Інструкція для створення класичної мандали та ільтернативні способи. Варіанти використання вправи на уроках.

Запропонуйте учням досягти нових висот, розвиваючи одночасно математичні навички та майстерність малювати, створювати дизайнерські новинки. Вважаєте все це неможливо реалізувати на звичайному уроці? Переконайтесь, що це не так, використавши традиції… медитації.

Мандала – це сакральний символ, який найчастіше використовується у буддизмі для медитацій. Одне з її визначень – геометричний символ складної структури, що є втіленням моделі Всесвіту, «карти космосу». Коло – типова для мандали форма, зазвичай в нього вписаний квадрат та ще одне внутрішнє коло (сегментоване чи у формі лотосу).

Жодна мандала, створена на уроці, не буде повторюватись, адже це унікальний малюнок. Така незвична робота активізує творчий потенціал учнів. Запропонуйте їм створити власну мандалу, завдання розвиватиме такі навички та вміння:

Геометрія: визначають радіус, діаметр кіл, поглиблюють знання про симетрію.
Малювання: формують вміння поєднувати кольори та форми.
Дизайн: створюють унікальні візерунки з довільними елементами.
Медитація: робота по створенню мандали сприяє зосередженню та заспокоєнню, про що ми нещодавно писали.

Що вам потрібно для роботи:

  • Простий олівець.
  • Папір.
  • Циркуль.
  • Кольорові олівці чи фломастери, фарба, пластилін, нитки тощо.

Якщо ви хочете інтегрувати урок математики з мистецтвом, доцільно буде розказати історію створення подібних малюнків, а потім запропонувати школярам самостійно створити свй маленький шедевр. Що важливо, наприкінці року така робота дуже актуальна, особливо, коли потрібно пригадати усі геометричні фігури та інші знання, які здобули протягом року.

Перед початком виконання роботи можете переглянути відео-урок створення мандали:

Інструкція:

  • Візьміть інструменти. Попросіть учнів на листочку у центрі поставити крапку – це буде центр мандали.
  • Визначтесь з кількістю майбутніх кіл.
  • Оберіть діаметр кіл, порахуйте їх радіус.
  • Від центральної точки по прямій поставте точки, де завершується радіус першого, другого та третього кіл (наприклад, 3, 6 та 9 см). Повторіть декілька разів, як на малюнку.

  • З’єднайте усі точки одного кола циркулем. Контур може бути ледь помітним. У якості альтернативи використайте круглі шаблони різного розміру, які можна обвести.
  • Заповніть кола малюнками та розмалюйте кольорами на свій смак. Розкажіть, що таке симетрія, нагадайте, що мандала – повторення однакових малюнків по колу, тобто, згинаючи аркуш у центральній точці, зображення накладатимуться одне на одне.

Вважаєте це досить складним для класу? Підготуйте шаблони та роздайте дітям, вони ж можуть розмалювати їх на свій смак.

Альтернативні способи виконання роботи

Вправу, описану вище, часто використовують психологи. Під час створення мандали людина спирається виключно на свою інтуїцію, поточний емоційний стан та настрій. А це дозволяє фахівцям робити свої висновки.

Ви можете задати завдання створити малюнок з нуля, можете видати шаблон. А можете скористатись такою цікавою альтернативою:

Мандала на тарілках

Вам та класу знадобиться паперова тарілка (чи навіть пластикова одноразова) та фломастери. Для роботи вже є готове коло. Замість фломастерів можна використати клей та кольоровий папір або ж навіть пластилін. Хто знає, можливо, така творча робота надихне когось з учнів розфарбовувати справжній посуд.

Насипна мандала

А чом би й ні? Стануть у пригоді ті ж одноразові тарілки та крупи різного розміру. Тут можна не дотримуватись чітких правил симетрії. Це не обов’язково.

Така робота буде цікавою наймолодшим дітям, а також учням з особливими потребами. Вправа розвиває уяву, розширює уявлення про речі, які можна бачити щодня. Правда, чи багато хто з дітей малює картини квасолею? Не зайвим буде нагадати й про те, що це хороший інструмент розвитку дрібної моторики рук.

Мандала з ниток

Це досить складна вправа, з якою впораються старші школярі. Може, й вчителю буде цікаво. Для її виконання потрібно палички для суші, або ж апельсинові палички для манікюру. Не забудьте й про різнокольорові нитки, відповідно до задуму. Бажано, щоб діти, які наважаться створити мандалу з ниток, спершу намалювали її, а потім відтворили так, як на схемі на зображення.

Мандала у стилі петриківського розпису

Звісно, на зразкові розміщено надзвичайно майстерний варіант петриківського розпису. Не потрібно просити дітей відтворити його чи створити щось подібне. Цей малюнок може стати прикладом того, наскільки можуть бути близькими такі, здавалося б, далекі одна від одної культури. Може, взагалі ви дізнаєтесь, що школярі ніколи не чули про петриківський розпис. Ви ж зможете поглибити знання учнів про одне з 7 чудес України.

Повертаючись до початку, нагадаємо, що подібні вправи дозволять дитині впоратись із тривогою, заглибитись у себе. Вчитель же може поглибити знання учнів з математики, мистецтва. Або ж звернутися до практики психологів, та відновити душевну рівновагу, створюючи чи розмальовуючи мандалу.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.

  1. Постыка Виктор
    Після ліній "дуже зрозуміло" що далі робити