Вправи та форми роботи для протидії булінгу у школі.

Із цькуванням у школі стикався мало не кожен учень: невинні жарти часто переростають у серйозні проблеми у стосунках із однокласниками. Як правило, школярі не знають, як боротися з агресорами, а батьки не завжди розуміють, як допомогти зупинити булінг у школі. Як бути вчителям? Як вони можуть завадити цькуванню? Про це  поговоримо в нашому матеріалі.

Ми вже писали чимало статей про сутність, способи розпізнавання та протидію булінгу. Тепер час ознайомитися з дієвими способами профілактики цькування. 

Найкраща протидія – це профілактика. Якою вона може бути? Насправді варіантів безліч. Але при цьому кожен із них має бути підпорядкований меті викорінити цькування.

Базові форми роботи для протидії цькуванню

1. Класні години. Вони не мають стати рутиною. Короткі, але часті розмови значно ефективніші за тривалі, але епізодичні.

2. Бесіди психолога з дітьми.

3. Загальношкільні квести та конкурси на кшталт «Хвилини слави», «КВК», «Фабрики зірок», виставки досягнень тощо.
Наприклад, запропонуйте вашим учням створити власні оригінальні плакати проти знущань. Якщо діти навчаються вдома, вони можуть розмістити роботи на віртуальній дошці оголошень за допомогою такого додатка, як Padlet, або створити слайд-шоу на Google Диску із відкритим доступом до файлів.
Якщо ж діти відвідують школу, то плакати можна розмістити просто на стінах у коридорі.

4. Участь у благодійних акціях.

5. Читання та обговорення книг, де підіймається проблема цькування.

6. Перегляд і обговорення кінострічок/відеороликів на аналогічну тему. Більшість учнів переймається почуттям жертви булінгу, коли бачать, що відбувається на екрані.

7. Театралізовані постановки на тему булінгу. Правильний вибір акторів для спектаклю, хороша підготовка і гра допоможуть донести до глядачів принципи добра та поваги.

8. Психологічні тренінги, рольові ігри:

  • Булінг і трикутник Карпмана: психологічні вправи з комплексним підходом.
  • Поради та вправи для розвитку емпатії.
  • «Казка по колу». Мета – розвиток уміння спокійно вислуховувати співрозмовника. Учні обирають основну тему для казки. Потім сідають у коло та складають історію: по черзі говорять по два-три речення, доповнюючи розповідь новими деталями, тим самим розгортаючи сюжетну лінію. 
    Далі вчитель дискутує з учнями: Чи сподобалася казка? Що ви відчували, говорячи по колу? Чи хотілося вам скоригувати ідеї іншого співавтора? Чому?
  • Мозковий штурм «Проблеми, які нас хвилюють». Учні об'єднуються у кілька груп. Кожна група має визначити коло проблем, які можуть виникати у підлітків (мова йде і про проблему булінгу). Далі діти обговорюють універсальні шляхи розв'язання цих проблем.
  • Вправа-арт «Права та обов'язки». Мета: акцентувати увагу учнів на понятті «відповідальність», сформувати установку на відповідальну поведінку, підвищити її значущість.
    Учням необхідно намалювати, як вони розуміють відповідальність. Коли малюнок буде готовий, важливо обговорити результат, а в разі потреби – доповнити образ: обговорюється значення відповідальності та її роль у житті людини. Потім учні беруть аркуш і пишуть із одного боку свої права, а з іншого – обов'язки. Акцентується увага на обов'язках як на неодмінний атрибут життя і поведінки людини.
  • Вправа-арт «Моє розуміння контролю над емоціями». Мета: сформувати поняття «контроль», сприяти відпрацюванню навичок управління собою. Учитель пропонує учням намалювати те, як вони розуміють контроль над емоціями, його складові та значення. Потім обговорюється результат і способи, які допомагають ефективно та конструктивно керувати собою.
  • Вправа «Чим ми схожі?». Учні об'єднуються по двоє. Кожній парі вчитель пропонує знайти щось спільне. Це можуть бути особливості зовнішності, інтереси, місце проживання, харчові вподобання, хобі тощо. Знайдені риси повідомляються групі. Потім пари об'єднуються в четвірки, всередині яких також шукається щось спільне. Далі можна запропонувати учням утворити групи з восьми осіб і знайти те, що їх об'єднує. 

Кожен із цих заходів розвиватиме у дітей соціальну та комунікативну компетенції, тобто здатність поважати думку інших людей і вміти пояснити свою позицію, ефективно співпрацювати в колективі. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter