Новини

МОН: оновлено зміст навчальних програм закладів середньої освіти

У зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації проти України було ухвалене рішення переглянути та оновити зміст навчальних програм загальної середньої освіти. Про це повідомляє МОН.

«Історія України», «Всесвітня історія» та інтегрований курс «Історія: Україна і світ»

До цих програм внесено зміни з урахуванням нових історіографічних напрацювань. До того ж доповненя покликані  увиразнити наскрізні лінії з минулого, які дають змогу пояснити сучасні події. Наприклад, в оновлених програмах пропонується:

  • розглядати СРСР як на державу імперського типу;
  • вивчати не лише інструменти насильства, якого зазнавали у ХХ столітті українці, а й опір йому;
  • розширити просторові контексти української історії, створити додаткові можливості для аналогій і порівнянь;
  • передбачити повний (окремий навчальний блок) розгляд російсько-української війни, що розпочалася в 2014 році;
  • зробит акцент на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії російської федерації та міжнародній підтримці України;

Також було лновлено перелік термінів/понять, як-от: «присвоєння суверенітету» (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром), «русскій мір», «рашизм»; замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення», який точніше відбиває сутність явища і процесу; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».

«Захист України»

У програмі посилено військово-патріотичну складову. Також прграму було доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій. Окрім цього, переглянуто та доповнено теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.

«Основи здоров’я»

Було розширено зміст першого розділу «Безпека і здоров’я людини», який вивчається на початку навчального року в кожному класі. До нього було додано питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема:

  • сигнали оповіщення населення;
  • дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо;
  • надійне і ненадійне укриття;
  • протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними і незнайомими предметами;
  • надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.

«Основи правознавства», «Громадянська освіта»

Тепер є обов'язковим вивченням питань, пов’язаних з правами людини, з російсько-українською війною. також програми було доповнено інформацією щодо Міжнародного гуманітарного права.

«Географія»

Враховуючи сучасну російсько-українську війну, було переглянуто обсяг навчального часу, що виділявся на вивчення ти чи інших країн. Також у зміст теми «Країни Азії» додано інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки України з Республікою Корея.

«Зарубіжна література», «Література (молдовська та зарубіжна/румунська та зарубіжна/угорська та зарубіжна)»

Ці програми зазнали змін у частині вивчення творів російських та білоруських письменників. Так, було вилучено твори російських і білоруських авторів. Натомість додано твори зарубіжних письменників відповідно до літературного процесу та з урахуванням вікових особливостей учнів.

Так, діти вивчатимуть твори таких письменників: Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо. У програму замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність»).

Тим не менш, у шкільному курсі «Зарубіжна література» все ж вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною – М. Гоголя, В. Короленка (за вибором вчителя), твір М. Булгакова «Собаче серце» (твір вивчається за вибором учнів і вчителя).

У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання і уроків резервного часу) залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»). Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.

Зверніть увагу: Із переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі вилучено програми «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 5 – 9 класів, програми з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою/з навчанням російською мовою для 10 – 11 класів, «Російська мова та література (інтегрований курс) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 10 – 11 класів.

Навчальні програми для 6-9 класів ви можете знайти за посиланням. Навчальні програми дл 10-11 класів ви можете знайти за посиланням

Також МОН затвердило типові освітні та навчальні програми для 1-2 та 3-4 класів ЗЗСО, в яких оновлено зміст у частині питань цивільного захисту, поводження з вибухонебезпечними предметами, у зв'язку з масовим вторгненням збройних сил російської федерації в Україну

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter