2 лютого о 18:00Вебінар: Самооцінювання управлінських та освітніх процесів: нормативні орієнтири та особливості проведення
Прийоми, що допоможуть учням сформувати активну позицію та досягти успіху.

Що таке успіх? Можливо, це затребуваність, життєві досягнення? Але що саме робить людину затребуваною та дозволяє досягати високих результатів? Якщо дивитися на ситуацію так, то успішність – це комплекс навичок, ефективних патернів мислення та поведінки. А отож, для виховання успішної особистості необхідно сформувати у дітей звички ставити цілі, планувати виконання та знаходити джерела самомотивації.

Одним із найефективніших шляхів формування подібних навичок є метод проєктів, що дозволяє учням пройти ланцюжок від планування до втілення. Як краще організувати роботу? Пропонуємо кілька дієвих прийомів, що зацікавлять учнів.

Метод кейсів

Розглядаючи життєві випадки школярі не лише бачать приклади успіху, але й швидше набувають тих форм поведінки/мислення, що ведуть до ефективної та конструктивної роботи в колективі. Тому перш ніж почати роботу над власними проєктами, дозвольте учням розв’язати низку аналогічних життєвих ситуацій.

Плануючи аналіз кейсів, оберіть кілька прикладів зі ЗМІ чи літературі, або вигадайте їх самостійно: просування каналу в Tik-Tok; як вдалося переконати жителів вулиці сортувати сміття; чи права Надя Дорофєєва, знявши кліп на Майдані; як вдалося припинити булінг у класі; чому розпочався і мав успіх Майдан. 

Обираючи кейс, зауважте – ситуація чи дилема повинні подаватися таким чином, аби ставити людину перед складним вибором, який виникає завдяки конфлікту цінностей. Міркуючи над дилемою, учні починають краще розуміти власні цінності, вчаться обирати позицію, наводити аргументи на захист своєї думки, розуміти логіку й обґрунтування позицій інших.

Аби допомогти учням розкласти кейс на складові, поставте кілька запитань:

  • Якими є факти? Що відбулося? Де і коли? Хто учасники ситуації, що ми про них знаємо? Які факти важливі, а які другорядні? Що в описі є фактами, а що – думками, оцінками тощо?
  • У чому полягає конфлікт: які інтереси переслідують сторони, і у чому вони суперечливі?
  • Якою є початкова ситуація: якими ресурсами і можливостями володіє людина? Якими володіє особисто, а які здатна залучити (інвестиції, ЗМІ, місцева влада)? На який тип ресурсів вона спирається найбільш?
  • Яку стратегію було обрано для вирішення проблеми? Чому саме її? На що звертала увагу людина, обираючи саме таке рішення? Які його ризики, недоліки?

Дерево рішень

Наступний прийом, можна застосовувати як окремо, так і у якості підготовки до проєкту, чи розв’язання кейсу. «Дерево рішень» допоможе дітям: проаналізувати та краще зрозуміти механізми прийняття складних рішень; візуалізувати хід думок; зрозуміти скільки і яких кроків знадобиться для розв’язання проблеми; передбачити наслідки.

Для цього завдання найкраще підійде проблема, що не має одного правильного рішення. Ви можете подати її у формі історії, судової справи, епізоду літературного твору чи художнього фільму.

Запропонуйте дітям намалювати наступну схему:

  1. Проблема (Ситуація, від якої ми відштовхуємося. Важливо враховувати позиції сторін).
  2. Рішення (Обов’язково декілька, можна визначити шляхом проведення «мозкового штурму», а потім обговорити кожен варіант).
  3. Позитивні й негативні наслідки (Для кожної гілки рішень і для кожної сторони).

Після того, як на папері з’явиться деталізоване дерево, об’єднайте учнів у групи та поставте завдання, шляхом обговорення обрати один, найвдаліший варіант розвитку ситуації.

Шкільне самоврядування

Що краще допоможе дітям у житті, як не вміння покладатися не лише на дорослих, а на себе? Важливо навчити школярів приймати рішення самостійно, особливо коли справа торкається власного майбутнього та освіти. Звісно, вирішення найважливіших питань належатиме старшим, утім, існує ряд побутових і організаційних проблем, які цілком можуть вирішувати діти. Наприклад: 

  • куди поїхати з класом,
  • який тип новорічної декорації обрати,
  • як відсвяткувати 8 березня чи День святого Валентина,
  • як організувати похід у їдальню для молодших,
  • порахувати, що треба придбати для класу (квіти, збільшити бюджет проєктів, сходити на екскурсію тощо).

Такий підхід навчить дітей самоорганізації та привчить до думки, що за власний добробут відповідають вони, а не лише вчителі, батьки або чиновники. Таке імпровізоване самоврядування збільшує ініціативність, допомагає усвідомити значення професіоналізму, навчає оцінювати об’єм робіт, необхідних для повноцінного функціонування школи. Саме з таких учнів виростуть свідомі, професійні політики та державні діячі, які будуть мати великий вплив на суспільство та визначатимуть життя в Україні.

Бажаєте дізнатися більше про особливості виховання успішної особистості? Тоді чекаємо вас 12 грудня на Всеукраїнській інтернет-конференції «Виховання та розвиток успішної особистості». Поговоримо про виховну роботу в школі та її особливості. Спікери продемонструють важливі моменти виховної роботи, на які варто звернути увагу, а також поділяться досвідом та вправами, що допоможуть у формуванні цілісної особистості. Починаємо традиційно о 9:30, приєднуйтеся!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter