу, але ж діти вчаться.
5. Квест за картою. Учні отримують картки із зображеннями-розмальовками у вигляді карти «Визначні місця/пам’ятки України (столиці України, вашого міста/селища тощо)». Учням потрібно розмалювати їх та підписати пам’ятки. Далі учням третього або четвертого класу ви можете запропонувати вдома скласти невеликий твір про те чи інше визначне місце обраної території, а під час уроку прочитати його класу.
6. Вивчення математики у форматі гри. Обов’язкові елементи завдань на картках із математики (для молодших школярів) – яскраві зображення та творча складова (розмалювати зображення, розв’язавши приклад; придумати задачу за малюнком тощо).
7. Складання задач із зображень. Запропонуйте наймолодшим школярам для вивчення і закріплення нумерації та рахунку в межах п'ятнадцяти використовувати картки, де цифри замінені картинками. Завдання учнів – порахувати кількість елементів на картці та скласти числові вирази.
8. Картки для читання. Для того, щоби надихати учнів ще з молодшого шкільного віку на любов до читання, радимо під час занять використовувати картки із цікавими завданнями. У цьому прикладі поєднано розмальовку із читанням та завданням для каліграфії. Подібні вправи переконують учнів у тому, що в читанні немає нічого складного!
9. Інтерв’ю. Підготуйте учням картки у вигляді анкет «Інтерв’ю з рідними». Завдання дітей – поставити рідним запитання з картки і записати відповіді до картки. Так вони розвиватимуть зв’язне мовлення та тренуватимуть навички з правопису.
Альтернативний варіант завдання: ви готуєте картку із запитаннями, які можна поставити тим чи іншим письменникам або письменницям, а учні мають, керуючися даними з біографії видатної особистості, записати відповіді до картки. Це завдання можна адаптувати для будь-якої навчальної дисципліни!
10. Картки із «зайвими» предметами. Завдання такого типу розвивають логічне мислення, вчать абстрагувати і узагальнювати, шукати в різних предметах подібне та відмінне, допомагають удосконалюють навички каліграфії. У завданнях «Що тут зайве?» серед зображень є хтось або щось із явною відмінністю від інших елементів набору. Потрібно визначити найбільш суттєві ознаки, загальні для всіх об'єктів (звісно, крум одного).
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.