би допомогти вчителям технологічної освітньої галузі опрацювати нормативні вимоги та урізноманітнити навчання, ми підготували огляд Інструктивно-методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
5 клас
Технологічна освітня галузь
Починаючи з 2022/2023 навчального року, в освітній процес 5-х класів НУШ впроваджується навчальний предмет «Технології». Для його викладання розроблено чотири модельні навчальні програми, одну з яких має обрати заклад освіти та на її основі змоделювати навчальний процес.
Відповідно до Типової освітньої програми на вивчення предмета «Технології» у 5 класі рекомендовано 2 години на тиждень (діапазон навчального навантаження становить від 1 до 3 годин).
Навчальний предмет має практико-орієнтовану спрямованість, навчання відбувається з опорою на освітній досвід учнів, зокрема отриманий у початковій школі, їхні потреби, інтереси, вікові особливості й індивідуальні можливості. Під час уроків особлива увага має акцентуватись на мотивації навчання, груповій і самостійній роботі учнів, взаємодопомозі, дотриманні правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог, доцільному використанні цифрових пристроїв, електронних освітніх ресурсів тощо.
Створення освітнього середовища навчання технологій передбачає інтеграцію навчання на культурологічній основі шляхом:
- узгодження потреб й інтересів учнів, закладу освіти, місцевої громади;
- дотримання родинного, шкільного, народного, державного календарів;
- відвідування місцевих музеїв, виставок тощо;
- проведення майстер-класів, ярмарок, виставок, зокрема й віртуальних;
- перенесення навчання технологій у міжгалузеві, загальношкільні, міжшкільні, громадські, міждержавні проєкти;
залучення до освітнього процесу батьків, народних майстрів, фахівців у галузі дизайну й технологій, місцевих бізнесменів тощо.
Навчання відбувається на основі формувального оцінювання, якому підлягають очікувані результати навчання у формі освітніх продуктів, створених учнями у процесі навчальної діяльності:
- зовнішні освітні продукти – самостійно знайдені і презентовані факти, сформульовані ідеї, гіпотези, закономірності, створені вироби, послуги, результати практичних робіт, проєктів тощо;
- внутрішні освітні продукти – особистісні якості й здібності, знання, вміння, освоєні способи діяльності, індивідуальний рівень сформованості ключових і предметної проєктно-технологічної компетентностей тощо.
Створені зовнішні освітні продукти дають змогу здійснити підсумкове оцінювання, оцінити внутрішні особистісні зміни й здобутки учня, його рівень володіння засобами проєктно-технологічної діяльності, ключовими і предметною компетентностями.
6 – 11 класи
Освітня галузь «Технології»
Трудове навчання
Вивчення предмета «Трудове навчання» для 6-9 класів здійснюється за навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 07.06.2017 №804. На вивчення предмета «Трудове навчання» у 6 класі відводиться 2 години на тиждень, у 7-9 класах – 1 година. Тижневе навантаження може бути збільшено за рахунок годин варіативної складової навчальних планів шляхом впровадження курсів за вибором технологічного спрямування. Під час планування навчального процесу учитель самостійно формує теми, які учням необхідно засвоїти, та планує необхідну кількість навчальних годин.
Очікувані результати мають бути досягнуті на кінець навчального року. Учитель може планувати їх поетапне досягнення під час виконання окремих проєктів (у програмі поданий їхній орієнтовний перелік, який може бути доповнений виробами з урахуванням матеріально-технічної бази та вподобань учнів). Важливою складовою виконання учнівських проєктів є їх публічний захист, на якому учні доносять інформацію про свою роботу (формування ідеї, процес виготовлення, апробація, удосконалення, важливість роботи, подальше застосування тощо) доступними для них засобами (презентація, графічні зображення, усне пояснення тощо).
За умов дистанційного або змішаного навчання головним критерієм добору навчального матеріалу є збереження здоров’я і безпеки всіх учасників освітнього процесу. Доцільними є творчі завдання з:
- проєктування і виготовлення корисних й естетичних виробів;
- кулінарії;
- організації побуту (прибирання приміщень, догляд за особистими речами, кімнатними рослинами і тваринами, прибудинковою територією тощо).
Також потрібно сприяти соціалізації учнів – спрямовувати їх на створення освітніх продуктів, які об’єднують, передбачають партнерську взаємодію, спілкування, взаємодопомогу, турботу про близьких (спільні проєкти, благодійні ярмарки, челенджі тощо). Проведення зустрічей на цифрових платформах усім класом чи групами є доцільним лише на певних етапах навчання:
- проєктування проблеми і теми проєкту;
- вибір завдань різного типу й рівня складності;
- планування навчальної діяльності;
- розроблення критеріїв виконання завдань;
- рефлексія (презентація та оцінювання результатів навчання).
Інші технологічні процеси й операції оптимально виконувати самостійно, в індивідуальному темпі, за якісним навчальним контентом – відеоматеріалами, інструкціями, технологічними картками або індивідуальними консультаціями вчителя.
Вивчення предмета Технології/Трудове навчання рекомендовано здійснювати в навчальних майстернях (згідно з Санітарним регламентом їхні приміщення навчальних майстерень мають бути розраховані на 13 – 15 робочих місць). Поділ класів на групи технічних і обслуговуючих видів праці відбувається за бажанням учнів та здійснюється відповідно до наказу МОН від 20.02.2002 № 128 (за наявності в класі понад 27 учнів для міських шкіл та понад 25 – для сільських). Під час роботи в навчальній майстерні на кожному уроці потрібно звертати увагу на дотримання учнями правил безпечної роботи, виробничої санітарії й особистої гігієни, навчати їх тільки безпечних прийомів роботи, ознайомлювати із заходами попередження травматизму.
Технології. 10 – 11 класи
Рівень стандарту
У 10-11 класах викладання вибірково-обов’язкового навчального предмета «Технології» здійснюється за програмою, затвердженою наказом МОН від 23.10.2017 № 1407. Типовим навчальним планом на його вивчення передбачено 105 годин, можливі варіанти, за якими предмет вивчається в 10 і в 11 класі (70+35 чи 35+70 відповідно).
Програма має модульну структуру і складається з десяти обов’язково-вибіркових навчальних модулів, із яких учні спільно з учителем обирають лише три, для вивчення упродовж одного чи двох навчальних років:
- «Дизайн предметів інтер’єру»;
- «Техніки декоративно-ужиткового мистецтва»;
- «Дизайн сучасного одягу»;
- «Краса та здоров’я»;
- «Кулінарія»;
- «Ландшафтний дизайн»;
- «Основи підприємницької діяльності»;
- «Основи автоматики і робототехніки»;
- «Комп’ютерне проєктування»;
- «Креслення».
Кількість годин на вивчення кожного з трьох обраних модулів учитель визначає самостійно з урахуванням особливостей проєктної діяльності учнів, матеріальних можливостей школи тощо.
Бажаєте отримати корисні поради щодо організації цікавого та продуктивного освітнього процесу та дізнатися про секрети ефективного навчання від досвідчених вчителів-практиків? Долучайтеся до нашої Всеукраїнської інтернет-конференції «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни», яка відбудеться 16-17 вересня 2022 року!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.