Поговоримо про актуальні формати роботи групи подовженого дня.

Чи не кожен вихователь групи подовженого дня знає, якими неуважними бувають учні, як складно їм буває зосередитися. І не дивно, адже діти втомилися після уроків. Тож чи можливо взагалі організувати ефективну роботу в ГПД та мотивувати школярів до активної пізнавальної роботи? Можливо! І тут на допомогу прийдуть цікаві методи та прийоми роботи. 

Метод проєктів

Проєктна діяльність у групі подовженого дня – зручний та ефективний інструмент, який допомагає школярам опанувати навички: 

  • визначення проблеми та планування роботи;
  • пошуку, збору, опрацювання та систематизації інформації;
  • презентації результатів роботи. 

У проєктній діяльності особлива роль відводиться вихователю – він має бути консультантом, який не підказує, але чітко відповідає на запитання школярів. 

Пропоновані ідеї дозволять організувати неймовірно захопливу проєктну діяльність на будь-яку тему будь-якого терміну. 

«Видаємо журнал»

Повідомте школярам, що від сьогодні група подовженого дня перетворюється на видавництво. А видавати воно буде журнал, який висвітлює діяльність певної освітньої галузі (наприклад, цього тижня – мовно-літературної, наступного – математичної тощо). У цьому видавництві ви виконуєте роль редактора, а школярі –  журналістів. До редакції надійшов лист із проханням створити нову рубрику та наповнити її цікавими матеріалами. Якими вони будуть? Це мають вирішити самі діти після робочої наради.

Після завершення проєкту проведіть конкурс «Найталановитіший журналіст»: запропонуйте кожному учню визначити найкращу роботу своїх товаришів. Переможцем стане той, хто отримає найбільшу кількість голосів. 

«Запобігаємо космічній катастрофі» 

Запропонуйте школярам об'єднатися у групи та повідомте, що кожна – члени команди рятувального космічного корабля. Головна космічна станція отримала повідомлення про катастрофу на далекій планеті, тож кораблі мають вирушити на допомогу. Для цього потрібно:

  • розрахувати маршрут (виконати завдання з математики);
  • вивчити мову жителів іншої планети (виконати завдання з української чи англійської мови);
  • знайти шляхи комунікації з інопланетянами (виконати завдання з предмета «Я досліджую світ»).


 

Сторітелінг 

Сторітелінг – це чудовий спосіб активізувати діяльність школярів, зняти напругу та створити невимушену атмосферу у ГПД. До того ж навчальних історій, які можна використати в освітньому процесі – безліч! Їх можна придумувати самостійно або разом зі школярами. І вони можуть бути:  

  • навчальними (наприклад, «Таємниця створення речення»);
  • культурними (стосуються людських цінностей, етики та моралі);  
  • соціальними (історії з життя відомих людей, наприклад, Ілона Маска, відомих діячів мистецтва тощо);  
  • присвячені сучасним міфам, легендам чи навіть фейкам (дозволяють формувати медіаграмотність школярів);  
  • jumpstory (страшилки, розповіді про містичних істот, які допомагають подолати власні страхи); 
  • особисті (допомагають учням зрозуміти себе та розвивати власні здібності). 

Як скласти цікаву історію? Від простого викладу фактів сторітелінг відрізняє наявність яскравого героя, з яким діти можуть асоціювати себе. Не забудьте про інтригу, що допоможе втримати увагу, та стежте за логікою сюжету (не впустіть жодної складової: експозиція, зав’язка, розвиток, кульмінація, розв’язка). І, звісно, в кінці повинен бути висновок або мораль.

Історію варто розповідати емоційно та захопливо! Адже без емоційного забарвлення будь-яка чудова ідея не викличе бажаного ефекту. А використання візуального оформлення (презентацій або ілюстрацій) зробить історію більш динамічною.

Виготовлення лепбуків 

Лепбук – це не просто ефективний візуальний інструмент для закріплення вивченого матеріалу. Це ще й чудова можливість провести дослідницьку роботу та опанувати навички роботи з інформацією. А створювати його просто та неймовірно цікаво! Для цього вам потрібно звичайне канцелярське приладдя: картон, різнокольоровий папір, ручки, олівці, фломастери, фарби, ножиці та клей. А ще фантазія та креативність!

Якій темі буде присвячено ваш лепбук? Будь-якій! Але вона має бути доступною, цікавою та відповідати індивідуальним особливостям учнів. Також варто розробити план роботи, який має поетапно розкривати тему. У процесі дослідження обраної теми учні шукають дані, систематизують зібраний матеріал та наповнюють теку. І роблять це залюбки!

Мистецтво тайм-менеджменту 

Однією з найпоширеніших проблем сучасних школярів є невміння раціонально використовувати свій час. Та що там, дорослим вона теж знайома. Утім, проблему можна розв’язати за допомогою тайм-менеджменту! Пропонуємо декілька простих прийомів, які навчать дітей цінувати та правильно розподіляти час.

Як навчати школярів тайм-менеджменту? Застосування деяких простих прийомів навчить їх керувати часом та змінить негативне ставлення безпосередньо до процесу виконання роботи:     

1. Плануємо. Запропонуйте учням скласти тижневий план виконання справ та його візуалізувати. Наприклад, для виконання домашніх завдань чи щоденних справ можна зробити таблицю з трьох колонок: завдання (їх варто пронумерувати), час на виконання та помітки про вже виконані. А можна підійти до роботи творчо та створити яскравий шаблон! Наприклад, виготовити власноруч оригінальні кишеньки за кількістю визначених справ та приклеїти їх на аркуш. А ще намалювати (або роздрукувати готові) невеликі малюнки, які візуалізують завдання. Діти впоралися з завданням? Тоді картинки можна виймати з кишеньок (або ж закривати смайликами). Також важливо пояснити школярам, як важливо чітко дотримуватися складеного плану роботи та переходити до нового завдання лише завершивши попереднє. 

2. Розставляємо пріоритети. Заохочуйте школярів розподіляти завдання за категоріями: складні та легкі, усні та письмові, термінові та нетермінові. Навчіть учнів розраховувати час на виконання кожного завдання, обов’язково враховуючи перерви. 

3. Позбавляємося «пожирачів часу». Зайві предмети, гаджети, ігри на робочому місці змушують дитину нервувати та витрачати час на пошук потрібної речі. Аби зосередитися на роботі, заохочуйте школярів прибирати «пожирачів часу» та розставляти необхідне приладдя у відповідному порядку.  

А щоб привернути увагу учнів та захопити їх процесом виконання завдань, спробуйте використати цікаві прийоми тайм-менеджменту з кумедними назвами:

  • «Метод помідора». Цей метод придумав італійський студент Франческо Чирилло, який готувався до сесії за допомогою кухонного таймера у вигляді помідора. Як його застосувати у ГПД? Дуже просто! Для цього знадобиться годинник (чудово, якщо це якраз буде таймер-помідор!). Заведіть таймер на визначений час (наприклад, на 15 хвилин) та запропонуйте учням виконати завдання, не відволікаючися на сторонні речі. Потім влаштуйте перерву на 5 хвилин. Це і буде перший «помідор»! Ця проста техніка допоможе школярам швидше приступати до виконання завдань та працювати ефективніше. 
  • «Метод жабки». У термінології тайм-менеджменту «жабками» називаються неприємні справи. Цей метод сподобається навіть молодшим школярам. Запропонуйте учням скласти щоденний список «жабок» (наприклад, не надто цікавих або складних домашніх завдань) та виконувати їх першими. Впоравшись із першою «жабкою», вони відчують радість та впевненість у власних силах, адже все неприємне вже позаду. 
  • «Метод слона».  У науці керування часом «слоном» називають велике завдання чи обсяг роботи. Сенс цього метода полягає у розбитті чогось масштабного на фрагменти – це називається «з’їсти слона». Ця техніка також стане у пригоді в ГПД! Якщо школярам потрібно впоратися зі складним завданням, запропонуйте поділити його на декілька пунктів та виконувати їх послідовно. Це знизить рівень нервового напруження та допоможе зрозуміти, що «місія здійсненна!». 
  • «Метод швейцарського сиру». Як відомо, швейцарський сир має великі дірочки. У тайм-менеджменті дірочки – це справи, які потрібно зробити. Тож аби виконати завдання, слід зробити в ньому «дірочку» – виконати частину. Цікавий факт: «дірочки» можна робити в довільному порядку. Тож якщо учням потрібно виконати масштабну роботу, можна починати з найдоступніших завдань. Головне – робити це щодня! 

Будь-яка діяльність, яка передбачає суворий регламент, чудово тренує відчуття часу. Цим вимогам відповідає ще один неймовірно цікавий та ефективний інструмент – навчальний квест. Адже подолання перешкод та отримання нових завдань допомагає школярам планувати самостійну роботу, опановувати навички самоорганізації та досягати мети. І робити це із задоволенням! Бажаєте отримати безліч цікавої інформації про організацію цікавих квестів в ГПД? Перегляньте вебінар Валентини Кеняєвої «Квест-гра як засіб формування ключових компетентностей молодших школярів у навчально-виховному процесі ГПД»! Там ви знайдете багато непересічних ідей!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter