28 січня о 18:00Вебінар: Як організувати ефективну роботу над помилками на уроках української мови
Ключові тези з виступу Людмили Ющенко

Вивчення української мови та літератури – творчий, свідомий та захопливий процес. Але він як створити комфортні умови, за яких розвиватиметься будь-яка ідея та буде почутою кожна дитина? Як формувати креативне та нешаблонне мислення на уроках? Своїм досвідом поділилася Людмила Ющенко в межах нової інтернет-конференції  від «На Урок» – «Українська мова та література: дистанційне навчання та робота у класі»

Латеральне мислення – це форма творчого мислення, креативний аспект людського мислення; це спосіб розв'язання проблем шляхом відкидання традиційних методів та застосування нетрадиційних  засобів; дає змогу  розвиватися будь-якій ідеї, а не відкидати її.

Метою технології латерального мислення є вирішення різноманітних навчальних завдань, генерування ідей, відкидання стереотипів.

Методи розвитку латерального мислення

Які ж методи й інструменти розвитку латерального мислення на уроках літератури є найефективнішими?

Метод  «Плюс, мінус, цікаво» 

Цей метод схожий на прийом «Т»-висловлювання, який передбачає вибір правильного рішення чи шляху серед декількох варіантів. Для виконання потрібно поділити аркуш на декілька колонок та виписати такі аспекти:

  • «плюс» – позитивні аспекти. Те, що є вигідним, потрібним для нас; 
  • «мінус» – негативні аспекти. Те, що є неефективним, непродуктивним і може нам зашкодити; 
  • «цікаво» – цікаві аспекти. Цей стовпчик містить проблемні запитання, які можна розвивати далі. Це дуже актуально в 11 класі, коли учень обирає, чим займатися далі. Наприклад, аналізуючи роман «Місто» Валер'яна Підмогильного, можна провести паралель між вибором головного героя та вибором головного читача – учня. Допомогти йому обрати власний шлях і впевнено йти до мрії.

Метод  «Розгляд усіх факторів» 

Суть методу полягає у складанні списку всіх факторів, які необхідно враховувати при розв'язанні проблеми, а також  розгляд і аналіз цих факторів. Кожна особистість має власну думку щодо одного питання. Ставлячи питання класу, будьте готові отримати кардинально різні оцінки одного і того ж вчинку певного літературного героя.

Дуже часто ми не враховуємо фактори, які пов'язані з іншою особою, наполягаємо на своїй правді. Утім, краще почути та зрозуміти різні версії, на їхній основі сформулювати власну думку та врахувати інтереси інших осіб.
Часом корисно працювати не лише в команді з однодумцями. Учитель може об'єднати творчих та раціональних (тих, які полюбляють точні науки) дітей в одну команду. Результат роботи може бути більш ґрунтовним, широким та цікавішим. 

Інструмент  «Наслідки і результат» 

Цей інструмент можна використовувати одночасно з методом «Розгляд усіх факторів». Адже різні ідеї, думки та фактори впливатимуть на результати та наслідки. Тобто можна прописати не лише фактори впливу, а й результат. Поділіть наслідки на декілька видів:

  • негайні наслідки;
  • короткострокові наслідки;
  • середньострокові наслідки; 
  • довгострокові наслідки.

Негайні та короткострокові наслідки можуть бути негативними, адже для досягнення високої мети інколи доводиться долати значні перешкоди, виходити із зони комфорту. Важливо не зупинятися та йти до мети.

Під час свого виступу Людмила Ющенко розкрила ще декілька неочікуваних прийомів і знайомих методів в новому виконанні; познайомила з ефективними способами нешаблонного мислення і не тільки! Аби дізнатися більше, перегляньте виступ!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter