Повномасштабне вторгнення вплинуло на всі сфери нашого життя, і серед тих, що постраждали найбільше – освітня. Через повітряні тривоги, планові та аварійні відключення електроенергії мусимо навчитися жити та навчати в нових умовах. Перед учителями стоїть важливе завдання – розробити дієвий та водночас гнучкий план навчання. Але все неабияк ускладнює той факт, що світло у вчителів та учнів вимикають в різний час. Будь-кому ця ситуація могла б здатися патовою. Будь-кому, але не українським освітянам! 

Вони продовжують навчати та дарувати знання учням навіть у таких надзвичайних обставинах. Як їм це вдається? Аби спробувати знайти відповідь на це запитання, ми провели невелике дослідження серед нашої аудиторії та з’ясували, як учителі організовують освітній процес в умовах воєнного стану.

Як підлаштувати освітній процес під нові умови

Зараз більшість шкіл функціонує у змішаному режимі або виключно онлайн. За роки дистанційного навчання всі звикли до такого формату роботи і знають, як організувати її ефективно. Тож і зараз учителі використовують для проведення уроків різноманітні онлайн-інструменти, які за цей час вже стали улюбленими: Zoom, Google Meet, Google Classroom тощо. 

Але, звісно, ковідна дистанційка значно відрізняється від воєнної. Найголовніша проблема зараз: переривання занять внаслідок відключення електроенергії та повітряних тривог. Тож учителі змушені адаптуватися:

  • записувати уроки заздалегідь (або просто коли є світло) та скидувати учням;
  • продовжувати перерване заняття, щойно з’явиться можливість;
  • дублювати матеріали з тем, які проходили під час заняття, на платформі для дистанційного навчання, яку використовує школа;
  • повторювати уроки для учнів, які не змогли підключитися до заняття через відсутність електроенергії (зазвичай, після обіду).

Якщо школа працює у змішаному режимі, то матеріал уроку, який було перервано, повторюють вже безпосередньо у класі.

Одна з головних навичок українських педагогів зараз – бути гнучкими та адаптивними. Адже потрібно врахувати безліч нюансів, подбати про безпеку, дібрати інструменти та прийоми для роботи, налагодити комунікацію та підтримати учнів. Робити це під час війни, коли ми всі знаходимося в ситуації невизначеності та стресу, надзвичайно складно. Аби допомогти вам впоратися із цим завданням, 9 та 10 грудня ми проводимо Всеукраїнську інтернет-конференцію «Організація ефективного навчання: від викликів до можливостей». Поговоримо про те, як зробити заняття цікавими й ефективними, а також – як виміряти їхню ефективність. Ви дізнаєтеся, як організувати уроки-узагальнення, отримаєте кілька цікавих ідей для дистанційних занять та навчитеся відновлювати ресурсний стан у кризових умовах. Чекаємо на вас 9 грудня о 14:30 та 10 грудня об 11:00. Буде цікаво!

Які методи та прийоми роботи використовувати

Як зазначають освітяни, найголовніше зараз – пояснювати так, щоб діти все зрозуміли. Тобто чітко, коротко та максимально доступно. Загалом педагоги використовують ті ж самі методи, що і раніше, але креативно адаптують їх до поточних умов. 

Отже, найпопулярнішими методами, прийомами та інструментами є:

  1. Інтерактивні (і не дивно, адже вони роблять освітній процес ефективним навіть у таких умовах). 
  2. Проєктне навчання (завдяки сучасним ресурсам, індивідуальні та групові проєкти зручно реалізовувати як онлайн, так і офлайн). 
  3. Навчальні відео та аудіо (можна використовувати як матеріали, створені популяризаторами науки, так і розробляти власні). 
  4. Онлайн-тести (простий та зручний інструмент для перевірки знань учнів). 
  5. Перевернутий клас (один із найзручніших для дистанційки методів роботи, який зазвичай неабияк подобається учням). 
  6. Інтеграція (чудове рішення, що дозволяє вивчити багато цікавого швидко та просто). 

Але головне наразі – бути доброзичливими та розуміти, що всі зараз у надскладному становищі.

Як організувати взаємодію з учнями

Одним із мінусів дистанційного навчання завжди називали відсутність звичного контакту педагога із учнями. Діти сумують за своїм учителем та однокласниками, не мають можливості одразу перепитати та уточнити щось, втрачають мотивацію та, як наслідок, гірше навчаються. 

Ми маємо розуміти, що зараз дітям особливо складно. Повітряні тривоги та обстріли лякають і провокують стрес, постійні відключення електроенергії ускладнюють не лише навчання, а й організацію життя взагалі (додайте сюди відсутність тепло- та водопостачання). Якщо складно нам, дорослим, то про дітей годі й говорити. І саме тому наші увага та підтримка як ніколи важливі. 

Тож, враховуючи всі ці фактори, наші вчителі подбали про організацію ефективної взаємодії:

  1. Чати у Viber або Telegram. Освітяни створюють окремі групи для кожного класу, куди скидують додаткові матеріали, дублюють домашні завдання, нагадують про важливі роботи тощо. Діти у свою чергу можуть легко поставити запитання вчителю або в загальному чаті, або ж написати особисте повідомлення. 
  2. Google Classroom. Чудовий інструмент, який допомагає навчатися та навчати вже не перший рік. Адже тут можна створювати справжні робочі кабінети, надсилати учням корисні матеріали, збирати готові роботи (та бачити статистику їхнього виконання) тощо.
  3. Електронний щоденник. Де діти та батьки можуть знайти всю необхідну інформацію щодо уроків і завдань, а також побачити оцінки. Зараз це особливо зручно.
  4. Онлайн-консультації. Навіть під час «стабільної» пандемічної дистанційки далеко не всім учням вдавалося одразу розібратися в новій темі. Зараз і поготів. Адже в когось із учнів міг зникнути інтернет просто посеред уроку, а в когось навпаки – з'явитися. Тож без додаткових занять (індивідуальних або групових) не обійтися. 
  5. Зустрічі з дітьми. Не просто виховні години, а саме зустрічі з класом, під час яких учитель може вільно спілкуватися з дітьми, а вони – між собою. Такі зустрічі можуть проводится як онлайн, так і офлайн, якщо дозволяє безпекова ситуація. Вчителі проводять сеанси арт-терапії, майстер-класи, квести, екскурсії тощо.

Як наздогнати пропущений матеріал

На перший погляд може здатися, що в таких умовах неможливо вчитися взагалі. Але для українських педагогів немає нічого неможливого! Більшість опитаних нами освітян зазначає, що вони все встигають, а пропущених тем майже немає. Саме для того, аби нічого не пропустити, вчителі записують відеоуроки, викладають всі важливі для роботи матеріали на онлайн-ресурсах, а частину віддають на самостійне опрацювання.

Зверніть увагу: Важливо пояснити дітям, у якому темпі та форматі проходитиме навчання, чому ви встановлюєте певні правила, якими можуть бути наслідки недотримання цих правил. Учні мають розуміти, що інакше невивчене просто накопичуватиметься, і наздогнати пропущене буде надто складно.

Звісно, відставання все ж можливе, але в такому випадку вчителі радять наздоганяти матеріал:

  • під час зустрічей офлайн (якщо ви працюєте у змішаному форматі);
  • додаткових онлайн-занять;
  • за рахунок ущільнення;
  • з допомогою дублювання матеріалу;
  • за рахунок самостійного опрацювання деяких тем.

А як організовуєте свою роботу в умовах воєнного стану ви? Пишіть у коментарях! 

Матеріал створений за участю CFI, Agence française de développement médias, як частина Hub Bucharest Project за підтримки Міністерства закордонних справ Франції.

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter