У 2016 році на економічному форумі в Давосі був презентований розроблений експертами перелік навичок, які в майбутньому будуть важливими для успішної кар’єри. І серед них, критичне мислення та креативність. Чому їм приділена велика увага? Все просто. Зовсім скоро майже вся механічна робота буде виконуватися машинами, і це чудово. Але поки що штучний інтелект не вміє ані креативно мислити, ані швидко вирішувати проблемні питання, приймаючи правильні рішення.
Тож не дивно, що у світовому освітньому процесі з’явився новий тренд – навчання школярів критично та креативно мислити. І це справді мало не найкорисніші вміння для людини.
Ми вже неодноразово торкалися теми критичного мислення. Це багатовимірне поняття включає у себе такі складові як:
- аналіз, синтез і обґрунтування оцінки достовірності чи цінності інформації;
- вміння сприймати ситуацію глобально, шукати причини та альтернативні рішення;
- здатність не тільки відстоювати свою позицію, а й змінювати її на основі аргументів та фактів;
- вміння приймати непрості рішення.
Звучить дещо складно, чи не так? Але насправді навчити дітей критично сприймати інформацію, яку вони отримують, просто. Адже для цього вже розроблені непересічні методичні прийоми. Саме ним не так давно ми присвятили цілу серію статей, які були вподобані вчителями.
Ми розглядали найцікавіші прийоми для розвитку критичного мислення, а саме:
- Плакат думок.
- Дискусійне кафе.
- Барометр.
- Думай, збирайся, ділись.
- Fishbone.
- Лицарі Круглого столу.
- Акваріум.
- ЗаХіД.
- Прогулянка галереєю.
- Мозаїка.
- Читацький театр.
- Біографічний вірш.
Також ми розглядали методи, які допоможуть навчити школярів критично мислити, вирішувати проблеми, виходячи за межі очевидної відповіді. Комплексне використання всіх наведених нами порад у поєднанні з власним стилем роботи та досвідом кожного вчителя може дати просто вражаючі результати!
Але критичне мислення йде завжди поруч із креативним. Проте чи ставляться в середній школі до розвитку креативності належним чином? Пригадайте, будь ласка, себе чи своїх дітей у дитячому садочку – ледь не щодня додому приносились малюнки, різні саморобки. Декілька разів на рік готувалися до вистав у садочку, на які могли прийти батьки. Але, на жаль, з переходом до середньої школи акцент на творчості стає менш відчутним.
Це можна зрозуміти, адже розширене вивчення точних та природничих наук, забирає час у дисциплін, які розвивають творчі здібності. Пріоритети змінюються, але це не завжди добре. Втім, розвивати креативність у дітей все одно можливо, при чому інколи для цього достатньо просто виконувати звичні завдання творчо. Детальніше дізнатися про особливості розвитку творчого мислення у школярів ви можете з нашої статті «Розвиток креативності на уроках літератури: актуальність та способи реалізації».
А бажаєте дізнатися ще більше? Саме методикам та особливостям розвитку критичного і креативного мислення буде присвячений вебінар Тетяни Бондар, кандидата філософських наук, доцента кафедри філософії і економіки освіти Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського. Лектор поділиться досвідом, який буде цікавий всім: і педагогам, і батькам, тож не варто втрачати можливості.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.