Учні пілотних шкіл мають вищі показники за наскрізними уміннями, якщо порівнювати з непілотними закладами, при цьому реформу НУШ підтримують керівники шкіл, учителі та батьки. Про це говорять результати першого етапу моніторингу впровадження реформи НУШ.
Мета дослідження – оцінка ефективності впровадження реформи у плані формування наскрізних умінь учнів та її сприйняття учасниками освітнього процесу. Моніторинг охопив 150 навчальних закладів:
- 25 пілотних шкіл (тут проходить апробація нового Держстандарту);
- 30 спеціалізованих шкіл – гімназій, ліцеїв, шкіл-колегіумів, навчально-виховних комплексів, у складі яких є початкова школа;
- 95 непілотних загальноосвітніх шкіл та НВК.
Виявилося, що учні непілотних за наскрізними уміннями мають нижчі показники порівняно з учнями спеціалізованих та пілотних шкіл. Наприклад, учні пілотних шкіл продемонстрували на 10% вищий результат за наступними уміннями: співпраця, прийняття рішень, розв’язання проблемних завдань, обґрунтування власної позиції, ініціативність, творчість. Цікаво, що у розвитку умінь, пов’язаних із «твердими навичками» – «читання з розумінням» та «критичне та системне мислення» – вищі результати демонструють групи учнів спеціалізованих шкіл.
Щодо думки вчителів, то результати моніторингу свідчать про позитивне ставлення до реформи НУШ. Керівники шкіл також виставили реформі у середньому 8,2 бали за десятибальною шкалою. Серед ключових позитивних змін було названо:
- новий зміст освіти,
- зміну освітніх стандартів,
- більшу свободу педагога,
- дитиноцентризм,
- педагогіку партнерства,
- сучасне освітнє середовище,
- більшу автономію закладу освіти,
- справедливе фінансування,
- демократичне управління закладом,
- зменшення документообігу.
Цікавий факт: навчально-методичні матеріали, розроблені в межах реформи НУШ, використовують у роботі не лише вчителі пілотних шкіл, а й близько чверті педагогів загальноосвітніх та спеціалізованих закладів.
Так само позитивно оцінюють НУШ і батьки дітей. Серед батьків учнів пілотних шкіл таких 81%, спеціалізованих закладів – 55%, загальноосвітніх шкіл – 51%. Із принципів НУШ батьки третьокласників найбільше підтримують дитиноцентризм, виховання на цінностях та педагогіку партнерства.
Також батьки визначили, чого, на їхню думку, найбільше не вистачає у шкільному житті їхніх дітей – це завдань на формування м’яких навичок (критичного мислення, лідерства, уміння керувати емоціями). Також 49 % батьків учнів пілотних шкіл вважають, що у шкільному житті їхніх дітей бракує оцінювання за чіткими критеріями. Водночас решту батьків ця проблема турбує значно менше – 20 % серед батьків учнів спеціалізованих шкіл та 21 % – закладів загальної середньої освіти.
За результатами дослідження його автори також напрацювали рекомендації щодо впровадження реформи НУШ. Рекомендації стосуються, зокрема, професійного розвитку педагогів та керівників шкіл, методики викладання та навчально-методичного забезпечення педагогів, системи оцінювання навчальних досягнень учнів, розвитку в учнів наскрізних умінь, наповнюваності класів, впровадження інклюзивної освіти.
Детальніше з результатами дослідження можна ознайомитися за посиланням.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.