Щороку в четверту суботу листопада в Україні вшановують пам’ять жертв Голодомору 1932-1933 років. Як розповісти школярам про цю жахливу сторінку життя українського народу в доступній формі? Ми підготували декілька варіантів проведення такого заходу та добірку візуальних матеріалів, які допоможуть донести історичну правду.
Голодомор – це геноцид українського народу, вчинений комуністичним тоталітарним режимом з наміром цілком або частково знищити український народ.Саме так цю страшну трагедію українського народу визначено у Конвенції ООН від 09 грудня 1948 року «Про запобігання злочину геноциду і покарання за нього» та Законі України «Про Голодомор 1932–1933 років в Україні».
Ціна страви
Чи уявляють діти, що саме відбулося тоді, як виживали люди? Що їм доводилося їсти, аби хоча б якось існувати? Допоможіть учням зрозуміти більше та покажіть їм проєкт Uncounted (Непораховані). Проєкт названо на честь мільйонів українців, які загинули під час Голодомору – штучного голоду, створеного радянською владою у 1932-1933 роках. Досі невідома остаточна кількість осіб, яких знищила радянська влада. Вони назавжди залишились непорахованими. Побувайте разом із учнями у першому онлайн-ресторані пам'яті, дізнайтеся справжні історії сімей, на долю яких випало таке тяжке випробування і поговоріть про Голодомор відверто.
Колосок пам’яті
Гілка калини та колоски традиційно символізують цю трагедію. Зробіть з молодшими школярами власні колоски. Запропонуйте дітям написати на них імена рідних та близьких, які померли від Голодомору. Ймовірно, учні можуть не володіти такою інформацією, власне, як і їхні батьки, у цьому випадку можна нічого не вписувати. Але навіть у такому разі у кожної дитини лишиться символ пам’яті про ці страшні події.
Підготуйте мапу України з паперу чи тканини та розмістіть у класі на видному місці (на дошці, стіні). Кожен з учнів зможе прикріпити свій колосок у тому місці карти, де сам забажає. Це символічне вшанування, яке покаже, що біда торкнулась всієї України.
Можна зробити декілька колосків: один лишити собі, другий прикріпити на мапу, третій – подарувати.
Акція «Запали свічку»
Традиційно Свічка пам’яті запалюється в четверту суботу листопада, дійство супроводжується хвилиною мовчання. Це всесвітня акція єднання, проте у школі у такому вигляді проводити її не рекомендується. Це суперечить правилам пожежної безпеки навчальних закладів.
Завжди можна знайти альтернативу, наприклад, намалювати символічну свічку чи зробити саморобку. Якщо є кошти, можна придбати свічки з підсвіткою на батарейках, вони безпечні. Їх можна зберігати в класі або віддати учням, щоб вони увімкнули їх удома.
Але головна мета заходу – розказати дітям, що існує така суботня акція, яку їхня родина також може підтримати вдома.
Як говорити про Голодомор з учнями початкової школи?
З дітьми до 10-11 років непросто спілкуватися на цю тему, але потрібно. Необхідно визначитися – яким чином та про що розказати. Обирайте інформацію так, щоб учні молодшої та середньої школи повністю зрозуміли масштаби катастрофи, яка сталася, тому постарайтесь донести до них таке:
така масова смертність зумовлена тим, що у селян силою відібрали запаси їжі;
після 1933 року свідомо замовчувалась інформація про масове вимирання;
лише наприкінці 1980-х почали відкрито вживати термін Голодомор.
Не рекомендується молодшим школярам демонструвати страшні відео та фото, не варто змушувати їх вивчати статистику. Інформація краще сприйматиметься, якщо долучити до розповіді інші види діяльності – малювання, читання. Наприклад, ви можете зробити чи намалювати той самий колосок пам’яті.
Візуальна розповідь
Скільки тривав Голодомор? Майже вічність – із квітня 1932 по листопад 1933 рр. За ці надзвичайно довгі 17 місяців (понад 500 днів) голодомор забрав 4,5 мільйони людських життів. На піку, що прийшовся на весну 1933 р., щохвилини від голоду вмирало 17 людей, щогодини – 1000, щодня – майже 25 тисяч.
Джерело – Український інститут національної пам'яті
Джерело – Укрінформ.
Чому це сталося? Серед передумов Голодомору історики називають насамперед тоталітарну політику СРСР, що була спрямована на форсовану індустріалізацію, суцільну колективізацію, розкуркулення, терор проти національної інтелігенції, нищення духовності. І окремо – нереальні плани хлібозаготівель. Виконати план збору зерна, який ставив радянський режим перед Україною, було майже неможливо! Його обсяг становив понад третину від загальносоюзного, а в деяких регіонах України навіть перевищував загальний план декількох регіонів СРСР.
Джерело – Радіо Свобода
На початку 30-х років розпочалися масові виступи та антиурядові акції українців, деякі сільські ради відмовлялися приймати фантастичні плани хлібозаготівель. Саме спротив українського села став для радянської влади одним із приводів для організації штучного голоду. Це був цілеспрямований процес:
Джерело – Український інститут національної пам'яті.
Проте навіть найдосконаліша статистика не спроможна передати глибину та масштаб трагедії. За приблизними підрахунками, враховуючи смертність внаслідок фізичного виснаження, кишково-шлункових отруєнь, тифу, самогубств та репресій, померло майже 14 мільйонів українців.
Джерело – Visuals.
Що ми можем зробити зараз? Пам'ятати, говорити з дітьми чесно та відверто (звісно, інформацію варто подавати з урахуванням віку школярів). Вони мають знати, що відбувалося та чому.
Джерело – Репортер.
Покажіть учням ці інфографіки під час розповіді про Голодомор 1932-1933 років, аби наочно продемонструвати масштаб трагедії нашого народу.
Джерело – Український кризовий медіа-центр.
Пам’ятники
Монументи, присвячені трагічним подіям 1932-33, розміщені по всьому світові, про це важливо сказати дітям. Адже після періоду замовчування світ визнає Голодомор геноцидом. Учні старших класів можуть зробити доповіді про деякі з них. У кожній з областей України є свій монумент, про який варто сказати.
1. Перший у світі пам'ятник жертвам Голодомору було встановлено 1983 року в Едмонтоні (Альберта) силами української діаспори. Основа монументу – тріснуте жорно як символ відсутності можливості добути хліб. Цей мотив часто використовували автори інших пам'ятників.
На монументі розміщено напис: «In memory of the millions who perished in the genocidal Famine inflicted upon Ukraine by the Soviet regime in Moscow 1932-33. Let us all stand guard against tyranny, violence and inhumanity.»
2. Пам'ятник до 50-річчя штучного голодомору 1932-1933 років у Вінніпезі (1984). Архітектор – Роман Коваль.
Містить напис українською: «Цей пам'ятник споруджено для відзначення 50-ліття голоду-геноциду в Україні в 1932-33 роках і для увічнення пам'яті понад 7 000 000 невинних жертв пляново створеного голодомору совєтським урядом у Москві. Пам'ятаючи цю велику трагедію, ми переконані, що цей нелюдяний вчинок ніколи не відійде в забуття, і це небувале страждання ніколи не повториться в історії людства».
3. Меморіал жертвам українського Голодомору-Геноциду 1932—1933 років. Автор проекту – The Kurylas Studio (Л. Курилас), відкриття монументу відбулось 2015 року. На сьогодні це один з наймасштабніших об'єктів, присвячених цим трагічним подіям.
4. У Києві, на території Національного музею «Меморіал пам'яті жертв голодоморів в Україні», існує цілий комплекс з декількома монументами. Зокрема, скульптура дівчинки з колосками у руках – «Дитина». Комплекс збудовано за проектом народного художника України Анатолія Гайдамаки. Зведено меморіал у 2008-2010 роках, запланована його розбудова за затвердженим проектом.
5. Пам'ятник жертвам Голодомору 1932–1933 років (2008), м. Вишгород. Автори проекту - Крилов Борис та Сидорук Олесь.
6. Меморіал жертвам Голодомору, Черкаська Лозова (Харківщина). Скульптор О. М. Рідний. У центрі комплексу - скульптурна композиція заввишки 6 метрів, відлита з бронзи і встановлена на насипному кургані заввишки 10 метрів.
Український інститут національної пам’яті
Український інститут національної пам’яті є фундаментальним ресурсом, який допоможе дізнатися нові, приховані досі факти про цю трагедію. Якщо вам потрібен фактологічний матеріал для проведення уроку, неодмінно перегляньте його матеріали. Статистика, фото- та відеоматеріали, історичні факти і спогади очевидців – усе це є тут.
Не бійтеся говорити з учнями про Голодомор, бо всі ми маємо знати правду!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.