Як організувати уроки іноземної мови, під час яких підлітки почуватимуться комфортно та невимушено демонструватимуть отримані знання? Які цікаві завдання використати, щоб створити  ситуацію успіху й мотивувати учнів до подальшого вивчення мов? Про це і поговоримо! 

Володіння іноземними мовами збільшує шанси отримати престижну освіту, знайти перспективну високооплачувану роботу та впевнено просуватися кар'єрними сходами. Можна подорожувати різними країнами, спілкуватися без обмежень з іноземцями, бути в курсі всіх подій та ухвалювати своєчасні й правильні рішення. А читати книги та дивитися фільми з оригінальною звуковою доріжкою – це особливе задоволення, адже по-справжньому розумієш ідею автора та гру акторів! Здавалося б: такі аргументи мають неодмінно зацікавити учнівство та мотивувати до вивчення іноземних мов. Але багатьох школярів, які вважають цей процес складним і нудним, ці переваги не вражають. Як їх переконати у протилежному? Варто експериментувати та шукати нові дієві засоби!

9 методик викладання іноземних мов 

Академічна свобода надає вчителю право самостійно обирати методики викладання та планувати навчальний процес. Завдяки стрімкому розвитку ІТ-сфери сьогодні можна знайти широкий арсенал ефективних інструментів для вивчення іноземної мови, які будуть відповідати потребам і запитам школярів. Ми зробили добірку класичних та інноваційних методик, які стануть у пригоді як під час формування окремих навичок (читання, говоріння, слухання та письма), так і при розвитку компетентності спілкування іноземними мовами: 

1. Grammar-Translation (Граматико-перекладний метод). Це класичний спосіб викладання іноземної мови, основою якого є вивчення граматики та скрупульозна робота з перекладом.

2. Audiolingual Method (Аудіолінгвальний метод). Іноді цей метод ще називають «армійським» методом. Він передбачає усну подачу матеріалу та багаторазове повторення різних лексичних і граматичних структур під керівництвом вчителя. 

3. Direct Method (Прямий (природний) метод). Його сенс полягає у тому, що навчальний матеріал подається індуктивно, тобто вчитель не роз'яснює школярам правило, а допомагає зрозуміти та скласти його на основі вивчених мовних конструкцій. 

4. The Structural Approach (Структурний підхід). Цей метод базується на гіпотезі про те, що будь-яка мова передбачає наявність комплексних граматичних правил, які потрібно вивчати в певному порядку. Наприклад, перед тим, як вивчати час Present Continuous, потрібно вивчити дієслово to be, за допомогою якого цей час утворюється. 

5. Total Physical Response (Повний фізичний відгук). В основі методу лежить принцип «робити вивчаючи» і він чудово працює з молодшими школярами. На уроках практикується виконання команд та доручень (наприклад, «Stand up!», «Close the door!»), за допомогою яких учні запам'ятовують найпростіші фрази, що з часом ускладнюються. 

6. The Silent Way (Мовчазний метод). У цьому методі велика увага приділяється самостійній роботі учнів, а педагог виступає у ролі помічника, який їх спрямовує та координує. На кожному уроці відпрацьовується вимова, регулярно повторюється лексика та граматика. 

7. Suggestopedia (Сугестопедія або метод «занурення»). Його сенс полягає в тому, що учні разом із вчителем створюють власне мінісередовище спілкування, де розігрують сценки та скетчі лише іноземною мовою. Головна перевага методу – вивчення реальних ситуацій, зняття психологічного бар'єру перед спілкуванням іноземною мовою.

8. Communicative Language Teaching (Комунікативна методика). В основі цього методу лежить плідна взаємодія вчителя зі школярами, їхня робота у парах та групах. Головне завдання – навчити учнів спілкування, а не досконало вивчити всю граматику чи лексику. У цій методиці визначено два види комунікації:  

  • функціональна (використовують порівняння малюнків для пошуку подібностей або відмінностей, розстановку подій у правильному порядку, заповнення пропусків на мапі тощо);
  • соціальна (її розвитку сприяють бесіди, діалоги, рольові ігри, імпровізації чи дебати).

9. Inquiry-based learning (Навчання на основі запитів). Така форма активного навчання починається з постановки запитань або розробки певного сценарію. Учні самостійно розробляють інструменти для збору, аналізу та інтерпретації даних, проводять спостереження чи дослідження та шукають шляхи розв'язання проблеми. Ця техніка дозволяє виходити за межі накопичення та запам'ятовування інформації і рухатися до отримання корисних та застосовних знань. 

Які методики використовувати? Не варто обмежуватися лише одним методом! Знайомтеся з усіма можливими варіантами та обирайте ті, які подобаються вам та учням. Комбінуйте, експериментуйте, створюйте авторські методи! 

Як навчати іноземної мови підлітків

Підлітки – особлива категорія школярів, яку іноді дуже складно захопити навчанням. Використання нетрадиційних уроків або їх елементів додасть яскравих емоцій, допоможе підвищити мотивацію до вивчення іноземної мови і сформувати бажання спілкуватися нею. Якщо урок містить щось цікаве та несподіване, він обов'язково приверне увагу школярів, активізує їхню діяльність і допитливість. Тож, можна спробувати провести такі уроки:

  • Відеоурок. Ця нестандартна форма заняття сприяє індивідуалізації навчання, інтенсифікації навчального процесу та створює комфортні умови для формування комунікативної компетентності учнів. За допомогою навчальних відео, мультфільмів, соціальних роликів  можна створити неймовірно цікаві теми для спілкування з використанням всіх видів мовної діяльності та розвивати різні аспекти розумової діяльності учнів (насамперед, увагу та пам'ять). Крім того, психологічні особливості відеороликів чинять емоційний вплив на учнів, спонукають їх формувати і висловлювати особисте ставлення до побаченого. 
  • Урок-екскурсія. Вивчення іноземних мов сприяє формуванню комунікативної компетенції, здатності та готовності здійснювати міжособистісне і міжкультурне спілкування з носіями мови. Чудовим способом для досягнення цієї мети є проведення екскурсій рідним містом і віртуальні подорожі. Запропонуйте школярам провести урок на свіжому повітрі та попросіть їх розповісти про особливості української культури уявним іноземним гостям. Або створіть повноцінну ілюзію перебування в чужій країні та наповніть її необхідним культурним контентом під час віртуальної мандрівки. 

  • Урок-театральна вистава. Підготовка до постановки п'єси, розігрування мінісценок за мотивами художніх творів іноземної літератури є творчою роботою, яка активізує мислення, сприяє розвитку мовних навичок дітей та розкриттю їхніх здібностей. Крім того, разом із активним словниковим запасом школярів формується пасивний словник, який допоможе краще орієнтуватися в іншомовному середовищі. Такий урок має емоційне забарвлення - попри те, що учасники підготовлені до певного розвитку подій, у них з'являється глибоке проживання долі героїв твору.
  • Урок-свято. Діти схильні пам'ятати про найбільш яскраві та емоційні події у своєму житті, тому ця форма проведення заняття є дуже цікавою і плідною. Вона розширює знання школярів про традиції та звичаї інших  країн, розвиває здатність спілкуватися іноземними мовами, брати участь у різноманітних ситуаціях міжкультурного спілкування. Чудовим прикладом може бути проведення Хелловіну, де кожен учень має підготувати костюм і розповісти страшну історію. Знання, отримані у ході такого заходу, глибоко закріпляться у довгостроковій пам'яті. 
  • Урок-інтерв'ю. Надійним показником володіння іноземною мовою є здатність спілкуватися на певну тему. Це свого роду обмін інформацією, у ході якого учні набувають певної кількості частотних кліше і використовують їх автоматично, а оптимальне поєднання структурної повторюваності забезпечує міцність засвоєння. Але потрібно уникати діалогу, в якому спілкування набуває суто формального характеру.  Наприклад,  під час роботи з темами «Моя школа» або «Моя країна», доцільно розподілити ролі: один із партнерів має бути українським школярем, а другий – іноземним однолітком. Запропонуйте учням заздалегідь самостійно підготувати запитання, у яких головну роль відіграє не відтворення факту, а їхні враження, роздуми та асоціації. Використання такої форми уроку допомагає розвивати логічне та аналітичне мислення і, що важливо, здатність мислити іноземною мовою.

Що ще? Читайте комікси, записуйте голосові повідомлення або створюйте пости у соціальних мережах. Також можна розмістити у класній кімнаті перелік корисних порад, до яких, наприклад,  додати такі пункти:  

  • не бійтесь припуститися помилки та будьте впевнені в собі. Якщо ви чогось не розумієте, запитайте у вчителя, однокласників чи знайомих; 
  • зануртеся у світ мови, яку вивчаєте. Дивіться фільми, слухайте музику, читайте мовою оригіналу;
  • практикуйтеся щодня. Складіть план навчання та визначте, скільки часу ви приділятимете кожному виду діяльності (вивчення граматики, аудіювання, говоріння, читання, письмо, переклад тощо);
  • запамятовуйте слова за допомогою тематичних переліків. Асоціація слов і фраз із певною ситуацією покращує запам'ятовування.

Бажаєте більше дізнатися про те, як навчати іноземної мови підлітків? Онлайн-курс «Teaching 4 Language Skills to Teenagers» пропонує багато цікавих лайфхаків та порад, які неодмінно сподобаються вашим учням! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter