Огляд рекомендацій МОН

У листі МОН від 19.11.2024 № 1/21639-24 надано методичні рекомендації щодо організації виховного процесу в закладах освіти, які розроблені Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» (далі - Рекомендації). Тож ми підготували огляд пріоритетних напрямів роботи, яким слід приділити особливу увагу у 2024/2025 навчальному році.

Безпечність освітнього середовища

Безпечність освітнього середовища є базовим чинником функціонування закладу освіти й передбачає фізичну, психічну, інформаційну та соціальну стабільність кожного учасника освітнього процесу.

Тож обов'язковими компонентами у роботі закладів освіти зі збереження здоров’я та безпеки педагогів,  учнів та їхніх батьків є  формування:

  • знань про збереження й зміцнення здоров’я;
  • навичок поведінки у небезпечних ситуаціях, зокрема уникнення ураження мінами та іншими вибухонебезпечними залишками війни.

Для роботи за цим напрямом Міністерство пропонує скористатись матеріалами, що розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО».

Національно - патріотичне виховання молоді

В умовах воєнного стану національно-патріотичне виховання учнівської   молоді наповнюється новим змістом. Його мета полягає у формуванні соціально активної, відповідальної особистості зі сформованою громадянською позицією, стійкою ціннісною системою та особистісними характеристиками,   що   дають змогу брати участь у творенні держави, захисті її національних інтересів та територіальної цілісності.

МОН зазначає, що у планах роботи закладів освіти необхідно передбачити проведення виховних заходів щодо відзначення важливих пам’ятних та ювілейних дат 2024/2025 навчального року, зокрема:

тематичних годин спілкування;

  • зустрічей;
  • бесід;
  • лекцій;
  • семінарів;
  • тематичних виставок;
  • засідань за «круглим столом»;
  • науково-практичних конференцій;
  • літературних вечорів;
  • поетичних годин тощо.

У цій роботі МОН рекомендує застосовувати такі нормативні документи: 

Також МОН пропонує використовувати інформаційні матеріали:

Інформацію      про     проведені     у     2024/2025      навчальному     році     заходи з відзначення подвигів ветеранів війни, проявлених під час захисту суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості України обласні департаменти (управління)   освіти   і науки   подають в МОН до 30 червня 2025 року.

Профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки здобувачів освіти

Зловживання психоактивними речовинами, залежності в дітей і підлітків є однією зі значних проблем сучасного життя, а система заходів з профілактики адиктивної поведінки у підлітків є надзвичайно важливим напрямом виховної роботи. Профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки знижують ризик появи негативних наслідків, зокрем академічної неуспішності, соціальної ізоляції, проблем з психічним здоров’ям, злочинної поведінки тощо.

У Рекомендаціях МОН надано перелік корисних ресурсів щодо профілактики залежностей у дітей та підлітків, які можно використовувати під час проведення відповідних виховних заходів. 

Інформацію про проведені у 2024/2025 навчальному році профілактичні заходи, спрямовані на зниження рівня вживання психотропних речовин,   обласні департаменти (управління) освіти і науки подають МОН до 15.03.2025.

Соціалізація підлітків

Комунікативна здатність як здатність до міжособистісної взаємодії є важливим чинником соціалізації підлітків і включає такі компоненти:

  • мотиваційний (спрямованість особистості, потреба у спілкуванні);
  • вольовий (здатність до самоконтролю у спілкуванні);
  • поведінковий (вміння розв’язувати конфліктні ситуації, вміння емоційно співпереживати).

У підлітковому віці молодь легко піддається негативному впливу та схильна до необдуманих ризикованих дій. Через певні біологічні особливості їм складно мислити критично та бачити небезпеку там, де її помічають дорослі. Крім того, через втомленість їхньої психіки від війни вони стають легким об’єктом для маніпулювання, а соціальна ізоляція є однією з основних причин потрапляння дітей до деструктивних угрупувань. Тож за умови виявлення таких груп або факту вступу дитини до неї педагогам необхідно повідомити адміністрацію закладу освіти та відповідні уповноважені органи (кіберполіцію та поліцію). Також можна звернутись на «гарячі» лінії зокрема: 

  • Національна «гаряча» лінія для дітей та молоді: 116 111 – з мобільних або 0 800 500 225 – зі стаціонарних телефонів, пн. - пт. з 12.00 до 20.00 (безкоштовно, анонімно, конфіденційно);
  • Національна «гаряча» лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі    людьми    та    тендерної    дискримінації: 116 123  з    мобільних  або 0 800 500 335 – зі стаціонарних телефонів цілодобово (безкоштовно, анонімно, конфіденційно);
  • Урядового контактного центру за номером 15-47 (цілодобова доступна, анонімна    та    конфіденційна     «гаряча»     лінія     для    осіб,    які    постраждали від домашнього насильства);
  • Messenger @childhotline.ukraine;
  • instagram @childhotline_ua.

Для роботи за цим напрямом МОН рекомендує педагогічним   працівникам:

  • ознайомитися з   алгоритмом    виявлення   випадків   та   реагування   на   ситуації   втягнення   дітей у небезпечні квести, розміщеним у  методичних   рекомендаціях   «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»;
  • проводити години спілкування з дітьми для попередження їх втягнення до неформальних угрупувань, небезпечних для життя квестів, ігор;
  • надавати учасникам освітнього процесу алгоритм дій в ризикованих ситуаціях, інформувати їх про номери «гарячих ліній». 

Також відомство звертає окрему увагу на проблеми дітей з категорії внутрішньо переміщених осіб, які переважно полягають в адаптації до нових навчальних колективів. З огляду на це закладам освіти потрібно налагодити системну психосоціальну підтримку, яка має бути спрямована на подолання проблем розвитку, викликаних пережитим досвідом вимушеного переміщення.

Торгівля людьми

Під час повномасштабного вторгнення рф в Україну проблема торгівлі людьми ще більше загострилась. Тож ця негативна тенденція потребує впровадження в освітній процес таких компонентів:

  • заходів з підвищення загального рівня правової свідомості усіх учасників освітнього процесу;
  • формування навичок безпечної поведінки здобувачів освіти під час подорожі, як у новому місці перебування, так і вдома;
  • виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантного ставлення до постраждалих від торгівлі людьми.

У Рекомендаціях надано перелік нормативних актів та інформаційних ресурсів щодо протидії торгівлі.

Розв'язання конфліктів шляхом співробітництва

Побудова безпечного, мирного освітнього середовища є надзвичайно актуальним питанням й передбачає впровадження у систему освіти    технології розв'язання конфліктів шляхом співробітництва. Важливими кроками в цьому напрямі є формування у здобувачів освіти:

  • здатності протистояти булінгу (цькуванню);
  • навичок ненасильницької поведінки;
  • побудови конструктивного діалогу;
  • розуміння поняття «мир»;
  • усвідомлення   власної   значущості у вибудуванні стосунків з оточуючими;
  • усвідомлення конфлікту як невід’ємної частини життя та створення особистої мирної стратегії поведінки в конфлікті.

Для організації роботи у цьому напрямі МОН рекомендує користуватись навчально-методичними матеріалами, які розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО».

Але насильство не обмежується лише  фізичними проявами, а охоплює широкий спектр форм: від психологічного та емоційного тиску до сексуальних домагань та знущань. Тож важливим аспектом виховної роботи є створення безпечного та підтримувального середовища в закладах освіти, яке може бути реалізовано за допомогою таких складових:

  • розробка та впровадження політики нульової толерантності до будь-яких проявів насильства;
  • забезпечення підтримки для постраждалих від насильства. 

Також МОН рекомендує залучати батьків учнів до вирішення проблем, які можуть виникати у закладі освіти, та проводити інформаційні кампанії серед громадськості.

Медіакультура

Розвинена медіакультура особистості передбачає як пошук, сприймання, критичний аналіз, адекватне оцінювання та осмислення різноманітної медіапродукції, так і створення власних медіапродуктів на основі усвідомленої системи цінностей і переконань у взаємодії з іншими людьми.

Формування належного рівня медіакультури особистост – один із пріоритетних напрямів роботи педагогічного працівника, який можна забезпечити завдяки комплексу заходів, серед яких – навчання усіх учасників освітнього процесу з цього питання. Міністерство звертає увагу на навчальну програму «Медіакультура» для учнів 9, 10, 11 класів закладів загальної середньої освіти, яка отримала гриф МОН.

Азартні ігри, зокрема ставки на спортивні події, онлайн-слоти, онлайн-покер, займають вагоме місце в індустрії розваг. Тож з метою формування свідомого та відповідального ставлення дітей до азартних ігор необхідно забезпечити проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо їх небезпеки, загроз ігрової залежності, способів попередження ігрової залежності, контактів закладів, які надають допомогу особам з ігровою залежністю, та особливостей функціонування Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх. Із матеріалами щодо зазначеної теми можна ознайомитися на вебсайті ДНУ «ІМЗО».

Обмежене використання фото- та відеозйомки

У Рекомендаціях МОН звертає увагу на дотримання вимог нормативних документів щодо розповсюдження   конфіденційної інформації, зокрема:

  • ст. 34 Конституції України (кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір). Але на період воєнного стану це право може тимчасово обмежуватися згідно з Указом Президента України 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»;
  • ч.1 ст. 21 Закону України «Про   інформацію» (інформація про фізичну особу є конфіденційною);
  • ч. 2 ст. 11, ч. 4 ст. 21 Закону України «Про інформацію» (заборонено    збирання,   зберігання,   використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини);
  • ст. 308 Цивільного кодексу України (фотографія та інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, може бути публічно показано, відтворено, розповсюджено   лише   за   згодою   цієї   особи,   а у   разі   її   смерті   - за згодою її дітей, вдови /вдівця, батьків, братів та сестер).

Тож згідно з чинним законодавством рішення щодо здійснення більшості правочинів дитини до досягнення її повноліття приймають законні представники дитини, тому  фото- чи інша зйомка може відбуватись тільки за їхньою згодою. 

Разом із тим МОН наголошує, що в умовах   воєнного стану розповсюдження   конфіденційної інформації про людину, навіть за її згодою, може становити загрозу для життя і здоров’я людини та її родини. Навіть фільмування лише закладу, без присутності людей у кадрі, може   бути   небезпечним   для   всіх,   хто у ньому навчається   та   працює. З огляду на вищезазначене всім учасникам освітнього процесу рекомендовано мінімізувати оприлюднення зйомок на територіях закладів освіти.

Запобігання суїцидальним проявам і нахилам

Важливим напрямом виховної діяльності є запобігання суїцидальним проявам і нахилам серед дітей. На жаль, у зв’язку з війною ця проблема загострилась, оскільки багато людей перебувають у хронічному стресі, депресії, мають посттравматичний стресовий розлад, фінансову   скруту,   втрачають близьких, домівки, роботу тощо і за відсутності підтримки не знаходять виходу зі складної життєвої ситуації.

За умови виявлення суїцидальних ознак у здобувачів освіти педагогічні працівники мають звернутися до:

Сексуальна освіта

Лекції з контрацепції, гігієни та фізіології дітей-підлітків   є   актуальними для українського   суспільства,   оскільки подібна   інформація   стосується здоров’я та добробуту і практично не виноситься для публічного   обговорення. Проте інформації, що надана в курсі «Біологія», учителі досить часто не приділяють достатньої уваги та подають як теми для самостійного опрацювання або розглядають її з запізненням.  Заповнити   прогалини у   знаннях   підлітків  з цієї теми можуть лекції, запропоновані дітям безоплатно на засадах добровільної участі.

У рекомендаціях МОН подано перелік навчально-методичних матеріалів щодо впровадження та реалізації    комплексної  сексуальної  освіти у закладах освіти.

Психолого-педагогічна допомога здобувачам освіти

Під час освітнього процесу педагогічні  працівники мають застосовувати стратегію роботи з учнями, яка сприяє розвитку позитивної самооцінки, створення сприятливих умов для повернення учнів до повноцінного навчання. Підвищенню їхньої мотивації, подоланню стресу та тривожності, які виникають в умовах воєнного стану, сприяє індивідуальна підтримка.

З метою надання психолого-педагогічної допомоги дітям під час переживання стресу та подолання його наслідків, створення   для   цього сприятливої атмосфери МОН рекомендує використовувати навчально-методичний посібник «Психологічна хвилинка» та  інші    матеріали щодо психологічної підтримки учасників освітнього процесу, які розміщені  на   сайті    ІМЗО.

Команда освітнього проєкту «На Урок» щиро бажає вам мирного та продуктивного навчального року! Долучайтеся до нашої спільноти, слідкуйте за анонсами у Facebook та дізнавайтесь корисну інформацію та ділиться власним досвідом щодо вдосконалення освітнього процесу! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter