26 жовтня о 18:00Вебінар: Сучасні методи та засоби організації уроку фізичної культури за стандартами НУШ
Продуктивний урок та онлайн-сервіси – організовуємо просто.

Уявіть урок, по завершенню якого діти охайно записують у щоденник домашнє завдання та, склавши за партою руки, тихенько очікують перерви. Чудово, чи не так? Теорія продуктивного навчання може посперечатися! Згідно неї, таких канонів та обмежень не існує. А спланувати роботу на уроці треба так, щоб діти встигли розпочати виконувати домашнє завдання, зупинившися на найцікавішому моменті. 

Цікаво знати: Першим освітнім проєктом, який пов’язують із терміном «продуктивне навчання», була програма нью-йоркської «Школи без стін» 70-х років: створення системи професійної освіти, що адаптує особистість до нових соціально економічних умов. 

Обов’язкові елементи продуктивного уроку:

  • Із них 5 елементів різноманітної практики.
  • 2 елементи стосуються пояснення та інструктажу.
  • Пояснення та інструктаж займають максимум 15 хвилин навчального часу, а не менш як 30 хвилин уроку відводиться на різні види практичної діяльності.
  • «Золоте» співвідношення пояснення та практики – 20:80.

Обов’язкові етапи продуктивного уроку

  • Пропедевтична практика полягає у повторенні вивченого шляхом швидкої перевірки набутих знань: наприклад, тести, гра «вірю-не вірю» тощо.
  • Орієнтаційний етап – коротке опитування, що дозволить зрозуміти, як діти можуть орієнтуватися у темі уроку.
  • Презентація – виклад теорії вчителем із застосуванням візуальних джерел, бажано трьохшарової презентації: перший шар – детальний виклад матеріалу, другий – акцент на основних моментах, третій – створення опорного конспекту, схеми, ментальної карти тощо.
  • Практика на прикладах полягає в організації практичної діяльності всіма учнями.
  • Керована практика відрізняється від попереднього етапу тим, що ті діти, які гірше впоралися з попереднім етапом, продовжують виконання практичних завдань за допомогою вчителя (робота у групах, із документами, підручником тощо), інші ж – продовжують попередній етап.
  • Незалежна практика у класі – самостійна практична робота кожного учня.
  • Домашня самостійна робота. Керуючись ефектом Зейгарника, даний етап варто розпочати ще у класі, обірвавши дітей на найцікавішому моменті, аби їм дійсно захотілося приступити до роботи вдома.

Як організувати продуктивний урок?

Усе дуже просто – використовуючи онлайн-сервіси! Серед їхніх переваг: можливість багаторазового використання, вільне використання різних джерел інформації, публікація на власній сторінці, можливість організації групової роботи та роботи у парах, а також підвищення мотивації учнів.

Цікаво знати: Найважливішою умовою, без якої неможлива організація продуктивного навчання, є активна самостійна (тренувальна) робота кожного учня, особливо в онлайн-сервісах. 

Book Creator – сервіс, за допомогою якого вчителі можуть створювати навчальні посібники, робочі листи, а учні – інтерактивні книги, які включають у себе не тільки текст і зображення, але й аудіозаписи, відео і навіть карти. Творчі здібності учнів допоможе розвинути функція Autodraw, тобто створення мальованих об’єктів. Можна працювати над одною книжкою (спільна робота), або ж створити «клас» із різними книжками.

Wizer.me інтерактивний робочий аркуш – хмарні сервіси і веб-інструменти. Виглядає як звичайна презентація, але має набагато ширший функціонал: можливість вставляти тести та автоматично їх перевіряти, отримувати зворотній зв’язок від учнів або одразу їх оцінку з тесту, долучати запитання з відкритою відповіддю, створювати уроки та вправи.

ClassFlow – простий сервіс, що не потребує реєстрації учнів та інтегрує у собі такі функції:

  • інтерактивної дошки;
  • конструктора інтерактивних уроків;
  • тестів, опитувань, дидактичних ігор;
  • зворотній зв’язок з класом під час спільної діяльності на уроках;
  • завантаження презентації.

Із тонкощами та особливостями практичного застосування названих сервісів можна ознайомитися, подивившися вебінар «Освітні онлайн-сервіси в контексті підготовки продуктивного уроку» від Валентини Кодоли, викладача історії, старшого вчителя вищої категорії Шендерівського НВК Корсунь-Шевченківського р-ну Черкаської області, члена ГО Wikimedia UA, тренера з редагування Вікіпедії та використання її в освітньому процесі.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter