«Освіта заточена на результат, однак інклюзія більше орієнтована на процес. Якщо порівнювати дитину з ООП та її однолітків, ви будете засмучуватися. Все ж ні батьки, ні вчителі не можуть уявити, на що справді здатна дитина з синдромом Дауна», – говорить Марія Унтіна, яка працює з дітьми з ООП, у межах Всеукраїнської конференції «Інклюзивна освіта в умовах сучасної школи».
Інтернати: переваги для батьків дітей із СД
Батьки дітей з ООП можуть самостійно обирати форму навчання та заклад для школяра. При цьому частіше вони надають перевагу інтернатам. За словами лекторки, здебільшого це зумовлено тиском шкільних педагогів, які намагаються вмовити дітей з ООП вчитися в спеціалізованому закладі. Але чи так це погано і чому батьки обирають інтернат?
- У класі невелика кількість дітей, тож легше втілити принцип індивідуалізованого навчання та приділити кожному увагу. Втім, концентрація уваги дитини з синдромом Дауна не залежить від кількості дітей. До того ж директори інклюзивних шкіл іноді йдуть на певні поступки: роблять кількісно менші класи для дитини з СД, пропонують сідати за перші парти тощо.
- Дитина мало розмовляє або не розмовляє взагалі, тому шкільні педагоги зіштовхуються з труднощами в комунікації. У такому випадку краще шукати інші шляхи комунікації: жести, письмо, картки тощо.
- На думку батьків дитина недостатньо розвинута. Інклюзія не висуває жодних вимог до дитини: вона може йти до закладу освіти з рівнем розвитку, що відрізняється від її однолітків.
- Брак асистентів учителів. Лекторка зазначає, що не знає жодної школи, яка б протягом року не знайшла помічників викладача. Перший час роль асистента можуть виконувати батьки або родичі дитини.
- Проблеми з влаштуванням дитини до групи продовженого дня, які можна вирішити домовленістю зі шкільним учителем.
- Гостра проблема супроводу дитини на перерві. Рішення просте: періодично нагадувати дитині про прості речі (наприклад, кожні дві години про туалет).
- Складнощі у тому, щоб потоваришувати з однолітками. Це міф.
Дитина з синдромом Дауна – чудовий старт впровадження інклюзії
Усі діти з синдромом Дауна, незалежно від ступеня розумового розвитку, можуть навчатися в інклюзивній школі та досягти значного прогресу. Які переваги отримує школа, якщо у ній навчається дитина з СД?
- пандус непотрібний;
- відсутність агресії;
- неконфліктна поведінка;
- добре ставлення до інших;
- із радістю ходить до школи;
- схильність до імітації дій і поведінки оточення;
- любов до порядку;
- передбачуваність.
Підходи до навчання
Існує упередження, що дитину з інвалідністю у школі неможливо чомусь навчити, лише соціалізувати. Лекторка наголошує на протилежному! Варто застосовувати традиційні підходи для навчання, але за потреби використовувати спеціальні, як от:
- читання – метод глобального читання (з 1-3 років);
- лічба – Нумікон.
Бажаєте дізнатися більше? Радимо переглянути виступ Марії Унтіної «Дитина з синдромом Дауна в інклюзії: навчання чи соціалізація»!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.